Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2025 | 14:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: volumepotentiometer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
msquared
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 05 Maj 2004 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Hej - det her er nok et rimelig latterligt spørgsmål, men da jeg er total uerfaren i DIY området så håber jeg i kan bære over med mig.

Jeg har en gammel sony F220 forstærker liggende, men volumepotmeteret er gået kaput og skal derfor skiftes.  Jeg mener forstærkeren er opgivet til 2x80W sikkert ved 8 ohm. Nu til spørgsmålet: Kan jeg bare gå ned i en hvilken som helst elektronik biks og spørge efter et potmeter til volumekontrol? eller skal den opfylde nogle specifikke krav? Jeg har været inde på www.brinck.dk, der var mono og stereo potmetre, og forskellige watt angivelser... hmm... hjælp ?

~M

Til top Vis msquared's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af msquared

sjorslev
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Jumon Audio

Bruger siden: 02 April 2003
Sendt: 05 Maj 2004 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Volumenpotmetret sidder ikke i effektdelen af din forstærker, så det skal ikke være på flere Watt. De potmetre er nok til dæmpning af diskanten på en højttaler. Du kan bare købe et Logaritmisk Potentiometer af den korrekte værdi, og selvfølgelig i stereo. Der findes dog forskellige kvaliteter, og  det skal jeg ikke gøre mig klog på. Men husk der skal være Logaritmisk.

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Sendt: 05 Maj 2004 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Det nemmeste vil nok være at lodde det ud, og tage det med. Så er du

sikker på at få et der kan bruges.

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 Maj 2004 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Jeps... lod det ud og tag det med ned til den lokale elektronik-pusher. Så kan du få et der mekanisk har samme størrelse, og er lige til at lodde i igen, uden diverse mekniske indgreb.

I øvrigt: Hvor kaput er det gået?? Hvis det bare skratter, kan du måske løse det med en ordentlig røvfuld kontaktrens!

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

msquared
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Maj 2004 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Hej - tak for svarrene, jeg har før fikset skrattende potentiometre, men den er desværre gået så meget i stykker at den slet ik kan finde ud af at fastholde en værdi... forstået på den måde at du kan spille stille og roligt (ca 5% af max. drejning i knappen), og sekundet efter spiller den på fuld styrke, uden at have rørt volumeknappen.

Jeg havde også tænkt mig at lodde den ud og tage den med ned til elektronik-pusheren, men den sidder ret dumt i printet, men det er vel forhåbentlig til at klare med lidt forsigtighed... det var mere om der var nogle 'standard' potmetre som blev brugt af forskellige firmaer, måske 'typiske japanske' mærker (sony, jvc etc.) bruger en standard komponent eller så...

Jeg forstod heller ik helt det med watt angivelserne på potmetrene, men her er et eksempel:

AT-50ST HT-potmeter stereo 8W, 2x50W
139,-

AT-60ST HT-potmeter stereo 8W, 2x100W
169,-

Jeg prøver i hvert fald lige at lodde det ud og smutte forbi elektronik biksen med det, tak for svarrene!

~M

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 Maj 2004 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

De potmetre du omtaler er effektpotmetre. De bruges eksempelvis i en højtaler, hvis man vil dæmpe en diskant. Her er der jo tale om store effekter direkte fra udgangsforstærkeren.

Men volumenkontrollen i en forstærker sidder i forforstærkerdelen, inden effektforstærkeren (Også på en integreret forstærker). Derfor er der tale om meget små effekter. Typisk er et potmeer til volumenkontrol ikke på mere end 0.1w, og mange af ALPS dyre modeller er endda kun på 0.05watt. Og det er rigeligt!

Du skriver 8W, 2x50W og 2X100W. Jeg går ud fra, at der står 2x50ohm og 2x100ohm (med et korrekt ohm-tegn) ikke. Det er den elektriske modstandsværdi i potmeteret. De 8W antyder, at der er tale om et effektpotmeter, og det skal du IKKE bruge.

Jeg tror ummiddelbart du skal lodde det gamle ud, og tage det med til elektrnik-pusheren. Det er lettere end at skulle forklare i detaljer. Og før eller siden skal det gamle jo alligevel ud, når det nye skal i.

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

msquared
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Maj 2004 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Til Hurtig:

Tak for forklaringen! jeg tror rent faktisk jeg er med, jeg er godt klar over den tekniske opbygning af en forstærker, men det var de værdier som var angivet ved potmetrene der totalt forvirrede mig  .

De beskrivelser er taget direkte fra www.brinck.dk/modstand.asp og der er ikke noget med rigtige ohm tegn eller noget... nå, men jeg lodder i hvert fald det gamle ud så er jeg sikker på at få det der passer.

tak for hjælpen!

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 Maj 2004 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Kig på www.alps.com , de har pot-metre til ethvert formål!!!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

msquared
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Maj 2004 kl. 02:13 | IP-adresse registreret  

Hej igen - da jeg skilte forstærkeren ad og loddede potmeteret ud fandt jeg ud af at det rent faktisk var et alps som sad i, det første jeg gjorde var at køre ned til den lokale elektronik-pusher (brinck) i håb om at de kunne hjælpe, men de havde ik sådan noget, nå, ok... hjem og kig på alps.com, men jeg kunne ikke lige finde noget som mindede om det.. det er ca 3,5 cm langt og 2 cm på det bredeste sted, inkl. pinden er det ca 4 cm højt... nogen der ved hvor man kan finde sådan nogle potmetre henne, det ser jo ud til de ik laves længere...?

~M

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 07 Maj 2004 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Du kan også prøve www.rs-components.dk de har meget forskelligt.

Mvh Michael

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

msquared
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Maj 2004 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Nårh ja - dem havde jeg glemt alt om, havde dog prøvet farnell... tak !

~M

sjorslev
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Jumon Audio

Bruger siden: 02 April 2003
Sendt: 07 Maj 2004 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Hvis du var hos Brinck, så skulle du da have prøvet aage Nielsens eftf. på Sortedams Dosseringen med det samme.

Ellers er der også http://www.elfa.se/dk/ og www.el-supply.dk, som jeg selv bruger ind imellem. De har større udvalg end båder Aage og Brinck.

God jagt.

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 07 Maj 2004 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

msquared skrev:

. . . havde dog prøvet farnell... tak !

Farnell har altså Alps potmetre. Spørgsmålet er så bare, om det var den forkerte type . . . eller hvad?

Ellers linken (alps.com) som nævnt højere oppe og se efter forhandlere

Nå, jeg kiggede lidt dér: http://www.alps.se Næste skridt: Telefon nummer (opringning mest effektivt [ sagde den snu ræv]): Tel: +46 (0) 8 404 32 00

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes