| Forfatter |
|
BasHunter Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 November 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 96
|
| Sendt: 18 November 2007 kl. 12:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror der er store chancer for at mellemtonen spiller dobbelt så højt end bassen og diskanten spiller dobbelt så højt end mellemtonen....Jeg vil med garanti sige dine højttalere spiller meget lyst.
Forbindelse til minus skal jo også medregnes....Minus er jo ikke ligegyldigt da alt samles her uden noget delefilter.... __________________ Ingen Diskant, tak
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
| Sendt: 18 November 2007 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Nu er det også oppe omkring 2-3KHz den laver ballade. Det er ikke det man vil kalde mellemtone når man lytter. Hvis du fløjter så højt (tonemessigt) du kan rammer du derop. Men ikke med alm verbalt sprog. Men den HAR problemmer der. Spørgsmålet er om du har været heldig med at få det væk, eller om det faktisk er det der stadig er galt.
|
| Til top |
|
| |
gx55 Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 523
|
| Sendt: 18 November 2007 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
BasHunter skrev:
Jeg tror der er store chancer for at mellemtonen spiller dobbelt så højt end bassen og diskanten spiller dobbelt så højt end mellemtonen....Jeg vil med garanti sige dine højttalere spiller meget lyst.
Forbindelse til minus skal jo også medregnes....Minus er jo ikke ligegyldigt da alt samles her uden noget delefilter.... |
|
|
De spiller så lyst som jeg kan lide det
|
| Til top |
|
| |
gx55 Forum Bruger

|
| Sendt: 18 November 2007 kl. 13:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
Hey,
Nu er det også oppe omkring 2-3KHz den laver ballade. Det er ikke det man vil kalde mellemtone når man lytter. Hvis du fløjter så højt (tonemessigt) du kan rammer du derop. Men ikke med alm verbalt sprog. Men den HAR problemmer der. Spørgsmålet er om du har været heldig med at få det væk, eller om det faktisk er det der stadig er galt. |
|
|
ja det ved jeg ikke om jeg har været heldig eller hvad
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

|
| Sendt: 18 November 2007 kl. 14:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Det har man selvfølgelig lov til engang imellem HEHE
|
| Til top |
|
| |
BasHunter Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 November 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 96
|
| Sendt: 18 November 2007 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selvfølgelig, vores øre er jo ikke ens.... __________________ Ingen Diskant, tak
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 18 November 2007 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er rigtig fint at du har opnået en forbedring og at du er tilfreds, men så let slipper du ikke 
Diskant filterets værdier er altså helt hen i skoven - som Syncronic sagde tidligere er dine diskant kondensatorer for små, og paralelspolen for stor
Spørgsmålet er om du overhovedet bør have 18db på diskanten - det er sandsynligt at det vil lyde bedre med 12db
I samme håndevending bør du prøve at sætte en modstand (8-12ohm ?) i serie med mellemtonens 10uf
|
| Til top |
|
| |
gx55 Forum Bruger

|
| Sendt: 18 November 2007 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
Hey,
Det har man selvfølgelig lov til engang imellem HEHE |
|
|
ja det har man
|
| Til top |
|
| |
gx55 Forum Bruger

|
| Sendt: 18 November 2007 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
Det er rigtig fint at du har opnået en forbedring og at du er tilfreds, men så let slipper du ikke 
Diskant filterets værdier er altså helt hen i skoven - som Syncronic sagde tidligere er dine diskant kondensatorer for små, og paralelspolen for stor
Spørgsmålet er om du overhovedet bør have 18db på diskanten - det er sandsynligt at det vil lyde bedre med 12db
I samme håndevending bør du prøve at sætte en modstand (8-12ohm ?) i serie med mellemtonens 10uf
|
|
|
Det er en 6.8 uf og ikke en 3.8 uf som der stod i dirgramet det er rette nu.
|
| Til top |
|
| |
gx55 Forum Bruger

|
| Sendt: 18 November 2007 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
|
|
jeg har prøvet men en 12ohm i serie med mellemtonens 10uf, pluslig stod Jennifer Warnes der hvor anlæget plejer og stå  .
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 18 November 2007 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fint, rigtig fint - så skal du bare lige have diskantfilteret helt på plads, og jo jeg har set de 6.8uf og det er nok den som skal være den mindste/første i kredsen
Prøv evt med kun de 6.8uf i serie
tag evt nogle viklinger af paralelspolen, eller prøv med en mindre spole, det må gerne være små billige luftspoler med tynd tråd - personlig har jeg også en modstand i serie med paralelspolen
Men tag dig god tid til det, om et par uger eller en måned kan du sikkert høre det bedre, når den første begejstring har lagt sig

|
| Til top |
|
| |
Migo Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 555
|
| Sendt: 18 November 2007 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Umiddelbart er der lidt ligheder med dette filter, og han laver da ikke noget, som er helt hen i skoven :

|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 19 November 2007 kl. 00:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var vist til mig ja nu ved jeg heller ikke hvorfor Troels gør som han gør, men nu ændrer Troels vist også indimellem sine egne designs
Nu er "teknikken" ved at arbejde uden "hjælpemidler" nu engang at prøve forskellige muligheder for at finde ud af hvilken vej man skal
Selvom jeg aldrig har forsøgt med 18db filtre FORMODER jeg at EN kondensator i signalvejen er bedre en TO, medmindre den sidste er absolut nødvendig
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

|
| Sendt: 19 November 2007 kl. 07:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Umidelbart kunne ovenstående filter være bedre. Enhederne faser ikke ved 6500Hz kan man se, og frekvensgangen kunne være bedre. Men helt klart langt bedre end originalen.
Migo > Hvad mener du egenlig med det filter? Det er jo ikke til SDS enheder. Eller er jeg helt forkert på den? HDS og SDS er ikke ens.
|
| Til top |
|
| |
Migo Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 555
|
| Sendt: 19 November 2007 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det du anbefaler, er jo heller direkte til hans enheder, men lidt noget gætteri som os andre, uden målegrej tager det jo længere tid, at få til at spille, selvom jeg godt ved, at ser du ikke en måling, SÅ KAN DET OVERHOVEDET IKKE SPILLE, men sådan er det jo.
Om filteret kunne være bedre, det må du diskutere med Troels Gravesen om, om nogen har han nok den fornødne erfaring også..
Nej snakken gik mest på diskant filteret i dette tilfælde, og Troels har så en lignende løsning på det..
|
| Til top |
|
| |
Dief Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1214
|
| Sendt: 20 November 2007 kl. 02:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er da bare glad for at høre at gx55 er tilfreds med sit nye filter til højttalerne. Og vil da bare sige tllykke med det. Du har prøvet dig frem med forskellige komponent-værdier i filteret, end til du blev tilfreds med lyden, det er da også en rigtig fin måde at lave sit filter på.
Fortsat god fornøjelse med dem.
Dief __________________ Bio
Mit DIY
hj.side
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 20 November 2007 kl. 03:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det er da også pudsigt at når manden endelig er tilfreds, så brokker vi os stadig i et væk
|
| Til top |
|
| |
gx55 Forum Bruger

|
| Sendt: 20 November 2007 kl. 19:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
så fik jeg det til og spille beder  Der kom lidt nye stumper til filteret: Duelund Modstande og Claritycap SA til serie med diskanten
|
| Til top |
|
| |
gx55 Forum Bruger

|
| Sendt: 22 November 2007 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg lydte lidt meger, og jeg har fjenet den 12ohm der sad i serie med mellemtonens 10uf igen dat det lød beder efter jeg fik sat de nye stumper til diskantfilteret.
lidt om lyden
Lyden der meget nevtral dov lidt til den mørke side på sådan måde som jeg kan lig den, også fordi de spiller på tule som er lidt lys i lyden, de går ikke så dybt men tilgengæl meget præcis. spille stilen menner meger om en 2vejs da bas/mellemtonen spille heldt i bund og for lidt hjælp fra de 2 basenheder fra ca 100 Hz, der giver ikke den samme rode lyd bilde som efter min mening er ved mange 3vejs.
Og er stor tak til Migo for hjælpen med filteret
|
| Til top |
|
| |