Emne: Thorens 124/SME3009/Ortofon? ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
Highmass Lukket konto

Eget valg!
Bruger siden: 28 August 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 291
|
Sendt: 16 Januar 2010 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
R.P. skrev:
her er lige et link.
http://www.vinylengine.com/cartridge_database_tools.php
Tonearmens masse er 9,5 gram vis den er med aftageligt hus, pu ens vægt er 5 gram, compliansen 25, og lad os sige skruerne vejer 1 gram.
sæt data ind lej lidt med det, det kommer aldrig op på 16-18 hz
http://www.vinylengine.com/cartridge_database.php?m=Ortofon& amp; amp; amp;t=mi&mod=vms&sort=1&Search=Search&sty=&a mp;a mp;a mp;ovlo=&ovhi=&can=&dclo=&dchi=&stid=&am p;am p;am p;masslo=&masshi=¬=&prlo=&prhi =
Jeg får det til 8.08 hz ret tæt på det som jeg måler i min tonearm, som er med fast hus, her får jeg en lidt højere resonans ca 9-10 hz lateralt, og 8 vertikalt.
Kunne godt forstlle mig at opænget måske er blevet stift, men så er pu'en kasabel, den skal kunne spore ved maks 1.2 gram får den meget mere synker nålen op i huset og vinklen på nålen vil blive helt hen i vejrret, det vil ikke give bedre sporing.
Der er jeg nu ikke enig. Hvis vi antager at det eneste problem er at ophænget er blevet for stift, så er det bestemt muligt at højere nåletryk er en forsvarlig løsning. Hvis compliance er blevet mindre, så skal der jo rent faktisk et højere nåletryk til for at opnå korrekt vta. Vi er helt eninge om at vta naturligvis skal være korrekt. Selv har jeg eksempelvis en ældre Stanton 681 EEE liggende i skuffen. Den er også blevet stivere i ophænget, hvilket har medført at den skal helt op omkring 2g for at fungere tilfredsstillende. 2g på en rask 681EEE ville absolut være et problem, men på en med for lav compliance fungerer det fint. Jeg har rigeligt med frihøjde mellem pu og plade, og det ville der bestemt ikke være hvis ophænget havde haft korrekt compliance. Jeg har for sjov skyld prøvet at spille en del (Ikke vigtige!) plader med den, en del af dem mange gange og der er ikke nogen af dem som har taget skade af det. Men det er da bestemt muligt at den aktuelle Ortofon burde kasseres, idet den høje resonans kun indikerer at compliance er for lav, hvilket jo ikke på nogen måde giver nogen garanti for at nålen ikke samtidig er slidt.
Jeg har fået mange af de højcompliante pu'er fra ortofon til at spore super, om 40 puen sporer alle traks på ortofon pladen, med bare 1, 25 gram den skulle spore alt med 1,5 gram.
lm20 pu'en sporer super med 1,5 gram, og det er jo den slags pu'er improved armen er bygget til, nemmerlig pu'er med høj compliance.
Mit forslag er freddy at du prøver den shure du også har lånt, og hvis den også driller, er armen måske defekt, det kan være at kablerne måske binder lidt. Naturligvis skal Freddy prøve med en anden pu for at sikre at armen er ok, men der er ikke nogen sammenhæng mellem høj resonanfrekvens og kabelproblemer. Der er derfor ikke foreløbigt noget som indikerer at det er armen som er problemet.
Mvh. Lars. |
|
|
|
Til top |
|
|
R.P. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 972
|
Sendt: 16 Januar 2010 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis vi antager at resonansfrekvensen er 16-18 hz, i så fald vil compliancen være 6 så er gummiophænget godt nok stivnet en del.
Det tror jeg altså ik på det er. __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 16 Januar 2010 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
R.P. skrev:
Hvis vi antager at resonansfrekvensen er 16-18 hz, i så fald vil compliancen være 6 så er gummiophænget godt nok stivnet en del.
Det tror jeg altså ik på det er. |
|
|
og nålefanen skiftet ud med en strikkepind  __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
edge Branchemedlem

Edge Audio Solutions
Bruger siden: 21 Februar 2009 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1203
|
Sendt: 16 Januar 2010 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
er gummiophænget i selve PU huset, eller i stylus? For stylus er helt ny.
__________________ Hilsen Flemming
EAS will rise again...
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2439
|
Sendt: 16 Januar 2010 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg holder mig lige på sidelinien her og læser opmærksomt jeres meget værdifulde indspark!!
Mine observationer lydmæssigt - afspillet på normale plader ved 1,75 g (ca.) er, at VMS'en lyder fint og uden spor af træthed eller slid. En enkelt sangerinde har dog kunne smide PU op ad rillen et kort øjeblik. Men det passer vel meget godt med den måske manglende sporingsevne?
Jeg kan fortælle, at pu'en sporer fint ved 40qm, men på 50qm går det galt - og jeg behøver vel ikke fortælle, hvordan det lyder ved 60qm?
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
Sendt: 16 Januar 2010 kl. 23:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Freddy, det pragteksemplar fortjener en ny PU! En Ortofon MC eller Denon MC ville være toppen.
|
Til top |
|
|
R.P. Forum Bruger

|
Sendt: 22 Januar 2010 kl. 18:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
Jeg har i dag modtaget en ny fin rem til 124'eren, da den gamle afgav en lidt uregelmæssig nærmest hvislende lyd, når man lagde øret til. Jeg har nu monteret den nye rem, som angiveligt skulle passe lige til en 124'er. . Den er strammere end den gamle og efter afrensning af remgangen satte jeg den på og lukkede pænt efter mig.
Pladespilleren kører nu langsommere (alt andet lige) og jeg må ind og justere på "Eddy-brake'n" - er det forventeligt og normalt?
I øvrigt har jeg taget tid nogle gange nu på den såkladte "spin-down" - tid og jeg kan konstatere, at den ligger meget stabilt med en ca. 40 sek ( fra 33 - hastigheden) - er der noget galt mon?
Vh
Freddy
|
|
|
jeg har i dag også modtaget både mushrooms og rem, fra classic audio.
Mushrooms er bare super fine, og smidige, de giver klart en go afkobling, men remmen er godt nok stram, den virker slet ik så smidig som den der sider på originalt, og den er jo ikke billig
Den trækker simpelthen moteren til siden, så moterophængene bliver strukket vildt til siden, hastigheden er også blevet under hvad den skal være, kan ikke opnå fuld hastighed.
Har læst andre steder at shoppers remme ik er så gode mere, og jeg formoder at det er der classic audio får dem fra, jeg vil i hvert fald kontakte classic audio, og retunere remmen, for den forbedrer ik performancen som der loves. __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
Til top |
|
|
X-ray Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 554
|
Sendt: 22 Januar 2010 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
R.P. skrev:
.....men remmen er godt nok stram, den virker slet ik så smidig som den der sider på originalt, og den er jo ikke billig
Den trækker simpelthen moteren til siden, så moterophængene bliver strukket vildt til siden, hastigheden er også blevet under hvad den skal være, kan ikke opnå fuld hastighed.
Har læst andre steder at shoppers remme ik er så gode mere, og jeg formoder at det er der classic audio får dem fra, jeg vil i hvert fald kontakte classic audio..... |
|
|
Jeg må indrømme, at jeg heller ikke er helt tilfreds med min nye rem fra Classic-audio - den gamle virker bedre - så den kom i igen. Det burde jeg naturligvis have indformeret om her, langt tidligere. Jeg har dog ikke "orket", at reklamere over det..... har ikke "gidet" at tage en evt. diskussion . Men ingen tvivl om, at den opfører sig som mange andre af "datidens" uoriginale remme .
Go' weekend .
__________________ Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
Sansui AU999, Marantz 2252B, Luxman R1500, Beolab/master 5000, Tungsram-3F T3535, Dynaco A25X, TD124MKII.
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 23 Januar 2010 kl. 01:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja - den rem, som jeg købte, og nu har installeret - købte jeg på Tysk Ebay. Remmen skulle angivelig være mage til den, som Schopper og Frede christensen sælger.Min rem var, som jeg også har skrevet i et tidligere indlæg, strammere (mindre) end den, so msad der originalt. Den roiginale er vel også blevet lidt løsere end da DEN var ny?
Den nye rem er altså strammere, men jeg jeg synes ikke, at den ligefrem hiver motoren ud af position. Lyden fra dette arrangement har ændret sig mod det bedre, nemlig at den svage hvislen er blevet mere jævn og samtidig en anelse svagere. Jeg synes, at have læst et sted, at en ny rem lige skal have lov til at "sætte sig" og at den ved brug (og måske herved også lidt højere temperatur laaaangsomt strækker sig en smule. Fatter i.ø. ikke, at gummi skal være så dyrt. Jeg har det sådan lidt med, at der går lidt "monopol" i nogle af sagerne til Thorensen.
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 23 Januar 2010 kl. 02:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
R.P. Forum Bruger

|
Sendt: 23 Januar 2010 kl. 08:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det som jeg hæfter mig ved er at den gamle kan srækkes en del, derer meget elastik i den, den nye er nærmest stiv i det kan maks strække sig 10 mm, ved ca samme belastning.
Den på ebay har jo også skrift på, måske den er noget bedre.
Jeg vil gerne tage reklamationen op x-ray, han må skaffe et bedre produkt, eller tage de andre retur,sådan er det med reservedele, uanset hvad det er til.
jeg tar kontakt telefonisk på mandag. __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
Til top |
|
|
X-ray Forum Bruger

|
Sendt: 23 Januar 2010 kl. 09:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
R.P. skrev:
Det som jeg hæfter mig ved er at den gamle kan srækkes en del, derer meget elastik i den, den nye er nærmest stiv i det kan maks strække sig 10 mm, ved ca samme belastning.
Den på ebay har jo også skrift på, måske den er noget bedre.
Jeg vil gerne tage reklamationen op x-ray, han må skaffe et bedre produkt, eller tage de andre retur,sådan er det med reservedele, uanset hvad det er til.
jeg tar kontakt telefonisk på mandag. |
|
|
Du har ret i at den gamle og "din og min" nye rem, er fra to forskellige verdener. Og det gælder måden den er lavet på - altså, gummikvaliteten samt længde og tykkelse.... øh.. .
Jeg mener ikke at min har "teksten" heller - så det er da muligt at Freddy's er anderledes.
Men stadig - Hold mig uden for en evt. reklamation - Please .
Go' dag. __________________ Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
Sansui AU999, Marantz 2252B, Luxman R1500, Beolab/master 5000, Tungsram-3F T3535, Dynaco A25X, TD124MKII.
|
Til top |
|
|
R.P. Forum Bruger

|
Sendt: 23 Januar 2010 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det skal jeg nok. jeg reklamerer bare for min egen.
Har fået en anden en som har lidt mere længde, men kun 5 mm bred, den er sat i stræk, og så skal den prøves i morn, det er så en billig en til ca 40 kr .
Men mushsrooms'ne de virker bare. __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 23 Januar 2010 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja - de kære Mushrooms - deet er altså nogle skægge nogen - men der er jo også dem, som egentlig mener, at det er bedre at undlade dem, da motorens og lejets evt. vibrationer i højere grad så vil blive ledt ned i plinten fremfor at "blive" i værket og lade sig transportere over i armen.
Jeg har egentlig af stærke nysgerrighedsmæssige grunde lyst til lige at prøve dette af, men da min thorens sidder i en ikke så høj B&O-plint, så tror jeg, at motoren simpelthen "går på" i bunden af plinten - og dét tror jeg ikke er så godt.
Vh
freddy
|
Til top |
|
|
R.P. Forum Bruger

|
Sendt: 23 Januar 2010 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvordan går det med pu/tonearms justering, har du fået det til at virke idt bedre?
__________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
Til top |
|
|
X-ray Forum Bruger

|
Sendt: 23 Januar 2010 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
...... men da min thorens sidder i en ikke så høj B&O-plint, så tror jeg, at motoren simpelthen "går på" i bunden af plinten - og dét tror jeg ikke er så godt. |
|
|
Du kan bare tage bundpladen af - og så lige "klodse" hjørnerne lidt op - måske et par blyanter er nok - så går motoren fri. Men du kan vel egentlig også bare skrue de 4 højde-justeringer helt i bund - det gi'r vel det samme. Eller det kan man måske ikke, når det er en B&O-plint - der jo er lavet til "dobbelt-mushrooms". Det må du lige selv checke ud... God arbejdslyst . __________________ Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
|
Til top |
|
|
R.P. Forum Bruger

|
Sendt: 24 Januar 2010 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan lige melde at mit remstræk af en rem magen til virker godt, lejet under motorpullien fik også lige en dråbe olie, ved at fjerne remhjulet,( spænd først den sorte og så den blanke skrue ved montering på grund af afbalancering i følge manual) det hjalp virkelig meget, opstartshastigheden er nu helt super, og kan justere hastighed både over og under 33 omd. den nye originale får lige en chance mere, efter en lille strækperiode.
__________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 24 Januar 2010 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
R.P. - Den motorpulley, som du omtaler - er det selve pulley'en, som sidder på motorakslen?
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 24 Januar 2010 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har nu lidt flere erfaringer samlet ind efter at have skiftet pu fra Ortofon VMS20 til Shure M75 (begge venligst lånt fra "Edge"):
Jeg har haft meget ambivalente problemer med ortofon'en - den lyder meget henad min smag - god fylde i lyden - tilbagetrukket top - solid bund og magtfuld mellemtone - i hvert fald i mit samlede setup. Der har været seriøse problemer med sporing - ikke så meget ved afspilning af almindelige LP-plader, men i allerhøjeste grad i forbindelse med afspilning af ortofons testplade (test-siden) her kan Ortofonen ikke spore mered ca. 40 uM - både i lateral og vertikal disciplin. En enekelt gang har en kvindestemme kunnet smide pu'en op af rillen - Armresoansen har ligget og svævet oppe omkring 18 Hz - nålrtrykket har været ca. 1,75g - og efter at have erfaret at den kun skulle være ca. 1,2 g - prøvede jeg dette, men det blev ikke bedre af det - tværtimod. ellers ingen særlige bemærkninger.
Herefter monterede jeg Shure M75 -indstillede armen til den og gik i gang med at spille en plade. Det æjeblikkelige indtryk var et lysere lydbillede - faktisk en hel del lysere. Meget fremhævet top - og bunden var en del tilbagetrukket (undtaget den allerdybeste). Den lyse lyd bryder jeg mig ikke om - og jeg ved med sikkerhed, at jeg ikke skal den vej.
Af nysgerrighedsmæssige årsager satte jeg testpladen på igen (ortofon) og minsandten om ikke denne PU (Shure) klarede stort set det hele uden slinger i valsen.
Shure:
Nåletryk 1,7g
70uM lateral - 50 uM vertikalt (går ud fra, at måleenheden er Mikrometer, og dem forkorter jeg lige som "uM".
Armresonans: mellem 10-12 både lateralt og vertikalt
disse resultater siger mig, at 'Shure'en er i stand til at arbejde positivt i SME 3009 S2 I - i hvert fald på den måde, som jeg har sat det op.
Desværre lyder den alt for lyst og diskantfremhævet i mit set-up til min smag.
Så nu står jeg med en vellydende PU, som ikke kan spore - og en for lyst lydende pu, som kan det hele?
Jeg gør opmærksom på, at disse ting IKKE er udtryk for hvordan disse PU ellers opfører sig eller lyder, da det hele er lavet i mit anlæg og efter mine ører - så oplysningerne kan kun bruges i denne specifikke situation.
Jeg må videre i min søgen og afprøvning af andre Pu'er, som både kan tilfredstille mine ører og spore fornuftigt og holde armen i ro andre steder end 10-12 Hz.
Jeg har et par MC-pu'er liggende - måske skulle jeg prøve at kaste disse ind i kampen også? - det er en brugt MC30 super (LouBp) - og en goldring Elektro II (high) - og jeg har faktisk også en Dynavector 23R til at ligge. sidstnævnte tror jeg dog er noget slidt, da den stort set har spillet i hele min ungdom - og dét - er altså ikke så lidt!
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
Sendt: 24 Januar 2010 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
@fred:
Vær forsigtig med MC 30 Super - den har en meget kraftig og stor magnet, og er den af mine PU, der klarest tiltrækkes af en
TD124 støbejernstallerken. Jeg tør ikke selv bruge den på det værk.
DV 23 R lyder spændende. Din SME arm er vist ret let, og de gamle DV er bløde, så det kunne sikkert matche. Og så har de
mini-magnetsystemer.
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|