Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 11:01   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Delefilter og afrulning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 808
Sendt: 11 Juni 2004 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Hej

Puuuha - jeg har det lidt svært med 2½ vejs.... Jeg har aldrig hørt en 2½ vejs, der bare er superåben. De har det med at være mere hyggelige og rumlende.

Jeg tror det er fordi du har to bas/mellemtoner, der i et bredt område (f.eks. 300 - 1000 Hz spiller lidt ud af fase med - max. 10 dB forskel
(De fleste 2½ vejs deler den nederste bas med 1. ordens filter)

Jeg kan bedre li´ en ren 2-vejs eller en ren 3-vejs (Selvom den sidstnævnte er - som MiiB skriver - svær at få til at hænge sammen mellem bas og mellemtone)

Men det er bar´ min mening

Hilsen

Nørd

 

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd
 
MiiB
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Raidho Acoustics

Bruger siden: 28 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 106
Sendt: 11 Juni 2004 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Nørd

Jeg kan kun være enig i at en 2½ vejs ikke kan være super åben. Af to årsager

1. begge enheder skal kunne fungere i basområdet. Det fordrer høj mekaninsk dæmpning og stor slaglængde. Det udeluker svingspoler med lavt tab (kapton)samt kræver membraner med en højere masse. En ultimativ mellemtone med super opløsning kan ikke også samtidigt spille bas.

2. De fase mæssige problemer som du selv er inde på vil uvilkårligt reducere den opnåelig opløsnig i mellemtonen.

Det rokker dog ikke ved at man som ikke super erfaren selvbygger lettest når godt i mål med den simplere 2½ vejs.

En anden vej til et godt resutat med fire Flex units kunne være at lave en Dappolito med begge enheder i parallel Baffelsteppet udkompenseres så med en for stor spole på måske 1,2 mH. Den øvre afrulning til anden orden kan så realiseres med en sugekreds som afrunder flanken til enheden selv ruller af.

Så slår man pricipielt to fluer med et smæk, man får den lave impedans i bassen og dermed noget mere output og man får to enheder der er i fase i mellemtonen. Draw back der at den store spole virker dæmpende på dynamiken.  

Til top Vis MiiB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MiiB
 
Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 808
Sendt: 11 Juni 2004 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

MiiB skrev:

Nørd

Jeg kan kun være enig i at en 2½ vejs ikke kan være super åben. Af to årsager

1. begge enheder skal kunne fungere i basområdet. Det fordrer høj mekaninsk dæmpning og stor slaglængde. Det udeluker svingspoler med lavt tab (kapton)samt kræver membraner med en højere masse. En ultimativ mellemtone med super opløsning kan ikke også samtidigt spille bas.

2. De fase mæssige problemer som du selv er inde på vil uvilkårligt reducere den opnåelig opløsnig i mellemtonen.

Det rokker dog ikke ved at man som ikke super erfaren selvbygger lettest når godt i mål med den simplere 2½ vejs.

Hej

Du har helt ret - 2½ vejs er mere tolerant - og lettere at få et acceptabelt resultat ud af - uden måleudstyr.

God weekend

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd
 
Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1916
Sendt: 11 Juni 2004 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Ja, ja, ja træd bare i det. Jeg må hellere få anskaffet det udstyr. Det bliver bare så fandens dyrt for det første sæt højtalere  Jeg skal også bruge et multimeter som kan måle kondensatorer og spoler. Det koster godt 1000,-

Sidder lige og lytter til mit hidtil eneste, nogenlunde vellykkede forsøg. Der har aldrig været måleudstyr på, men der er brugt mange timer på lytning og eksperimentering med kabinet og delefilter. Nu lyder det faktisk som en reel konkurrent til mine Dali Grand Coupé'er (lyder noget anderledes men ca. lige så godt efter min mening)  

... det skal siges at det er en simpel to-vejs konstruktion med SS 18W/8545 og SS Revelator diskant delvist inspireret af Speakerbuilder Reference Monitor.

Dette ikke nævnt for at nedgøre betydningen af måleudstyr, mere som konstatering. Havde egentlig også været ved at aftale tid ved en der har udstyret, men så var det jeg faldt over nogle endnu federe enheder som lige skal prøves af 

Jeg tror jeg laver både et 2 vejs og et 2½ vejs kabinet her i weekenden. Så må tiden vise hvad der giver mest succes.

Tak for hjælpen, inspirationen og alle de små hints

Go' weekend



__________________
AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
Til top Vis Frede1977's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frede1977 Besøg Frede1977's Websted
 
miju
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 2652
Sendt: 14 Juni 2004 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=MiiB]

Nørd

Jeg kan kun være enig i at en 2½ vejs ikke kan være super åben. Af to årsager

1. begge enheder skal kunne fungere i basområdet. Det fordrer høj mekaninsk dæmpning og stor slaglængde. Det udeluker svingspoler med lavt tab (kapton)samt kræver membraner med en højere masse. En ultimativ mellemtone med super opløsning kan ikke også samtidigt spille bas.

Vrøvl!!  selvfølgelig kan den det!!! 

Nogle af de mest velopløste højtalere jeg har hørt er faktisk to vejs.. hvor mellemtonen jo også spiller bas ( bas/mellemtone enhed )

2. De fase mæssige problemer som du selv er inde på vil uvilkårligt reducere den opnåelig opløsnig i mellemtonen.

Det kommer helt an på delefrekvens og filter type, samt hvordan man lader de to enheder mødes og som før sagt HVOR!!....

Jo længere ned man lader mellemtonen spille..  jo færre fase problemer!..

Eks. en god SS 8546 bas/ mellemtone i 14,5 liter lukket kammer med et Q på 0,5 vil have et f-6 ved 60 Hz. altså den spiller fint med helt der ned!.. dog med et noget tyndt niveau..

Lader man så en bas hjælpe til fra omkring de 120 Hz. og ned efter, spiller de fint i fase og rent samt neuanceret helt  ned under de 60 Hz. og her under betyder det så ikke så meget... samt man skal afskære denne bas skarpt ( 24 db. ) opefter. ( og dette er det vigtigste!!!) 

Så minimeres fase problemer betydeligt.. og der bliver bestemt ikke noget fnidder eller andet i mellemtonen!!

Der er dog de der tror at man "bare" kan rulle bassen af opefter med en simpel spole og så er det det!!.. NIX!! man bør MINIMUM have en 12 db. afruldning af bassen opefter.. og så skal der ikke deles meget over 100 -150 Hz..

Jo højre men sætter bessen ind jo skarpere skal denne skæres opefter... netop for at undgå faseproblemer op efter i mellemtone området!!..

Over 150 hz. vil jeg ikke anbefale under 24 db. afruldning...

Men det korte og det lange er at en 2½ vejs løsning lavet rigtigt og optimalt bestemt kan lyde rent og fint og optimalt!!...

mvh.



__________________
M.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju
 
Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 808
Sendt: 15 Juni 2004 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Hej Miju

Jeg tror gerne du har ret - men de fleste kommercielle 2½ vejs er netop lavet på den forkerte måde...

Jeg så en måling i HF af Dali 470 (!?) hvor de to enheder kørte stort set parrallelt - der var max. 5 dB forskel ved 1000 Hz - og det bliver noget rod.

Svaret er nok, at det er lige så svært at lave en rigtig god 2½-vejs som en 3-vejs (og en 2 vejs)  

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd
 
miju
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 2652
Sendt: 15 Juni 2004 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Svaret er nok, at det er lige så svært at lave en rigtig god 2½-vejs som en 3-vejs (og en 2 vejs)  

YEP!!... det er den onde sandhed og virklighed!!...

DER ER INGEN LETTE LØSNINGER!!!..........

mvh.



__________________
M.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes