Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 11:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Thorens 124/SME3009/Ortofon? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 18 Februar 2010 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Jeg har lavet det med oringe på min 3012'er, drejet en alu aksel som passer på den tynde pind, stukket riller til 3 stks oringe.

aluakselen er monteret med en ormeskrue. og det virker fint, og ser godt ud, når lodet hænger helt lige

Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 Februar 2010 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

R.P. skrev:

Jeg har lavet det med oringe på min 3012'er, drejet en alu aksel som passer på den tynde pind, stukket riller til 3 stks oringe.

aluakselen er monteret med en ormeskrue. og det virker fint, og ser godt ud, når lodet hænger helt lige

Hej R.P.!

Det lyder som en god ide! - Men desværre kender jeg ikke lige nogle der har en drejebænk!
Og ja jeg kan sagtens forestille mig det visuelle indtryk når det hele er på plads!!!
Hvilken PU har du på den 3012'er? En 103?

Undskyld OT!

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 Februar 2010 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

jep en 103r og lidt spu, og hvad der byder sig.

Men den sider på en diy lenco, thorensen har en 3009 improved på, en udemærket arm til di lette mm'ere

Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2010 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Dejlig at have nogle pu at bytte med! R.P.Selv nøjes jeg med et par FF15XE en GAS2MF en gammel shure og en AT-OC9... Men håber på en gang at få lejet med en 3012/103(R) kombo eller måske en SPU... - Men de er lidt over mit budget! - Og genbrugspladsen her i Randers tillader ikke genbrug i privat regi!!! - Smadder og kør væk...

Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2010 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Har været ved at bage lejer...

Jeg faldt over en bordovn til en halvtredser, og bestemte det lige var sagen. - Så hjem og pille E50'eren ud og hive et 2½mm bor i boremaskinen. Det var egentligt ikke det store problem at få motoren skilt ad, men der ventede godt nok noget af en overraskelse!
Det er mig en gåde, at den motor i det hele taget kunne løbe rundt!
De øverste filtskiver (olielager til toplejet) var nogenlunde pæne lys musegrå, men knas tørre. Og det var lejet også! - Samtidig med det var helt gråt af harsk olie!
Men det nederste var helt astfalteret og skiverne var ikke grå, nej de var mørk koksgrå, næsten sorte! - Og lige så hårde som gammelt tagpap!!!

Lejerne blev hevet ind i ovnen, liggende på et par kaffefiltre, og bagt ved 150 grader i 45 min.
Hvis i så kaffefiltrene ville i tro det var løgn!!!
Så blev de vasket i petrolium, og bagt igen. - Denne gang kom der kun en smule ud!
Og efter en tredie tur var de så rene som jeg mener de kunne blive!
Nu blev de så varmet op en fjerde gang og lagt ned i et bad af varmt (ca. 100 grader) olie, hvor de fik lov til at køle ned medens de sugede olien i sig!
Mens de kølede af blev der fremstillet et sæt nye filtskiver. - Det hele blev monteret igen og justeret på plads. Lejerne blev samlet med nogle 2,5mm * 6 maskinskruer, i stedet for nitter.

Motoren blev sat i og det store øjeblik kom. - var det lykkeds at redde motoren eller var td124'eren lige til ePay?!?
Vælgeren på 33 og ængstelig venten... - Tallerkenen drejede IKKE  - Men hvor forivret har man lov til at være? - Jeg havde glemt at montere remmen!!! - Og den lå endda lige ved siden af værket - Jeg prøvede igen, Og den satte igang med den største selvfølge! - Og måtte endda have maks bremse for at køre med korrekt hastighed!!!

Efter et par døgn med power på kunne jeg være rimelig sikker. - Endnu en 124'er har fået livet tilbage!!! - Den skal sidde i sit originale Ortofon-plint og med en SME3009 Mk.II som foreløbig arm, mens jeg sparer sammen til en Jelco 750D, der har ry for at passe perfekt til min AT-OC9.
Måske får den også et nyt plint og.... med sådan et værk skal der bare eksperimenteres!!!

Thorens RULES!!!

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 09 Marts 2010 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

der er bare ikke noget bedre end når folk giver deres egne bage opskrifter fra sig - det glæder jeg mig til at prøve

seba
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 Februar 2010
Lokalitet: Fyn
Sendt: 09 Marts 2010 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Undskyld mig for offtopic,men kan man få retippet en AT-OC9?

Hvis ja,så hvor og til hvilken pris??

Til top Vis seba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af seba

Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2010 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

seba skrev:

Undskyld mig for offtopic,men kan man få retippet en AT-OC9?

Hvis ja,så hvor og til hvilken pris??

Prøvede lige at søge med google - Det lader til der er en del meninger (og muligheder) desangående!
Men det kan være en ny hentet via ePay er billigere? - håber du får løst problemet!

mvh.
Tonni

seba
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 Februar 2010
Lokalitet: Fyn
Sendt: 09 Marts 2010 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Tak Tonni

Kender google og blev ikke i den sammenhæng klogere end dig!!Derfor spurgte jeg her hvor pickuppen lader til at være populær,og som bekendt har populære pickupper en større udbredelse end mindre populære pickup`s,og dermed også en større statistisk risiko for at blive ødelagt,med deraf følgende behov for retipning!Jeg tvivler stærkt på en ny uden indbytte-fordel,er billigere end en med!

Til top Vis seba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af seba

Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2010 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
der er bare ikke noget bedre end når folk giver deres egne bage opskrifter fra sig - det glæder jeg mig til at prøve

Hej r-l-b!

Jeg kan kun opfordre dig til at prøve!!! - Og husk lige at have denne lille vejledning i baghovedet. - Så tror jeg ikke det kan gå helt galt!!!

Havde en 3012'er på min for afprøvning. - Det lød lovende!!! - Og ejeren af denne har allerede besluttet at den 124/II han har (der trænger mest (han har to)) skal på ferie her en gang til sommer...

Det værste er den kugle der sidder i bunden af spindelen. Den er med stor sikkerhed færdig! men lidt leg med kuglelejer fra en 20 mm blæser...

Spindelkuglen blev i øvrigt sat ned i lejefedt, efter jeg havde vendt trustpladen om (den er af nylon) og den var boret en trediedel gennem. Lejerne blev smurt i en speciel gearolie, jeg har en lille slat af... viskositeten er ca SAE20... - (ca. samme som den originale Thorens parafinolie)

Jeg valgte en gearolie da den har en bedre anhæftning end standardolier...

Hals und beinbruch!
Tonni

Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2010 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

seba skrev:

Tak Tonni

Kender google og blev ikke i den sammenhæng klogere end dig!!Derfor spurgte jeg her hvor pickuppen lader til at være populær,og som bekendt har populære pickupper en større udbredelse end mindre populære pickup`s,og dermed også en større statistisk risiko for at blive ødelagt,med deraf følgende behov for retipning!Jeg tvivler stærkt på en ny uden indbytte-fordel,er billigere end en med!

Hej igen!

Da min OC9'er ikke fejler noget skal jeg ikke gøre mig klog! - Men det må være muligt at finde ud af hvem der har dem i argenturet?! - Og tage en snak med dem?
- Det kunne se ud til det er Techni-fi der har dem? og til den pris minus ca 20-30% nærmer vi os prisen på ePay.

Men erfaringer fra andre ville helt sikkert også interessere mig!

Beklager OT, der hermed slutter her fra!!!

Mvh.
Tonni

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 9
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes