Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2025 | 09:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: vifa selvbyg (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
krag
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 04 Maj 2004 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg har kig på disse to enheder til en lille økonomisk højtaler med god lyd til prisen.

Vifa tc14wg 5½" bas og Vifa d20td-05-06 diskant.

Er der nogen der har erfaringer med disse enheder og hvilket delefilter ville være at foretrække? jeg har bygget højtalere før, men det var et byggesæt med færdigt delefilter, så jeg er ny på det område. Basreflex eller lukket kabinet?

Mvh Rasmus Krag

Til top Vis krag's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krag

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 Maj 2004 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Hej Rasmus

Det lyder fornuftig at starte med en tovejs konstruktion, når du nu er helt ny. Måtte selv pænt vente med den første succesoplevelse (sidste uge) til jeg kastede mig over de små "kasser"

Prøv det her link:

http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=newdriver

Eksperimenter med forskellige volumen og afstemningsfrekvenser. Så kan du jo sammenligne de to løsningers frekvensgang med lige netop den enhed du overvejer! Data kan du finde på:

www.d-s-t.com

Delefilter kan du få hjælp til der hvor du køber enhederne - det er nok bedst i starten. Så kan man altid bygge videre på det når man bliver klogere!

krag
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2004 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

hej frede!

tak for linket. det er smart med frekvensgang og det hele! jeg leger lidt med det. 

Kan det påvirke lydkvaliteten hvis kabinettet er fladt? altså til ophæng på væg.

Til top Vis krag's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krag

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 Maj 2004 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Jeg er selv ret ny i denne disiplin, så det vil jeg helst ikke kloge for meget i. Der er mange kompetente brugere her på forum'et som nok kan hjælpe

Generelt anbefaler man dog plads omkring højtalere af hensyn til basgengivelsen. Vil ikke udelukke man kan sno sig uden om det, men det skal du høre nogen der har bygget baghøjtalere om.

Hvis den skal være flad og hænges op, vil jeg anbefale dig at kigge på de lukkede kabinetter, for det bliver ikke let at placere en port i sådan en konstruktion. 

krag
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2004 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Jeg er også mest intereseret i om det er nogle anbefalelsesværdige enheder, da bassen er meget billig hos Q-sound iøjeblikket.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 05 Maj 2004 kl. 02:13 | IP-adresse registreret  

Jamen, hvis enheder er så billige, kan det da næppe skade at bruge dem som forsøgskaniner! Og netop små bas/mellem enheder som denne 5½" kan komme til at lyde fint, uden at enheden nødvendigvis behøver koste en halv herregård. Refleks eller lukket? Kommer an på hvor dyb bas du ønsker, og på hvor stor kassen må være.

I et 15 liter kabinet (netto) med en afstemning på 47Hz rammer man et -3dB punkt under 45Hz - særdeles respektabelt for en 5½"! Til gengæld er boksen så osse stor for en enhed af den størrelse. En lukket boks på lige over 7 liter gir -3dB ved godt 80Hz - ikke særlig dybt, men næsten ideelt til surround.

Såfremt du designer en (flad) boks med henblik på vægophængning, kan der manipuleres med afstemningen af boksen, for at give en mere udstrakt bas. men her må der mere konkrete planer til, for at kunne vurdere resultatet fornuftigt. F.eks. vil en refleksboks på 11 liter afstemt til 42Hz begynde at rulle blødt af allerede fra 80Hz, men -6dB punktet kommer lavt, nede ved ~40Hz. I det tilfælde vil vægplaceringen hjælpe til at give en mere magtfuld og dyb bas, end en sådan konstruktion ellers ville være i stand til.

Den lille 19mm diskant ser osse fornuftig ud, Vifa har såvidt jeg ved et godt rygte med disse - og den skulle fint kunne arbejde sammen med den lille bas/mellem-enhed.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes