| Forfatter |
|
Frede1977 Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
| Sendt: 07 Juni 2004 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er rendt tør for viden.
Er ved at lave en 2 vejs stander højtaler, med 4" Flex-unit og Scan Speak dome diskant (har ikke bestemt mig 100% endnu).
Til mellemtonen vil jeg prøve med et 1. ordens filter og en delefrekvens på omkring 5000 hz så det for øret mest følsomme område er udelt.
Mit spørgsmål: Når man deler ved en frekvens der passer med enhedens naturlige afrulning, får man vel en kraftigere afrulning end de planlagte 6 db/okt. Skal diskanten så deles med 2. ordens filter (eller 3.) for, at det kommer til at virke ordentligt?
Mellemtonen har naturlig afrulning fra ca. 5000 hz. Hvis den bliver delt med 6 db/oktav her, hvilken delefrekvens kan det så anbefales at bruge ved beregning af diskantens delefilter?
På forhånd tak for hjælpen! __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
| Til top |
|
| |
Frede1977 Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
| Sendt: 07 Juni 2004 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|

En frekvenskurve til illustration __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
| Til top |
|
| |
Frede1977 Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
| Sendt: 08 Juni 2004 kl. 18:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingen forslag?
Kan det evt. være en idé helt at undlade deling opad (lade den naturlige afrulning klare ærterne) og blot lade en sugekreds kvæle opbrydningerne fra 10 hz? __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 08 Juni 2004 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Frede !
Det er ikke en god ide at dele ved 5000Hz så kommer enheden ud vor den ikke spiller godt for 6db har en længer afrulning, del derfor ved 3500Hz så kommer den enhed til at rulle af på en naturlig måde, der også en fordel ved at dele ved 3500Hz så kan du bruge kvine stemmer til at justere dine enheder, deler selv ved 3500Hz.
|
| Til top |
|
| |
Frede1977 Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
| Sendt: 08 Juni 2004 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan godt nok få mange meget forskellige råd 
Jeg må hellere prøve begge løsninger. Filteret koster jo heller ikke alverden med så høj delefrekvens! __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
| Til top |
|
| |
Nørd Forum Bruger


Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 808
|
| Sendt: 09 Juni 2004 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Har du selv adgang til måleudstyr ?
Hilsen
Nørd
|
| Til top |
|
| |
Jehg Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 61
|
| Sendt: 09 Juni 2004 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg er blevet anbefalet at bruge et 18db filter til diskanten og 6db til mellemtone/bas af en som har bygget rigtigt mange højttalere. Jeg deler selv omkring 3500hz, +- så det kommet tættest på nogle standard værdier.
Jehg
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 09 Juni 2004 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil bestemt anbefale en delefrekvens ikke højre end 3 kHz... og skal det være optimalt 2,5 kHz... ( dikteret af mellemtonens 30 & 60 grader afruldning )
Prøv her følgende løsning.
Diskant : 5,6 uF. kondensator i serie. og 2,2 ohm. modstand i serie & 22 ohm modstand parallel.
Bas / mellemtone : 1,8 mH. spole i serie...
Denne ruller af ved 2,2 khz... hvilket faktisk er det aller mest optimale for begge enheder!... og her får du ingen problemer med dæmpning af eventuelle opbrydninger længere oppe som altid opstår på mellemtoner.. ( og som kan være svære at få dæmpet nok så de ikke genere ved 1 ordens filtre.. DERFOR DEN LAVE DELEFREKVENS!!)
Husk at du mindst skal have en hældning på baflen på 10 grader.
mvh.
__________________ M.
|
| Til top |
|
| |
Frede1977 Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
| Sendt: 09 Juni 2004 kl. 15:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke i øjeblikket adgang til måleudstyr, men jeg har fået forbindelse til én der mod betaling vil hjælpe mig med fintuning.
MIJU: Dit råd er meget konkret. Hvilken diskant er udgangspunktet for den beregning? Jeg har D2905/9700, D2904/9900 og D2904-DA på "lager".
Hældningen på 10 grader er for at få den rigtige fase? Den skal jeg nok beregne ud fra afstanden mellem enhederne.
Kabinettet bliver (i første omgang) basreflex på 10 liter og en afstemning til omkrng 58-60 hz.
Jeg må hellere få indkøbt nogle flere delefilterkomponenter så jeg kan få afprøvet nogen af alle de gode idé'er. __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 09 Juni 2004 kl. 16:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
|
Jeg vil bestemt anbefale en delefrekvens ikke højre end 2,5 kHz... og skal det være optimalt 2,2 kHz... ( dikteret af mellemtonens 30 & 60 grader afruldning )
Prøv her følgende løsning.
Diskant : 5,6 uF. kondensator i serie. og 2,2 ohm. modstand i serie & 22 ohm modstand parallel.
Bas / mellemtone : 1,8 mH. spole i serie...
Husk at du mindst skal have en hældning på baflen på 10 grader.
mvh.
|
|
|
Hej !
Vis du bruger denne løsning så har du da ikke meget mellemtone i din højttaler.
Angående modstande kan du ikke bare sige 2,2ohm det er op til enhederns følsomhed.
Vis Frede vil dele ved 3500Hz vil jeg anbefale K. 5,6 / S. 0,40 med 6db og modstanden skal han selv lytte sig til.
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 09 Juni 2004 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=Frede1977]
Jeg har ikke i øjeblikket adgang til måleudstyr, men jeg har fået forbindelse til én der mod betaling vil hjælpe mig med fintuning.
MIJU: Dit råd er meget konkret. Hvilken diskant er udgangspunktet for den beregning? Jeg har D2905/9700, D2904/9900 og D2904-DA på "lager".
Filtret vil virke med D2905/9700
D2905/9900 kræver en mindre kondensator ... ( 4,7 uF. )
D2904 udgaven er 4 ohm ( reelt omkring de 3 ) og kræver så igen en helt anden værdi... beregnet udfra denne impedanse.. jeg har aldrig arbejdet med denne udgave!!
Hældningen på 10 grader er for at få den rigtige fase?
yep... og dette er MEGET! vigtigt!! især med 1 orden!... lidt mindre ved 2 orden ( Men stadig tilrådligt!! her kan man dog slippe afsted med mellem 6 & 7 grader..)
Den skal jeg nok beregne ud fra afstanden mellem enhederne.
Kabinettet bliver (i første omgang) basreflex på 10 liter og en afstemning til omkrng 58-60 hz.
Den enhede du vil bruge til mid.. bør mindst have 12 liter!!!! ( gerne 14 l.)
Personligt vil jeg dog anbefale 5" udgaven ( 18H52-17-06 ) her får du noget mere fylde i lyden fra en ren 2 vejs...
Har hørt 4" udgaven single.. og der manglede lidt!! lidt tynd i bunden!!..........
Den gør sig bedst i en Dáppolitto konfiguration... her spiller den suverent og med den fornødende "pondus"... men igen!... alene.. altså kun 1 x 4" pr side.. er ikke helt optimalt i andet end en 2½ - 3 vejs konfiguration.. hvor der hjælpes til under 2 - 300 Hz. med en ekstra enhed...
5" giver lige den tand mere der gør at man faktisk ikke føler der mangler bund.. ( ik før man har hørt den med sub!! ) i en ren 2 vejs..
5" bør have mellem 15 6 16 liter og en Ø50 port ca 15 - 16 cm. lang... så har du et f-3 ved de 45 - 50 Hz. alt efter hvor stramt du afstemmer og hvor meget du dæmper kabinettet med dæmpe materiale..
18H52 har også en rigtig pen frekvensgang... det lille hæv opmod toppen er ikke noget der genere med en x- over ved mellem 2,1 & 2,2 kHz..
www.audiotechnology.dk/iz.asp?id=4|a|135|||
Ned efter er denne faktisk mere liniær og korekt end 4" enheden..

mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |
Frede1977 Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
| Sendt: 09 Juni 2004 kl. 17:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mindst 15 liter til en 4" flex-unit?? For det utrænede øje ser det ikke optimalt ud mht. frekvensgang og amplitude på membranen 
Manglende bas bekymre mig ikke, det er planen at de skal udbygges med en bas (til 3 vejs), når der er styr på de 2 "vigitge" kanaler.
Er der en god forklaring på hvorfor kabinettet skal være så "stort"?
Med så mangle forskellige råd, tror jeg hellere jeg må prøve nogle forskellige delefilterløsninger for at se hvad der virker bedst for mig  __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 09 Juni 2004 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er 5" udgaven der kræver 15 liter...
4" bør have 12 liter..
mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |
Nørd Forum Bruger


Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 808
|
| Sendt: 09 Juni 2004 kl. 23:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frede1977 skrev:
|
Mindst 15 liter til en 4" flex-unit?? For det utrænede øje ser det ikke optimalt ud mht. frekvensgang og amplitude på membranen 
Manglende bas bekymre mig ikke, det er planen at de skal udbygges med en bas (til 3 vejs), når der er styr på de 2 "vigitge" kanaler.
|
|
|
Hej
Det lyder fint i teorien - men den eneste det er lykkedes for er Wilson (WATT/PUPPY) - og der kan man absolut diskutere om toppen kan spille alene.
Når du nu har bukserne nede - kan du lige så godt s.... færdig 
Mit bud er at lave det som en 3-vejs med det samme - men mindre du vil lave det som en top med elektronisk deling til bassen ved 80 - 100 Hz (subwoofer !?) Her er en 4" nok lige lille nok til at kunne spille særlig højt.
Hvis du laver en 2-vejs - og senere prøver at koble en bas på - der "ideelt" deler ved 300- 400 Hz (for at få noget dynamik i mellemtonen) - så vil den nedre deling på mellemtonen også ændre forløbet ved den øvre deling - og måske skal hele niveauet på mellemtonen/diskanten justeres i forhold til bassen. Altså er det nærmest "forfra - begynd".
Mht. deling og enheder så ville jeg vælge 9700 - men ideelt set 9500, der gør mindre ud af sig selv, hvilket faktisk kan være vældig befordrende for det musikalske budskab (der er sikkert nogen, der mener noget andet - og fint for dem).
Deling vil jeg ikke kunne udtale mig om før jeg har set målinger af både bassen og diskanten i det endelig kabinet. Begge enheder skal jo være enige om at dele nogenlunde samme sted.
Generelt ville jeg forsøge at dele så lavt som muligt (2200 - 2700 Hz) for at sikre en god spredning og fordi det ofte giver en "behagelige" lyd med mange detaljer.
Du kan læse, hvordan jeg udvikler delefiltre her http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=4269&PN =1
og her
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=3729&PN =1&TPN=2
Hilsen
Nørd
|
| Til top |
|
| |
Frede1977 Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
| Sendt: 10 Juni 2004 kl. 02:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Puhha, lige før man bliver forpustet over den professionalisme der bliver lagt for dagen hos andre "hjemmebyggere". Jeg hygger mig med at eksperimentere og "nosse" lidt rundt og derved gøre mig erfaringer. Jeg har af samme grund en meget uvidenskablig tilgang til opgaven. Jeg tager hatten af for jer (Nørd især) som i den grad griber opgaven professionelt an... gad vide om jeg nogen sinde når dertil?? 
Enheden er stor nok til formålet. Jeg har ikke behov for at spille højere. Har hørt flere fabrikslavede to-vejs konstruktioner baseret på Scan Speaks 15W... enheder og de kan spille rigtig flot (min mening), på trods af et membran areal der er en krillimillimeter mindre en mine 4" ers.
Den med dynamikken i to-vejs konstruktioner er ny for mig Jeg pririoitere selvsagt dynamikken meget højt så det må jeg vist hellere få kigget nærmere på, for jeg troede dynamikken automatisk kom med kraftigt magnetsystem og let membram - dumme mig!! 
Tak for de mange råd! Jeg vil forsøge mig i weekenden. Det ender nok med 2 kabinetter - et 10 og et 12 liters. Og så skal jeg have afprøvet delefrekvenser mellem 2200 og 3500 hz. Glæder mig allerede som en lile dreng til juleaften    __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
| Til top |
|
| |
MiiB Branchemedlem

Raidho Acoustics
Bruger siden: 28 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 106
|
| Sendt: 10 Juni 2004 kl. 08:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skaf dig noget måle udstyr. Eks loudspeaker lab til ca 2000 kr. Det funker med PC og vil give mulighed for at lave alle de målinger der er nødvendige.
Flex-unit'en fungerer ikke rigtigt med rene 1. ordens filtre. til gengæld ken der laves et godt 2 ordens fileter med en afrulning på ca 2.7 KHz med en spole og et LCR led. paralellet over bassen. Prøv ca 0.56 mH ogv 2,2 uF 0.22 mH og 2,2 ohm i lcr leddet. (Det er ikke helt skævt.)
Hvorfor kontakter du ikke Per Skaaning fra audio tech. Han plejer at være meget hjælpsom. også med valg og brug af diskanter.
Med hensyn til det fase tilt som Mju besrkiver så kan det med måleudstyr fastlægges helt præcist idet du kan måle tidsfordskydningen på de to enheder. (tiden kan så regnes om til afstand)
Hvorfor ikke køre en tilsvarende flex unit ind som et 2½ vejs system og så dele den ind hvor du har et 3-4 dB løft fra din baffel geometri (ca 400-600 Hz) (5.6 mH i god kvalitet) så får du et system som garanteret ikke mangler dynamik og som undgår den nærmest umulige 3 vejs opbygning
Ved et 2. ordens filter skal diskanten fasevendes 180 grader i forhold til mellemtonen.
|
| Til top |
|
| |
Nørd Forum Bruger


Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 808
|
| Sendt: 10 Juni 2004 kl. 15:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Frede
Det er sjovt nok at "nosse rundt" - men man får tit "falske" erfaringer, hvis man ikke har et målesystem - eller et program til computersimulering som f.eks CALSOD.
Nogle af værktøjerne kan være utrolig besværlige at sætte sig ind i - men de giver et suverænt indblik i hvad der sker i et filter. Og så bliver jeg altid imponeret over hvor præcise f.eks. CALSOD er:
Her er f.eks en kurve over, hvordan CALSOD har beregnet den samlede frekvensgang af Bechs højttaler - og hvordan den faktisk måler - målt med CLIO.
Målingen er kun med over 500 Hz - da en fjern måling bliver usikker under ca. 500 Hz (specielt gulvrefleksioner) - selv med gating.
I det viste område må man sige der er meget fin overensstemmelse.

Hilsen
Nørd
|
| Til top |
|
| |
Frede1977 Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
| Sendt: 10 Juni 2004 kl. 18:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jeg er nok nødt til at smide en mindre formue efter noget målegraj på et tidspunkt, men jeg må indrømme at jeg ikke er meget for at smide flere tusinde kroner efter noget der ikke kan spille musik   
Spøg til side. Den med en 2½ vejs konstruktion lyder godt nok besnærende. Det kunne blive rigtig lækker lille gulvhøjtaler. Eneste problem er, at jeg ikke ligefrem er den fødte snedker, så jeg er lidt bekymret ved tanken om at skulle arbejde med så store pladefelter (igen). Hvis jeg har forstået rigtig, har man to enheder med samme deling opadtil, men hvor den ene er del nedad - f.eks. ved 400 hz og den anden får lov at spille i bund. Skal enhederne i sådan en konstruktion spille i lige stort volumen? Hældningen bagover bliver vel også mindre i sådan en konstruktion (skal vel bare give samme afstand til lyttecentrum)???
Det kan godt være, man burde give det 2-vejs filter en chance. Havde egentligt investeret i Flex-units fordi jeg havde fået at vide at lige præcist de egnede sig til 6 db/okt deling, men ok. Min kilde kan jo tage fejl
Der er da lidt af et projekt til weekenden  __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 10 Juni 2004 kl. 18:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Frede !
Jeg siger bare kom godt igang 
|
| Til top |
|
| |
MiiB Branchemedlem

Raidho Acoustics
Bruger siden: 28 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 106
|
| Sendt: 11 Juni 2004 kl. 09:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej du har misforstået det med 2½ vejs. Begge enheder spiller bas. Hvor så forstærkningen fra højtalerens baffel sætter ind deles den ene enhed ud med 6dB/oktav. Den anden enhed forrsætter så til deling med diskanten. Det sumerer smukt og er let at realisere.
Det er langt sværere at lave en rigtig 3 vejs. Mange (de fleste) af mine forsøg mangler energi og krop og fokus i mellembassen hvor delingen meelm bas og mellemtone er. Man ligger med et skisma mellem den bløde 6 db deling og en stejlere som måske er frekvens mæssig at foretrække men som til gengæld give større fase mæssige problemer
Samtidigt har du med din flexunit måske en af de bedste enher til et 2½ vejs system. Den kan tåle mange tæsk og har en slaglængde så den ikke har problemer med at spille bas. tilsvaren rækker den langt op og har ikke en masse obrydniger opad til som gør at den skal deles stejlt (mere end 2. orden) .
God fornøjelse.
|
| Til top |
|
| |