Forfatter |
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2439
|
Sendt: 24 Januar 2010 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
ulrikmm skrev:
@fred:
Vær forsigtig med MC 30 Super - den har en meget kraftig og stor magnet, og er den af mine PU, der klarest tiltrækkes af en TD124 støbejernstallerken. Jeg tør ikke selv bruge den på det værk.
DV 23 R lyder spændende. Din SME arm er vist ret let, og de gamle DV er bløde, så det kunne sikkert matche. Og så har de mini-magnetsystemer.
|
|
|
Ja- Ulrik, det har du vist nævnt før - og netop foranlediget heraf ville jeg "lige prøve", hvormeget der kunne være om snakken. Så jeg tog mine tre mulige MC-pu'er og lagde dem på gummimåtten på pladspilleren (forsigtigt forstås!!) og prøvede ligesom at mærke med fingrene om jeg kunne mærke et "træk" - og jeg synes da selv, at jeg er meget fintfølende - og jeg må sige, at jeg ikke kunne mærke noget, som trak i MC30'eren - ej heller de andre 2 (husk, at der er gummimåtte imellem) Det bør bemærkes at jeg lagde MC30'eren på "nakken" for at undgå faremomenter for nål. - ved ikke, om dette har noget at sige?. Jeg har lige grovskåret en korkmåtte for at øge afstanden - men har ikke forsøgt noget med den endnu.
Jeg er hermed helt opmærksom på, at jeg skal fare med lempe og være yderst "cautious" -med MC30'eren.
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
Sendt: 25 Januar 2010 kl. 00:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Magneten i sådan en svend sidder tættest på "maven". Prøv at vende den med maven ned ad - hvis du har en nålebeskytter på.
Så vil du mærke, at den bliver tungere mellem fingrene på dig. Nok ikke 10 gram, men måske 1 gram. Med en LP plade på nok
mindre, men måske ikke helt negligabelt. Hvis du har nålebeskytter til, kan du måske prøve at udbalancere armen med PU til
hø. for pladetallerkenen, og igen lige ovenpå pladetallerkenen, og aflæse forskellen i vægt = tiltrækningen i gram.
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 25 Januar 2010 kl. 00:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
God idé!
Når jeg har fået det hele monteret, så prøver jeg lige den dér!
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
R.P. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 972
|
Sendt: 25 Januar 2010 kl. 05:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
R.P. - Den motorpulley, som du omtaler - er det selve pulley'en, som sidder på motorakslen?
Vh
Freddy
|
|
|
jep, det er det.
Trist at du ik kan få den vms til at køre, når du nu godt kan lide lyden fra den. __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
Til top |
|
|
Sund Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1635
|
Sendt: 27 Januar 2010 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan går det med den nye stramme rem efter den har siddet i stræk? Virker den nu?
__________________ mvh sund,
Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.
De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
|
|
R.P. Forum Bruger

|
Sendt: 28 Januar 2010 kl. 05:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den nye uoriginale kører fint, men må indrømme at jeg har ik fået prøvet den fra classic audio i nu, vil sætte den i stræk i eftermidag efter job, og få gjort noget ved sagen  __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
Til top |
|
|
R.P. Forum Bruger

|
Sendt: 30 Januar 2010 kl. 01:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den nye fra classic audio kører, og kan nu nå 33 omdrejninger + lidt flere omdrejninger
Men den siger lidt mere, der er lidt mere lyd fra remmen, den er visuelt også meget meget grovere i overfladen end den rem som sad på da jeg fik værket, den er virkelig glat og smidig og det høres på støjen fra remmen.
Jeg prøver remmen en uges tid, det kan jo blive bedre. Men ellers kan jeg se at Svalander har 2 typer remme til 124eren, en uoriginal til 200 skr, og en original til 350 skr , men den er man jo nok nød til at prøve.
Måske en smule fastere bas med den nye rem. __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 30 Januar 2010 kl. 01:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du ikke prøvet at eksperimentere med Eddy-brake'n? - og magneten og alt det der.?
Det burde nemt kunne kompensere for hastighedsafvigelser.
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
R.P. Forum Bruger

|
Sendt: 30 Januar 2010 kl. 01:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo, min bremse er justeret som der foreskives med et stykke karton i mellem trappehjul og magnet, så der er ca 0,8 mm spillerum i mellem.
Men remstræk giver altså at remmen kan nå hastighed, samtidig med at den ik trækker mtoren til siden i dens ophæng.
Remmen er strukket over en rund boks til blanke cd'er i ca et døjn. __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 30 Januar 2010 kl. 01:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Interessant - men jeg har godtnok ikke lige læst det der med karton'et og de 0.8mm. De fleste billeder jeg har set af TD-124 uden tallerken viser da en afstand på mellem 2 - 6mm (filuren-kig).
Jeg kan da nemt forestille mig, at hvis man sender magneten så tæt på som 0.8mm, så er der et meget betragteligt bremsetræk alene dér - min 124'er er, som du ved, md ny rem, som også var mindre end den gamle (naturligt), og da jeg havde monteret den, uden af strække den,, så gik pladespilleren langsommere end før. Dette kunne jeg justere tilbage udelukkende med magneten, som jeg trak lidt længere væk (nu sidder den nok ca. 5-6mm fra., så jeg har masser af "frihed" til begge sider (hastighed op /ned) og oplever ikke uregelmæssigheder i gangkonstansen, bortset fra, at lige når jeg starter 124 fra kold, så skal den lige have ca. 2-3 minutter før den er helt korrekt i hastigheden.
Jeg forstår udmærket det med "trækket" i motorakslen. Ingen tvivl om, at det er bedre, at remmen er strukket lidt. Jeg kan også forestille mig, at det skæve træk på motorakslen må invitere til lidt større slidtage i motorlejerne/akslen.
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
R.P. Forum Bruger

|
Sendt: 30 Januar 2010 kl. 02:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 30 Januar 2010 kl. 02:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har ganske vist læst siden før, men jeg tror ikke, at dette lige har fanget mig, men ganske illustrativt. Hvad mon den fysiske grund er til, at magneten skal så tæt op til hjulet?
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
Sendt: 30 Januar 2010 kl. 07:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Undskyld jeg blander mig, men når den skal så tæt på som 0,01 inc (0.25mm) er det for at 'kalibrere' den...sådan at når den derefter står i midten af bremse-området skulle den have korrekt hastighed. Husk at sætte den på *max brake* mens denne justering foretages.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
Til top |
|
|
R.P. Forum Bruger

|
Sendt: 30 Januar 2010 kl. 10:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
Undskyld jeg blander mig, men når den skal så tæt på som 0,01 inc (0.25mm) er det for at 'kalibrere' den...sådan at når den derefter står i midten af bremse-området skulle den have korrekt hastighed. Husk at sætte den på *max brake* mens denne justering foretages.
mvh
|
|
|
Den stod også ca midt i bremseområdet med den gamle rem, men nu er der kun lige lidt mere at give af, men remmen fra classic audio, virker stadigvæk, så alt i alt har strækket holdt.
så måske må man slække lidt på bremsen, men prøver at lade den køre i gennem en uges tid, ca et par timer om dagen, så bliver den måske så smidig at justering af bremsen er unødvendig. __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
Til top |
|
|
LouBP Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2428
|
Sendt: 09 Februar 2010 kl. 16:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
ulrikmm skrev:
@fred: Vær forsigtig med MC 30 Super - den har en meget kraftig og stor
magnet, og er den af mine PU, der klarest tiltrækkes af en TD124 støbejernstallerken. Jeg tør ikke selv bruge den på det
værk. DV 23 R lyder spændende. Din SME arm er vist ret let, og de gamle DV er bløde, så det kunne sikkert matche. Og så
har de mini-magnetsystemer. |
|
|
Ja- Ulrik, det har du vist nævnt før - og netop foranlediget heraf ville jeg "lige prøve", hvormeget der kunne være om
snakken. Så jeg tog mine tre mulige MC-pu'er og lagde dem på gummimåtten på pladspilleren (forsigtigt forstås!!) og
prøvede ligesom at mærke med fingrene om jeg kunne mærke et "træk" - og jeg synes da selv, at jeg er meget
fintfølende http://www.hifi4all.dk/forum/smileys/smiley9.gif"> - og jeg må sige, at jeg ikke kunne mærke noget, som trak i
MC30'eren - ej heller de andre 2 (husk, at der er gummimåtte imellem) Det bør bemærkes at jeg lagde MC30'eren på
"nakken" for at undgå faremomenter for nål. - ved ikke, om dette har noget at sige?. Jeg har lige grovskåret en korkmåtte
for at øge afstanden - men har ikke forsøgt noget med den endnu.
Jeg er hermed helt opmærksom på, at jeg skal fare med lempe og være yderst "cautious" -med MC30'eren.
Vh
Freddy |
|
|
Nåå... Freddy, hvordan går det med det hele? Har du fået prøvet MC30'eren. __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 10 Februar 2010 kl. 00:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
puh - det er lige med at nå det hele! . Lige hjemvendt efter en laaang blues-øveaften, så kaster jeg mig lige ud i en kort statusmåling på Thorens-set-up'et:
Jeg har nu spillet på Ortofon VMS20E samt Shure M75 - venligst udlånt fra Gorm - og VMS'en lyder aldeles fint på mit samlede set-up, men sporer rædselsfuldt (kan være, at der er noget, som jeg har gjort forkert). Shure'n derimod sporer og udfører de teknske discipliner fremragende, men lyder "forkert" på mit anlæg, som for tiden udgøres af rent rørsetup fra Marantz ( 7-8B-10B) samt et sæt JBL 4333A.
Nu har jeg så iværksat næste fase af afprøvningen af PU's - og turen er kommet itl MC30 super(udlånt fra Louis). Jeg har haft voldsomme betænkeligheder ved at prøve den på Thorensen jf de tidligere spekulationer omkring magnetime osv - MC30'eren har iflg Ulrik en kæmpemagnet, som gerne vil trække i pladetallerkenen på 124'eren - og Ulriks smarte trick med at teste om dette nu også var rigtigt (udbalancering ved siden af tallerken og herefter test inde over tallerken viste, at der ER et træk i tallerkenen - øvøvøvøvøv. Jeg har dog alligevel ikke kunne nære mig ved at prøve - bl.a. ved kompensation i nåletrykket mod et estimeret 1,5-2,0 g - så nåletrykket faktisk står på 1.0 g på SME 3009'eren - og lader magnet/pladetallerken klare resten til de ca. 2 g. uha----nok ikke teoretisk rigtigt at gøre, But I HAD TO do it! 
Det lydmæssige resultat er dog fremragende - mindst lige så godt som på VMS'en - nok med en anelse mere naturlighed og opløsning - og en lidt mere tør bas. Den matcher mit lydideeal på mit anlæg i meget høj grad - og jeg ærgrer mig over det med Magnet-problematikken. Jeg belaster PU'en med 50 ohm - det lyder rigtig godt med det.
Jeg harv endnu ikke testet den for de "tekniske discipliner" på Ortofon's testplade, men det lyder som om den kan klare tingene. En ond tunge her vil nok mene, at det måtte da også være umuligt for pu'en at hoppe op af rillen, med den tiltrækningskraft.
Den tekniske side af sagen (sporingevne mv.) har jeg ikke rigtigt tid til før i den kommende week-end - men så melder jeg selvfølgelig tilbage.
btw: Som MC-step-up bruger jeg en ældre schweizisk FM 212A (med håndskrevet serienummer), som jeg altid har haft og altid har været meget glad for. Den må vel efterhånden også være vintage - jeg tror, at jeg har haft den siden '79.
Jeg har også en Goldring elektro II PU, som er NOS - Det er vist en såkaldt high output MC-pu - som ikke kræver step-up. Den står også til at blive afprøvet og miste sin uskyld inden længe, men det kan blive svært at forlade MC30'eren.
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
LouBP Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2428
|
Sendt: 10 Februar 2010 kl. 08:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
puh - det er lige med at nå det hele!onclick="AddSmileyIcon'smileys/smiley19.gif'" border=0 alt=Cry http://www.hifi4all.dk/forum/smileys/smiley19.gif"> .
Lige hjemvendt efter en laaang blues-øveaften, så kaster jeg mig lige ud i en kort statusmåling på Thorens-set-up'et:
Jeg har nu spillet på Ortofon VMS20E samt Shure M75 - venligst udlånt fra Gorm - og VMS'en lyder aldeles fint på mit
samlede set-up, men sporer rædselsfuldt (kan være, at der er noget, som jeg har gjort forkert). Shure'n derimod sporer og
udfører de teknske discipliner fremragende, men lyder "forkert" på mit anlæg, som for tiden udgøres af rent rørsetup fra
Marantz ( 7-8B-10B) samt et sæt JBL 4333A.
Nu har jeg så iværksat næste fase af afprøvningen af PU's - og turen er kommet itl MC30 super(udlånt fra Louis). Jeg har
haft voldsomme betænkeligheder ved at prøve den på Thorensen jf de tidligere spekulationer omkring magnetime osv -
MC30'eren har iflg Ulrik en kæmpemagnet, som gerne vil trække i pladetallerkenen på 124'eren - og Ulriks smarte trick med
at teste om dette nu også var rigtigt (udbalancering ved siden af tallerken og herefter test inde over tallerken viste, at der
ER et træk i tallerkenen - øvøvøvøvøv. Jeg har dog alligevel ikke kunne nære mig ved at prøve - bl.a. ved kompensation i
nåletrykket mod et estimeret 1,5-2,0 g - så nåletrykket faktisk står på 1.0 g på SME 3009'eren - og lader
magnet/pladetallerken klare resten til de ca. 2 g. uha----nok ikke teoretisk rigtigt at gøre, But I HAD TO do it!
http://www.hifi4all.dk/forum/smileys/smiley1.gif">
Det lydmæssige resultat er dog fremragende - mindst lige så godt som på VMS'en - nok med en anelse mere naturlighed
og opløsning - og en lidt mere tør bas. Den matcher mit lydideeal på mit anlæg i meget høj grad - og jeg ærgrer mig over
det med Magnet-problematikken. Jeg belaster PU'en med 50 ohm - det lyder rigtig godt med det.
Jeg harv endnu ikke testet den for de "tekniske discipliner" på Ortofon's testplade, men det lyder som om den kan klare
tingene. En ond tunge her vil nok mene, at det måtte da også være umuligt for pu'en at hoppe op af rillen, med den
tiltrækningskraft. http://www.hifi4all.dk/forum/smileys/smiley2.gif">
Den tekniske side af sagen (sporingevne mv.) har jeg ikke rigtigt tid til før i den kommende week-end - men så melder
jeg selvfølgelig tilbage.
btw: Som MC-step-up bruger jeg en ældre schweizisk FM 212A (med håndskrevet serienummer), som jeg altid har haft og
altid har været meget glad for. Den må vel efterhånden også være vintage - jeg tror, at jeg har haft den siden '79.
Jeg har også en Goldring elektro II PU, som er NOS - Det er vist en såkaldt high output MC-pu - som ikke kræver step-
up. Den står også til at blive afprøvet og miste sin uskyld inden længe, men det kan blive svært at forlade MC30'eren.
Vh
Freddy |
|
|
Trækkraft eller ej, så skulle den sgu prøves. Så måtte det bære eller briste, det bar så heldigvis, ellers har dn jo ikke været
ret dyr  Det glæder mig du kan lide den. Og det glæder MIG at den virker. Men hvis det ender med du helst ville spille
med den, så beholder du bare den, så finder vi ud af noget:-) __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
Til top |
|
|
Tonni Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
Sendt: 10 Februar 2010 kl. 18:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ellers kunne en løsning være at finde en hærget 124 Mk.II mener de har alu hovedtallerken... - Og den skulle passe lige over... - EDIT - Havde ikke lige læst ordentligt... Åbenbart ikke alle Mk.II'ere  Men ellers et stort tillykke her fra en anden med 124 Mk. I!!! Jeg må sige jeg har nydt tråden meget!!!
__________________ Bare det GLØDER...
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 12 Februar 2010 kl. 00:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa Tonni!
Jah - det der med pladetallerkenen og ALU osv er vistnok skruet sådan sammen, at man kunne købe den pågældende tallerken som en "option" - men at jerntallerkenen var standard - både på MKI og II. Mener at have læst at mange mener, at jern-tallerkenen er bedst rent lydmæssigt (og har større tyngde og hermed også enerti (gangkonstans). Andre skal selvfølgelig ikke bestemme, hvad man selv synes lyder bedst - og jeg har jo aldrig hørt ALU-tallerkenen. Dog synes jeg at min egen pladespiller her i hvert fald kan få tingene til at lyde aldeles pragtfuldt - og jeg er enddda slet ikke færdig med at optimere den - det er åbenbart en længere process. Jeg er nok heller ikke den hurtigste hest på væddeløbsbanen - da jeg giver mig god tid til at vurdere de forskellige PU'er og mangler en god lang lørdag/søndag, som jeg kan hellige en motorrenovering (samt noget mod!!).
Tak for hilsenen!
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
Tonni Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
Sendt: 18 Februar 2010 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Freddy!
Skal sige jeg heller aldrig har været i nærheden af en med alutallerken... så derfor min uvidenhed! ;-) Har også selv, i længere tid gået og drømt om at få min 124 i drift! - Men med en hulens bunke projekter (familie) er det ikke lige det der har været mest plads til (læs økonomi)... Min lider desværre af friktionsrelateret hylen fra motoren, og det har ikke hjulpet at smøre lejerne... - Så enten er de afgået ved døden, eller også er de sølet ind i tjære... - hvor købte du det lejekit? - Og hvad kom du af med? Min kommer nok til at køre med en 3009 Mk.II. Den tidlige udgave med stålknive. - Som også skal have en lille tur under kniven... - De gummibøsninger der skal afkoble kontravægten fra resten af tonearmen er smuldret! overvejer at finde noget alternativ gummi. - Det er efter min mening noget optrækkeri at tage en halv (sme)arm på ePay. - Bare for de små dimser!!! Er der andre her der har erfaringer desangående? Og det med væddeløbsbanen kender jeg alt for godt! - er mærmest en okse i den sammenhæng!!!
__________________ Bare det GLØDER...
|
Til top |
|
|