Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 18:54   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Sub enhed? hjælp... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ZioN
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 September 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 117
Sendt: 10 Juni 2004 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

jeg har en sub forstærker på 150Watt(fra en infinity Bu subwoofer). og jeg skal bygge en sub, med enten en 10" eller 12" enhed. subben skal bygges ind i et hjørne( altså lidt lige som et hjørne skab) er der nogen problemer i sådan en kasse konstruktion? den må ikke være på over 70Liter. (ikke plads til mere) hvilke enheder vil egne sig? max pris ca 900kr. Bør den vær lukkede eller med port?

vil det overhovedet kunne lade sig gøre? eller vil det under alle omstændigheder lyde bedre hvis jeg bare beholder den infinity sub.?

Til top Vis ZioN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ZioN
 
Fasen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 452
Sendt: 10 Juni 2004 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Peerlees SLS 12" fra www.frequence.dk er et godt bud. Koster 822.- og skal spille i ca. 60-65 ltr. Har selv 10" versionen og den spiller dejligt dybt, dynamisk og tørt (til prisen). At have subben stående i et hjørne kan give problemer med resonans. Men måske var der andre der kunne bidrage til dette..?
Til top Vis Fasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fasen
 
Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1595
Sendt: 10 Juni 2004 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Nu kender jeg desværre ikke ret meget til SLS 12" fra Peerless. Hvis det er kan du jo lave et lukket kabinet, og booste signalet og på den måde få en dybere tone.

Mvh Michael

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257
 
ZioN
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 September 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 117
Sendt: 10 Juni 2004 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Booste???¿ hvordan gør man det og hvad er det helt præcist?

Vasen den skal ikke bare stå i et hjørne jeg tænkte at bygge den som en trekant så den passede ind i hjørnet.

Den peerless ser jo ok ud. andre foreslag eller er det den jeg skal gå efter? hvilke spec's skal sådan en sub enhed have? og hvad står de for? her mener jeg q, vas... osv...

Til top Vis ZioN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ZioN
 
Fasen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 452
Sendt: 10 Juni 2004 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Om du stiller den i et hjørne i et firkantet kabinet eller trekantet giver samme resultat (vil jeg mene)...

Hvilke specs sådan et fætter skal have har jeg desværre ikke forstand på. Jeg talte kun ud fra personlig erfaring med SLS seriens lyd. En kammerat har en SLS 12" og den fungerer glimrende som woofer.

Til top Vis Fasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fasen
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 10 Juni 2004 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Peerless SLS 12" enheden er glimrende, men jeg ville nu nok mene at den skulle have et noget større kabinet (forresten Zion, når du sir' 70 liter, mener du så totalt volumen eller netto-volumen?). En Peerless 10" i en 70 liter refleksboks var osse en mulighed. Sidstnævnte kunne osse fungere fint i en bandpass boks af nævnte størrelse.

Peerless 10": 257 SWR CSX - best.nr. 850146

Peerless 12": 315 SWR PPX - best.nr. 831857

Ovennævnte koster henholdsvis 725,- og 910,- hos Dansk Audio Teknik. http://www.danskaudioteknik.dk/

Det er korrekt, at en hjørneplacering kan give problemer - men den er jo dejligt 'af vejen' der. Jo dybere du deler subben, jo bedre. 'Booste' betyder at man rent elektronisk giver subben en hjælpende hånd dybest nede, lissom en gammeldaws baskontrol - men i tilfældet med en sub skulle dette 'boost' gerne være nogenlunde skræddersyet til subben. Muligvis har den subforstærker du har den mulighed indbygget?

Jeg vil lige gøre opmærksom på, at den Peerless 12" der nævnes fra Frequence og den jeg selv nævner fra Dansk Audio Teknik ikke er helt de(n) samme - de 'deler' chassis & magnetsystem, og deres data er ret tæt på hinanden. Men 'min' går en tak dybere - hvor meget det betyder i praksis kan diskuteres .

 

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
ZioN
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 September 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 117
Sendt: 10 Juni 2004 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

ok. Bandpass?? (elsker at være den uvidende noob) tror at det er total volumen som ikke kan være så meget mere end 70 
Til top Vis ZioN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ZioN
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 10 Juni 2004 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

OK - så bliver den reelle volumen (som enheden 'ser') nok ikke meget mere end 45 liter eller så... Så kunne du placere den 10" jeg nævner i boksen, som lukket boks! Det gir' ikke hysterisk meget super dybbas, men dit rum + hjørneplaceringen vil nok hjælpe den kraftigt under ~40Hz. Fordelen ved lukkede bokse er, at det sjældent går helt galt . Du har ikke volumen nok til en rimelig bandpass, desværre - og ulykken er såmænd heller ikke så stor!  
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1595
Sendt: 11 Juni 2004 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

Du kunne jo evt. også bruge en Peerless XLS 10" i kabinettet. (lukket)

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257
 
medum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 46
Sendt: 12 Juni 2004 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

henviser til en anden tråd: "Valg af enheder til Subwoofer"

Foreslår du læser hele tråden

medum skrev:

AndersJ skrev:
....
Har du monteret den i basreflex eller lukket?
......

Enheden hedder helt nøjagtig Monacor SPH 250 CTC (den dyreste SPH 250). Den er monteret i et såkaldt 4. ordens båndpass kabinet:

Selve enheden er monteret i et lukket kammer med et indvendigt volumen på 29,3 liter (27,9x39,8x26,4). Enheden spiller ud i ventileret kabinet på 27,5 liter (27,9x39,8x24,8). I dette kabinet sidder et rør med en indvendig diameter på 10,3 cm (udvendig diameter 11,1 cm). Røret er 29,8 cm langt og er monteret, så det stikker 20 cm ind i det ventilerede kabinet. Det ventilerede kammer er dæmpet let på sidefladerne - uden at dække for portåbningen. Udgangen fra røret (det eneste sted der kommer lyd ud) skal have mindst 10 cm til nærmeste væg/gulv. Jeg har lavet plads til en 2x100W forstærker bag på mit kabinet, som udvendig målt (incl. forstærker og strømforsyning) fylder 44cm i bredden, 52 cm i dybden og 58 cm i højden.

:-) Jørn



__________________
Learning by doing - by night
Til top Vis medum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af medum
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes