Forfatter |
|
BoPtiljudrop Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 1226
|
Sendt: 07 Marts 2010 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spottede sådan et sæt for nogle uger siden oppe i det aller nørreligste Jylland. 1600 af de flade. Uden at betænke mig ringede jeg derop og fik en aftal i stand, fik dem hentet samme dag som der var vintagetræf ude hos pqr i Hald. Så jeg kom lige et par timer for sent, der er et par kilometer fra det søndenfynske. Har i dag haft tid til at kigge lidt på sagerne, det virker fileme  Tester på et sæt billige 4"fuldtoner. Når de skriger så højt at jeg ikke holder ud at sidde her, så vipper effekten sådan lige med viserne...  Sådan er pre'en disponeret, glæder mig til at få noget vinyl på. Begge phonoindgange kan uafhængigt justere impedans.  Og sådan ser 30 år gammelt 19,5 kg dual mono ud a la Luxman:  Udgangen er bestykket med Sony C805A, Toshiba 2SC2239 og Sanken 2SC1116A, som er synlige:  Og så var der en 10 bånds eq med. Den har stået øverst - heldigvis, helt lådden:  Nu venter en gang potmeterrens og lidt kosmetisk afpudsning. Og lidt hen af vejen får jeg vel også prøvet gearet på nogle rigtige højttaler. Godt tilfreds så lang så godt!
|
Til top |
|
|
indomitus Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 324
|
Sendt: 07 Marts 2010 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det synes jeg også
|
Til top |
|
|
gurup Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 240
|
Sendt: 07 Marts 2010 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad mener du !!  har vist ikke helt forstået det.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 07 Marts 2010 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
indomitus skrev:
Det synes jeg også  |
|
|
Hmm, er det måske sælger vi har her?
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
Sendt: 07 Marts 2010 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser godt ud...en gang trykluft til equalizeren ville være godt og et lille godt råd...de transistorer som er skruet fast...spænd dem efter...de har tendens til at gå løse.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 07 Marts 2010 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjeck
|
Til top |
|
|
jesper olsen Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1076
|
Sendt: 07 Marts 2010 kl. 13:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej. Fint sæt du har anskaffet dig. Hvordan spiller det ellers?
Jesper __________________ Jesper
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 07 Marts 2010 kl. 15:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mjae, på de små 4" fuld(af mellem)tone, der lyder det som om der kunne komme noget god ud af det. Mere tør jeg ikke sige nu...
Det er jo bare et sæt testht'ere, som jeg har råd til at smadre. De kan ikke noget fornuftigt, hverken i bund eller top.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 07 Marts 2010 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har lige haft dem på Coral monitor 70'erne. Det var ikke helt rart! Jeg gætter på, at forstærkeren blot serverede varen, som kom fra min Eee, gennem et mojerf..... langt kabel af værste type lakrids. Og så ber man vel selv om det  Stor stue, stort anlæg = stor lyd. Men ht'erene er bygget i for stort kabinet, så bassen er der, men den mangler fylde og punch. Desværre kvitterede skidtet samtidig med en agressiv mellemtone og en temmeligt arrig diskant, suk! Men igen, da jeg ikke orkede mere støj til ørerne, vippede effekten sådan lige lidt dovent med blafrometrene. Der er godt nok noget krudt i kassen. Dog virker det til at der ér noget dér, men det kræver godt nok arbejde det her. Optimering af kabinet og delefilter, så er jeg klar til at spille op til fest. Men det er langt fra lyden af rør og britiske fuldtoner i gulvhorn må jeg sige. Næste forsøg bliver med Amadeus'erne. Jeg ved hvordan de kan lyde, så jeg håber det afslører guldet, hvis der er noget i sådan et Luxman sæt...
|
Til top |
|
|
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1263
|
Sendt: 08 Marts 2010 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
He, har lige haft et sådan sæt til rep.
Mvh
Torben

|
Til top |
|
|

|
Sendt: 08 Marts 2010 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jammen dog, hvad skulle fikses, hvordan gik det og hvad mener du om sættet? Jeg kan ikke helt finde ud af om det var en god idé at smide penge efter sættet, det virkede bare som en temmelig god pris for tung vintage. Det er jo ikke ligefrem det kønneste Luxman har frembragt, derimod har det et temmeligt råt look. Men umiddelbart virker det jo velkonstrueret med gode stumper og svinemeget strømreserve... Men om det er det jeg har brug for, hmm? Nå, jeg kan jo bare spille videre på rørslæden og fyre op under Luxman'erne når der skal larmes
|
Til top |
|
|
jesper olsen Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1076
|
Sendt: 08 Marts 2010 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja eller lade lux'en trække bassen hvis dine Amadeus ellers kan bi-wires.
Bortset fra det mener jeg ikke at det er den varmeste lyd Luxman har frembragt med dette sæt så kombi'en med Coralerne kan jeg godt forstille mig kunne være lidt hård. Til gengæld ville et sæt ældre KEF højtalere sikkert være et godt valg. Tænker her på mine tudsegamle KEF concerto som var helt umulige at hidse op over selv de hidsigste plader. Selv Motorhead havde englelyd herhjemme med KEF' erne - Så måske de skulle mødes en dag?
Jesper
BoPtiljudrop skrev:
Jammen dog, hvad skulle fikses, hvordan gik det og hvad mener du om sættet?
Jeg kan ikke helt finde ud af om det var en god idé at smide penge efter sættet, det virkede bare som en temmelig god pris for tung vintage. Det er jo ikke ligefrem det kønneste Luxman har frembragt, derimod har det et temmeligt råt look. Men umiddelbart virker det jo velkonstrueret med gode stumper og svinemeget strømreserve... Men om det er det jeg har brug for, hmm?
Nå, jeg kan jo bare spille videre på rørslæden og fyre op under Luxman'erne når der skal larmes
|
|
|
__________________ Jesper
|
Til top |
|
|
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1263
|
Sendt: 09 Marts 2010 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
BoPtiljudrop skrev:
Jammen dog, hvad skulle fikses, hvordan gik det og hvad mener du om sættet?
Jeg kan ikke helt finde ud af om det var en god idé at smide penge efter sættet, det virkede bare som en temmelig god pris for tung vintage. Det er jo ikke ligefrem det kønneste Luxman har frembragt, derimod har det et temmeligt råt look. Men umiddelbart virker det jo velkonstrueret med gode stumper og svinemeget strømreserve... Men om det er det jeg har brug for, hmm?
Nå, jeg kan jo bare spille videre på rørslæden og fyre op under Luxman'erne når der skal larmes
|
|
|
Ja godmorgen min bare røv. Jeg ville lige tjekke om den virkede her til morgen, da den skal hentes her til aften, men nej, der er en periodisk fejl i den, så dc protection'en trigger. Som oftes er det galt med de små moduler, der sidder i forforstærkeren, de kan ikke skaffes mere, så man er nødt til at finde fejlen på et af disse print. Tror ikke, det er besværet værd.
Mvh
Torben
|
Til top |
|
|
snod Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2007 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 111
|
Sendt: 09 Marts 2010 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
amorte Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 328
|
Sendt: 09 Marts 2010 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tilbage i 1989 havde jeg en kammerat der anskaffede sig et sæt 5C50 og 5M21. Allerede dengang var det gammelt, og han kaldte det selv for noget gammelt l**t. Her 20 år efter kalder vi det vintage, men er indmaden på apparaterne blevet bedre i denne periode? - nej vel. Rent lydmæssigt er det noget af det ringeste jeg nogensinde har lagt ører til, især 5C50 er ekstremt dårlig. Misforstå mig ikke, jeg elsker vintage og Luxman endnu mere, men dette sæt har jeg bare ikke varme følelser for overhovedet. Men tungt og flot ser det jo ud. NB. jeg tror ikke du kan regne med viserudslagene på VU metrene længere, de er sandsynligvis godt trætte.
1600kr er fair, 11.000kr, tja går den så går den, men ikke alt der glimter er guld!
Håber ikke jeg har generet nogle alt for meget, det var ikke meningen
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2247
|
Sendt: 09 Marts 2010 kl. 19:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
BopTilYouDrop: Du skriver: Tester på et sæt billige 4"fuldtoner. Når de skriger så højt at jeg ikke holder ud at sidde her, så vipper effekten sådan lige med viserne... . Jeg kan også få mit Tandberg til at skrige og lyde meget lidt som jeg vil ha' det,bare ved at finde det mest upassende sæt højttalere til min reciever.Men her er jeg gået den anden vej,og har fået en tung og lækker lyd,som aldrig trætter ørerne.
Jeg mener ikke at du kan bedømme en pind,hvis du ikke drager passende højttalere med ind i sammenhængen.Bare et råd
Jeg er ikke velbevandret i Luxman,men tillykke med sættet __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 09 Marts 2010 kl. 20:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jammen klart da. jeg har ikke prøvet sættet af på noget brugbart endnu. De små fuldtoner er kun til test, kommer der noget ud, DC eller signal? Coralerne regner jeg slet ikke med, at de kan levere noget uden en reel indsats på delefiltre og kabinetter, men det skulle jo prøves  Nu handler det her heller ikke om at sætte et up to date top of the pop anlæg sammen. Bare sjovt at lege med noget af det gear der var helt uden for rækkevidde da jeg var ung og ballademager  Ham der forsøger at sælge til 11 kilo er da godtnok noget af en optimist. Jeg tænkte selv, at til 1600, så pyt, hvis ikke det var guld, så var der da effekt til noget larm, sub, eller noget. Men mon det er så af helve** til som amorte mener? Det må tiden vise. Sjovt nok har jeg aldrig hørt om at drejespoleinstrumenter "kører træt". Men man har vel stadig noget at lære... Hvis magneterne er døde, så er der ikke så meget at stille op, ellers må det hænge sammen med forøget friktion. Det kan der gøres noget ved. Iøvrigt ser det ikke specielt flot ud, joe indmaden ser da veldisponeret ud, men ellers er det ikke lige det kønneste Luxman har produceret. Men ellers, tak skal du have Tante Berg. Pis også at der gik ged i det med træffet, havde glædet mig til at høre noget tungt Tandberg. Men chancen kommer måske en anden gang.
|
Til top |
|
|
Highmass Lukket konto

Eget valg!
Bruger siden: 28 August 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 291
|
Sendt: 10 Marts 2010 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg må sige at jeg ikke er enig med den konsensus der tilsyneladende er om at dette sæt ikke er noget særligt. Hvis det er pænt og velholdt (Det aktuelle sæt ville blive MEGET flottere efter en grundig rengøring) så er det efter min mening noget af det smukkeste Luxman har fremstillet.
Den eneste store fejl sættet har, er de moduler som Solvin omtaler. Hvis de går død, så er sættet ubrugeligt. Nu er det imidlertid sådan at der findes to udgaver af disse moduler, en indkapslet som ikke kan repareres, og så en udgave som sidder på print, og som det er muligt at reparere hvis der er problemer. Jeg kan se at den afbillede forforstærker har den "gode" (Den som kan laves) udgave.
Efter min mening er effektforstærkeren rimeligt vellydende, og linieindgangene på forforstærkeren er heller ikke så ringe. Riaa delen er derimod ikke noget særligt, her er den senere C12 langt bedre (Men ikke C120 som er en modbydelig discountforstærker sammenlignet med 5C50 og C12). Du skal iøvrigt ikke ofre penge på de stepup trafoer som skal bruges i mc indgangen. De er dyre (Der findes to modeller, een til lavimpedante som eks. Ortofon, og en til de lidt mere højimpedante som eks. Denon), og de gør den i forvejen halvdårlige riaa endnu ringere. Hvis man skal have 100w, tror jeg at det er meget svært at finde noget til 1600Kr. som kan følge med på lydkvaliteten, og det vil så med garanti ikke være lige så lækkert. Til den pris er det efter min mening tæt på at være tyveri, og så er der endda eq med. Jeg har solgt flere af disse eq på ebay, og de plejer at gå for ret gode priser (Væk med den, den lyder ikke ret godt!).
I forhold til det CL350/M150 (Jeg spillede på sådan et sæt fra omkring 1981 til omkring 2000) sæt som er nævnt på vintage spotting tråden, vil jeg mene at 5C50/5M21 er klasser bedre.
På den anden side så vil jeg også mene at det sæt som er til salg for 11.000 er voldsomt dyrt, selvom det er med den fremragende 5T10 tuner, som efter min mening er een af Luxmans bedste tunere.
Alt i alt vil jeg nu mene at du har gjort et rigtig godt køb, hvis det havde været til salg i København for under 4.000Kr havde jeg snuppet det.
Mvh. Lars.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 Marts 2010 kl. 07:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Lars
Det var en spændende vinkel på tråden. Personligt syntes jeg at CL350/M150 er flottere med træsvøb og det hele. Det her sæt er ret råt i designet, men det er bare en smagssag.
Ang. forforstærker, så har jeg andre muligheder. Kunne man ikke analysere de åbne kredsløb og på denne baggrund skabe nye, til modellen med de lukkede? Jeg stiller gerne min til rådighed...
Hvis forforstærkeren dør, så betyder det jo ikke at effekten er tabt... Endnu. Jeg gad vide hvor mange år der er til bage i sådan en?
Og jeg kunne også godt forestille mig at prisen kunne gå op i nærheden af de 4k for et velfungerende sæt, men det er ikke så kendt og eftertragtet som andre Luxmanprodukter, tror jeg.
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 11 Marts 2010 kl. 08:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
vedr. "highmass" bemærkning om c120 riaa - der sidder en god step up trafo som en del af riaaén som helt klart er værd at gemme skulle man ville kasserer resten : - http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=74743&K W=luxBobtiljudrop: træsvøp må være til at lave for relativt små penge - det har det med at give luxmans ting langt mere visuelt pondus - som af en eller anden grund så gør at man også synes det lyder bedre - min luxman l58A ligner ingenting uden trækassen på
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|