Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 20:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Nyt surround? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Casper_LC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 September 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 24 Juli 2013 kl. 01:43 | IP-adresse registreret  

Husk og vend tilbage med din oplevelse. :-)

Til top Vis Casper_LC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Casper_LC

supergris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juni 2008
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 24 Juli 2013 kl. 06:49 | IP-adresse registreret  

Sven Palvig skrev:

Jeg foreslår du sparer centeren. Pengene kan med fordel bruges andre steder i systemet.

En center kan med fordel undværes og man lader surround forstærkeren dele center kanalen imellem højre og venstre højtaler.

En god center, er noget af det vigtigste i et godt surround-anlæg, så hvordan den med "fordel" kan undværes, har jeg MEGET svært ved at se!
Til top Vis supergris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af supergris

Lobber
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juli 2013
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 24 Juli 2013 kl. 06:55 | IP-adresse registreret  

Nu er der heller ej mulighed for at vælge da jeg jo køber brugt og sættet
er som den står uden subvuffer. Desværre,.men får en indkøbt om
nogle måneder så konen ikke længere tænker om de første penge jeg
har brugt (:
Til top Vis Lobber's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lobber

supergris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juni 2008
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 24 Juli 2013 kl. 07:15 | IP-adresse registreret  

Jeg har lovet at hjælpe en kammerat med at sælge et sæt 5.1 højttalere, han ikke bruger længere.

Det drejer sig om JM lab Cobalt serien i sort med en Focal Cub 2 sub til.

Jeg kan ikke huske modelnummeret på fronthøjttalerne, men ellers drejer det sig om følgende dele:

http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articl eid=1582&zoneid=5

JM lab Cobalt 807 (Bag), JM lab Cobalt CC20 (Center)

Sættet er ca. 10 år gammelt, men fejler absolut ikke noget og er yderst velspillende og giver smæk for skillingen.

Nypris et godt stykke over 20.000,-. Nu 5000,- for det hele samlet. Mere information og billeder leveres selvfølgelig, hvis det ønskes og der kommer snart en salgsannonce på diverse sider.

Subben er ikke i samme kvalitet som resten af anlægget, så den kan også sælges separat.

Dele af anlægget har jeg stående hjemme hos mig selv, og det befinder sig i Esbjerg...

Til top Vis supergris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af supergris

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 25 Juli 2013 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

supergris skrev:
Sven Palvig skrev:

Jeg foreslår du sparer centeren. Pengene kan med fordel bruges andre steder i systemet.

En center kan med fordel undværes og man lader surround forstærkeren dele center kanalen imellem højre og venstre højtaler.

En god center, er noget af det vigtigste i et godt surround-anlæg, så hvordan den med "fordel" kan undværes, har jeg MEGET svært ved at se!

Centeren kan undværes fordi venstre front og højre front højtaler kan gøre det istedet for. Der sidder er faseskiller i surround revieveren, der kan sende center lyden ud til højre og venstre side.

De sparede penge kan bruges til forbedringer i de andre højtalere.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 25 Juli 2013 kl. 01:12 | IP-adresse registreret  

Har man TV'et nogenlunde midt mellem fronterne, og sidder man nogenlunde midt for, og er forstærkeren indstillet til det, kan en center altså godt undværes. Det er ikke spor anderledes end i traditionel stereo, hvor 'center'-lyden gengives af de to stereohøjtalere.

Er surroundlyd en prioritering, og man ikke kan placere højtalerne helt optimalt, og der er flere (f.eks. en børnefamilie og/eller venner), der skal have det fulde udbytte af lyden, kan en center være vigtig.

Stod jeg med et behov for surround og god stereo/musik-lyd i et anlæg, og et begrænset budget, ville jeg nok klappe hesten lidt og f.eks. vente med baghøjtalere. Blot min mening .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 25 Juli 2013 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

Er det ikke noget med at en Center-højttaler er afstemt i delefilter til optimeret at gengive stemmer bedre/højere/klarere end
resten af spektret? Eller er det bare noget jeg har bildt mig selv ind.
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

strecker
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Permanent

Bruger siden: 14 Januar 2007
Lokalitet: København
Sendt: 25 Juli 2013 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

rskriver skrev:
Er det ikke noget med at en Center-højttaler er afstemt i delefilter til optimeret at gengive stemmer bedre/højere/klarere end
resten af spektret? Eller er det bare noget jeg har bildt mig selv ind.

det er noget du bilder dig ind

i det optimale setup er fronter og center ens..

jeg kører med samme højttalere ( reolhøjttalere ) hele vejen rundt og det slår samtlige setups jeg har haft, incl langt dyrere da panoreringer og klang er fuldstændig jævn i hele rummet..

Til top Vis strecker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af strecker

Lobber
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2013 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Jeg har så købt de her højtalere alligevel som Rskriver linkede til først i tråden. XTZ 5.1 pakke
Har ikke modtaget min receiver i nu , men skulle komme i morgen. Så skal nok skrive i morgen aften når jeg kommer hjem hvad jeg synes :D
Tro mig jeg glæder mig som et lille barn da jeg har sat alt op så det hele er klar til af prøvelse :D
Og igen mange tak for alt jeres hjælp.

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 25 Juli 2013 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
Har man TV'et nogenlunde midt mellem fronterne, og sidder man nogenlunde midt for, og er forstærkeren indstillet til det, kan en center altså godt undværes. Det er ikke spor anderledes end i traditionel stereo, hvor 'center'-lyden gengives af de to stereohøjtalere.

Er surroundlyd en prioritering, og man ikke kan placere højtalerne helt optimalt, og der er flere (f.eks. en børnefamilie og/eller venner), der skal have det fulde udbytte af lyden, kan en center være vigtig.

Stod jeg med et behov for surround og god stereo/musik-lyd i et anlæg, og et begrænset budget, ville jeg nok klappe hesten lidt og f.eks. vente med baghøjtalere. Blot min mening .

Jeg syntes at baghøjtaler eller rettere surroundhøjtalere giver en masse rumfølese, osse selvom man "bare" bruger nogle små nogle. Det for en billig penge. Men ideelt skal alle højtalerne passe sammen. Her tænker jeg på delefrekvens. Om højtaleren spiller ud af eller indad.  

Det underlige ved en surround højtaler er faktisk den, at man skal sidde præcis i midten, hvis højtaleren som normalt har to placere små basser. Ellers spiller de i munden på hinanden og der sker noget udfasning. Jeg har lyttet meget i mit opsæt frem og tilbage. Med og uden center. Nogle gange blev det meget dårligere. Enkelte optagelser kan have f.eks. en tenor i centeren og al resten af musiken i venstre og højre højtaler. Men ofte er der måske op til 70 %, som er nævnt flere steder. Det øger så kravene til centeren voldsomt.

Man kan nok sige, at bruger man rigtig gode højtalere, kan centeren kun gøre lyden dårligere. Bruger man små højtalere, kan de bestemt have brug for assistance af en center.

Alle højtalere bør principielt være ens. Bruger man små bør de kunne gå ned til mindst 40 Hz, hvis man har delefrekvens på 80 Hz. til subwofer.

Lobber
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2013 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Vil lige høre hvad for stik bruger man til den sub? Ligner dem man
bruger til wii der er 2 stik bag i den her sub, og den er aktiv.

Lobber
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2013 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg systemet op og køre og dejlig lyd :d
er meget glad for vores valg, selv og jeg nok købte den billigste receiver der findes :D Ej den var på tilbud til 1700kr :D Men ja billig og det er forresten en pioneer.

Men igen rigtig mange tak for hjælpen alle sammen, og blev godt nok noget klogere og mere nysgerrig ang, god lyd. :D
Tror jeg vil til at spare op til min fremtid receivere da konen nok ikke er klar på at skifte igen om 6 måneder hehe :D

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes