Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 16:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Receiver der kan spille musik? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DrJensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2009
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 30 August 2013 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Hej,

Har besluttet mig for at købe ny reciever til afløsning af min Denon AVR 2106, som egentlig gør det ganske godt, men dels mangler den HDMI mulighed og dels synes jeg den er lidt "tynd i bunden".

Jeg beholder mine højttalere, som jeg synes spiller super godt - fronthøjttalere er QLN 199 - også QLN som center og bag - samt en Dali Ikon 12 Sub

Mit budget ligger i omegnen af 8-10.000 kr.

Vigtige kriterier er:
- Jeg lytter meget til musik - både i stereo (FLAC) og på DVD og Blu Ray - vigtigere end film
- Den skal kunne trække mere bas ud af mine højttalere end min Denon 2106 (jeg ved højt. sagtens kan)
- Jeg savner en "loudnes" knap - så den skal kunne spille dynamisk også ved lav volumen

Jeg har pt. følgende kandidater - i nævnte rækkefølge:

Yamaha RV-A1030
Onkyo TX-NR 828
Denon AVR-3313

Har lyttet på Denon AVR-3313 idag - synes den ser lækker ud på specs. men synes også at den var lidt "tynd i bunden" uden sub.

Erfarringer og tips modtages meget gerne :)

Bedste hilsner fra
Leif

Til top Vis DrJensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DrJensen

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 30 August 2013 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Umiddelbart er Onkyo et ret godt valg, da klangen er letflydende og med god fylde i tonen. Og så har de godt styr på højttalerne. Yamaha kommer så lige efter. Lidt anden spille stil, men ganske god klang også. Stemmer og mellemtonen i det hele taget, er ret vigtig for god gengivelse i øvrigt og her er Onkyo i den fine ende.

kskruger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 August 2013 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Surround receiver skal som udgangspunkt, kun bruges til surround, du vil blive overrasket hvor dårlige de er til stereo.
Køb i stedet en rigtig god stereo forstærker med Home Theater input, som kan bruges til dine front højt. og en alm. Surround
receiver til bag og center højt. På den måde kan du benytte din stereo forstærker når du høre musik og din Surround receiver,
når du skal se film.
Det kræver dog, at din Surround receiver har pre-out til front, hvilket de mindre modeller som regel ikke har.

Jeg bruger selv denne løsning - og jeg vil ALDRIG købe en Surround receiver igen, til brug af stereo.

Læs mere her, hvilken forstærker der har denne funktion.
Link
Til top Vis kskruger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kskruger

kennyiver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2011
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 30 August 2013 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Anthem mrx serien
Til top Vis kennyiver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kennyiver

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 30 August 2013 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Jeg tvivler på, at der findes moderne surroundreceivere, der har en loudnessfunktion. Selv i nyere stereoforstærkere er det vist en sjældenhed.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

kskruger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 August 2013 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

kennyiver skrev:
Anthem mrx serien

Den har jeg også haft - og ja, den høre til de bedre, men jeg solgte den ret hurtigt igen. Den lyder stadige langt fra hvad en
god stereo forstærker kan. jeg var faktisk ret skuffet over den.

En af de få gode surround receiver jeg har lytte på, som er rigtig god til stereo er Primare SPA20, Men den er til gengæld ikke
særlige god til surround.

Til top Vis kskruger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kskruger

Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 30 August 2013 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Onkyo tx-nr818 kan findes til ca. 6000kr. Ta evt. Den. Den er egentlig god til stereo, laaangt overlegen min gamle denon 3808! Og det specielt
grundet den bedre basformåen, på højttalerne.

Dog kan vi jo ikke komme udenom at en dedikeret stereo forstærker er at foretrække..

Onkyo tx 818 har pre-out, så du dermed kan sætte en god stereo forstærker m. Bypass funktion/home theater in/processor in. - og hvad det ellers
kaldes, til 'din' receiver!

Følg evt. Med på KSB og tilbudsavisen herinde på h4a, der er ofte forstærkere at finde, der kan spille bedre musik end en receiver, samt har mulighed
for ovenstående.
Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Sendt: 30 August 2013 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Hejsa...
Hmm...? Synes nu at min Pioneer sc lx-75 klarer den ganske godt... Også i stereo... Endda også når den står på vinyl... Men igen... Andre kan sagtens
have en anden mening... Nogen vil have datteren, andre moderen... En enkelt måske faderen...
Prøv dig frem... Husk, at mange af de nye produkter uanset mærke, faktisk har ganske gode indstillingsmuligheder, så selv kræsne stereo freaks kan
blive fornøjet...
P.S med den alder jeg efterhånden har, nøjes jeg med moderen
Med venlig hilsen
Struktøren.
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Chromosome

Sendt: 31 August 2013 kl. 08:28 | IP-adresse registreret  

Strukturen skrev:
Hejsa...
Hmm...? Synes nu at min Pioneer sc lx-75 klarer den ganske godt... Også i stereo... Endda også når den står på vinyl... Men igen... Andre kan sagtens
have en anden mening... Nogen vil have datteren, andre moderen... En enkelt måske faderen...
Prøv dig frem... Husk, at mange af de nye produkter uanset mærke, faktisk har ganske gode indstillingsmuligheder, så selv kræsne stereo freaks kan
blive fornøjet...
P.S med den alder jeg efterhånden har, nøjes jeg med moderen
Med venlig hilsen
Struktøren.

Trods min alder, så er jeg nu ligeså meget til datteren, som moderen

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2013 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

Og måske begge...?
For at blive ved emnet... Med 8000-10000 kr i budget... Man kunne måske kigge på brugtmarkedet... Og måske ved en forhandler, da man dermed
har garanti på produktet... Så åbner der sig rigtige gode muligheder op, hvor stereo kvaliteten løfter sig ...

Med venlig hilsen
Struktøren

DrJensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2013 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

sidder faktisk og læser om Pioneer SC-LX76 og på papiret lyder den super interessant - men hvordan er det med "klasse D" ? - jeg husker da det kom
frem til bilstereo - der blev klasse D kun brugt til subwoofer fordi man kunne få meget effekt, men ikke speciel go' lyd.

Jeg forstår udmærket argumenterne for en "ren" stereo forstærker, men jeg foretrækker en surround reciever med de bekvemmelige funktioner den
nu har - ligesom jeg sætter min grænse ved ca. 200 kr for en flaske rødvin, selvom jeg godt ved at en flaske til 400 smager en lille smule bedre ;)

Jeg har samlet et par musiknumre jeg bruger som reference, og vil køre en tur til AV Connection eller KT Radio og prøve om jeg kan høre forskel på
de 3 modeller fra Onkyo, Yamaha og Pioneer. Denon har jeg opgivet efter en lidt skuffende demo.

/ Leif

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2013 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Hejsa
Super ide med at besøge forhandlere
På min Pioneer spiller jeg med B&W cm9... Disse er biwiret... Begge har efter nogens mening en lys klang... Men der er masser af muligheder for
indstilling af lyden Saft og kraft? Jeg føler ikke jeg mangler nogen af delene... Men da netop højttalerne ikke er de mest basrige, har jeg en sub
til at klare dette... Klasse D... Super lyd? Hmm... Den nylige kåring af årets hifi forstærkere fra EISA... Tjae... Pioneer A-70... Med klasse D...
Tror ikke du skal tænke så meget over dette... Ud og lyt, føl og prøv og hør dig frem...
God jagt... Og evt. Meld tilbage hvad du og dine medbragte ører finder frem til.
Super lørdag til dig
Struktøren

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Sendt: 03 September 2013 kl. 06:11 | IP-adresse registreret  

DrJensen skrev:
Har lyttet på Denon AVR-3313 idag - synes den ser lækker ud på specs. men synes også at den var lidt "tynd i bunden" uden
sub.Erfarringer og tips modtages meget gerne :)Bedste hilsner fraLeif

Ikke just min erfaring med hverken 3313 eller den i tråden senere nævnte 3808.

Vær obs på at du ikke kan komme ind fra gaden og vurderer lyden på receiver. Den slags skal aftales i forvejen, så receiveren er sat korrekt op (og
det gør man ikke ved blot at bruge audyssey mikrofonen), og på de højttalere du ønsker fra butikken.

Hvis jeg har sat en receiver op til et bestemt højttalersystem og du så ønsker liiige at lytte på et andet, så får du et totalt forkert indtryk af lyden.

Det skal ikke ses som et pres for at købe en Denon igen, men blot som en reminder om at de fleste demonstrationer gives på et manglende korrekt
grundlag.
Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

Lobo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2009
Lokalitet: København
Sendt: 03 September 2013 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

Hvis brugt er en option kunne du jo kigge på Sunfire Ultimate Reciever II, eller den lidt nyere Theater Grand Reciever...

De kan findes brugt til 8-10.000,- og Nyprisen var vidst 40-45.000,-

Jeg har kun hørt URII spille stereo på en messe, men det gjorde den til gengæld godt.

De er begge begrænset af at de ikke har de nyeste formater og URII har ingen HDMI. TGR har kun 2 HDMI ind og 1 ud.

Til gengæld har de power som kun få andre kan matche.

Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Chromosome

Sendt: 03 September 2013 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

Lobo skrev:

Hvis brugt er en option kunne du jo kigge på Sunfire Ultimate Reciever II, eller den lidt nyere Theater Grand Reciever...

De kan findes brugt til 8-10.000,- og Nyprisen var vidst 40-45.000,-

Jeg har kun hørt URII spille stereo på en messe, men det gjorde den til gengæld godt.

De er begge begrænset af at de ikke har de nyeste formater og URII har ingen HDMI. TGR har kun 2 HDMI ind og 1 ud.

Til gengæld har de power som kun få andre kan matche.

For en surround receiver vil det være FAIL uden HDMI i dagens Danmark. Så er det bedre med en dedikeret stereo forstærker. MEN Sunfire siges
bestemt at lave nogle glimrende produkter. Har selv haft en sådan i tankerne, største problem var bare den manglende mulighed for tilkobling med
HDMI.

Man kan vel næsten sige at en receiver uden HDMI, bare er en intgr. Forstærker med flere features

Brumme67
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2011
Lokalitet: Fyn
Sendt: 03 September 2013 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Hej

Kan kun anbefale Anthem MRX serien, dog vil jeg vælge mellem en 500 eller en 700, da de har lidt mere power.
Har selv haft MRX 500 i et par år og synes den er eminent i surround og ganske  kapabel i stereo. Har fået mange positive tilkendegivelser om stereokvaliteten, så hvis du som jeg gerne vil nøjes med en forstærker som kan det hele, ja så kik i den retning. Prisen er desværre lidt over dit budget, men ser dem da på KSB en gang imellem.
Til top Vis Brumme67's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brumme67

DrJensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2013 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret Rysz. Jeg har faktik også besluttet mig for at give Denon endnu en chance og "booke" en lidt bedre demo hvor jeg også medbringer mine egne musiknumre som jeg har en reference til, samt spiller på nogle højttalere som svarer mere til mine egne.    Jeg kom nemlig efterfølgende til at tænke på at den rare ekspidient, i sin iver for at sælge, vist ikke havde fået sat subwoofer til "no" i opsætningen.

Mvh
Leif

Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Chromosome

Sendt: 03 September 2013 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Hmm.. DrJensen...

Nu nævner Rysz at Denon 3808 ikke er FLAD i lyden. Men det er ikke korrekt. Det er den. Stereo er ikke specielt godt med den receiver. Jeg har haft
en sådan i 3 år og ikke engang to NAD c272 kunne ændre på den flade lyd. Den var til gengæld eminent til surround. Men du søger jo STEREO.

Jeg har det sådan, at når snakken falder på Denon, så er det hele skingert, fladt, kedeligt og hvad ellers det i årenes løb er blevet til at "skældsord".
Måske er der så noget om snakken. Self. Kan de nyere receivere være anderledes.. Siger bare at med Denon, så er du på "farlig grund" - grundet det
du skal bruge den til.

Anthem, Onkyo + andre får gode ord med på vejen i stereo regi.

JensLyn
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 April 2013
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 September 2013 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

http://www.audiotrends.com.au/sldigital/cms/media/Yamaha%20R X-A3020%205%20Star%20WHF%20Review%202013.pdf

Hvis du kan strække budgettet til 11.500,- (sidste års model) ville jeg nappe den. Her kan du læse lidt om hvor kraftig den er http://www.soundandvisionmag.com/article/yamaha-rx-a3020-av- receiver?page=0,3

Har haft Marantz og Emotiva pre/amp, og ville til hver en tid vælge Yamaha. Onkyo og Denon er også fine recivere men kender ikke så meget til dem. Anthem synes jeg har en pebret pris. Men det er jo hvad du bedst kan lide.

Men til 11.500 for en Yamaha 3020 tror jeg ikke du finder bedre reciver til prisen

Ved ikke hvad der sker for links ikke virker.
Til top Vis JensLyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JensLyn

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 September 2013 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

DrJensen skrev:

Hej,

Har besluttet mig for at købe ny reciever til afløsning af min Denon AVR 2106, som egentlig gør det ganske godt, men dels mangler den HDMI mulighed og dels synes jeg den er lidt "tynd i bunden".

Jeg beholder mine højttalere, som jeg synes spiller super godt - fronthøjttalere er QLN 199 - også QLN som center og bag - samt en Dali Ikon 12 Sub

Mit budget ligger i omegnen af 8-10.000 kr.

Vigtige kriterier er:- Jeg lytter meget til musik - både i stereo (FLAC) og på DVD og Blu Ray - vigtigere end film- Den skal kunne trække mere bas ud af mine højttalere end min Denon 2106 (jeg ved højt. sagtens kan)- Jeg savner en "loudnes" knap - så den skal kunne spille dynamisk også ved lav volumenJeg har pt. følgende kandidater - i nævnte rækkefølge:

Yamaha RV-A1030Onkyo TX-NR 828Denon AVR-3313Har lyttet på Denon AVR-3313 idag - synes den ser lækker ud på specs. men synes også at den var lidt "tynd i bunden" uden sub.Erfarringer og tips modtages meget gerne :)Bedste hilsner fraLeif

En Resiver kan ikke spille musik.
Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes