Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 00:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: HJÆLP, kan ikke få surround til at virke! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hanZen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 09 November 2005 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Hej....

Min gamle dvd (billigt sæt med indbygget forstærker 5.1) er lige gået i stykker, eller det vil sige drevet er kaput - men resten virker! Så jeg har lige købt en ny dvd afspiller. Det er en JVC XV-N322S. Jeg vil dog gerne stadig have surround lyd på denne dvd, men efter som den ikke har en indbygget forstærker med 5.1 indgang, så skulle jeg jo finde en anden løsning! Så jeg tænkte på, om jeg ikke bare kunne bruge min gamle dvd, som har indbygget forstærker og 5.1 udgang!? Jeg har prøvet at sætte lydkabel fra audio out på min nye dvd over i min gamle dvd (forstærker) i aux in. Men når jeg ser film kommer der kun lyd ud gennem de to front højtalere!? Kan det ikke lade sig gøre at få surround sound på min nye dvd (der står dts og alt muligt fint på den!) via min gamle dvd afspiller, ved at bruge den som forstærker???

Håber i kan hjælpe en fortvivlet og forvirret lyd-spasser

Cheers...........

Til top Vis hanZen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hanZen

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 09 November 2005 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Klart der ikke kommer surround, for du overfører jo kun et stereo-signal 
OK, rent faktisk kan du godt få Dolby Prologic, men det er jo nok næppe det du vil.

Nej, du skal bruge en digital forbindelse - eller en fuld 5.1 analog forbindelse. Den digitale er dog klart nemmest - bare prøv at bruge det kabel du allerede har, når det er så billigt er der alligevel ikke noget at hente ved at bruge et andet kabel til digital - du bruger bare kun den ene side.
Nu skal jeg så ikke kunne sige om din billige dvd overhovedet har en digital indgang.

Bruger du en fuld 5.1 analog, skal opsætningen foregå på din nye dvd.

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

hanZen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2005 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Ok. Sorry, meg er super noob inden for lyd! Jeg har min gamle dvd afspiller som er i stykker. Den vil jeg gerne bruge som forstærker. Jeg har 2 front og 2 rear, en center og en sub højtaler - all har en plads bag i min gamle dvd (du ved kobber stumper der skal ind i nogle klammer!) Før hen brugte jeg bare scartstik, og fik derved surround på tv, dvd osv. På den nye dvd er der "kun" audio out og coaxial udgang til lyd. Og jeg har sørget for, at min gamle og nye dvd står til dolby digital! Hvordan får jeg så overført lyd til alle 5 højtalere når jeg ser dvd'er på min nye dvd, hvilke kabler skal jeg bruge og hvordan skal de forbindes!? Er ked af hvis det  skal skæres ud i pap

PS. Tror kun min gamle dvd afspiller (forstærker) har coax som eneste digitale udgang!

Cheers...........

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2005 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Du tager et kabel og forbinder coaxial out på din nye dvd til en coaxial in på din gamle DVD og slår over på en "kanal" som den coaxial in hører til (evt. kan du sætte det op, se vejledningen til den gamle dvd).

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 November 2005 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Spørgsmåler er om der er en digital INDgang på din gamle dvd?

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

hanZen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2005 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Tror bare jeg må opgive det! Jeg har lige tjekket begge dv afspillere, og der er kun coaxial udgang på begge to! Der er ikke en coaxial indgang på den gamle dvd afspiller! Men jeg troede bare det kunne lade sig gøre, da jeg før i tiden kunne få surround da jeg spillede PS2. Og den gang forbandt jeg bare et almindeligt lydkabel (rød og hvid) fra min gamle dvd, via aux in, til min PS2 (havde et scart kabel med en rød og en hvid udgang)! Men så er der ingen alternative løsninger vel??

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2005 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Ah jo... På dén måde...
Men det er jo ikke helt rigtig surround, det er Dolby Prologic, dvs. samme surround som i fjernsynet - og det er jo ikke helt så "skarpt" som på DVD'er, men IMO klart bedre end bare stereo til film.

Det du skal gøre er at sætte din nye DVD-afspiller op til at sende et Dolby Surround signal ud på den analoge og så sætte din gamle DVD til at fortolke signalet fra AUX som Dolby Prologic.

Hvis du kommer med nogle oplyninger om mærker/model er der sikkert nogen der lige kan sige hvordan man sætter det op på de pågældende modeller.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes