Forfatter |
|
wuffer Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
Sendt: 09 April 2004 kl. 15:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
når man nu starter med at bygge effektforstærker og forforstærker er
der så den store forskel i hvilke phono, højtalerstik, loddetin osv man
bruger?? går ikke igang endnu begynder dog snart at købe lidt ind... ka
bare se at der er 1 milliard forskellige stik osv man ka bruge...
noget der anbefales at man holder sig langt væk fra og er der noget der
er super godt men alligevel ik koster en milliard million.
|
Til top |
|
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
Sendt: 09 April 2004 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, der sådan at pris og kvalitet hænger nøje sammen, men du får nok aligevel mest for dine penge, hvis du køber i mellem prisklassen af stik/terminaler.
mvh Gorm
|
Til top |
|
|
wuffer Forum Bruger

|
Sendt: 09 April 2004 kl. 18:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay... hva er så mellemklassen?? havde lidt kig på wbt men de er lidt pebret...
|
Til top |
|
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
|
Sendt: 09 April 2004 kl. 19:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
wuffer Forum Bruger

|
Sendt: 10 April 2004 kl. 01:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
takker for det  hva med sådan noget loddetin er der enorm forskel på om man bruger det med 2-4% sølv i eller ej
|
Til top |
|
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
|
Sendt: 10 April 2004 kl. 10:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er i tvivl om man kan høre forskel, jeg har forsøgt med den alm. 60/40 elektronik loddetin og 62/36/2 loddetin med 2% sølv, og kan ikke rigtig høre forskel, jeg har også talt med en leverandør, og han sagde at sølvet kun var i loddetinnet for at give større mekanisk stabilitet i lodningerne. Men måske der findes andre typer loddetin med højere sølvindhold der lyder bedre, problemet er så bare om smeltetemperaturen på tinnet bliver for højt.
mvh Gorm
|
Til top |
|
|
sonnya Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 147
|
Sendt: 10 April 2004 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sørg for at det er en god kvalitet tin.
Så som fluitin. Det gør det meget nemmere at for nogen ordentlige forbindelse og gode lodninger.
Det er vel det det handler om.
|
Til top |
|
|
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
Sendt: 10 April 2004 kl. 20:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er stort set ligegyldigt hviklen type tin du bruger. Alt det tin du kan købe i Danmark i dag, er af ganske glimrende kvalitet. Og man kan altså ikke høre om der er 2% sølv i. Heller ikke selvom folk der sælger "sølv-loddetin" påstår den store forskel.
Og selvbyggere der mener at kunne høre forskellen... tjaaa... tør i stille op til en blindtest??? Eller påstår I bare at kunne høre forskellen, fordi I ellers vil blive nødsaget til at erkende, at I er blevet taget i røven da i gav 249,- for 100g loddetin???
Hvad er det for en forstærkerkonstruktion du vil lave??
Jeg kan anbefale en Linsley Hood Klasse-A forstærker. Se link: http://sound.westhost.com/jll_hood.htm
Man skal selvfølgelig benytte moderne lineære og hurtige transistorer. Til gengæld får man en musikalitet, som bliver svær at overgå. Lidt sjovt, at man allerede i 1967 kunne lave seriøse konsruktioner, og at de også holder i dag!
|
Til top |
|
|
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
Sendt: 10 April 2004 kl. 20:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
forbindelserne skal være i orden, som sonnya siger må der eksempelvis ikke spares på oget så simpelt som loddetin.
__________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
Til top |
|
|
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
Sendt: 10 April 2004 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
OT: Hurtig, du kender godt den her, ikke?
http://www.tcaas.btinternet.co.uk/
Så vidt jeg ved er det største problem med 60/40 tin at det er
forholdsvis længe om at størkne og derfor nemmere giver kolde/
dårlige lodninger. Man kan få noget eutektisk loddetin (vist nok en
SnPb37-legering) fra eks. Cardas som skulle være nemmere at lodde
med fordi det størkner med det samme.
Desuden kan jeg personligt godt anbefale at bruge 0,7-0,8 mm tin i
stedet for 1,0 - det er nemmere at dosere når man (som
undertegnede) ryster lidt på hænderne
/U.
|
Til top |
|
|
wuffer Forum Bruger

|
Sendt: 10 April 2004 kl. 23:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
Det er stort set ligegyldigt hviklen type tin du
bruger. Alt det tin du kan købe i Danmark i dag, er af ganske glimrende
kvalitet. Og man kan altså ikke høre om der er 2% sølv i. Heller ikke
selvom folk der sælger "sølv-loddetin" påstår den store forskel.
Og selvbyggere der mener at kunne høre forskellen... tjaaa... tør i stille op til en blindtest???
Eller påstår I bare at kunne høre forskellen, fordi I ellers vil blive
nødsaget til at erkende, at I er blevet taget i røven da i gav 249,-
for 100g loddetin???
Hvad er det for en forstærkerkonstruktion du vil lave??
Jeg kan anbefale en Linsley Hood Klasse-A forstærker. Se link: http://sound.westhost.com/jll_hood.htm
Man skal selvfølgelig benytte moderne lineære og hurtige
transistorer. Til gengæld får man en musikalitet, som bliver svær at
overgå. Lidt sjovt, at man allerede i 1967 kunne lave seriøse
konsruktioner, og at de også holder i dag! |
|
|
ved ik helt hva jeg vil lave endnu... har gloet en masse sider
igennem.. ska nok finde en en dag jeg vil kaste mig over... den
ska bare ku spille sammen med mine proac 2.5
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 13 April 2004 kl. 08:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
CarrotMan skrev:
OT: Hurtig, du kender godt den her, ikke? http://www.tcaas.btinternet.co.uk/
/U. |
|
|
Jeps... kender siden.
Hvad siger du til denne fine lille konstruktion?? Personligt er jeg total vild med den. Den spiller godt nok ikke højt, og holder heller ikke basserne i jerngreb. Til gengæld spiller den så musikalsk, at det næsten er skræmmende, i betragtning af konstruktionens alder og nøjsomme bestykning!
|
Til top |
|
|
CarrotMan Forum Bruger

|
Sendt: 13 April 2004 kl. 10:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uden at det skal blive en "JLH-appreciation thread" det her, så er en JLH et af mine "skuffe-projekter". Jeg mangler et par (store) køleplader og lidt andre småting, men det kommer - på et tidspunkt  .
/U.
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
Sendt: 13 April 2004 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
Man skal selvfølgelig benytte moderne lineære og hurtige transistorer. Til gengæld får man en musikalitet, som bliver svær at overgå. Lidt sjovt, at man allerede i 1967 kunne lave seriøse konsruktioner, og at de også holder i dag!
|
|
|
Hej Hurtig.
Utroligt at den stadig holder i dag.
Jeg tror efterhånden det er 12 år siden at jeg hørte forstærkeren. DEn blev testet op mod et anderkendt mærke (jeg kan ikke huske hvilken), Hood'en blev klar vinder, som den mest musikalske..
Det kunne være at man skulle lave noget lignende bare uden den grimme lyt i udgangen.  __________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
Til top |
|
|
CarrotMan Forum Bruger

|
Sendt: 13 April 2004 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
Det kunne være at man skulle lave noget lignende bare uden den grimme lyt i udgangen.  |
|
|
Se mit link til Geoff Moss' hjemmeside. Der er flere udgaver uden væmmelig kondensatorer på forkerte steder
/U. - som tror vi snart skal flytte JLH-diskussionen til en anden tråd
|
Til top |
|
|
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
Sendt: 13 April 2004 kl. 12:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det med lytter "forkerte" steder er noget underligt noget. Se bare Davids indlæg om lyden af kondensatorer....jeg er helt enig med ham.
En lyt i serie med udgangen og en parallelt i strømforsyningen, alternativt to paralelle i strømforsyningen er jo ligegyldigt. De sidder jo principielt i serie med signalet aligevel. Med serie lytten opnås bare at DC og anden HT beskyttelse er overflødig....
High Fidelity var med på denne antilyt bølge i 80'erne som der gik lidt massehysteri i. Ligesom med IC'er og god lyd. Bare det var diskret og uden lytter, så spillede det....
Lige indtil de hørte en Futterman OTL rørslæde....med lyt i udgangen....den spillede pissegodt (var de nød til at indrømme). Og da ML så begyndte at hælde AD-kredse i deres amps, måtte de også vride sig og skrive en artikkel der forklarede problemet (onde og gode IC'er )
JLH er en suveræn konstruktion. Jeg har prøvet begge (mange) konfigurationer, men den originale med serielyt er overall vinder...på sammenhæng og musikformidlings parametre.....ikke på fokus på detailjer og enkeltparameter.....Flere versioner af Jean Hiraga 20W er også slået på sammenhæng og flow.....
Men hatten af for den gamle britte! 
__________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 13 April 2004 kl. 13:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
Det med lytter "forkerte" steder er noget underligt noget. Se bare Davids indlæg om lyden af kondensatorer....jeg er helt enig med ham.
En lyt i serie med udgangen og en parallelt i strømforsyningen, alternativt to paralelle i strømforsyningen er jo ligegyldigt. De sidder jo principielt i serie med signalet aligevel. Med serie lytten opnås bare at DC og anden HT beskyttelse er overflødig....
Jeg kan ikke lige få dem placeret i serie med signalet når de sidder i forsyningen. ???
High Fidelity var med på denne antilyt bølge i 80'erne som der gik lidt massehysteri i. Ligesom med IC'er og god lyd. Bare det var diskret og uden lytter, så spillede det....
Det kan være at du har ret m.h.t. lytter i serie, men alt andet lige vil det give en ulinæer komponent i signalvejen.
Jeg ved det ikke, men jeg har på fornæmmelsen at ikke korrekt gengivelse, giver fokusering på musikken istedet for detaljerne. Det forklarer hvorfor rørforstærkerer og elektrolytter virker...
Lige indtil de hørte en Futterman OTL rørslæde....med lyt i udgangen....den spillede pissegodt (var de nød til at indrømme).
Det er jo ikke sikkert at det er elektrolyttens skyld.. men måske
Men det er jo billigt at afprøve elektrolytter i udgangen. Så man kan da lige så godt prøve at eksperimentere med det..
|
|
|
__________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 13 April 2004 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
Hurtig skrev:
|
|
|
Hej Hurtig.
Utroligt at den stadig holder i dag.
Jeg tror efterhånden det er 12 år siden at jeg hørte forstærkeren. DEn blev testet op mod et anderkendt mærke (jeg kan ikke huske hvilken), Hood'en blev klar vinder, som den mest musikalske..
Det kunne være at man skulle lave noget lignende bare uden den grimme lyt i udgangen. 
|
|
|
Ja, det er imponerende at den stadig holder sig i form. Jeg byggede min første version i 1996, altså 8 år siden. Det var noget med et håndtegnet rint, og ætset i en gammel spand med jernklorid. Bestykningen var med billige TIP35 transistorer i udgangen, og ellers standard modstand og kondensatorer. Og jeg var mildest talt forbløffet over musikaliteten.
Efterfølgende har jeg lavet et hav af udgaver, og er endt op med den originale. Dog har jeg valgt at afkoble samtlige lytter med nogle røde WIMA plastictyper. Ellers er den bestykket med førsteklasses komponenter, og spiller helt forrygende.
Jeg har efter intense test valgt at benytte en Switch-mode strømforsyning, hvilket jo ligger i den modsatte grøft en selve forstærkerkredsløbet. Men rent lydmæssigt har denne vist sig at være ganske fremragende.... den er selvfølgelig efterfulgt af en flok lytter.
Jeg er dog pt midt i mine overvejelser om at lave noget nyt. Måske skal jeg prøve en ZAPPulse. Ellers skal jeg have gjort noget ved Linsley Hood'en (den er ikke fandens pæn at se på i øjeblikket!
Skal ligge afslutningsvis gøre opmærksom på, at John Linsley Hood, årgang 1925, for nylig er afgået. Et stort tab for DIY-folket.
|
Til top |
|
|
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
Sendt: 13 April 2004 kl. 14:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
Groove skrev:
Jeg kan ikke lige få dem placeret i serie med signalet når de sidder i forsyningen. ??? Prøv at tegne de to typer, højttaleren er typisk tilsluttet knudepunktet imellem lytterne og trækker strøm igennem disse styret af udgangstranserne.
Det kan være at du har ret m.h.t. lytter i serie, men alt andet lige vil det give en ulinæer komponent i signalvejen. Ja, men sammenlignet med ulineariteten af halvlederne er den lille...
Jeg ved det ikke, men jeg har på fornæmmelsen at ikke korrekt gengivelse, giver fokusering på musikken istedet for detaljerne. Det forklarer hvorfor rørforstærkerer og elektrolytter virker...Tja, det er jo ikke umulig....umodkoblede forstærkere hævdes jo også at lyde mest naturligt...
Lige indtil de hørte en Futterman OTL rørslæde....med lyt i udgangen....den spillede pissegodt (var de nød til at indrømme).
Det er jo ikke sikkert at det er elektrolyttens skyld.. men måske...Det ved jeg godt, men pointen var også bare at de ikke kunne ødelægge en god forstærker. Altså få perspektiv på. En Cap i udgangen er ikke ideelt, enig...men der er MANGE andre steder hvor problemerne er større....
Men det er jo billigt at afprøve elektrolytter i udgangen. Så man kan da lige så godt prøve at eksperimentere med det.. Ja, men husk at få den forspændt rigtigt, elelrs lyder det ikke godt . Komponenter skal bruges som de er designet til, der går mange tit galt i byen (sammenligner æbler og pærer)
|
|
|
|
|
|
__________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 14 April 2004 kl. 10:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
LGrau skrev:
Groove skrev:
Jeg kan ikke lige få dem placeret i serie med signalet når de sidder i forsyningen. ??? Prøv at tegne de to typer, højttaleren er typisk tilsluttet knudepunktet imellem lytterne og trækker strøm igennem disse styret af udgangstranserne.
Det er selvfølgelig rigtigt, men jeg vil stadig ikke sige at de er i serie med signalet.
Så mener du også at lysnettet, transformator, ensretter er i serie med signalet ?
Det kan være at du har ret m.h.t. lytter i serie, men alt andet lige vil det give en ulinæer komponent i signalvejen. Ja, men sammenlignet med ulineariteten af halvlederne er den lille...
Det er selvfølgelig rigtigt, hvis man kan gøre arbejdsbetingelserne for transistorerne bedre ved at indføre lyt, vil det samlet set nok give en fordel.
Jeg ved det ikke, men jeg har på fornæmmelsen at ikke korrekt gengivelse, giver fokusering på musikken istedet for detaljerne. Det forklarer hvorfor rørforstærkerer og elektrolytter virker...Tja, det er jo ikke umulig....umodkoblede forstærkere hævdes jo også at lyde mest naturligt...
Det er jo ikke sikkert at det er elektrolyttens skyld.. men måske...Det ved jeg godt, men pointen var også bare at de ikke kunne ødelægge en god forstærker. Altså få perspektiv på. En Cap i udgangen er ikke ideelt, enig...men der er MANGE andre steder hvor problemerne er større....
Men det er jo billigt at afprøve elektrolytter i udgangen. Så man kan da lige så godt prøve at eksperimentere med det.. Ja, men husk at få den forspændt rigtigt, elelrs lyder det ikke godt . Komponenter skal bruges som de er designet til, der går mange tit galt i byen (sammenligner æbler og pærer)
Ja de skal bruges korrekt. Men med en lyt i udgangen, er vejen banet for yderst simple klasseA forstærker . |
|
|
|
|
|
|
|
|
__________________ Mvh Lennart
|
Til top |