Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 19:05   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: signal kabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Skov
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Maj 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 139
Sendt: 05 Juni 2004 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

jeg læste at scsi kabel måske kunne bruges til signal kabel så jeg fandt et kabel men der var ingen kobber i det kabel så jeg fandt et IDE kabel og i det var der solid core kobber men nu er jeg i tvivl om hvor mange ledere jeg ska bruge er der nogen grund til at have flere end 2 ledere per mono kanal?
Til top Vis Skov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skov
 
Skov
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Maj 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 139
Sendt: 08 Juni 2004 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

slet ingen der vil sige noget?
Til top Vis Skov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skov
 
boholm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1324
Sendt: 08 Juni 2004 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

"Tavsheden", gætter jeg på, betyder, at ingen har prøvet dette, ingen har hørt om dette, og ingen har i sinde at prøve det.

Men det kan da sagtens lade sig gøre. Du kan nøjes med 2 ledere pr. kanal, men du er velkommen til at lave eksperimenter, som andre har gjort det med cat.5-kabel (100 Mbit netværkskabel) og lavet højttalerkabel. Men om det er/bliver bedre, må du åbenbart selv finde ud af.

__________________
MVH, Bo

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted
 
Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3070
Sendt: 08 Juni 2004 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

Synes klart du skal prøve det... Ide-kabel kan klare hastigheder på hundredevis af megabit. Det er meget mere end specielle dyre audiokabler ka prale med. Så mon ikke påvirkningen indefor audioområdet er ekstrem lille??

Og tænk på hvor meget det minder om et flatlinekabel... utroligt at man kan lave IDE-kabler så billigt, når Flatline tuilsyneladene er så dyrt at fremstille.....

Go for it!!! Du kan evt tage halvdelen af lederne til signal (den normale inderleder i et standardkabel), og halvdelen til stel.

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig
 
Skov
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Maj 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 139
Sendt: 08 Juni 2004 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

det var nu ik så meget om det virker for det gør det men om der var nogen grund til at have flere ledere bedre/dårligere?

jeg er er lidt grøn i det og mit anlæg er heller ik det bedste men jeg syntes jeg har fået lidt mere bund af det kabel i forhold til det sølv kabel jeg brugte før som jeg også selv har bikset sammen
Til top Vis Skov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skov
 
Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3070
Sendt: 08 Juni 2004 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Jo flere ledere, desto større overflade på kablet får du. Og dermed mindskes effekten af "Skin-effekt", også kendt under navnet strømforstrængning ved stigende frekvenser.
Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig
 
Skov
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Maj 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 139
Sendt: 08 Juni 2004 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Synes klart du skal prøve det... Ide-kabel kan klare hastigheder på hundredevis af megabit. Det er meget mere end specielle dyre audiokabler ka prale med. Så mon ikke påvirkningen indefor audioområdet er ekstrem lille??



det er sikkert rigtig nok men så forstår jeg ikke hvorfor det SCSIi kabel ikke var af kobber men IDE kablet var SCSI er jo meget hurtigere end ide


Og tænk på hvor meget det minder om et flatlinekabel... utroligt at man kan lave IDE-kabler så billigt, når Flatline tuilsyneladene er så dyrt at fremstille.....



ja IDE kabler koster ik mange kroner


Go for it!!! Du kan evt tage halvdelen af lederne til signal (den normale inderleder i et standardkabel), og halvdelen til stel.



ja men er der nogen fordel eller ulempe ved det med så mange? jeg har set kabler der var flettet har det nogen betydning og hvad med at flette L og R sammen
Til top Vis Skov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skov
 
boholm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1324
Sendt: 09 Juni 2004 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Skov skrev:

ja men er der nogen fordel eller ulempe ved det med så mange? jeg har set kabler der var flettet har det nogen betydning og hvad med at flette L og R sammen


Så vidt jeg ved, er der ingen eksakt viden om dette. Der kan sagtens være det, men jeg er ikke stødt ind i den. Selvfølgelig findes der lære om kabler, men ikke specielt vedr. hifi. Men der er selvfølgelig en grund til, at man "bygger" kabler. Hver type kabel til sit job/funktion. Dit fladkabel er optimeret til at overføre digitale signaler parallelt.

At flette kabler vil have en indvirkning på hele kablets kapacitans og induktans. Som hurtig skriver, så flere korer giver mere plads til strømmen (=mindre modstand), selvom IHMO det burde være lige meget, da vi jo her har med svage signaler at gøre, både spændingsmæssigt og strømmæssigt.

Du må dog aldrig flette kanaler sammen, da du ellers vil få en dårligere kanaladskillelse. Først flet/rul ("whatever") signal med stel, derefter kan du helst rulle de to kanaler (lidt svært at flette kun to kabler)


__________________
MVH, Bo

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes