Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2025 | 23:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hjælp til selvbyg Zappulse effekt. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
enoch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 12 April 2004 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Jeg regner med at gå i gang med at bygge en Zappulse 2.2 SE effekttrin.

Så vidt jeg kan se skal jeg benytte følgende:

2 X Zappulse 2.2 SE fra LCAUDIO
2 X trans 50 V AC (hvor kan de købes?)
2 X RIFA PEH 200 kodensator (22.000 eller 47.000 ??)
2 X 35A brokobling (LCAUDIO's eller andre bud?)
1 X netfilter (LCAUDIO's eller andre bud?)
1 X digitalt softstart (LCAUDIO's eller andre bud?)
X antal stik.

Så vidt jeg kan se sidder der i min gamle Acurus A250 effekt 47.000 kodensatorer i, hvad skal benyttes til Zapulse'en?

Giver det nogen forskel lyd mæssigt at lave det som en dual-mono løsning?? (andet end det er dyre at lave)

Nogen der ved hvor man kan købee "flotte" færdig lavet kabinetter som man eksempelvis kan benytte til dette projekt eller gode foreslag til flotte/nemme selvbyg?
Til top Vis enoch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af enoch

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 13 April 2004 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg kan beholde indmaden, kan du købe min Cambridge P500s kabinet komplet.....du kan få billeder hvis du vil.....

enoch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2004 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Hvis jeg kan beholde indmaden, kan du købe min Cambridge P500s kabinet komplet.....du kan få billeder hvis du vil.....

Tjaa du må da gerne lige vise et billedet af den....

brianm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 April 2004 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg har selv lige bygget zap-pulse.. Jeg snakkede med lc-audio om mit projekt inden jeg begyndte på det. Jeg havde også regnet med at skulle bruge nogle meget store kondensatorer og broer. Lc-audio fortalte at de havde haft nogle af deres predator forstærkere ude til test, og nogle havde forsøgt at modificere dem med større strømforsyning, altså større lytter. Det kom den faktisk til at lyde dårligere af, sagde de. Så enden på det hele blev, at jeg købte to stk zap-pulse 2.2 moduler, et stk predator strømforsyningsmodul, og en 500va trafo, pris i alt 3700. Det kan næsten ikke gøres billigere, og det lyder hamrende godt.

mvh

Til top Vis brianm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brianm Besøg brianm's Websted

enoch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2004 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

mørch skrev:

Hejsa

Jeg har selv lige bygget zap-pulse.. Jeg snakkede med lc-audio om mit projekt inden jeg begyndte på det. Jeg havde også regnet med at skulle bruge nogle meget store kondensatorer og broer. Lc-audio fortalte at de havde haft nogle af deres predator forstærkere ude til test, og nogle havde forsøgt at modificere dem med større strømforsyning, altså større lytter. Det kom den faktisk til at lyde dårligere af, sagde de. Så enden på det hele blev, at jeg købte to stk zap-pulse 2.2 moduler, et stk predator strømforsyningsmodul, og en 500va trafo, pris i alt 3700. Det kan næsten ikke gøres billigere, og det lyder hamrende godt.

mvh

Okey interessant... Nogen andre der har nogen mening / erfaring med dette??

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 April 2004 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

Hej, Jeg har bygget 2.1SE som dualmono med trafoer fra RS-Radioparts (2x42V) og T-power lytter (10.000uF) købt hos LC. Standard ensretter broer (35A) kan købes alle steder. Ingen netstøjsfilter, men soft start. Jeg tror ikke der er vundet noget særligt ved at bygge dual mono med denne forstærker, jeg kan bare godt lide det ;o). Ovenstående forslag til 3700 lyder helt OK.

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm

enoch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2004 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Okey, hvis der ikke er noget rigtigt vundet er det jo en del dyrere løsning omkring dual-mono da du lige pludselig skal have dobbelt op af mange ting..

Ifølge de spec. der er i den PDF fra LCAUDIO kan man med 2.2 SE benytte trafo'er op til 50 V AC og derved opnå større effekt (280 watt i 8 ohm kontra 200 watt i 8 ohm). Er det ikke nogen der har prøvet det eller nogen ulemper ved det? Hvor store skal kodensatorerne så være 40 vdc eller 63 vdc?

Der er ikke nogen der har noget nærmere det med hvor store kodensatorne skal være i uF ??

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Sendt: 13 April 2004 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Med en 50Vac trafo skal dine kondensatorer ihvertfald være beregnet til 80V (svært at finde) og helst til 100V. Det bliver det ikke billigere af . LC's kondensatorer er vist 10000 uF?

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 13 April 2004 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Har du læst Byggebogen igennem? (den du kan hente fra LCs side) -Der er en del info om nogle af de emner du nævner.
Til top Vis Berg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Berg

brianm
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 April 2004 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Berg skrev:
Har du læst Byggebogen igennem? (den du kan hente fra LCs side) -Der er en del info om nogle af de emner du nævner.

Det er virkelig en god beskrivelse af projektet, og hvis der er noget man ikke helt er med på, ringer man bare til lc, de er rasende flinke til at hjælpe.

Min kammerat og jeg snakkede på et tidspunkt om at bygge 290w versionen af zap-pulsen, men prisen stiger væsentligt, når man skal op og have 80 volt lytter, så derfor blev det til standard udgaven, og den spiller fremragende....

Til top Vis brianm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brianm Besøg brianm's Websted

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003
Sendt: 13 April 2004 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke du skal være så fokuseret på ladekapaciteten. 10000uF er rigeligt pga. det lave tab. Men derimod bør man ofre nogle gode kondensatorer (når der nu ikke skal flere i). Lars plejer at være god til lidt rådgivning i den retning, men RIFA plejer vist at komme op ret ofte som et bud sammen med Zap-pulse. Ellers har jeg gode erfaringer med T-Power lytter, men aner ikke om Rifa havde været et bedre valg da jeg ikke har testet dem, så det svar kan jo ikke rigtigt bruges ;o)

Du skal huske at traffo spændingen er i AC og bliver ensrettet til DC derfor skal du gange din AC spænding med ca. 1,4 for at få den DC spænding som dine lytter som minimum skal kunne klare. Læg yderligere 10-20% oven i for en sikkerheds skyld (husk at der er udsving på lysnetspændingen) det øger også levetiden på lytterne hvis de er lidt overdimensionerede.

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm

enoch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2004 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Jeg har "desværre" ikke fået kigget den helt igennem, bare smug kigget lidt....

enoch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2004 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Okey jeg tror dette er blevet min plan:

2 X Zappulse 2.2 SE
1 X trafo 2X50V mindst 500VA
2 X RIFA PEH 169 100V lyttere 10.000 uF
2 X 35A broer
1 X netfilter
1 X DC filter
1 X digitalt softstart
X antal stik.

Der er ikke nogen der har andre meninger omkring køb af netfilter, DC filter, softstart modul samt broer end dem LCAUDIO sælger?

Hvad kan man i danmark købe gode trafoer (2 X 50V på mindst 500VA som er lavet til audio formål) samt lyttere (helst 100V RIFA PEH 169 på 10.000 uF)

Emil Hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 April 2004 kl. 05:32 | IP-adresse registreret  

Granholm skrev:

Du skal huske at traffo spændingen er i AC og bliver ensrettet til DC derfor skal du gange din AC spænding med ca. 1,4 for at få den DC spænding som dine lytter som minimum skal kunne klare. Læg yderligere 10-20% oven i for en sikkerheds skyld (husk at der er udsving på lysnetspændingen) det øger også levetiden på lytterne hvis de er lidt overdimensionerede.

Derudover skal man huske på at den angivne spænding er ved max belastning. Ved "tomgang" er spændingen noget højere. Er der nogen der har prøvet at måle spændingen, uden belastning, på de trafoer lc-audio sælger?

Til top Vis Emil Hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Emil Hansen

enoch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2004 kl. 07:55 | IP-adresse registreret  

I know.. Men 100V lyttere må jo så også være nok...

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 April 2004 kl. 08:20 | IP-adresse registreret  

enoch skrev:
Okey jeg tror dette er blevet min plan:

2 X Zappulse 2.2 SE
1 X trafo 2X50V mindst 500VA
2 X RIFA PEH 169 100V lyttere 10.000 uF
2 X 35A broer
1 X netfilter
1 X DC filter
1 X digitalt softstart
X antal stik.

Der er ikke nogen der har andre meninger omkring køb af netfilter, DC filter, softstart modul samt broer end dem LCAUDIO sælger?

Hvad kan man i danmark købe gode trafoer (2 X 50V på mindst 500VA som er lavet til audio formål) samt lyttere (helst 100V RIFA PEH 169 på 10.000 uF)

Du kan købe trafoen hos LC, som vist nok tager en fair pris. Tror ikke han sælger RIFA-lytterne, men de kan købes gennem RS Radioparts. Mener de har statet en butik for private i Højbjerg. Ellers kan Århus Radiolager skaffe gennem RS Radioparts.

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2004 kl. 07:40 | IP-adresse registreret  

dette er et af de floteste amp. kabinetter jeg har set (brugt) de er ikke helt billige, men meget profe, og så kan må oven i købet få en trafo der er lavet til at sidde i kabinettet. og der kan monteres flere køleplader hvis det er nødvendigt. )men det er det nok ikke med en Zappulse)

http://www.scaudio.dk/Amp_cab.htm

et andet kunne være:

http://www.audioconsult.dk, under løsdele er der chassis set. også meget flotte !

Til top Vis Peter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes