Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 23:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: VP6-XT ombygget hjælp til nyt delfiltet (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
BasHunter
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 November 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 18 November 2007 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Jeg tror der er store chancer for at mellemtonen spiller dobbelt så højt end bassen og diskanten spiller dobbelt så højt end mellemtonen....Jeg vil med garanti sige dine højttalere spiller meget lyst.

Forbindelse til minus skal jo også medregnes....Minus er jo ikke ligegyldigt da alt samles her uden noget delefilter....

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 November 2007 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Hey,

Nu er det også oppe omkring 2-3KHz den laver ballade. Det er ikke det man vil kalde mellemtone når man lytter. Hvis du fløjter så højt (tonemessigt) du kan rammer du derop. Men ikke med alm verbalt sprog. Men den HAR problemmer der. Spørgsmålet er om du har været heldig med at få det væk, eller om det faktisk er det der stadig er galt.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

gx55
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 18 November 2007 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

BasHunter skrev:

Jeg tror der er store chancer for at mellemtonen spiller dobbelt så højt end bassen og diskanten spiller dobbelt så højt end mellemtonen....Jeg vil med garanti sige dine højttalere spiller meget lyst.

Forbindelse til minus skal jo også medregnes....Minus er jo ikke ligegyldigt da alt samles her uden noget delefilter....

De spiller så lyst som jeg kan lide det
Til top Vis gx55's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gx55

gx55
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2007 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Nu er det også oppe omkring 2-3KHz den laver ballade. Det er ikke det man vil kalde mellemtone når man lytter. Hvis du fløjter så højt (tonemessigt) du kan rammer du derop. Men ikke med alm verbalt sprog. Men den HAR problemmer der. Spørgsmålet er om du har været heldig med at få det væk, eller om det faktisk er det der stadig er galt.

ja det ved jeg ikke om jeg har været heldig eller hvad

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 18 November 2007 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Hey,

Det har man selvfølgelig lov til engang imellem HEHE

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

BasHunter
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 November 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 November 2007 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig, vores øre er jo ikke ens....

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Sendt: 18 November 2007 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Det er rigtig fint at du har opnået en forbedring og at du er tilfreds, men så let slipper du ikke

Diskant filterets værdier er altså helt hen i skoven - som Syncronic sagde tidligere er dine diskant kondensatorer for små, og paralelspolen for stor

Spørgsmålet er om du overhovedet bør have 18db på diskanten - det er sandsynligt at det vil lyde bedre med 12db

I samme håndevending bør du prøve at sætte en modstand (8-12ohm ?) i serie med mellemtonens 10uf

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

gx55
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2007 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Det har man selvfølgelig lov til engang imellem HEHE

ja det har man

gx55
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2007 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Det er rigtig fint at du har opnået en forbedring og at du er tilfreds, men så let slipper du ikke

Diskant filterets værdier er altså helt hen i skoven - som Syncronic sagde tidligere er dine diskant kondensatorer for små, og paralelspolen for stor

Spørgsmålet er om du overhovedet bør have 18db på diskanten - det er sandsynligt at det vil lyde bedre med 12db

I samme håndevending bør du prøve at sætte en modstand (8-12ohm ?) i serie med mellemtonens 10uf

Det er en 6.8 uf og ikke en 3.8 uf som der stod i dirgramet det er rette nu.

gx55
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2007 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

jeg har prøvet men en 12ohm i serie med mellemtonens 10uf, pluslig stod Jennifer Warnes der hvor anlæget plejer og stå .

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2007 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Fint, rigtig fint - så skal du bare lige have diskantfilteret helt på plads, og jo jeg har set de 6.8uf og det er nok den som skal være den mindste/første i kredsen

Prøv evt med kun de 6.8uf i serie

tag evt nogle viklinger af paralelspolen, eller prøv med en mindre spole, det må gerne være små billige luftspoler med tynd tråd - personlig har jeg også en modstand i serie med paralelspolen

Men tag dig god tid til det, om et par uger eller en måned kan du sikkert høre det bedre, når den første begejstring har lagt sig

Migo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2005
Sendt: 18 November 2007 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Umiddelbart er der lidt ligheder med dette filter, og han laver da ikke noget, som er helt hen i skoven :

Til top Vis Migo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Migo

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2007 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

Det var vist til mig   ja nu ved jeg heller ikke hvorfor Troels gør som han gør, men nu ændrer Troels vist også indimellem sine egne designs

Nu er "teknikken" ved at arbejde uden "hjælpemidler" nu engang at prøve forskellige muligheder for at finde ud af hvilken vej man skal  

Selvom jeg aldrig har forsøgt med 18db filtre FORMODER jeg at EN kondensator i signalvejen er bedre en TO, medmindre den sidste er absolut nødvendig

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 19 November 2007 kl. 07:08 | IP-adresse registreret  

Hey,

Umidelbart kunne ovenstående filter være bedre. Enhederne faser ikke ved 6500Hz kan man se, og frekvensgangen kunne være bedre. Men helt klart langt bedre end originalen.

Migo > Hvad mener du egenlig med det filter? Det er jo ikke til SDS enheder. Eller er jeg helt forkert på den? HDS og SDS er ikke ens.

Migo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2005
Sendt: 19 November 2007 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Det du anbefaler, er jo heller direkte til hans enheder, men lidt noget gætteri som os andre, uden målegrej tager det jo længere tid, at få til at spille, selvom jeg godt ved, at ser du ikke en måling, SÅ KAN DET OVERHOVEDET IKKE SPILLE, men sådan er det jo.

Om filteret kunne være bedre, det må du diskutere med Troels Gravesen om, om nogen har han nok den fornødne erfaring også..

Nej snakken gik mest på diskant filteret i dette tilfælde, og Troels har så en lignende løsning på det..

Til top Vis Migo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Migo

Dief
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 20 November 2007 kl. 02:05 | IP-adresse registreret  

Jeg er da bare glad for at høre at gx55 er tilfreds med sit nye filter til højttalerne. Og vil da bare sige tllykke med det. Du har prøvet dig frem med forskellige komponent-værdier i filteret, end til du blev tilfreds med lyden, det er da også en rigtig fin måde at lave sit filter på.

Fortsat god fornøjelse med dem.

Dief

Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2007 kl. 03:33 | IP-adresse registreret  

Ja, det er da også pudsigt at når manden endelig er tilfreds, så brokker vi os stadig i et væk

gx55
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2007 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

så fik jeg det til og spille beder Der kom lidt nye stumper til filteret: Duelund Modstande og Claritycap SA til serie med diskanten

gx55
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 November 2007 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg lydte lidt meger, og jeg har fjenet den 12ohm der sad i serie med mellemtonens 10uf igen dat det lød beder efter jeg fik sat de nye stumper til diskantfilteret.

lidt om lyden

Lyden der meget nevtral dov lidt til den mørke side på sådan måde som jeg kan lig den, også fordi de spiller på tule som er lidt lys i lyden, de går ikke så dybt men tilgengæl meget præcis. spille stilen menner meger om en 2vejs da bas/mellemtonen spille heldt i bund og for lidt hjælp fra de 2 basenheder fra ca 100 Hz, der giver ikke den samme rode lyd bilde som efter min mening er ved mange 3vejs.

Og er stor tak til Migo for hjælpen med filteret

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 7
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes