Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 19:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Ændring af ohm-værdien... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DanielV
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 December 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 26 April 2004 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Jeg vil gerne ændre ohm-værdien på min Scan-Speak D2905/990000 fra 6 til 4 ohm, da den skal køre i en aktiv højtaler med en forstærker til hver enhed, og derfor skal ned på 4 ohm for at matche basen på fire ohm, for ikke at spille lavere end basen.

Hvordan kan det lade sig gøre (hvis ellers den noget indviklet forklaring gav mening og kunne forståes?)???

På forhånd tak!

Daniel...

Til top Vis DanielV's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DanielV

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 April 2004 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Den kan kun lade sig gøre hvis du vikler en nu svingspole til enheden og monterer den på

For det første: Hvad er følsomheden på enhederne? Den spiller også ind.

For det andet: Hvis du har en forstærker pr. enhed så kan du jo lave niveautilpasning på dit aktive filter - det gør alle andre!

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

DanielV
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2004 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

CarrotMan skrev:
Den kan kun lade sig gøre hvis du vikler en nu svingspole til enheden og monterer den på

For det første: Hvad er følsomheden på enhederne? Den spiller også ind.

For det andet: Hvis du har en forstærker pr. enhed så kan du jo lave niveautilpasning på dit aktive filter - det gør alle andre!

/U.

Ja, tænkte sgu nok det kune lade sig gøre v.h.a. mit delfilter!

Men det er mere fordi der er ikke nævnt noget om det inde på LC Audio's hjemmeside, og jeg aner faktisk ikke ret meget om aktive delfiltre.

Du kunne vel ikke tænke dig lige at forklare mig hvordan og hvorledes, bare lige sådan kort?

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 April 2004 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Du kan betragte et aktivt delefilter som en avanceret forforstærker, der tager sig af hvert sit justerbare toneområde, hvert af disse toneområder kan man så skrue op og ned på. Dette kan gøres ved at indføre potmetre eller, ved at udskifte nogle få modstande. Jeg er ikke klar over hvordan LC gør dette, men muligheden er der næsten med garanti.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

DanielV
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2004 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Du kan betragte et aktivt delefilter som en avanceret forforstærker, der tager sig af hvert sit justerbare toneområde, hvert af disse toneområder kan man så skrue op og ned på. Dette kan gøres ved at indføre potmetre eller, ved at udskifte nogle få modstande. Jeg er ikke klar over hvordan LC gør dette, men muligheden er der næsten med garanti.

"Du kan betragte et aktivt delefilter som en avanceret forforstærker, der tager sig af hvert sit justerbare toneområde, hvert af disse toneområder kan man så skrue op og ned på." <- Den del vidste jeg godt, men det er mere det med de to forskellige modstande som jeg ikke helt fatter hvordan bliver "udlignet"...???

Niels Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 27 April 2004 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Kan du ikke bare finde ud af hvad følsomheden er for bassen, og følsomheden på diskanten, og så dæmpe diskanten proportionelt med en modstand ?

Til top Vis Niels Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels Nielsen

René
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 April 2004 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Hvis du benytter aktive delefiltre behøver du ikke bekymre dig om enhedernes impedans. Hvis du tilfældigvis har enheder med samme følsomhed behøver du heller ikke bekymre dig om at lave volumenkontrol i filteret, men det vil sjældent være tilfældet. Du skal have altså have mulighed for at kunne justere udgangsniveauet fra hvert filter inden forstærkerne. Dette er LC sikkert behjælpelig med, ellers kan du sikkert vende tilbage til hifi4all.
Til top Vis René's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af René

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 April 2004 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

DanielV skrev:

Kjeldsen skrev:

"Du kan betragte et aktivt delefilter som en avanceret forforstærker, der tager sig af hvert sit justerbare toneområde, hvert af disse toneområder kan man så skrue op og ned på." <- Den del vidste jeg godt, men det er mere det med de to forskellige modstande som jeg ikke helt fatter hvordan bliver "udlignet"...???

De to forskellige modstande skal ikke udlignes. Det er uden betydning at diskanten er på 4 ohm og bassen er på 8 ohm, der skal blot tages højde for det ved beregning af komponentværdier, i det delefrekvensen er afhængig af impedansen. Når det er sagt, så er en 8 ohms enhed ikke 8 ohm. Impedansen varierer med frekvense, og de 8 ohm er blot en gennemsnitsværdi. Derfor skal der impedanskorrigeres, og selvom dette sker, skal man alligevel måle efter hvad impedansen er ved delefrekvensen, for at kunne lave nogenlunde præcise beregninger.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Emil Hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Sendt: 27 April 2004 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

DanielV skrev:

Men det er mere fordi der er ikke nævnt noget om det inde på LC Audio's hjemmeside, og jeg aner faktisk ikke ret meget om aktive delfiltre.

LC-audio skriver selv om deres filter:

Citér:
 Vi kan nu tilbyde et komplet 2 vejs aktivt delefilter som vist her med niveau regulering for hver udgang, strømforsyning, trafo, forsinket indkobling, osv.

Hvis kigger på printet sidder der noget der kunne ligne et potmeter, hvor under der står "level", for hver udgang. Så det er vist bare at justere lydstyrken med en lille skruetrækker.

Til top Vis Emil Hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Emil Hansen

DanielV
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2004 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Til alle: TAK for hjælpen!

Daniel...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes