Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 19:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: D.J ´s "bio" (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 30
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
venai
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 15 Oktober 2006 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Det er kanon flot. og selvfølgelig en CRT gør det slet kke værre.
Til top Vis venai's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af venai

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 Oktober 2006 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Solformørkelsen skrev:
[QUOTE=D.J.][QUOTE=

Hej D.J.

Igen går vi altså lidt forkert af hinanden, og jeg tror ikke, du helt fanger budskabet i mit indlæg.

Det korte og det lange er, at L.B. (i lighed med andre, selvfølgelig) har fundet et par forstærkere eller tre, et par højttalere, D/A konvertere, løbeværk og diverse kabler som, for nuværende, passer ham som "fod i hose", og som efter min bedste overbevisning (dette udsagn er baseret på virkelige hændelser, jeg var der selv ), spiller så glat, homogent, åbent og letflydende, at jeg vil betegne det, som værende blandt det bedste jeg har hørt (og lidt er det blevet til efterhånden).  Jeg må vente med at erklære mig enig/uenig ( selv om det i sidste ende er frygtelig ligegyldigt, da L.B. er glad og tilfreds - og det er jo trods alt hele målet  ) til jeg har fået lyttet på det igen, efter de sidste komponenter er kommet på plads.

Grunden til dette er, at komponenterne hver for sig, besidder nogle grundlæggende kvaliteter, som du på et dårligere anlæg, ikke kan rum/luft/op/ned/digital korrigerer dig frem til, uanset hvor meget dyrt måleudstyr/digital korrektion du bruger.  Det er heller ikke det, jeg mener - men:

A:  at du ved hjælp af målegrej i kombination med personlig lytning ( ørene er jo også et "værktøj" ) , kan langt hurtigere og bedre finde eks. den helt rigtige placering af højttalerne i rummet, hvor de så enten kan lyde så naturtro, som det er dem teknisk/konstruktionsmæssigt muligt, eller hvor de kan lyde mest, som man personligt foretrækker ( og her er vi nok enige om, at mållinger, frekvenskurver - informationer om, hvad der egentlig sker - er langt mindre vigtige ( for ikke, at sige ligegyldige ) , da de jo så "kun" skal tilfredstille personen og vedkommendes oplevelse/smag selv ! ( målingerne vil så kun være for de nysgerrige som mig, eller som et synligt "bevis" for en påstand/følelse/tro om et eller andet - kunne feks. være, at man mente, at stortrommen ( og andre ting, som ligger i samme frekvensområde )  var fremhævet/overdrevet i lydbilledet - dette ville feks. en frekvenskurvemåling vise, uanset om anlægget var godt eller skidt ). Men der er da heller ikke nogen tvivl om, at man kan lave målinger, som promte røber "kvaliteten" ( god/dårlig ) af feks. en kabinetkonstruktion eller er vi ikke enige om det ?  

B: at du ved hjælp af netop måleinformationer kan eksempelvis meget hurtigere afgøre om en højttaler i en given placering vil evt. overdrive/underdrive bestemte områder i musikken contra at skulle sidde og lytte en hel del musik igennem for at komme til samme konklusion.  ( efter at have flyttet bla. subwoofere ( men også "alm." højttalere)  rundt i en uendelighed både med og uden mulighed for at måle samtidig, kan jeg ubestridt konkluderer, at målingerne hjalp mig frem til et bedre resultat hurtigere og mere sikkert  - med tid og tålmodighed nok , ville jeg nok ende samme sted uden mållinger, men 5 år ældrer  - end hvis jeg "kun" skulle stole på mine ører og utallige forsøg ). Nb. da du jo ikke er til subber , vil jeg lige nævne, at det er bare et eksempel fra min "virkelighed"  

Og så bare lige for at slå det helt fast - jeg mener ikke  at målinger eller måleinstrumenter kan kompenserer noget som helst  for dårlige eller mangelfulde komponenter - tværtimod vil de typisk påvise dem . Jeg tror heller ikke at diverse korrektionsenheder ( digitale eller analoge ) kan kompenserer for grundlæggende fejl/mangler i et produkt/setup  - men nogle ( også afhængig af deres kvalitet ) ,  kan måske nogen gange kompenserer/ udhjælpe problemer/lydforingelser fra et normalt godt og gennemført produkt ( som reelt er i stand til at levere et højere kvalitetsniveau, end det lige gør i givne situation) , der måske bare er fejlplaceret eller under indflydelse af udefrakommende dårlige påvirkninger ( feks. rum / ting i rum ).

Personligt må jeg ( efter egen mening selvfølgelig  ) feks. konstaterer, at min SMS-1´er er en kæmpe forbedring på lyden fra bassen fra mine subber, når de står markant forkert, hvorimod når de står "bedre" både lydmæssigt og målemæssigt, er jeg langt mindre sikker på, at de er en "forbedring" kontra den forringelse de uden tvivl også tilfører - der må leges mere

Jeg håber, at jeg har udtrykt mig forståeligt, ellers prøver jeg bare igen dejlig, at du har tålmodighed med mig  

Hilsen Øffe  

Beklager det lange indlæg, men det er sgu´svært at formulerer sig kort ( for mig ) og "faren" for at vi misforstår hinanden er jo ( tilsyneladende  )  stor

Men fedt, at du gider tage debatten , i værste tilfælde, lærer vi begge noget  

Øf her fra

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2006 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

venai skrev:
Det er kanon flot. Tak og selvfølgelig en CRT gør det slet kke værre.
  Jo, pladsmæssigt gør den 

Solformørkelsen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tidl. cvo2004

Bruger siden: 06 Oktober 2006
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 15 Oktober 2006 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

D.J. skrev:
Solformørkelsen skrev:
[QUOTE=D.J.][QUOTE=

Hej D.J.

Igen går vi altså lidt forkert af hinanden, og jeg tror ikke, du helt fanger budskabet i mit indlæg.

Det korte og det lange er, at L.B. (i lighed med andre, selvfølgelig) har fundet et par forstærkere eller tre, et par højttalere, D/A konvertere, løbeværk og diverse kabler som, for nuværende, passer ham som "fod i hose", og som efter min bedste overbevisning (dette udsagn er baseret på virkelige hændelser, jeg var der selv ), spiller så glat, homogent, åbent og letflydende, at jeg vil betegne det, som værende blandt det bedste jeg har hørt (og lidt er det blevet til efterhånden).  Jeg må vente med at erklære mig enig/uenig ( selv om det i sidste ende er frygtelig ligegyldigt, da L.B. er glad og tilfreds - og det er jo trods alt hele målet  ) til jeg har fået lyttet på det igen, efter de sidste komponenter er kommet på plads.

Grunden til dette er, at komponenterne hver for sig, besidder nogle grundlæggende kvaliteter, som du på et dårligere anlæg, ikke kan rum/luft/op/ned/digital korrigerer dig frem til, uanset hvor meget dyrt måleudstyr/digital korrektion du bruger.  Det er heller ikke det, jeg mener - men:

A:  at du ved hjælp af målegrej i kombination med personlig lytning ( ørene er jo også et "værktøj" ) , kan langt hurtigere og bedre finde eks. den helt rigtige placering af højttalerne i rummet, hvor de så enten kan lyde så naturtro, som det er dem teknisk/konstruktionsmæssigt muligt, eller hvor de kan lyde mest, som man personligt foretrækker ( og her er vi nok enige om, at mållinger, frekvenskurver - informationer om, hvad der egentlig sker - er langt mindre vigtige ( for ikke, at sige ligegyldige ) , da de jo så "kun" skal tilfredstille personen og vedkommendes oplevelse/smag selv ! ( målingerne vil så kun være for de nysgerrige som mig, eller som et synligt "bevis" for en påstand/følelse/tro om et eller andet - kunne feks. være, at man mente, at stortrommen ( og andre ting, som ligger i samme frekvensområde )  var fremhævet/overdrevet i lydbilledet - dette ville feks. en frekvenskurvemåling vise, uanset om anlægget var godt eller skidt ). Men der er da heller ikke nogen tvivl om, at man kan lave målinger, som promte røber "kvaliteten" ( god/dårlig ) af feks. en kabinetkonstruktion eller er vi ikke enige om det ?  

B: at du ved hjælp af netop måleinformationer kan eksempelvis meget hurtigere afgøre om en højttaler i en given placering vil evt. overdrive/underdrive bestemte områder i musikken contra at skulle sidde og lytte en hel del musik igennem for at komme til samme konklusion.  ( efter at have flyttet bla. subwoofere ( men også "alm." højttalere)  rundt i en uendelighed både med og uden mulighed for at måle samtidig, kan jeg ubestridt konkluderer, at målingerne hjalp mig frem til et bedre resultat hurtigere og mere sikkert  - med tid og tålmodighed nok , ville jeg nok ende samme sted uden mållinger, men 5 år ældrer  - end hvis jeg "kun" skulle stole på mine ører og utallige forsøg ). Nb. da du jo ikke er til subber , vil jeg lige nævne, at det er bare et eksempel fra min "virkelighed"  

Og så bare lige for at slå det helt fast - jeg mener ikke  at målinger eller måleinstrumenter kan kompenserer noget som helst  for dårlige eller mangelfulde komponenter - tværtimod vil de typisk påvise dem . Jeg tror heller ikke at diverse korrektionsenheder ( digitale eller analoge ) kan kompenserer for grundlæggende fejl/mangler i et produkt/setup  - men nogle ( også afhængig af deres kvalitet ) ,  kan måske nogen gange kompenserer/ udhjælpe problemer/lydforingelser fra et normalt godt og gennemført produkt ( som reelt er i stand til at levere et højere kvalitetsniveau, end det lige gør i givne situation) , der måske bare er fejlplaceret eller under indflydelse af udefrakommende dårlige påvirkninger ( feks. rum / ting i rum ).

Personligt må jeg ( efter egen mening selvfølgelig  ) feks. konstaterer, at min SMS-1´er er en kæmpe forbedring på lyden fra bassen fra mine subber, når de står markant forkert, hvorimod når de står "bedre" både lydmæssigt og målemæssigt, er jeg langt mindre sikker på, at de er en "forbedring" kontra den forringelse de uden tvivl også tilfører - der må leges mere

Jeg håber, at jeg har udtrykt mig forståeligt, ellers prøver jeg bare igen dejlig, at du har tålmodighed med mig  

Hilsen Øffe  

Beklager det lange indlæg, men det er sgu´svært at formulerer sig kort ( for mig ) og "faren" for at vi misforstår hinanden er jo ( tilsyneladende  )  stor

Men fedt, at du gider tage debatten , i værste tilfælde, lærer vi begge noget  

Øf her fra

Hej D.J.

Jeg syntes bare, vi skal lade denne her ligge, og høre noget musik istedet.

Hilsen Øffe

Til top Vis Solformørkelsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solformørkelsen

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Nixen, lad os hellere måle noget  

sHaCk_kO
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

musik?

vi skal da se film

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Nemlig, hvorfor fedte rundt i to kanaler, når man kan gøre det i sex.......................komma 1!...........okay, den var plat.

sHaCk_kO
Hvornår skal du ha´to 3.5ére mere ?

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 December 2006 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Jeg synes det er længe siden man har hørt nyt fra "Bathulen". Er det fordi du stadig lytter til testoner, eller fordi der ikke er plads til flere sub'er?

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2006 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

Naeee, Michael

Er bare gået lidt kold for tiden og lidt hængt op med arbejde, jul og familie.

Men sent om natten sniger jeg mig stadig op og ser film, tester,måler, flytter rundt på subber og højttalere .

Derudover har jeg flyttet/ændret min opstilling af "minibaren" og igang med at ændre/tilføje/forbedre lyssætningen i rummet.

Og ja, har efterhånden svært ved at finde plads til (flere) subber - ikke, at jeg mangler

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 06 December 2006 kl. 00:27 | IP-adresse registreret  

Herligt at se så meget B&W

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2006 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

Enig .......( de er jo efterhånden er lidt gamle  )  - selvom de fleste nok betragter det som sygeligt

interfacelift
Lukket konto
Lukket konto
Lukket, eget ønske!

Bruger siden: 07 Oktober 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 Juni 2007 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

er det hele gået i stå dj. Er der ikke plads til flere subs ?
Til top Vis interfacelift's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af interfacelift

interfacelift
Lukket konto
Lukket konto
Lukket, eget ønske!

Bruger siden: 07 Oktober 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Juni 2007 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

( bægerne var uden tvivl de sværeste at få - jeg kunne ikke finde nogen der solgte dem, så jeg lokkede tre af mine venner til at tage med ind i Cinemaxx (KBH) og tvang samtlige af dem til at købe en maxi popcorn hver !   det er lykkes mig to gange ( =  8 bægere ) som jeg så glad tog med hjem når de er slidt op, må jeg ud og lokke igen, eller måske jeg skulle finde ud af,hvor de køber dem fra .

[/QUOTE]

www.snackfood.dk popcorn - majs og tilbehør - den nederste

Til top Vis interfacelift's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af interfacelift

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 30
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes