Har været ved at bage lejer...
Jeg faldt over en bordovn til en halvtredser, og bestemte det lige var sagen. - Så hjem og pille E50'eren ud og hive et 2½mm bor i boremaskinen. Det var egentligt ikke det store problem at få motoren skilt ad, men der ventede godt nok noget af en overraskelse!
Det er mig en gåde, at den motor i det hele taget kunne løbe rundt!

De øverste filtskiver (olielager til toplejet) var nogenlunde pæne lys musegrå, men knas tørre. Og det var lejet også! - Samtidig med det var helt gråt af harsk olie!
Men det nederste var helt astfalteret og skiverne var ikke grå, nej de var mørk koksgrå, næsten sorte! - Og lige så hårde som gammelt tagpap!!!

Lejerne blev hevet ind i ovnen, liggende på et par kaffefiltre, og bagt ved 150 grader i 45 min.
Hvis i så kaffefiltrene ville i tro det var løgn!!!
Så blev de vasket i petrolium, og bagt igen. - Denne gang kom der kun en smule ud!
Og efter en tredie tur var de så rene som jeg mener de kunne blive!
Nu blev de så varmet op en fjerde gang og lagt ned i et bad af varmt (ca. 100 grader) olie, hvor de fik lov til at køle ned medens de sugede olien i sig!
Mens de kølede af blev der fremstillet et sæt nye filtskiver. - Det hele blev monteret igen og justeret på plads. Lejerne blev samlet med nogle 2,5mm * 6 maskinskruer, i stedet for nitter.
Motoren blev sat i og det store øjeblik kom. - var det lykkeds at redde motoren eller var td124'eren lige til ePay?!?
Vælgeren på 33 og ængstelig venten... - Tallerkenen drejede IKKE

- Men hvor forivret har man lov til at være? - Jeg havde glemt at montere remmen!!! - Og den lå endda lige ved siden af værket

- Jeg prøvede igen, Og den satte igang med den største selvfølge! - Og måtte endda have maks bremse for at køre med korrekt hastighed!!!
Efter et par døgn med power på kunne jeg være rimelig sikker. - Endnu en 124'er har fået livet tilbage!!! - Den skal sidde i sit originale Ortofon-plint og med en SME3009 Mk.II som foreløbig arm, mens jeg sparer sammen til en Jelco 750D, der har ry for at passe perfekt til min AT-OC9.
Måske får den også et nyt plint og.... med sådan et værk skal der bare eksperimenteres!!!
Thorens RULES!!!