Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 06:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: De vildeste højttalere - opgraderede (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 10
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Holger4
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 16 November 2006 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Venter i øjeblikket på min Vincent SP-993 til øverste top fra 4,5 k og op.

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Sendt: 17 November 2006 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

Holger4 skrev:

Hej Svend P

Ja, du har helt ret. Udover at forstærkersiden er blevet kraftigt modificeret, er det netop toppen, jeg har ændret.

Før var kabinetterne jo sekskantede med enheder spillende skråt ud til siderne, og det fungerede også fint, da jeg havde en større stue med meget længere ud til sidevæggene. Nu da jeg er flyttet ind i en mindre stue, hvor der er kun ca. 50 cm, var jeg nødt til at lave om på konstruktionen, da lyden ellers ville fare ind i væggen og give et meget utilsigtet stereoperspektiv.

Jeg spillede før med 4 stk. JBL 6,5" ml.toner. De kunne simpelthen bare ikke give mig smækket, som jeg ønskede, i lilletrommen - selvom der jo var 4 stk.!! Jeg har så valgt at køre med en midbas enhed fra 18Sound, som ved direkte sammenligning spiller klart bedre og mere hi-fi-agtigt end, JBL, FANE og EV's 10"ere.

Iøvrigt!! Til dem der mener, at det må være fuldstændigt umuligt at afstemme et system som dette, giver jeg dem RET. Det lader sig KUN gøre med variable elektroniske delefiltre, ellers rammer man ALDRIG niveauerne på de enkelte enheder. Jeg går jo, som sagt, stadig og piller ved potmetrene - næsten en gang om dagen får en enhed en tak op eller en tak ned....ha ha. Tænk hvis jeg skulle gøre det med effektdæmpeled....mareridt.

Har du egt. prøvet at måle lidt på systemet?

Det kunne da være lidt sjovt at se nogen kurver på disse fantastiske højttalere

Det kunne også give lidt bud på, hvor man måske kunne gøre noget anderledes (eller bekræfte, at tingene bare sad lige i øjet )

Hilsen Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Holger4
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 November 2006 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Hey "Meier" Thomas.

Tak for de pæne ord. Nææææh, jeg har sgu aldrig målt på banditterne, men jeg har lyttet, lyttet, lyttet og atter lyttet. Som jeg har skrevet some where i tråden har jeg vendt faser på enheder forskelligt, og så har jeg jo justeret enhedernes individuelle niveau i 100 år og en madpakke og gør også lidt stadig. Jeg har smidt en spole i serie med 10'erne (uha da - en passiv ting), for lige at kappe lidt mere af toppen, hvilket har resulteret i en meget blødere ml.tone, og nu spiller de meget bedre sammen med øvre ml.tone.

Og jo, det kunne da være interessant at se, hvordan de måler. Jeg ved, at de IKKE vil give mig en linear kurve, men den lyd bryder jeg mig heller ikke om!!! Jeg har en test-cd med brumme-/hyletoner fra 10 hz - 20.000. Den har jeg brugt meget flittigt men kun som en slags grovjustering.

27pH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 November 2006 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Holger4 skrev:

de IKKE vil give mig en linear kurve, men den lyd bryder jeg mig heller ikke om!!! Jeg har en test-cd med brumme-/hyletoner fra 10 hz - 20.000. Den har jeg brugt meget flittigt men kun som en slags grovjustering.

Så er det da fristende lige at tage en billig dB-måler og lige tegne et par punkter til en graf.

vH pH

Til top Vis 27pH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 27pH

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 November 2006 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Her er en gratis:

http://www.trueaudio.com/

Hilsen Thomas

heltedellen
Lukket konto
Lukket konto

Tak for indsatsen, Nicolai!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 November 2006 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

hvorfor måle ....hvis en måling kræves er det vel fordi man ikke SELV er i stand til at høre små forskelle  ....det rager mig en papand hvad et apperat siger på en udskrift (mine ører kan ikke læse).....lyt og brug hvad ens ører bedst kan li ...

Til top Vis heltedellen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltedellen Besøg heltedellen's Websted

sHaCk_kO
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 17 November 2006 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

hold da op nogle "kasser" hvordan er lyden i dem

Holger4
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 November 2006 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Tak til PH og Thomas for interesse og råd samt link.

Og til Heltedellen vil jeg sige, at jeg ER FULDSTÆNDIG ENIG i det du skriver. Det rager mig en papand, hvad målinger siger. Mine ører kan nemlig heller ikke læse .

27pH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 November 2006 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

heltedellen skrev:

hvorfor måle ....hvis en måling kræves er det vel fordi man ikke SELV er i stand til at høre små forskelle  ....det rager mig en papand hvad et apperat siger på en udskrift (mine ører kan ikke læse).....lyt og brug hvad ens ører bedst kan li ...

Så er det jo ikke hifi, men bare musik

vH pH

Holger4
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 November 2006 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Til Kasper: Lyden er fuldstændig, som beskrevet; lækker, blød og detaljeret.

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 17 November 2006 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Det  var dog den vildeste højttaler jeg har set herinde længe...Massiv Attack ville være grønne af misundelse

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

Snaphead
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 17 November 2006 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Slap-aaaaaf  de må ligge lavt på WAF-skalaen!
Til top Vis Snaphead's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Snaphead

heltedellen
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 17 November 2006 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

fåååårk waf faktoren ....vær en mand og vælg hvad du helst vil af med   stå derefter fast på dit valg....hvor svært kan det være ...jeg mener stadig at måleresultater er ligegyldige ...bygger man til ens egen lytning eller bygger man til naboens måleudstyr ...ja endnu et valg
Til top Vis heltedellen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltedellen Besøg heltedellen's Websted

heltedellen
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 17 November 2006 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

27pH skrev:
heltedellen skrev:

vH pH

jo men så siger du jo at du kun mener at det er hifi hvis det kan måles...ergo at du ikke selv kan høre og derfor kun stoler på papir ....at tænke....

27pH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 November 2006 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

heltedellen skrev:
27pH skrev:
heltedellen skrev:

vH pH

jo men så siger du jo at du kun mener at det er hifi hvis det kan måles...ergo at du ikke selv kan høre og derfor kun stoler på papir ....at tænke....

Det var nu med et glimt i øjet, men jeg mener samtidig også at det er vigtigt at have en reference om det så er en anden højttaler eller nogle målinger. Øret kan vænne sig til alt, bare prøv at lege med en equalizer.

vH pH

TweakBeast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2005
Sendt: 18 November 2006 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Hej.. Mit første indtryk er at det ser vildt ud!
Jeg forstår godt dit valg af aktiv filter da et passivt ville være uden mulighed for "timedelay" uden grimme sugekredse!!... Det er jo ingen nyhed at dine 18" er væsentligt langsommere i stepresponds end dine Esotardiskanter. Nok noget der ligner mindst 3ms
Desuden kan dæmpningen af div. enheder finde sted ved blot at dreje på en knap! ( smart nok så man ikke skal lodde modstande af og på hele tiden)

Men når det er sagt, så er der lige en MEGET vigtig, og helt nødvendig "akustisk" faseforskydning, som kun kan opnås ved at forskyde enhederne bagud rent fysisk fra hindanden!!! Uden denne forskydning er det umuligt at opnå perfekt timing enhederne imellem, og timing er lig med dynamik da lyden fra div. enheder når øret på forskellige tidspunkter og dermed udelukkes evnen til at forsvinde i lydbilledet

Ud fra dine oplysninger har jeg beregnet og vil foreslå følgende : 18" plant med forpladen, 10" 32mm tilbage, mellemdome 120mm tilbage, og endelig Esotaren 155mm tilbage. Håber du ka bruge oplysningerne til noget
MVH TweakBeast

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Sendt: 18 November 2006 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Hold da kæft, dem vil jeg gerne høre!
De ser virkelig fede ud.
Kan de også spille klassisk og jazz og sådan?

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske

Holger4
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2006 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Endnu engang TUSIND TAK  for den seriøse interesse I viser for mine bandithøjttalere .

Jeg forstår fuldt ud den skepsis, som nogen har, med at det næsten ikke kan lyde fornuftigt med SÅ mange enheder sammen (10 stk. pr. side!). Hvad fanden skal jeg sige?? Jeg har ikke noget måleudstyr, og jeg har ikke engang verdens bedste loddekolbe, men det funger sgu alligeveller. Før jeg byggede dem har jeg haft bl.a. JBL L-112, B&W 801 og de manglede ALT i forhold til mit nuværende system!!! Og når jeg siger ALT, mener jeg ALT!!! Sub går straight til 15-18 hz -0 dB!!, bund formidler stortromme med med niveau og fylde, som jeg ikke har hørt før - heller ikke til koncert, ml.tone er stor og flot med superpunch i lilletromme, diskant er SUPERblød, luftig og detaljeret, også når jeg spiller MEGET højt. Og ja, de elsker også klassisk og måske især jazz. Saxofonen og stemmer står klokkerent og nuanceret. Stan Gezz (stavemåde?), Mezzoforte, Level 42, Mike Oldfield, akustisk guitar, Andreas Volleweider, Carmina Burana OG Trance med bankebas.....Hæ Hæ......de kan sgu det hele........synes JEG!! Jeg må nok lige pointere, at det jo slet ikke er min skyld, at systemet spiller så godt. Det er jo kun fordi, der har siddet nogle kloge folk hos JBL, 18SOUND og Dynaudio og lavet nogle rigtigt fornuftige enheder.

Tak til Mr. Tweak for dine råd og beregninger ang. enhedernes placering i forhold til hinanden. Jeg har ikke lige mulighed for at rykke enheder "top"kasse (115 hz og op) frem og tilbage, da de jo sidder FAST. Det eneste jeg har mulighed for, er, at forsinke 18" elektronisk, og det er jo den forkerte vej, right?

Til Snaphead: Synes du, at de er så grimme?? Min langhårede sagde "WOW", da hun første gang så dem, og da hun hørte dem, sagde hun "WOW WOW" og logrede med halen .

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2006 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Holger4 skrev:

Tak til PH og Thomas for interesse og råd samt link.

Og til Heltedellen vil jeg sige, at jeg ER FULDSTÆNDIG ENIG i det du skriver. Det rager mig en papand, hvad målinger siger. Mine ører kan nemlig heller ikke læse .

He-he

Jeg kan godt forstå dig, men jeg kunne nu ikke være mere uenig

Der kan sku trækkes megen fornuftig information ud af et par målinger!

Det er muligt, at der er folk der kan nøjes med ørerne, men jeg tror nu at målinger hjælper. (Tænk hvad den kunne udvikle sig til med en 10-kanals TACT foran)

Nu skal det ikke udvikle sig til en religiøs tråd , så jeg vil bare gentage, at det er en fed højttaler og jeg godt gad have den stående i et herreværelse

Hilsen Thomas

Holger4
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2006 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Hey Thomas

Du er velkommen til at aflægge mig et besøg til en lytter. Jeg er altid åben for et tweak eller to.

<< Forrige Side af 10 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes