Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 21:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV modtagere
 HIFI4ALL Forum : TV modtagere
Emne Emne: Skal man skifte til digital? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Svinefar
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 21 Februar 2007 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Jeg har fået købt mig Loewe Aconda tv, hvilket bare viser rigtig fine billeder. Men mere vil have mere og så spekulerer jeg på, hvorvidt der er nogen ide i at få et digitalt signal til tv'et.

Jeg har canal digital og tænker på, om jeg bare kan købe en af de her digitale tunere og sætte til, eller skal man have sådan en selector?

Alland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 21 Februar 2007 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Når du siger du har Canal Digital, betyder det så at du har en parabol?! For så vidt jeg ved har de kun sendt digitalt i flere år...

Med hensyn til Selector-boksen så er den lavet til TDC's kabel-TV og gør at man kan modtage digitalt TV herigennem. Normale digitale tunere, eller DVB-T receivere om man vil, kan kun bruges til at modtage DR1, DR2og TV2 via "normale" antenner på taget eller stueantenner.

Det vil godt kunne betale sig at anskaffe sig et digitalt tv-signal da de kan sende i ægte 16-9 på denne måde, og man derfor slipper for at zoome ind på billedet for at få det til at fylde hele skærmen..

-Allan

Til top Vis Alland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alland

Svinefar
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2007 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke parabol men kabeltv fra canal digitial. Undskyld den manglende præcisering.

Det betyder egentlig ikke så meget for mig, at man vil kunne få mulighed for at køre i ægte 16:9. Det er mere, at jeg gerne vil have så god billedkvalitet som muligt.

Det lyder som om, at det er nødvendigt med en selector-agtig ting, hvis man gerne vil have alle kanaler digitalt?

Og spørgsmålet er selvfølgelig også, om det vil give en mærkbar forbedring.

Alland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 21 Februar 2007 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Det at man kan sende i ægte 16-9 giver automatisk en forbedring, i hvert fald i de udsendelser der er i 16-9 formatet. På DR1 er langt de fleste programmer i 16-9 formatet.. Hvis man modtager det analogt kan de ikke sende i 16-9, pga. tekniske hindringer.. Derimod sender man i 4-3 med en sort bjælke lagt ind i toppen og bunden, og for at få det til at fylde hele skærmen ud, skal man så zoome ind. Dette gør de fleste TV helt automatisk. Det bevirker altså at nogen af de linier signalet bliver sendt ud med (mener det er 576) går til at sende 2 sorte bjælker som man alligevel zoomer væk, og dermed er vi nede på noget der ligner 450 linier interlaced, hvilket jo ikke er specielt meget i forhold til de 768 linier de fleste fladskærme har..

Når man med digitalt tv har mulighed for at sende i ægte 16-9, gør det at man kan have et billede der fylder hele skærmen ud, og stadig have 576 linier i opløsningen = bedre billedkvalitet..

Håber det giver nogen mening..

Med hensyn til at du har kabel tv fra canal digital, så var jeg ikke klar over man kunne få det, og kan derfor heller ikke være behjælpelig med hvad du skal have for at få digitalt tv derfra..

Til top Vis Alland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alland

Svinefar
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2007 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

Mange tak for den fine forklaring. Nu er det så ikke et fladskærmstv men et ægte old school billedrørstv med super billede. Jeg går dog ud fra, at forbedringen med ægte 16:9 stadig vil kunne mærkes?

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 22 Februar 2007 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

Svinefar skrev:

Mange tak for den fine forklaring. Nu er det så ikke et fladskærmstv men et ægte old school billedrørstv med super billede. Jeg går dog ud fra, at forbedringen med ægte 16:9 stadig vil kunne mærkes?

Ja, det vil helt sikkert give en markant forbedring. Det digitale 16:9 signal indeholder, som tidligere nævnt,  langt mere information end det analoge letterbox format.

HDTV ser forøvrigt også fremragende ud på et CRT TV, selvom signalet selvfølgeligt bliver skaleret ned. Men det er jo en helt anden historie.

gismo1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 24 Februar 2007 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Hej Thomas Rart at se du er tilfreds med acondaen.

Hilsen Erik Bramming

Svinefar
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2007 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Hej Erik

Ja, jeg er bare rigtig glad for det. Det er virkelig en stor forbedring her i stuen. Har også fået købt et godt afskærmet antennekabel, og det gav faktisk et mærkbart bedre billede. Det var en lille investering med god effekt. Det er jo de bedste ;-)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes