Så er valg og indkøb foretaget - og jeg er en meget glad og tilfreds mand :)
For dem som har lyst, så vil jeg gerne dele min oplevelse og de erfarringer jeg har gjort mig undervejs.
Opgaven var som nævnt at finde en Surround Reciever som jeg synes lyder godt til musik, og som er istand til at trække mine højttalere bedre end min gamle Denon AVR 2106 som egentlig spiller ganske godt men er lidt "tynd i bunden".
Jeg havde på forhånd udset mig 4 kandidater: Denon AVR 3313, Onkyo TX-NR818, Yamaha RX-A1030 og Pioneer SC-LX76.
Inden jeg tog på "lytte tur" havd jeg læst stort set alt hvad jeg kunne finde på nettet om de 4 modeller, samt gennempløjet manualerne for hver model - måske lidt overkill vil nogle synes, men jeg synes processen har været sjov og jeg har lært meget undervejs.
Udstyret med en USB nøgle med 3 ret forskellige musik numre som jeg har har en god reference til på min Denon reciever - Alle i FLAC rippet direkte fra CD - dette var:
1) Sarah MacLachlan - Angel (flot indspillet og fylder min stue med stor lyd)
2) Ole Berthelsen - When the Parents were young (rigtig godt indspilning med præcise trommer og mange fine detaljer)
3) U2 - Still have'nt found what I'm looking for (Fedt nummer som desværre er indspillet ret dårligt - så opgaven var at få det til at "lyde af noget")
Først en tur (faktisk 2) til Hi Fi Klubben og lytte på Denon 3313 - ved andet forsøg med bedre højtalere lød det egentlig ok, men også kun ok - og da jeg også ville ha' en ny Blu Ray afspiller blev dette sæt fravalgt, da de vil ha' 6.000 for en blu ray afspiller med metal front - nummeret mindre havde plastic front hvilket er helt udelukket. Også lidt skuffende indstillings muligheder og en trist iPad app.
Så gik turen til København for at lytte på de sidste 3 modeller som heldigvis fandtes i samme forretning. En ganske rar og kompetent sælger indrettede et "demo rum" til mig og sprang efter højttalere og de 3 recievere. Jeg lagde ud med Onkyo TX-NR818 som jeg havde hørt og læst meget godt om, så forventningerne var ganske høje - lagde også godt ud med at bevise at den leverede en go' bund - men her stoppede begejstringen så også - lydbilledet var meget fladt og Sarah MacLachlan kunne ikke fylde rummet med sin "Angel". Herefter blev det Pioneer SC-LX76 - en anelse mindre bund, men til gengæld en mere præcis og kontant bund - og resten af lydbilledet, ganske enkelt fantastisk - detaljeret, behageligt og hele rummet blev fyldt - selv det elendigt indspillede U2 nummer fik den til at lyde bedre end min Denon 2106. Og så må jeg sige at det visuelle indtryk af Pioneer recieveren var rigtig godt - den så super flot og stilren ud hvis man da kan sige sådan om en sort metal kasse. Til sidst blev det Yamaha RX-A1030 - også her var forventningerne meget høje, og den lød da også rigtig lækkert - stort set lige så detaljeret og fyldig som Pioneer'en - måske en mikroskopisk anelse mere varm i lyden - desværre skuffede den ved at den ikke kunne afspille min USB nøgle uden at blive tilluttet et tv - dog ikke en afgørende detalje, da jeg aldrig kommer til at spille fra USB derhjemme.
Nå, men så var tiden kommet til at beslutte sig - skulle jeg køre hjem med eller uden ny reciever. Jeg kom frem til den konklussion at jeg ville få hvad jeg havde ønsket mig - noget der var en væsentlig opgradering af min Denon og som matchede mine ønsker - desuden havde jeg fået en ganske positiv oplevelse i butikken. Så bilen blev pakket med 2 kasser: En Pioneer SC-LX76 reciever og en Pioneer BDP-LX55 Bluray afspiller.
Nu har jeg lyttet, indstillet og leget med opsætning hele weekenden og må sige at jeg er ovenud tilfreds - den spiller fantastisk på mine højttalere, har også godt styr på sub'en og har et hav af indstillings og justerings muligheder. Alle mine CD'ere er rippet og ligger på en server, og den fungerer sådan set ok at spille musik via DLNA - dvs. lyden er selvfølgelig i top, men selve navigationen efterlade meget tilbage at ønske sig, selvom det trods alt er den mest lækre navigation jeg har set i min "søgen" samt den fedeste iOS app - så jeg er gået igang med at lave en PC i et matchende kabinet med et lydkort som kan sende lyd via Bitstream men hvor navigationen er mere lækker som med f.eks. JRiver og XBMC - det kommer jeg nok til at skrive lidt om også hvis det har interesse.
Bedste hilsner fra
Leif