| Forfatter |
|
Casper_LC Forum Bruger

Bruger siden: 04 September 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 277
|
| Sendt: 24 Juli 2013 kl. 01:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Husk og vend tilbage med din oplevelse. :-)
__________________ Forstærker, Xtz A100D3.
Dac, SilverStone EB01
Højttaler, Infinity delta 70.
|
| Til top |
|
| |
supergris Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juni 2008 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 89
|
| Sendt: 24 Juli 2013 kl. 06:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sven Palvig skrev:
Jeg foreslår du sparer centeren. Pengene kan med fordel bruges andre steder i systemet.
En center kan med fordel undværes og man lader surround forstærkeren dele center kanalen imellem højre og venstre højtaler. |
|
|
En god center, er noget af det vigtigste i et godt surround-anlæg, så hvordan den med "fordel" kan undværes, har jeg MEGET svært ved at se!
|
| Til top |
|
| |
Lobber Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juli 2013 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 18
|
| Sendt: 24 Juli 2013 kl. 06:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er der heller ej mulighed for at vælge da jeg jo køber brugt og sættet
er som den står uden subvuffer. Desværre,.men får en indkøbt om
nogle måneder så konen ikke længere tænker om de første penge jeg
har brugt (:
|
| Til top |
|
| |
supergris Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juni 2008 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 89
|
| Sendt: 24 Juli 2013 kl. 07:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lovet at hjælpe en kammerat med at sælge et sæt 5.1 højttalere, han ikke bruger længere.
Det drejer sig om JM lab Cobalt serien i sort med en Focal Cub 2 sub til.
Jeg kan ikke huske modelnummeret på fronthøjttalerne, men ellers drejer det sig om følgende dele:
http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articl eid=1582&zoneid=5
JM lab Cobalt 807 (Bag), JM lab Cobalt CC20 (Center)
Sættet er ca. 10 år gammelt, men fejler absolut ikke noget og er yderst velspillende og giver smæk for skillingen.
Nypris et godt stykke over 20.000,-. Nu 5000,- for det hele samlet. Mere information og billeder leveres selvfølgelig, hvis det ønskes og der kommer snart en salgsannonce på diverse sider.
Subben er ikke i samme kvalitet som resten af anlægget, så den kan også sælges separat.
Dele af anlægget har jeg stående hjemme hos mig selv, og det befinder sig i Esbjerg...
|
| Til top |
|
| |
Sven Palvig Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 805
|
| Sendt: 25 Juli 2013 kl. 00:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
supergris skrev:
Sven Palvig skrev:
|
Jeg foreslår du sparer centeren. Pengene kan med fordel bruges andre steder i systemet.
En center kan med fordel undværes og man lader surround forstærkeren dele center kanalen imellem højre og venstre højtaler.
|
|
|
En god center, er noget af det vigtigste i et godt surround-anlæg, så hvordan den med "fordel" kan undværes, har jeg MEGET svært ved at se! |
|
|
Centeren kan undværes fordi venstre front og højre front højtaler kan gøre det istedet for. Der sidder er faseskiller i surround revieveren, der kan sende center lyden ud til højre og venstre side.
De sparede penge kan bruges til forbedringer i de andre højtalere. __________________ Mvh. Sven
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 25 Juli 2013 kl. 01:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har man TV'et nogenlunde midt mellem fronterne, og sidder man nogenlunde midt for, og er forstærkeren indstillet til det, kan en center altså godt undværes. Det er ikke spor anderledes end i traditionel stereo, hvor 'center'-lyden gengives af de to stereohøjtalere.
Er surroundlyd en prioritering, og man ikke kan placere højtalerne helt optimalt, og der er flere (f.eks. en børnefamilie og/eller venner), der skal have det fulde udbytte af lyden, kan en center være vigtig.
Stod jeg med et behov for surround og god stereo/musik-lyd i et anlæg, og et begrænset budget, ville jeg nok klappe hesten lidt og f.eks. vente med baghøjtalere. Blot min mening .
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
| Sendt: 25 Juli 2013 kl. 09:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det ikke noget med at en Center-højttaler er afstemt i delefilter til optimeret at gengive stemmer bedre/højere/klarere end
resten af spektret? Eller er det bare noget jeg har bildt mig selv ind.
|
| Til top |
|
| |
strecker Udelukket fra forum

Permanent
Bruger siden: 14 Januar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 552
|
| Sendt: 25 Juli 2013 kl. 10:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
rskriver skrev:
Er det ikke noget med at en Center-højttaler er afstemt i delefilter til optimeret at gengive stemmer bedre/højere/klarere end resten af spektret? Eller er det bare noget jeg har bildt mig selv ind. |
|
|
det er noget du bilder dig ind 
i det optimale setup er fronter og center ens..
jeg kører med samme højttalere ( reolhøjttalere ) hele vejen rundt og det slår samtlige setups jeg har haft, incl langt dyrere da panoreringer og klang er fuldstændig jævn i hele rummet..
|
| Til top |
|
| |
Lobber Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juli 2013 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har så købt de her højtalere alligevel som Rskriver linkede til først i tråden. XTZ 5.1 pakke
Har ikke modtaget min receiver i nu , men skulle komme i morgen. Så skal nok skrive i morgen aften når jeg kommer hjem hvad jeg synes :D
Tro mig jeg glæder mig som et lille barn da jeg har sat alt op så det hele er klar til af prøvelse :D
Og igen mange tak for alt jeres hjælp.
|
| Til top |
|
| |
Sven Palvig Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 805
|
| Sendt: 25 Juli 2013 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
Har man TV'et nogenlunde midt mellem fronterne, og sidder man nogenlunde midt for, og er forstærkeren indstillet til det, kan en center altså godt undværes. Det er ikke spor anderledes end i traditionel stereo, hvor 'center'-lyden gengives af de to stereohøjtalere.
Er surroundlyd en prioritering, og man ikke kan placere højtalerne helt optimalt, og der er flere (f.eks. en børnefamilie og/eller venner), der skal have det fulde udbytte af lyden, kan en center være vigtig.
Stod jeg med et behov for surround og god stereo/musik-lyd i et anlæg, og et begrænset budget, ville jeg nok klappe hesten lidt og f.eks. vente med baghøjtalere. Blot min mening .
|
|
|
Jeg syntes at baghøjtaler eller rettere surroundhøjtalere giver en masse rumfølese, osse selvom man "bare" bruger nogle små nogle. Det for en billig penge. Men ideelt skal alle højtalerne passe sammen. Her tænker jeg på delefrekvens. Om højtaleren spiller ud af eller indad.
Det underlige ved en surround højtaler er faktisk den, at man skal sidde præcis i midten, hvis højtaleren som normalt har to placere små basser. Ellers spiller de i munden på hinanden og der sker noget udfasning. Jeg har lyttet meget i mit opsæt frem og tilbage. Med og uden center. Nogle gange blev det meget dårligere. Enkelte optagelser kan have f.eks. en tenor i centeren og al resten af musiken i venstre og højre højtaler. Men ofte er der måske op til 70 %, som er nævnt flere steder. Det øger så kravene til centeren voldsomt.
Man kan nok sige, at bruger man rigtig gode højtalere, kan centeren kun gøre lyden dårligere. Bruger man små højtalere, kan de bestemt have brug for assistance af en center.
Alle højtalere bør principielt være ens. Bruger man små bør de kunne gå ned til mindst 40 Hz, hvis man har delefrekvens på 80 Hz. til subwofer. __________________ Mvh. Sven
|
| Til top |
|
| |
Lobber Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juli 2013 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil lige høre hvad for stik bruger man til den sub? Ligner dem man
bruger til wii der er 2 stik bag i den her sub, og den er aktiv.
|
| Til top |
|
| |
Lobber Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Juli 2013 kl. 17:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fik jeg systemet op og køre og dejlig lyd :d
er meget glad for vores valg, selv og jeg nok købte den billigste receiver der findes :D Ej den var på tilbud til 1700kr :D Men ja billig og det er forresten en pioneer.
Men igen rigtig mange tak for hjælpen alle sammen, og blev godt nok noget klogere og mere nysgerrig ang, god lyd. :D
Tror jeg vil til at spare op til min fremtid receivere da konen nok ikke er klar på at skifte igen om 6 måneder hehe :D
|
| Til top |
|
| |