Emne: Hjælp til udskifning af spole i BilFilter ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
omegasteffy Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 482
|
Sendt: 05 Maj 2004 kl. 02:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har fået et sæt JBL P953 med tilhørende afbrændte passive delefilter, smidt ind af døren far en ven og skulle forsøge at finde ud af en reservespole til.
Der er tale om en 6x9" højtaler med 2.ordens filter til diskanten og 1. ordens til bassen. Det er spolen til bassen der er smeltet/svedet hvilket gør at de ikke skal spille ret lang tid før de får forstærkeren til at slå fra, hvilket nok skyldes overophedning og kortslutning.
Begge spoler er forholdsvis små, lavet af noget forholdsvis tynd kobbertråd omkring en ferritstang/kerne.
Kondensatoren der sidder i højpas filteret er på 6.8uF, spolerne er ikke opgivet, men det ser umiddelbart ud som om den der sidder i højpas filteret har dobbelt så mange vindinger.
Spørgsmålet er nu hvordan jeg får fundet ud af en værdi til erstatning til den afbrændte/svedne spole.
Er der nogle gode ideer til hvordan jeg kan måle en spoles mH? finder ud af skærings frekvensen.
Jeg har kigget lidt på http://www.lcaudio.dk/passivexover.htm beregneren og ved at prøve mig frem et par gange fundet frem til at hvis vi siger at DC modstanden er 4ohm, så passer det med ca. 3khz delefrekvens for en 6.8uF kondensator.
Men når jeg måler DC på henholdvis bassen og diskant dele får jeg 11.3ohm og ingen forbindelse. (tidligere fik jeg faktisk 200ohm da jeg målte på bassen). Hvad gør jeg galt, det eneste jeg umiddelbart kan komme i tanke om er at der er en kondesator gemt i enheden.
Det er meningen at den skal erstattes af noget med en kraftigere trådtykkelse så problemet ikke bare opstår igen senere.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 05 Maj 2004 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan ikke måle DC modstanden, og anvende den i stedet for en impedansmåling. Den modstand man bruger til beregning er en frekvensafhængig impedans, og skal derfor måles med en tonegenerator.
Det du kan gøre, er at lodde den sunde spole ud, gå ned i din nærmeste elektronikbiks og få dem til at måle den igennem, så kan de bestille en ny.
|
Til top |
|
|
Forsøgsstation Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 18
|
Sendt: 05 Maj 2004 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skriv en mail til de søde mennesker hos: www.frequence.dk og send den fungerende spole til dem, så måler de spolen og finder/nedvikler to erstatnings spoler til dig. Hvis et sæt "rigtige" spoler viser sig for dyre, så overvej et par trafo-spoler (lav impedans) - det er trods alt Car-Fi.
|
Til top |
|
|
omegasteffy Forum Bruger

|
Sendt: 05 Maj 2004 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Du kan ikke måle DC modstanden, og anvende den i stedet for en impedansmåling. Den modstand man bruger til beregning er en frekvensafhængig impedans, og skal derfor måles med en tonegenerator.
Det du kan gøre, er at lodde den sunde spole ud, gå ned i din nærmeste elektronikbiks og få dem til at måle den igennem, så kan de bestille en ny.
|
|
|
Det vil så sige at Den beregning formular der er hos LcAudio enten burde være formuleret anderledes, eller er helt hen i vejret.
Hvilken impedance er det så egenligt jeg skal bruge? den mindste, den ved skæringsfrekvensen ?
Måles med en tonegenerator Går ud fra at du mener med et signal fra en tone generator.
Vel noget hen af denne beskrivelse: http://tkhifi.homepage.dk/simpelspeakermes/speaker-mes-simpe l.html
Jeg er lidt i tvivl, findes der en smart måde jeg kan måle det 2. ordens filter til diskanten?
Nogen der har en guide til hvordan jeg selv kan måle spolens værdi? Lidt henaf samme måde som linket ovenover + en udregning ?
Mht. prisen så er det jo nok ikke en ret stor spole der skal bruges da det er en deling mellem en bas/mellem og et par diskanter, så jeg tvivler på det kommer til at koste mere end max et par hundrede, muligvis jeg det forsvares at gå over til luftspole frem for jernkerne.
|
Til top |
|
|
omegasteffy Forum Bruger

|
Sendt: 06 Maj 2004 kl. 00:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Smider lige et par pics ind...

Pas... her slynges med kreative effekt opgivelser
|
Til top |
|
|
DarkWing Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 470
|
Sendt: 06 Maj 2004 kl. 01:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er spolerne til begge højttalere nedsmeltet? Lod den bedste af dem ud, mål den med et lcr meter og køb et sæt nye fra frequence, qsound eller dat. En lokal radiosmed eller elektronik fusker må kunne være behjælpelig med lidt måling hvis du ikke selv har adgang til et lcr meter.
|
Til top |
|
|
omegasteffy Forum Bruger

|
Sendt: 06 Maj 2004 kl. 02:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja jeg har da et multimeter, men den kan så vidt jeg kan se kun finde frem til R delen af RCL. Intet frekvens afhængigt på den. Og jeg har et gammelt Osciloscope med rør uden scala.
Nå, men jeg kan vel prøve at høre vores el-lærer om han kan finde ud af noget. Vi har også nogle mere brugbare osciloscopes i El- lokalet.
Kan jeg bruge lydkort og lineindgagen?
Yep spolerne på BEGGE delefiltre er svedet.
|
Til top |
|
|
omegasteffy Forum Bruger

|
Sendt: 06 Maj 2004 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå vi havde et LCR meter på skolen, og det virkede fint nok mht. måling.
Men allerede efter jeg fik lodet spolerne ud kunne jeg se at deres værdi rent faktisk stod under spolerne så man ikke kunne se dem. DOOH  .
Nå men, spolen i serie med bassen var på 0,2mH. Den der sidder parallelt over diskanten, efter kondensatoren (og ikke fejler noget) er på 0,4 mH.
Målingerne passede meget godt med de opgivne vædier.
Synes nu stadig det er noget ringe at en højtaler der skulle koste et sted mellem 1000 og 2000 ikke engang kan formå at lave et filter i en ordentlig kvalitet, når det for en forbruger ikke vil være dyere end 75-100kr. at købe komponenterne. Her tænkes på de dele som kan skaffes.
Her tænkes på at alle komponenterne vil kunne købes hos Frequence for: 0,220 mH 0,21 Ohm 14,00kr 0,470 mH 0,32 Ohm 21,00kr 6,80 µF 400 V MKP 38,00kr I Alt 73,-kr
og hos DAT: 0,20 mH 0,7ø 20,00kr 0,40 mH 0,7ø 25,00kr eller 0,40 mH 1,2ø 35,00kr 6,80µF 400V Audyn 5% 50,00kr I Alt 95/105,-kr.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 06 Maj 2004 kl. 13:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
omegasteffy skrev:
Kjeldsen skrev:
|
|
|
Det vil så sige at Den beregning formular der er hos LcAudio enten burde være formuleret anderledes, eller er helt hen i vejret.
Hvilken impedance er det så egenligt jeg skal bruge? den mindste, den ved skæringsfrekvensen ?
|
|
|
LcAudio burde have formuleret anderledes, da beregningerne er rigtige nok. Der står modstand, men retteligt bør der stå målt impedans ved skæringsfrekvens. Ofte følger der et datablad med impedansmåling, og selv om den ikke behøver være helt korrekt, er det en god rettesnor. En DC måling med mulimeter kan ikke bruges til noget.
|
Til top |
|
|
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|