Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 14:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: hjælp til valg af spolebåndoptager (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Loke E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Oktober 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 01:52 | IP-adresse registreret  

Jeg har tænkt mig at købe en ældre spolebåndoptager, og jeg håber at nogle her på forummet kan hjælpe mig med et par gode råd.

Den skal bare bruges derhjemme (fordi den er så meget flottere end min iPod) - men derfor må den selvfølgelig stadigvæk gerne lyde så godt som muligt.

Jeg har kigget lidt efter enten en Revox A77 eller en Beocord 1800 / Beocord 2000.

-Kan nogle sige noget fornuftigt om forskellen mellem de to mærker? Hvad kan anbefales?

-Er der nogle bestemte dele af båndoptagerne, man skal være opmærksom på ved køb? (Hvad går ofte i stykker? Hvad er svært at få repareret?)

Til top Vis Loke E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Loke E

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

Der er en meget stor forskel på en revox A77 og beocord maskinerne.

Revoxen kan tage de store spoler
Revoxen er lavet af revox studer der lavede prof udstyr hvorimod beocorden er lavet til den dyre ende af det man den gang kaldte "båndamatører" i en positiv forstand
Revoxen er nemmest at få repareret idag - men trænger sikkert også til det da Revox generelt lavede udstyr som var beregnet til at blive serviceret - det vil sige at kondensatorer og elektrolytter m.m sikkert trænger til udskiftning
Det bedste vil være hvis du kan finde en der vil sælge dig en Revox som for nyelig har været serviceret hos Villadsen
Husk at det er svært at få nye bånd - så der skal du være heldig at finde et parti nye gamle bånd -fedest hvis de ikke har været indspillet
Skal du have helt nye spolebånd koster et ca. 500 kr fra udlandet - i hifi kvalitet er der hvis den revox du finder er 2 spors plads til en CD på og er den 4 spors er der plads til to CD på et bånd - det er noget dyrere end Ipod men det lyder selvfølgelig også bedre

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

Du kunne også overveje en af de halvstore Akai - de er næsten uopslidelige - Service er i hvert fald ikke så stort et issue som
ved Revox.

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

ah - det vil jeg nu godt opponere imod - LouisSmile!

Et af problemerne ved vedligeholdelse af især Japanske maskiner er efter min bedste overbevisning, at de kan være endog særdeles svære at få reservedele til. Det lader ikke til helt at være tilfældet med Revox, da man stort set konstant kan købe alle stumper til A77-B77-PR99 på tysk ebay - endda til overkommelige priser. Det er også relativt let af få neglene op under en donor. Men et issue, som jeg medgiver dig, kan være tonehovederne, som på Revox kan slides (og ofte er det bla. pga. radiofonibrug og anden opslidende brug) - hvor AKAI's GX-hoveder jo har evighedsgaranti (skal vi nøjes med at kalde dem landtidsholdbare) -

Jeg ville i dette tilfælde hvor tvivlen står mellem Beocordmaskinerne og A77 fra Revox overhoverdet ikke være i tvivl om at jeg ville vælge Revox'en- den er meget mere robust (tre kraftige motorer - opbygget som en kampvogn - lettere at servicere - og lever op til proffesionelle krav, både hvad angår lydkvalitet og slidstyrke.

venligst

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

ah - det vil jeg nu godt opponere imod - Louisonclick="AddSmileyIcon'smileys/smiley1.gif'" border=0 alt=Smile http://www.hifi4all.dk/forum/smileys/smiley1.gif">!

Et af problemerne ved vedligeholdelse af især Japanske maskiner er efter min bedste overbevisning, at de kan være
endog særdeles svære at få reservedele til. Det lader ikke til helt at være tilfældet med Revox, da man stort set konstant
kan købe alle stumper til A77-B77-PR99 på tysk ebay - endda til overkommelige priser. Det er også relativt let af få neglene
op under en donor. Men et issue, som jeg medgiver dig, kan være tonehovederne, som på Revox kan slides (og ofte er det
bla. pga. radiofonibrug og anden opslidende brug) - hvor AKAI's GX-hoveder jo har evighedsgaranti (skal vi nøjes med at
kalde dem landtidsholdbare) -

Jeg ville i dette tilfælde hvor tvivlen står mellem Beocordmaskinerne og A77 fra Revox overhoverdet ikke være i tvivl om
at jeg ville vælge Revox'en- den er meget mere robust (tre kraftige motorer - opbygget som en kampvogn - lettere at
servicere - og lever op til proffesionelle krav, både hvad angår lydkvalitet og slidstyrke.

venligst

Freddy

Jeg indrømmer at det også var tonehovederne jeg tænkte, hvor Revox's som regel bliver slidt, men jo de er nemmere at få
reservedele til. Men Akais maskiner er som regel direkte drevet, altså ingen elastikker, so mørner, undtagen nogle enkelte
maskiner. Jeg mener bare, at de dele der som regel er i stykker, er godt lavet på Akai's maskiner, men dog, hvis noget
andet går i stykker, så er man lidt på bar bund

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

ok- men de eneste remme, som forefindes i Revox'erne er remme til tælleren. Disse remme kan købes til overkommelige priser på tysk Ebay - og man kan  relativtnemt selv sætte dem i.

Det forholder sig NOGET anderledes i Beocorderne, så vidt jeg ved.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

ok- men de eneste remme, som forefindes i Revox'erne er remme til tælleren. Disse remme kan
købes til overkommelige priser på tysk Ebay - og man kan  relativtnemt selv sætte dem i.

Det forholder sig NOGET anderledes i Beocorderne, så vidt jeg ved.

Vh

Freddy

Arh ja okay, jeg troede faktisk de var remdrevet, my bad. Så det ender på, at tonehovederne er evighedsholdbare i en Akai.

All Vintage

Billedeupload guide

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

kunne man bruge akai tonehoveder i en revox?

audioareal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2008
Lokalitet: Odense
Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Hej Loke E , jeg vil klart anbefale akai , jeg har haft mange af slagsen , men aldrig en som lød dårligt - joh også revox er gode maskiner - ang. b&o , deres motore havde ofte svært ved at giv kraft nok til at hurtigspole "havde kun een motor"

mvh thomas

Til top Vis audioareal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af audioareal

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
kunne man bruge akai tonehoveder i en revox?

Nej ikke umiddelbart, det ville kræve en del modifikationer både elektrisk og mekanisk. Nu skal man jo passe på med at sige at noget er umuligt, men jeg ville ihvertfald ikke påtage mig at gøre det.

Desuden er det jo som nævnt ikke nemt at skaffe Akaihovederne, men man kunne selvfølgelig tage dem fra en brugt maskine.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

sunmusic skrev:
Jeg har en Denon Drm-700 stående. den er her på ksb og kan veksles til en øl, en flaske god vin eller lign. 

Fint tilbud, men er det ikke en cassettebåndoptager ?

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Loke E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Oktober 2009
Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 02:33 | IP-adresse registreret  

Mange tak for svarene. Det lyder som om, jeg skal på jagt efter en Revox A77.

Jeg vil kigge efter en båndoptager, som er serviceret hos Villadsen (som r-l-b foreslår).
Men hvis jeg IKKE finder sådan en: Er der så noget bestemt, man skal være opmærksom på (altså noget der ofte er i stykker)?

Til top Vis Loke E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Loke E

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 08:34 | IP-adresse registreret  

Her er også et par muligheder.

Sony

Og Akai, som jeg stadig mener er et bedre køb

Omend lidt dyrer end Revox, men skal den serviceres, ender de sikkert med at koste det samme.

All Vintage

Billedeupload guide

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

Loke E skrev:
Jeg har tænkt mig at købe en ældre spolebåndoptager, og jeg håber at nogle her på forummet kan hjælpe mig med et par gode råd.

Den skal bare bruges derhjemme (fordi den er så meget flottere end min iPod) - men derfor må den selvfølgelig stadigvæk gerne lyde så godt som muligt.

Jeg har kigget lidt efter enten en Revox A77 eller en Beocord 1800 / Beocord 2000.

-Kan nogle sige noget fornuftigt om forskellen mellem de to mærker? Hvad kan anbefales?

-Er der nogle bestemte dele af båndoptagerne, man skal være opmærksom på ved køb? (Hvad går ofte i stykker? Hvad er svært at få repareret?)

Du har sat et lidt sjovt valg op - maskinerne er temmeligt forskellige, Revox er nok den der er nemmest at finde, og hvor reservedele er til at skaffe, til B&o maskiner er reservedele pist væk, og har længe været det.

Revox'en kører fornemt når den er iorden - der er en god grund til den var så udbredt - nemlig at den er nem at holde vedlige.

Jeg ville udvide horisonten og medtage TEAC, samt SONY, der har lavet nogle temmeligt robuste maskiner, f.eks TEAC A3300sx og SONY TC-755 / TC-765 

TEAC : reservedele også nogenlunde nemme at få.

Sony er temmeligt problematisk mht reservedele - men de store maskiner er robuste

Akai :  reservedele er en by i rusland, men tonehovederne er ganske holdbare, nærmest uopslidelige

for dem alle -  trykruller er temmeligt dyre, men der findes firmaer, der laver nye.

Og Spolebånd er temmeligt dyre, men kan købes, også her i landet.

Hvis du vælger Revox, er en velholdt A77, B77 eller PR99 nok det du skal lede efter 

mikkelbreiler1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2008
Sendt: 15 Marts 2010 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
...Husk at det er svært at få nye bånd - så der skal du være heldig at finde et parti nye gamle bånd -fedest hvis de ikke har været indspilletSkal du have helt nye spolebånd koster et ca. 500 kr fra udlandet.

Det kan lade sig gøre at få udemærkede bånd til mindre penge via internettet.
For eksempel
http://www.bluthard.de
Hvor de har nogle forskellige slags.

-Mikkel
Til top Vis mikkelbreiler1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mikkelbreiler1

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2010 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

54 euro pr stk + porto er vel der oppe af :-)

mikkelbreiler1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2008
Sendt: 16 Marts 2010 kl. 08:48 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:

45 Euro for et bånd? Hvor?
Har du set efter på sitet?

http://www.bluthard.de/index.php?g-tontraeger

"
Medien und Zubehör AUDIO:

Stück:      Artikel:      Preis pro Stück
in EUR incl. Mwst.      wird verkauft von:
5      

Seltenheit! Tonbänder BASF Ferro LH Hifi 15cm/360m, original-verpackt in Kunststoffbox. Alle 5 Bänder zusammen

45,00
     Kunde
Gen82009
4      

Spulentonbänder EMTEC LPR 35, 26,5cm auf Kunststoffspule, Hifi-Langspielband, nur 1 x bespielt

35,00/St.
     Kunde
BERG12010
2      

Spulentonbänder MAXELL UDXL-1 auf Metallspule, gebraucht

20,00/St.
     Kunde
BERG12010
1      

Jeg ser ihvertfald både
4 brugte 26,5cm bånd med LPR til 35,- EUR.
og
5 nye 13cm spoler med LH til 45,- EUR.

-Mikkel
Til top Vis mikkelbreiler1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mikkelbreiler1

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2010 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

mikkelbreiler1 skrev:
r-l-b skrev:

45 Euro for et bånd? Hvor?
Har du set efter på sitet?

http://www.bluthard.de/index.php?g-tontraeger

"
Medien und Zubehör AUDIO:

Stück:      Artikel:      Preis pro Stück
in EUR incl. Mwst.      wird verkauft von:
5      

Seltenheit! Tonbänder BASF Ferro LH Hifi 15cm/360m, original-verpackt in Kunststoffbox. Alle 5 Bänder zusammen

45,00
     Kunde
Gen82009
4      

Spulentonbänder EMTEC LPR 35, 26,5cm auf Kunststoffspule, Hifi-Langspielband, nur 1 x bespielt

35,00/St.
     Kunde
BERG12010
2      

Spulentonbänder MAXELL UDXL-1 auf Metallspule, gebraucht

20,00/St.
     Kunde
BERG12010
1      

Jeg ser ihvertfald både
4 brugte 26,5cm bånd med LPR til 35,- EUR.
og
5 nye 13cm spoler med LH til 45,- EUR.

-Mikkel

Det tør jeg ikke lige sige - men et nyt 26 cm bånd på aluspole - det er de jeg bruger til mit revox - koster deroppe af - jeg gider ikke købe brugte spolebånd - ikke så meget fordi "det skal være nyt" - men hvis de er fedtet ind i et eller andet, eller limen i belægningingen er ved at gå i opløsning så er det hurtigt farvel til revox tone hovederne

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 17 Marts 2010 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Må jo nok melde jeg ej heller er meget for at købe brugte bånd......

Quantegy og RMGI laver jo stadig forbistret gode bånd

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes