Forfatter |
|
frits Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 29
|
Sendt: 30 Marts 2004 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kære Alle
Jeg er lige blevet færdig med en LC Audio ZapPulse 2.2 SE stereo forstærker. 
Den spiller dælme godt!!! . Jeg har sat et ALPS 50KOhm stereo pot i serie med indgangen, så jeg kan tilslutte min CD direkte. Nuvel - til regneriet.
Hvis vi siger, at CD har 1V rms output fra lineudgangen og at 2.2SE giver 215W out i 8Ohm ved et input på 930mV ( den får +/-60V, 22000 mikroF 80V lytter). Potmetret er på 50KOhm logaritmisk og drejer 220Grader. Kan man nu lave en "Grad (Ur)skala" - eks. kl. 8, kl. 10, kl. 12. kl. 14 og så sige noget om hvor mange Watt forstærkeren afgiver. ALtså hvad er output i 8 ohm, hvis potmetret står i midterstilling?
Jeg kunne jo også bare sætte blafrende lysdioder i bæstet, men det synes jeg er grimt. Men Måske en -3db diode, som lige fortæller, at nu er det tid at tænke sig om?
Øren bliver jo døve - og Audiovectoren vil kun ha 150W - så bare for ikke at brænde af - 
Hav en god dag
PS hvis nogen vil høre den er man velkomne i Havdrup mellem Roskilde og Køge!
Frits
__________________ Frits
|
Til top |
|
|
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
Sendt: 30 Marts 2004 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan man teoretisk set godt, men det nytter ikke ret meget.
Bl.a. fordi alle CD-plader ikke er indspillet lige kraftigt. Nogle vil defor lyde højere end andre.
Samtidig skal du tænke på, at det kun er i brøkdele af sekunder musikken når op på maks. Langt det meste af tiden, vil niveauet ligge langt under 50% af maks.
At din Audiovector kun tåler 150watt, skal du kun tage som en guideline. Du kan helt sikkert finde en 50watt forstærker der kan brænde den af. Til gengæld kan du nok også finde 200watt forstærkere der ikke brænder den af ved maksvolumen. Så den eneste måde at undgå afbrænding er, at du ikke skruer højere op, hvis lyden begynder at blive grim.
Mange gange skyldes afbrænding ikke, at man overskrider den effekt producenten af højtaleren har opgivet som maks. Men nærmere at fgofstærkeren mister pusten, og ikke har ordentlig fat i enhederne. Men her har ZAPpen ingen problemer. Så bare rundt med volumenkontrollen!
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 30 Marts 2004 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med hensyn til effekten er amp og højtalere vel egentlig et meget godt match? Og de fleste afbrændinger af højtalere skyldes snarere overbelastede (klippende) forstærkere. Du siger godt nok at ørene bliver døve, men den form for forvrængning kan man altså høre! Mit umiddelbare råd er altså at du skal stole på hvad du hører .
Noget andet er selvfølgelig festlige lejligheder - løsningen er simpel; lad ikke overfulde narhoveder komme tæt på dit anlæg! .
|
Til top |
|
|
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
Sendt: 03 April 2004 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville vælge et 100Kohm eller 200Kohm log-potmeter, da de fleste apparaters udgangsspænding ligger noget over 1volt, tit nærmere 2volt og så kan det godt blive svært, at regulere ved lavt niveau. Din 200watt opnåes ved volumen på kl. 10-12 og da kun som spidseffekt, den norminele effekt er da kun omkring en 1/4, altså 50watt og det kan da være højt nok endda!!!
|
Til top |
|
|
frits Forum Bruger

|
Sendt: 03 April 2004 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm - jeg oplever nu med det nuværende 50Kohm, at det er vældig let at indstille volumen endog meget præcist. Det er helt lukket ved "kl. 08" og ved kl 10 har vi behagelig stuestyrke ved kl 12 spiller vi pænt højt og ved kl 14 er der knald på liggehønenen , men 0,0 forvrængning. (længere har jeg ikke haft drejet op!!!) Alt med en CD spiller fra Philips direkte ind. Så mon ikke de 200W er ved at være der ved kl.14-15 stykker???
Frits __________________ Frits
|
Til top |
|
|
Jehg Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 61
|
Sendt: 03 April 2004 kl. 16:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
På LC Audios hjemmeside er der vist nogle eksemple med pasive potentiometre og der bruges 10K log, jeg tror det vil være en godt ide at bruge det samme, og hvis du absolut vil bruge noget andet så skal du være opmærksom på at Zap'en har en indgangs impedans på 15K, denne modstand vil ligge over dit potentiometer og derved give en "uliniær" log. volumekontrol. Jeg ville nok maile til LC og spørger hvad de mener.
Jehg
|
Til top |
|
|
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
Sendt: 03 April 2004 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
Jeg ville vælge et 100Kohm eller 200Kohm log-potmeter, da de fleste apparaters udgangsspænding ligger noget over 1volt, tit nærmere 2volt og så kan det godt blive svært, at regulere ved lavt niveau. Din 200watt opnåes ved volumen på kl. 10-12 og da kun som spidseffekt, den norminele effekt er da kun omkring en 1/4, altså 50watt og det kan da være højt nok endda!!! |
|
|
Tror måske du skal have en del af dine skolepenge tilbage (sorry)!
Hvis udgangsniveauet fra signalkilden er større end indgangskildens følsomhed, så skal man dæmpe signalet. Det letteste og bedste er, at man sætter en fast modstand i serie med potmeteret. Det skal være på det yderben hvor signalet fra kilden kommer ind (gør man det på benet der går til stel, kan man ikke skrue ned). På den måde vil fuld oskruet volumen være begrandset af den faste modstand, og volumenkontrolle bliver mindre aggresiv.
Det du foreslår vil resultere i, at man stadig kan skrue helt op. Eneste forskel er, at volumenkontrollen bliver mee højimpedant. Dette kan give anledning til en båndbreddebegrænsning, som vil påvirke lydkvaliteten negativt.
Så endnu en gang: Det er ikke så smart, at man kommer med sådanne udsagn, når man ikke aner noget om det. Det skaber bare forvirring, og en eller anden dag skal det nok ende med, at nogen får brændt noget udstyr af, fordi en eller anden hjemmefusker har forsøgt at lege ekspert!
|
Til top |
|
|
frits Forum Bruger

|
Sendt: 03 April 2004 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med hensyn til størrelsen af potmetret talte jeg med LC på HIFI messen i sidste måned, og de anbefalede 50KOhm, netop fordi forstærkeren har en indgangsimpedans på 15 KOhm og at en tommelfingerregel siger, at potmetret skal være 3-5 gange større - Why? I dont know.
Jeg købte faktisk potmetret, ALPS, sammen med de øvrige 2,2SE stumper. Nå, pyt - jeg bygger sgu et blafrometer så jeg kan aflæse effekten! Har set et Wllemankit til få kr. 
Frits __________________ Frits
|
Til top |
|
|