Forfatter |
|
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
Sendt: 31 Marts 2004 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Tænkte om der var nogen der lå inde med formler for frekvenskurve af filterkomponenter?
Vil gerne beregne frekvensgangen på forskellige filtre. Kan man ikke få formler for en spole i serie og paralel, og det samme for en spole, og så ellers ligge sammen alt efter filtrets komplexitet?
Hygge, Henrik
|
Til top |
|
|
Mirro Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 253
|
Sendt: 31 Marts 2004 kl. 18:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mener WinISD der kan hentes fra: http://www.linearteam.dk/
Kan simulere delefiltre - men har aldrig brugt den funktion af programmet og ved ikke om der findes bedre programmer  __________________ Bag enhver virkelig entuiast står en godmodig kvinde med rullende øjne
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

|
Sendt: 31 Marts 2004 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Nå, nej nej... jeg leder efter formlerne så jeg selv kan gøre det... 
|
Til top |
|
|
ljm21 Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 52
|
Sendt: 01 April 2004 kl. 09:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Formlerne er lidt besværlige, da de indeholder komplekse tal. Ideen er at man bruger almindelig modstandsregning, men værdierne for de aktive komponenter er:
Spole = j(omega)L
Kondensator = 1/(j(omega)C
j er den komplekse eksponent, omega er radianer (=2*Pi*frekvens), L er spolens værdi i Henry og C er kondensatorens værdi i Farad.
Det er temmelig tungt at danse med uden lommeregner eller pc-program der kan knuse komplekse tal 
Lars
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

|
Sendt: 01 April 2004 kl. 09:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Ingen der kan regne det om? Skal lave det i Java, og jeg tror ikke der komplexe tal i Java. (ikke javascript, men jsp/servlet java...)
|
Til top |
|
|
ljm21 Forum Bruger

|
Sendt: 01 April 2004 kl. 10:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad vil du gerne have det regnet om til?
Er det en bestemt filterkonfiguration?
Forslag: Hvad med at opbygget et filter der indeholder alle de komponenter som du kan tænkes at få brug for, og når der er brug for noget simplere sættes nogle af komponenterne til nul. Herved kan du finde frem til et enkelt udtryk, og så er det lidt lettere at hjælpe dig med at oversætte formlen til noget der er spiseligt for Java
Lars
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

|
Sendt: 01 April 2004 kl. 12:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Har tænkt mig at lave en webside ala http://graph.flexunits.com:8080 som jeg lavede sidst, bare med filtre. Så skulle man kunne importere impedans og frekvensgang for sin højtaler, hvor det så bygge oven på det som standard.
Så skal man kunne vælge imellem 1-4ordens filtre samt custum filter, impedanskorrektion og notchfilter, og se resulatet.
Nogen der kan hjælpe? Laver det så folk kan bruge det gratis ligesom mit SCP jeg linkede til.
|
Til top |
|
|
ljm21 Forum Bruger

|
Sendt: 01 April 2004 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halløj
1.-4.-ordens filtre, impedanskorrektion og notchfilter burde det kunne lade sig gøre at lægge i nogle faste rammer. Det er straks være med custom filter. Hvilke muligheder regner du med brugeren skal have?
Lars
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

|
Sendt: 01 April 2004 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Hmm.. ja man kunne godt undvære custom filter. Syntes dog det ville være smart når man bygger det på målte data. Men ikke en nødvendighed.
Hvis man kan skaffe formler (med alm matematik) for 1-4 ordens filtre og de to impedansfiltre ville det være en kanon start. Man man bassere dem på en variabel frekvens? I ved, så man kan tage højde for ikke impedansliniære enheder.
|
Til top |
|
|
ljm21 Forum Bruger

|
Sendt: 01 April 2004 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Formlerne er til forskellige frekvenser. Når du skal regne en frekvensrespons ud skal du beregne værdien for en række frekvenser. Det gøres ved at skifte omega i formlerne ud med den aktuelle frekvens.
Man kan også tage højttaleren med i beregningerne da den elektrisk set består af en spole og en modstand i serie, og derfor også har en variabel modstand afhængig af frekvensen.
Jeg har sandsynligvis ikke tid til at kigge på det i weekenden, men jeg vil gerne hjælpe dig med at finde formlerne.
Lars
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

|
Sendt: 05 April 2004 kl. 10:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Det vil være kanon. Men kan man ikke lave en formel for én komponent, og så ligge dem sammen ? Skal bare have deres dæmpning, så trækker jeg den fra den målte frekvenskurve.. eller hvad?
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
Sendt: 05 April 2004 kl. 10:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
Hey,
Det vil være kanon. Men kan man ikke lave en formel for én komponent, og så ligge dem sammen ? Skal bare have deres dæmpning, så trækker jeg den fra den målte frekvenskurve.. eller hvad?
|
|
|
Du bliver nød til at regne fasen med. Det er også derfor at der regnes med komplekse tal.
Forresten kan jeg ikke få dit link til at virke. __________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

|
Sendt: 05 April 2004 kl. 14:21 | IP-adresse registreret