| Forfatter |
|
Skov Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 139
|
| Sendt: 05 Juni 2004 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg læste at scsi kabel måske kunne bruges til signal kabel så jeg fandt et kabel men der var ingen kobber i det kabel så jeg fandt et IDE kabel og i det var der solid core kobber men nu er jeg i tvivl om hvor mange ledere jeg ska bruge er der nogen grund til at have flere end 2 ledere per mono kanal?
|
| Til top |
|
| |
Skov Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 139
|
| Sendt: 08 Juni 2004 kl. 10:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
slet ingen der vil sige noget?
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger


Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 08 Juni 2004 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Tavsheden", gætter jeg på, betyder, at ingen har prøvet dette, ingen har hørt om dette, og ingen har i sinde at prøve det.
Men det kan da sagtens lade sig gøre. Du kan nøjes med 2 ledere pr. kanal, men du er velkommen til at lave eksperimenter, som andre har gjort det med cat.5-kabel (100 Mbit netværkskabel) og lavet højttalerkabel. Men om det er/bliver bedre, må du åbenbart selv finde ud af.
__________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 08 Juni 2004 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Synes klart du skal prøve det... Ide-kabel kan klare hastigheder på hundredevis af megabit. Det er meget mere end specielle dyre audiokabler ka prale med. Så mon ikke påvirkningen indefor audioområdet er ekstrem lille??
Og tænk på hvor meget det minder om et flatlinekabel... utroligt at man kan lave IDE-kabler så billigt, når Flatline tuilsyneladene er så dyrt at fremstille.....
Go for it!!! Du kan evt tage halvdelen af lederne til signal (den normale inderleder i et standardkabel), og halvdelen til stel.
|
| Til top |
|
| |
Skov Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 139
|
| Sendt: 08 Juni 2004 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
det var nu ik så meget om det virker for det gør det men om der var nogen grund til at have flere ledere bedre/dårligere?
jeg er er lidt grøn i det og mit anlæg er heller ik det bedste men jeg syntes jeg har fået lidt mere bund af det kabel i forhold til det sølv kabel jeg brugte før som jeg også selv har bikset sammen
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 08 Juni 2004 kl. 11:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo flere ledere, desto større overflade på kablet får du. Og dermed mindskes effekten af "Skin-effekt", også kendt under navnet strømforstrængning ved stigende frekvenser.
|
| Til top |
|
| |
Skov Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 139
|
| Sendt: 08 Juni 2004 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
Synes klart du skal prøve det... Ide-kabel kan klare hastigheder på hundredevis af megabit. Det er meget mere end specielle dyre audiokabler ka prale med. Så mon ikke påvirkningen indefor audioområdet er ekstrem lille??
|
|
|
det er sikkert rigtig nok men så forstår jeg ikke hvorfor det SCSIi kabel ikke var af kobber men IDE kablet var SCSI er jo meget hurtigere end ide
Og tænk på hvor meget det minder om et flatlinekabel... utroligt at man kan lave IDE-kabler så billigt, når Flatline tuilsyneladene er så dyrt at fremstille.....
ja IDE kabler koster ik mange kroner
Go for it!!! Du kan evt tage halvdelen af lederne til signal (den normale inderleder i et standardkabel), og halvdelen til stel.
ja men er der nogen fordel eller ulempe ved det med så mange? jeg har set kabler der var flettet har det nogen betydning og hvad med at flette L og R sammen
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger


Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 09 Juni 2004 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skov skrev:
ja men er der nogen fordel eller ulempe ved det med så mange? jeg har set kabler der var flettet har det nogen betydning og hvad med at flette L og R sammen |
|
|
Så vidt jeg ved, er der ingen eksakt viden om dette. Der kan sagtens være det, men jeg er ikke stødt ind i den. Selvfølgelig findes der lære om kabler, men ikke specielt vedr. hifi. Men der er selvfølgelig en grund til, at man "bygger" kabler. Hver type kabel til sit job/funktion. Dit fladkabel er optimeret til at overføre digitale signaler parallelt.
At flette kabler vil have en indvirkning på hele kablets kapacitans og induktans. Som hurtig skriver, så flere korer giver mere plads til strømmen (=mindre modstand), selvom IHMO det burde være lige meget, da vi jo her har med svage signaler at gøre, både spændingsmæssigt og strømmæssigt.
Du må dog aldrig flette kanaler sammen, da du ellers vil få en dårligere kanaladskillelse. Først flet/rul ("whatever") signal med stel, derefter kan du helst rulle de to kanaler (lidt svært at flette kun to kabler)
__________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |