Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 14:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Thorens 124/SME3009/Ortofon? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
X-ray
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 12 Januar 2010 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

R.P. skrev:
Sku man købe en ny originalmåtte, eller sku man bruge favoritten, måtten fra en thorens 320, og simpelthen lave et hul så center skiven kan spænde måtten fast som originalt, vintage eller ik vintage

Jeg har forøvrigt vekslet et par ord med "Frede" - han har ikke længre plademåtten på lager. Han mente ikke, at kvaliteten på dem han fik var OK - derfor .

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 Januar 2010 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

freddy, med hensyn til smøring af centerlejet oplevede jeg det samme, jeg tror det er forde de porrøse bøsninger bliver supermættet af olie, og olien har jo et stik slip som det kaldes. det bremsede også meget til at starte med, men nu kører den helt fint igen, jeg brugte noget tyndt symaskineolie.

Med hensyn til brum, ku det være stel i selve armen, jeg har ik skilt en improved ad, men min 3012 har stel monteret under knivlejet, idet stelterminalen funger som møtrik for skruen til knivlejet.

X-ray så er det nok ik en ny original måtte man skal satse på, men den gamle er jo også rimelig ok, den er jo uden sprækker og er blød og smidig.

det er nok også mushrooms og en ny rem, og så de 6 dupper på undertalerkenen der står højest på ønskelisten, kom desvære til at bruge pengene på et par nye brugte pu'er

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 Januar 2010 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

hæhæ - jeg går også og pønser på at anskaffe mig en ny rem - udover de øvrige ting.

Jeg købte et oliesæt på Ebay. Sættet kommer fra Tyskland og er angiveligt den "helt rigtige olie" til et ikke overslidt leje. Jeg rensede op i det "gamle leje" så fint som overhovedet muligt før jeg tilførte den nye olie (2½ ml) med indkøbte kanyler og sprøjter. Jo - det kører for den gamle hippie!

Jeg lader olien "falde på plads" i et par måneder, men hvis ikke dette hjælper på spin-down tiden, så kan jeg vel altid rense op igen og forsøge med den fine symaskineolie, som jeg sjovt nok også har anskaffet mig - Smile

Centerlejets porøse bushings er vel pænt mættede med den gamle olie - og visse opskrifter på nettet omkring dette nævner bl.a., at det er godt at varme disse lejer op flere gange, mens de ligger på et stykke køkkenrulle, så køkkenrullen ligesom kan dræne lejerne for gl. olie? Det er dog især motorlejet, som efter disse opskrifter skal have denne behandling.

Der er også nævnt flere steder, at man med fordel kan skrotte de sdåkaldte mushrooms for at få bedre Rummelværdier. Dette kan jeg nu ikke lige se kan lade sig gøre i en Beogram3000 - plint. da motoren vel nærmest maser sig ud gennem bunden på plinten, hvis man fjerner disse mushrooms? Der kræves vel en lidt højere plint - fx Ortofons?

Nå , men rummel og brum er vel for de fleste ejere af bemeldte pladespiller stående opgaver - og der slipper jeg så ikke udenom. En nu rem og lidt mere tilbundsgående undersøgelse af brumkilder. Måske armen's wiring og forbindelser - ja.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2010 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Uhah sådan en ortofon plint, det er sager, det ser så godt udmen jeg synes nu det er ret sjovt med beogram plinten, et stykke dansk historie, men min plint skal ha en del kærlighed, den sorte del af plinten er ret skrammet i bunden, så der skal lidt ny lak til, synes heller ik rigtig at palisanderfineren rigtig gløder som den skal, måske en let slipning, og følgende polering ku gøre mirakler, og mushrooms, det hører sig til syntes jeg.

fat mod i kampen mod rummel og brum

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2010 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Jeps - jeg er helt enig med dig omkring plinterne. Ortofonen er decideret lækker, men jeg vil gerne værne om historien med Beogram-plinten - den ser nu heller ikke så tosset ud.

Jeg har givet min plint en speciel olie og derefter givet den en meget fin voks - - lige efter opskriften på flasken of det ser helt fantastisk rigtigt ud nu. Jeg har IKKE ændret på plintoverfladens udseende og struktur, men derimod genskabt den. Det sorte stykke - ja - hvis det er ridset og har skrammer, så skal det nok have en ny omgang sort farve - ved ikke lige hvordan man sørger for at det bliver den helt rigtige "shine". Jeg ved ikke, men jeg tror, at du skal passe på med slibning (også let), da du måske risikerer at gøre overfladen glattere end den var fra ny?

Jeps - jeg skal nok vinde i rummel/brum-kampen!Big smile - jeg er meeeget stædig!

Vh

Freddy

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 12 Januar 2010 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Har selv en TD-124 MKI i Ortofon udgaven. Jeg har ingen brum overhovedet. Min stel forbindelse løber fra RIAA's stelskrue og mellemlander på det lille print under spillen (chassis) og ender på stel på armen.

Hvis det fortsat brummer så fjern jordforbindelsen på din forstærker/forforstærker. Har du lavet stjernejord eller lign tiltag på dit setup?

Skild det hele ad. Tilslut kun din pladespiller og få det til at virke.

NB:Var det dig der købte den på DBA?

Til top Vis Martin_Kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin_Kbh

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2010 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

jeg ha prøvet med noget møbelpolish som det heder, men det gir ik rigtig nogen synderlig god effekt, jeg vil prøve med noget møbelolie som du siger,og så lidt voks, og du har nok ret i det med slipningen, det må være sidste udvej.

Men lige nu har jeg næsten ik tid til at skille den ad, den bare snorer og snorer den ene plade efter den anden, den får virkelig musikken op ad rillen. 

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2010 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Samme her!LOL

Vh

Freddy

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2010 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Prøvede for sjov fra 33 omd til spin down mellem 61-63 sekunder i fire forsøg, det er så efter at den har spillet i 2,5 time.

vil prøve i morn når den er helt kold.

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Januar 2010 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

R.P. skrev:

freddy, med hensyn til smøring af centerlejet oplevede jeg det samme, jeg tror det er forde de porrøse bøsninger bliver supermættet af olie, og olien har jo et stik slip som det kaldes. det bremsede også meget til at starte med, men nu kører den helt fint igen, jeg brugte noget tyndt symaskineolie.

Brug kun den originale olie eller en med præcis de samme egenskaber (som jeg ikke lige kender). Alt andet bliver tilsyneladende noget rod i længden.

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2010 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Martin_Kbh skrev:

Har selv en TD-124 MKI i Ortofon udgaven. Jeg har ingen brum overhovedet. Min stel forbindelse løber fra RIAA's stelskrue og mellemlander på det lille print under spillen (chassis) og ender på stel på armen.

Hvis det fortsat brummer så fjern jordforbindelsen på din forstærker/forforstærker. Har du lavet stjernejord eller lign tiltag på dit setup?

Jeg vil gerne lige checke det på den måde, som du anbefaler. Næh - jeg har ikke "stjernejord" (herligt udtryk!)   , da jeg har lavet det sådan, at apparaterne bare er i stelforbindelse med hinanden - og det virker normalt fint - også med andre arme og pu'er. Jeg har aldrig haft brum -probs før nu og der er ellers nok muligheder, da jeg tit har mange apparater koblet sammen. Jeg skal nok lige "make it simple", men det bliver ikke lige det første par dage.

Om det var mig, der købte dén på DBA? - nej, det var det ikke - jeg fandt min i en kælder i november - sat væk i mange år med alt muligt ragelse ovenpå og fyldt med støv - murerstøv og så videre. - uden arm - med med et meget skrammet støvlåg. Alt er nu som nyt rent kosmetisk - og jeg m,angler som tidligere skrevet kun brum - rummel - ny rem - og en mulig hovedrenovering af motor -ikke at den ikke kører fint ellers, men alligevel, så tror jeg ikke, at det kan skade - tværtom. Jeg skal lige se, om jeg ikke kan kyle et par billeder ind her af den. Big smile

Vh

Freddy

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Januar 2010 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:
Martin_Kbh skrev:

Jeg vil gerne lige checke det på den måde, som du anbefaler. Næh - jeg har ikke "stjernejord" (herligt udtryk!)   , da jeg har lavet det sådan, at apparaterne bare er i stelforbindelse med hinanden - og det virker normalt fint - også med andre arme og pu'er. Jeg har aldrig haft brum -probs før nu og der er ellers nok muligheder, da jeg tit har mange apparater koblet sammen. Jeg skal nok lige "make it simple", men det bliver ikke lige det første par dage.

Om det var mig, der købte dén på DBA? - nej, det var det ikke - jeg fandt min i en kælder i november - sat væk i mange år med alt muligt ragelse ovenpå og fyldt med støv - murerstøv og så videre. - uden arm - med med et meget skrammet støvlåg. Alt er nu som nyt rent kosmetisk - og jeg m,angler som tidligere skrevet kun brum - rummel - ny rem - og en mulig hovedrenovering af motor -ikke at den ikke kører fint ellers, men alligevel, så tror jeg ikke, at det kan skade - tværtom. Jeg skal lige se, om jeg ikke kan kyle et par billeder ind her af den. Big smile

Vh

Freddy

OK Fedt fund:-) Jeg mente også den på DBA var fuldt renoveret hos Frede i Struer.

Av..det var mange jordforbindelser...du bør næsten give dem IP-adresser på nettet.

Jeg ville starte forfra...flere producenter vil f.eks. ikke have jordet deres forforstæker. Nøjes med det nøvendige. En herinde lavede jordspyd etc. kun for at opdage at hans netbrønd i chassiset slet ikke havde jord. Jeg ville ikke jorde chassiset hvis det er tilfældet, men blot sikre mig at fasen vender rigtigt...altså vende stikket rigtigt.

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2010 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

Før:

Efter pudsning - smøring - justering - nye dele (mushrooms mv.) :

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Januar 2010 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

Wow..vil du have et nyt låg?

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2010 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

Både Ja- og nej. Jeg har faktisk pudset det gamle låg op - se venligst anden tråd omkring oppolering af dette - der er også nogle  (ikke helt gode) billeder:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=79135&K W=slipol

Mit låg er i dag som nyt, men der mangler selvfølgelig det "runde stykke" bagtil -

Har du da ét ekstra?

Vh

Freddy

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Januar 2010 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Låg..nej desværre. Min har slet ikke låg. Jeg skal have fundet mig en lækker acrylkasse.

edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Edge Audio Solutions

Bruger siden: 21 Februar 2009
Sendt: 13 Januar 2010 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Hej Martin. Dette firma kan måske hjælp med et Acryl låg til forhåbenligt "menneskepenge"

http://www.plastsnedkeriet.dk/

EAS will rise again...
Til top Vis edge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af edge Besøg edge's Websted

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Januar 2010 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

edge skrev:

Hej Martin. Dette firma kan måske hjælp med et Acryl låg til forhåbenligt "menneskepenge"

http://www.plastsnedkeriet.dk/

Cool! Var det ikke ejeren af dette firma som i øvrigt opfandt den sejeste ultralyds pladerenser? Sådan en må jeg i øvrigt have..nu!

Han kan da også lave superlækre sorte og tykke armboards til os TD-124'ere.

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2010 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Martin_Kbh skrev:

Låg..nej desværre. Min har slet ikke låg. Jeg skal have fundet mig en lækker acrylkasse.

Damn - den Ortofon-plinth bliver bare ved med at spøge i mit hoved!! Det ser altså godt ud!

Jah - måske skulle den lige have et plastlåg over sig - Det må Silkeborgfirmaet kunne klare.

Vh

Freddy

Vh

Freddy

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Januar 2010 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Ja de runde og parallele linjer passer hinanden godt. Jeg overvejede store og grimme plinte men fuen nedlage veto...desuden er det da synd at pille ved sådan en fin gammel dame.

Måske et røgfarvet cover så man lige kan ane den inden under. En kasse med samme rundinger og en lille udskæring til kabler.

Jeg skal da også have ham plastsnedkeren til at lave mig en holder til mine tre armboards, med støvlåg der kan åbnes:

1. Rega RB300
  2. SME 3009
  3. Ortofon SMG 212

Ja og alle PU'erne.

Vi må da kunne designe noget lækkert - måske enda bestille sammen? Måske de andre også skal have noget med?

<< Forrige Side af 9 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes