Forfatter |
|
Dolkin Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 752
|
Sendt: 04 December 2009 kl. 09:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
på et 124 værk er denne arm sammen med en SPU helt formidabel - lad dig ikke narre af det primitive udseende - den for mere og bedre lyd ud af SPU en en SME 3012
|
|
|
Bare for en god ordens skyld, er den her viste arm en Ortofon SMG-212.
Jeg kører selv med den på min 124'er, og må sige at den måske lyder lidt 'grovkornet' - men det er også med en Van den Hul MC TWO Special.
Da jeg købte 124'eren med SPU, lød den rigtig fint - især med meget sort baggrund og fin gengivelse af kvindestemmer
__________________ MvH. Dolkin.
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 04 December 2009 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dolkin - jeg tror faktisk at den eneste pu der lyder godt på den ortofon arm er netop SPU - Jeg har prøvet bl.a. med en denon 103 og det var skidt
NAD højtalerer apropos din signatur - blev lavet i danmark - men blev for dyre at sælge under NADs brand - derudaf udvikledes det der kendes som Dali idag - jeg har et sæt NAD 2 højtalere stående se spiler fremragende
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
bjerager Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 787
|
Sendt: 04 December 2009 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Dolkin - jeg tror faktisk at den eneste pu der lyder godt på den ortofon arm er netop SPU - Jeg har prøvet bl.a. med en denon 103 og det var skidt
NAD højtalerer apropos din signatur - blev lavet i danmark - men blev for dyre at sælge under NADs brand - derudaf udvikledes det der kendes som Dali idag - jeg har et sæt NAD 2 højtalere stående se spiler fremragende
|
|
|
Jeg klunsede også engang sådan et par højtalere - og skilte mig af med dem igen ved en flytning. Ærger mig ind i mellem...
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 04 December 2009 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
mon du kan have dem bagpå cyklen bjerager ;-)
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 05 December 2009 kl. 07:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
mon du kan have dem bagpå cyklen bjerager ;-) |
|
|
hø, hø, hø... Jeg har rigeligt for tiden. Jeg er blevet tvunget til at tage mine carlsson retur igen. Det viste sig, at der var en lille revne i gummiophænget på den ene bas/mellemtone enhed. Lille og kun af kosmetisk karakter, men som det pæne menneske jeg er indvilgede jeg i at tage dem retur. De står nu og spiller ind i mellem bag ved mine matrix 805. B&W'erne er marginalt bedre, men der er mere dybbas i carlsson'erne... Hvis det var ville jeg hellere ha' dine AR...
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 05 December 2009 kl. 11:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har lige købt 4 nye potmetre til dem så de kan spille helt rehnt uden knitter
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 05 December 2009 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
jeg har lige købt 4 nye potmetre til dem så de kan spille helt rehnt uden knitter |
|
|
tjae, bare jeg havde råd :-(
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2439
|
Sendt: 10 December 2009 kl. 00:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja- så er jeg tilbage i tråden efter lidt fravær - der skulle spilles et par koncereter og laves noget lyd, samt arbejdes i en 37 timers arbejdsuge, så der har været knald på - og lidt for meget knald til at jeg kunne fokusere ordentligt på trådens emne.
Jeg er glad for de forskellige indlæg - og hæfter mig ved, at der ikke nødvendigvis er behov for en MC P.U. til kombinationen 124 + 3009II + ?
For at være tidskorrekt kunne jeg fx forestille mig VMS20E - samt Shure V15 - samt stadig de spøgende ortofoner fra perioden. (Jeg er pænt hooked på ideen om at låne et par eksemplarer fra de venlige sjæle, som netop har tilbudt mig at eksperimentere lidt her.) - Jeg kontakter jer lige via PM -
Men der må da være en mere stram concensus omkring armens masse - PU's masse og så de gyldne tommelfingerregler vedr. compliance - så man ved hvilke PU-typer (rent fysisk set), man skal gå efter - og hvilke man ikke skal gå efter, da kombinationerne ex ville være tåbelige?
For lige at sætte en enkelt ting på plads, så er der ikke noget jeg hellere ville at at kunne sætte en SPU på, men det bliver simpelthen ikke nu....Jeg holder mig til nogle lidt mere økonomisk spiselige, men dog stadig klassiske typer indtil videre.
vh
Freddy
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 December 2009 kl. 06:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
Ja- så er jeg tilbage i tråden efter lidt fravær - der skulle spilles et par koncereter og laves noget lyd, samt arbejdes i en 37 timers arbejdsuge, så der har været knald på - og lidt for meget knald til at jeg kunne fokusere ordentligt på trådens emne.
Jeg er glad for de forskellige indlæg - og hæfter mig ved, at der ikke nødvendigvis er behov for en MC P.U. til kombinationen 124 + 3009II + ?
For at være tidskorrekt kunne jeg fx forestille mig VMS20E - samt Shure V15 - samt stadig de spøgende ortofoner fra perioden. (Jeg er pænt hooked på ideen om at låne et par eksemplarer fra de venlige sjæle, som netop har tilbudt mig at eksperimentere lidt her.) - Jeg kontakter jer lige via PM -
Men der må da være en mere stram concensus omkring armens masse - PU's masse og så de gyldne tommelfingerregler vedr. compliance - så man ved hvilke PU-typer (rent fysisk set), man skal gå efter - og hvilke man ikke skal gå efter, da kombinationerne ex ville være tåbelige?
For lige at sætte en enkelt ting på plads, så er der ikke noget jeg hellere ville at at kunne sætte en SPU på, men det bliver simpelthen ikke nu....Jeg holder mig til nogle lidt mere økonomisk spiselige, men dog stadig klassiske typer indtil videre.
vh
Freddy
|
|
|
SME'en har en effektiv masse på 6,5 g og shuren har en masse på 6,3 g og en compilance på 22.5 x 10-6 cm/Dyne. Det giver en tonearmsressonansfrekvens på et sted mellem 10-11 hz - hvilket er lige i skabet.
|
Til top |
|
|
madsen Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 561
|
Sendt: 10 December 2009 kl. 08:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
vh
Freddy
|
|
|
Hej Freddy, du kunne vælge en Shure M97xE som ligger meget op af V15 serien, den vil også passe godt, med en vægt på 6.6g,(compliance 20) her er et link fra vinylengine hvor du kan finde den effektive armmasse på din Improved model der er jo forskellige varianter, når den er fundet lægger du vægten til PUens, så går du in i Tools på vinylengine, lægger det i formlen, så får du armresonansen som helst skal ligge mell. 9 - 11 HZ, yderligere slipper du for evt støj med en MC, da pladetallerknen på din 124 er af stål, og husk du skal ha en PU med et forhv. blødt ophæng til den arm, for at opnå en passende resonansfrekvens. Og skal det være 100% perfekt anskaffer du dig en testplade der har testspor til at fastslå resonansfrekvensen og sporingstest, så kører det hele som det skal.
VH. Madsen
http://www.vinylengine.com/tonearm_database.php?make=SME& ; ; ; ; ;sort=1&ascdesc=ASC&search=search&mdl=&eflo= &efhi=&mdlo=&mdhi=&ohlo=&ohhi=&amlo= &amhi=&cw=&mp=#thumb __________________ Nyd musikken, glæd dig over teknikken
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 11 December 2009 kl. 00:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for de fine ideer, links og oplysninger - jeg har faktisk en sådan testplade (Ortofon) - og nu skal jeg jo så til at smøge ærmerne op og komme igang - og få kigget lidt efter nogle af de foreslåede PU's. Flere idéer må gerne komme til.
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
R.P. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 972
|
Sendt: 28 December 2009 kl. 12:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
vh
Freddy
|
|
|
Jeg spiller lige nu med td124 med sme 3009 improved med ortofon vms20e mrk2, og jeg må sige at det er helt utroligt hvad den pu kan, i den arm, på det værk. det spiller simpelt hen så lækkert at der bare skal en ny skive på hele tiden.
Jeg har ikke prøvet andre arme på værket inu, da det lige er kommet ind ad døren, og der skal foretages nogen reperationer, rengøring og smøring.
Jeg vil ikke ture køre med mc pu'er over den støbejerns talerken, og da slet ikke en vintage spu.
Jeg har en as212 som også skal prøves på værket, til en mere retro mm pu med lavere compliance.
td __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
Til top |
|
|
edge Branchemedlem

Edge Audio Solutions
Bruger siden: 21 Februar 2009 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1203
|
Sendt: 28 December 2009 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et forslag til en retro PU. kunne osse være Shure M 75-6S, man kan endda få SAS stylus til den, men den jeg har lyder nu ganske fint uden.

__________________ Hilsen Flemming
EAS will rise again...
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 28 December 2009 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja- den kan jeg godt huske - nu tror jeg i hvert fald, at det er opalgt at lægge billet ind på prøvelytninger af Shure M75 - V15 - or Ortofon VMS20E - gode velafprøvede og velsolgte MM's.
Jeres indlæg er meget inspirerende - 
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
Sendt: 28 December 2009 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
edge skrev:
Et forslag til en retro PU. kunne osse være Shure M 75-6S, man kan endda få SAS stylus til den, men den jeg har lyder nu ganske fint uden.
...
|
|
|
Ja, den er charmerende (at se på). Måske skulle man kigge sig om efter sådan en. De synes at gå for småpenge på ebay. PQR __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
Til top |
|
|
edge Branchemedlem

Edge Audio Solutions
|
Sendt: 28 December 2009 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal gerne sende dig både VMS 20E MK II og M 75 til prøvelyt, begge er med ny stylus.
EAS will rise again...
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 28 December 2009 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Top! - Flemming - det vil være et udsøgt privilegium. .og en stor gestus af dig.
Jeg sender dig en Pm!
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
Sendt: 28 December 2009 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
edge skrev:

|
|
|
M75 Pick Up'en spiller ganske charmerende, dog kan jeg se den nål du har fået dig, er en af dem med et ret stort alu. nålerør, og de lyder noget anderledes end de originale PU'er.
De PU'er med det tykke alu. nålerør har en ganske god bas, men mangler en del i mellemtonen, mens toppen er ret lukket, jeg vil opfordre dig til at prøve at finde den originale PU eller en SAS PU, så vil du komme til at holde meget mere af denne Shure PU.
|
Til top |
|
|
edge Branchemedlem

Edge Audio Solutions
|
Sendt: 29 December 2009 kl. 00:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mener jeg har set SAS stylus til 97 Dollars, så det er lidt af en udskrivning på en pu. der bare "fulgte med" en Headshell jeg købte. Nu "piller" jeg mest i Denon DL-103 i øjeblikket, og DL-160 er den er aftaster i øjeblikket på den ene af mine pl.spillere, mens Ortofon Vinylmaster White gør tjeneste på den anden.
EAS will rise again...
|
Til top |
|
|
jesper olsen Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1076
|
Sendt: 31 December 2009 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så kom dagen hvor mit dyre armboard (Shopper) ankom og jeg endelig kunne montere min SME 3012 og Denon DL 103 PU.
Kombinationen spiller gennem et par Sony step-upper som er lånt af R-L-B til min Belari Riaa
monteret med et Telefunken 803S rør.
Det er en del - læs meget - bedre end 3009 IMP armen må jeg sige. Der er kommet ro over
sagerne og især stemmer gengives roligere og mere afslappet.
Jeg går ud fra, at når man justerer nåletryk på 3012'eren er det underordnet hvordan det store
lod justeres, bare Denon'en har de 2,5 grams nåletryk der anbefales?

__________________ Jesper
|
Til top |
|
|