Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2025 | 22:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Rockhungrende blues-entusiast (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 09 Maj 2004 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

Én til eksperten!

Jeg lytter for tiden næsten kun til blues og akustisk musik... ud over at jeg i høj grad nyder dette musik, er den væsentligste grund mine højtalere - Dali Grand Coupé - som har mange fortræffeligheder, men rock er absolut ikke en af dem. Det lyder simpelthen træls.

Lidt surt når man har 100+ fede rockskiver på hylden der bare venter på at blive støvet af.

Erfaring har lært mig at en ægte musikentusiat med bred smag skal have mindst to sæt højtalere så der er til at tilfredsstille de enkelte stilarter. Derfor har jeg tænkt mig at beholde coupé'erne, og så ramme noget rockegnet med mit DIY projekt. Derfor spørgsmålet:

Hvad gør en go' rockhøjtalere? Er det frekvensgangen (altså noget målbart)? Er det valget af enheder? Eller er det noget helt andet?

Bemærk: Det er hverken store lydtryk, eller kælder dyb bas jeg savner - det er "nerve" og entusiame i gengivelsen af rock-genren.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 09 Maj 2004 kl. 01:59 | IP-adresse registreret  

Det kalder jeg et spørgsmål!

Men OK, la' mig prøve at gi' lidt af et bud. For det første, super dyb bas behøver du ikke - det er vigtigere med en præcis, men osse 'punchy' bas fra ca. 50Hz og op! Generelt bør højtaleren have en god transient-gengivelse, pga. de mange nær-optagelser der benyttes på den type optagelser. Ellers kommer den til at lyde kedelig... Personligt mener jeg at frekvensgangen bør være rimeligt liniær, uanset genre - uliniære højtalere kan lyde forførende først, men blir ofte trættende i længden.

Selvom du ikke har behov for store lydtryk, mener jeg alligevel at højtaleren skal være nogenlunde effektiv - en effekt-følsomhed > 88dB vil være fint.

Det er lidt synd at 3-vejs højtalere med basenheder på 10-12" og gode mellemtone- og diskantenheder er gået noget af mode. En konstruktion af den type i et 50-65 liter kabinet ville sikkert være godt i denne sammenhæng.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 09 Maj 2004 kl. 05:17 | IP-adresse registreret  

Hej !

Køb et sæt horn højttaler og en Rotel 991 efktrin så får du rock i synagoen

Du skulle da gerne kunne spille rock med det du har, det kan være at de basser du bruger ikke er så hurtige til at flytte luft nok eller er dit efktrin ikke så hurtig.

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 Maj 2004 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Hvis det "bare" er et spørgsmål om de rigtige enheder, er jeg på rette vej. Det lyder også som en plausibel forklaring på hvorfor Coupé'erne ikke magter det rockede. Bas/mellemtonen i dem er en katastrofe dynamisk.

I øjeblikket spiller mit DIY projekt sådenaset udemærket rock, men frekvenskurven er som en alpe-etape - med flere peaks uden for kategori  Elguitar lyder kanon, men det er trættende i længden som "mollecon" også bemærker.

Er der foresten nogen der ved om det er prøvet at anvende basser fra Grand Diva i Grand Coupé. Dem fra Diva'erne er meget mere dynamiske som følge af et kraftigere magnetsystem, mens membran og chassis er næsten identisk.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes