Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 19:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV modtagere
 HIFI4ALL Forum : TV modtagere
Emne Emne: Selector v Parabol (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
chris1234
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 28 Februar 2006 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Hvad giver det bedste signal

Selector eller parabol

Til top Vis chris1234's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chris1234

Tommy21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 Februar 2006 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Parabol helt klart....

Tommy

Parasound C1 Processor
Oppo Bdp-95

Ps3, xbox 360, Wii, PsP
Til top Vis Tommy21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tommy21

chris1234
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006
Sendt: 01 Marts 2006 kl. 09:03 | IP-adresse registreret  

Her tænker jeg på billedkvaliteten.Vil parabol også være bedere end antennesignal.
Til top Vis chris1234's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chris1234

boborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 01 Marts 2006 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

Kommer an på om TDC komprimerer Selector kanalerne mere ned end de er det fra satelitten. Hvis ikke burde det være det samme signal der kommer ud.
Til top Vis boborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boborg

Jane Doe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Marts 2006
Sendt: 27 Marts 2006 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

TDC sender alle deres kanaler fuldstændig transparent igennem nettet, dvs. uden nogen form for encoding og dermed komprimering.
Man kan derfor kun diskutere om billedkvaliteten er bedre ved at sammenligne hardwaren. Måske er en nokia box bedre end en sagem box. who knows hvem der bruger de bedste komponenter og afskærmninger! jeg har ihvertfald ikke set deciderede comparisons nogen steder
Den eneste forskel er den protokollen. Dvs. TDC bruger DVB-C (Digital Video Broadcasting Cable) mens parabol er DVB-S (S=sattelite). Helt fundamentalt er der ingen forskel på de 2 og det er helt forkert hvis man påstår at det ene er bedre end det andet. Det afhænger kun af hardware.

Kabel operatører er idag forpligtet til at sende transparent.
Til top Vis Jane Doe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jane Doe

kaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Sendt: 28 Marts 2006 kl. 08:45 | IP-adresse registreret  

Hvad mener du med "transparent"? Signalet er vel komprimeret - ligesom på satellit - og der er forskel på, hvor meget der komprimeres.

Eksempelvis er det min oplevelse, at Viasat komprimerer hårdere end Canal Digital, hvilket gjorde, at jeg konsekvent valgte f.eks. DR fra Canal Digital fremfor Viasat, da jeg havde abonnement hos begge. Jeg havde problemer med Prologic II -lyden ("digitale mislyde" i baghøjtalerne) ved DR fra Viasat, men ingen problemer med lyden fra (analog) antenne eller Canal Digital. En henvendelse til DR's tekniske afdeling afstedkom, at de ville diskutere komprimeringen med Viasat, men lyden blev aldrig rigtigt god.

Når man sammenligner satellit med kabel, bliver det derfor kompliceret yderligere af, at resultatet afhænger af, hvilken leverandør på satellit (eller kabel) man sammenligner med....

Til top Vis kaso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaso

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 28 Marts 2006 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

kaso skrev:

Hvad mener du med "transparent"? Signalet er vel komprimeret - ligesom på satellit - og der er forskel på, hvor meget der komprimeres.

Eksempelvis er det min oplevelse, at Viasat komprimerer hårdere end Canal Digital, hvilket gjorde, at jeg konsekvent valgte f.eks. DR fra Canal Digital fremfor Viasat, da jeg havde abonnement hos begge. Jeg havde problemer med Prologic II -lyden ("digitale mislyde" i baghøjtalerne) ved DR fra Viasat, men ingen problemer med lyden fra (analog) antenne eller Canal Digital. En henvendelse til DR's tekniske afdeling afstedkom, at de ville diskutere komprimeringen med Viasat, men lyden blev aldrig rigtigt god.

Når man sammenligner satellit med kabel, bliver det derfor kompliceret yderligere af, at resultatet afhænger af, hvilken leverandør på satellit (eller kabel) man sammenligner med....

Hej der i forumet,

Da jeg købte min Sagem-60 for ca. 1 år siden havde jeg en intens kontakt med TDC da jeg mente der måtte være fejl på signalet. Problemet var at der var tydelig pixeleringer som følge af komprimering af signalet.

En undersøgelse viste at der er forskel på i hvor høj grad signalerne komprimeres fra afsenders side altså satelit-signalet.

Dette forklarede hvorfor ikke satelitbårne signaler som dr1 og tv2 ikke havde disse artefakter.

Derfor hvis din parabol er pinligt nøjagtigt sat op og dit signalkabel til tuner er tabsfrit kan du komme op på samme kvalitet som en digital Sagem-60.

Et problem er så at Sagem-60 er meget følsom overfor indstråling fra andre apparater, så placering og kabling er en vigtig faktor.

Endnu en skuffelse kan være at man uden canal-digital og andre får man ikke glæde af den digitale lyd i dolby digital 5.1

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

KBAndersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003
Sendt: 28 Marts 2006 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

I har fuldstændig ret... Der er ingen umiddelbar forskel... Der hvor problmet kan ligge i kabelnettet, er selve forbindelsen fra vejskab til sidste stik... Og selvfølgelig internt i hus.

Har selv TDC kabel-Tv analogt signal. Det er virkelig godt. Ser frem til en dag at få nyt  LCd tv eller lign. når de bliver gode nok og så få sat en digitalmodtgaer op...

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2006 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

KBAndersen skrev:

I har fuldstændig ret... Der er ingen umiddelbar forskel... Der hvor problmet kan ligge i kabelnettet, er selve forbindelsen fra vejskab til sidste stik... Og selvfølgelig internt i hus.

Har selv TDC kabel-Tv analogt signal. Det er virkelig godt. Ser frem til en dag at få nyt  LCd tv eller lign. når de bliver gode nok og så få sat en digitalmodtgaer op...

Køb en Sagem-60 du betaler ikke noget abonnement ud over det du har i forvejen og signalet løber digitalt i samme kabel som du har nu, men hver parat til at tabe underkæben over farvedybde, kontrast, skarphed og detaljerigdom.

Det er som at gå direkte på et monitorsignal, ulempen er at man så ret tydeligt kan se hvordan modersignalerne fra satelitten er mishandlet.

kaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2006 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:
Hej der i forumet,

Da jeg købte min Sagem-60 for ca. 1 år siden havde jeg en intens kontakt med TDC da jeg mente der måtte være fejl på signalet. Problemet var at der var tydelig pixeleringer som følge af komprimering af signalet.

En undersøgelse viste at der er forskel på i hvor høj grad signalerne komprimeres fra afsenders side altså satelit-signalet.

Dette forklarede hvorfor ikke satelitbårne signaler som dr1 og tv2 ikke havde disse artefakter.

Derfor hvis din parabol er pinligt nøjagtigt sat op og dit signalkabel til tuner er tabsfrit kan du komme op på samme kvalitet som en digital Sagem-60.

Et problem er så at Sagem-60 er meget følsom overfor indstråling fra andre apparater, så placering og kabling er en vigtig faktor.

Endnu en skuffelse kan være at man uden canal-digital og andre får man ikke glæde af den digitale lyd i dolby digital 5.1

Hej!

Jeg er ikke helt med på, hvad du skriver?!?!

1: DR1 (og 2) sendes (også) via satellit.

2: Min parabol er korrekt indstillet og jeg har ingen problemer med artefakter (undtagen 1-2 dage om året i ekstremt dårligt vejr).

3: Viasats kraftige(re) komprimering (og dermed forringelse af kvaliten) viste sig i lyden. DR bekræftede, at Viasat komprimerede kraftigt.

4: DD5.1 udsendes idag kun på visse film på Canal+ blandt de nordiske kanaler. DR, TV2 m.fl. sender ikke DD. For at udnytte DD5.1 fra Canal+ kræves en modtager, der understøtter dette. Jeg ved ikke, om DD5.1 sendes via kabel?

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2006 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

kaso skrev:
Mercury skrev:
Hej der i forumet,

Hej!

Jeg er ikke helt med på, hvad du skriver?!?!

1: DR1 (og 2) sendes (også) via satellit.

2: Min parabol er korrekt indstillet og jeg har ingen problemer med artefakter (undtagen 1-2 dage om året i ekstremt dårligt vejr).

3: Viasats kraftige(re) komprimering (og dermed forringelse af kvaliten) viste sig i lyden. DR bekræftede, at Viasat komprimerede kraftigt.

4: DD5.1 udsendes idag kun på visse film på Canal+ blandt de nordiske kanaler. DR, TV2 m.fl. sender ikke DD. For at udnytte DD5.1 fra Canal+ kræves en modtager, der understøtter dette. Jeg ved ikke, om DD5.1 sendes via kabel?

Hej Kaso,

De artefakter som kommer grundet komprimering i modersignalet er pixeleringer. Du ser det mest på kanaler som BBC-Food og nogle af de andre internationale kanaler.

Det er ikke udfald som kommer når du har signal-tab, du kan godt have en BER (bit error rate) som er langt indenfor målsætningen og stadig have et dårligt signal.

Da jeg købte min selector var dr1 og tv2 ikke leveret via satelit til tdc, men ukomprimeret cabeloverført.

Du husker bedre end jeg, det var cabel++ som tilbyder 5.1 men gad ikke at købe dette da det jo bare er film.

kaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2006 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Hej Mercury;

Jeg er med på, at der kan forekomme pixeleringer, men jeg oplever det i praksis kun 1-2 dage om året.  (Dog ser jeg aldrig BBC-Food ;-) ). Iflg. min receiver har jeg også en fin signalkvalitet. Det har dog intet med kvaliteten af det udsendte at gøre - min bemærkning gik netop på, at Viasat og Canal Digital ikke udsender i samme kvalitet.

Jeps - Canal+ er kun film - men det er heller "ikke så ringe endda" med ægte 16:9 og DD5.1

KBAndersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2006 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:
KBAndersen skrev:

Køb en Sagem-60 du betaler ikke noget abonnement ud over det du har i forvejen og signalet løber digitalt i samme kabel som du har nu, men hver parat til at tabe underkæben over farvedybde, kontrast, skarphed og detaljerigdom.

Det er som at gå direkte på et monitorsignal, ulempen er at man så ret tydeligt kan se hvordan modersignalerne fra satelitten er mishandlet.

Jamen der skal vel kort i sådan en Sagem-60 ? Og de koster jo... eller kan man se digital signalet på de programmer man har i forvejen i "fuld pakken"?

lunddal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2006
Sendt: 28 Marts 2006 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

kaso skrev:
min bemærkning gik netop på, at Viasat og Canal Digital ikke udsender i samme kvalitet.

Nej Viasat komprimerer hårdt, gider ikke rode med 16:9, Dolby eller HDTV:

"Omvendt har Viasat, bl.a. ved BFE’s konference om HDTV i november 2005, meldt ud, at det ikke er kvalitet, men kvantitet, der skal
drive markedet for betalings-tv. Derfor forholder Viasat sig indtil videre afventende med HDTV."

Hellere 20 kanaler med gamle genudsendelser end 5 kanaler med kvalitet.

kaso skrev:
Jeps - Canal+ er kun film - men det er heller "ikke så ringe endda" med ægte 16:9 og DD5.1

Og sport og tv-serier.
Til top Vis lunddal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lunddal

lunddal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2006 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

KBAndersen skrev:

Jamen der skal vel kort i sådan en Sagem-60 ? Og de koster jo... eller kan man se digital signalet på de programmer man
har i forvejen i "fuld pakken"?

Kortet koster 199 om året og du kan se alle dine kanaler digitalt (på nær lokaltv som f.eks. Kanal København).

KBAndersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2006 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Så er det vel ikke nødvendigt med fuld pakke?

lunddal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2006 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

KBAndersen skrev:

Så er det vel ikke nødvendigt med fuld pakke?

Hvis du har fuld pakke, kan du se den fulde pakke. Har du mellempakken, kan du se mellempakken.

Har du grundpakken, kan Selector ikke bruges.

Tommy21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2004
Sendt: 28 Marts 2006 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Parabol er klart bedre end selector, sådan er det bare.

Tommy

Parasound C1 Processor
Oppo Bdp-95

Ps3, xbox 360, Wii, PsP
Til top Vis Tommy21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tommy21

KBAndersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2006 kl. 08:31 | IP-adresse registreret  

Tommy21 skrev:
Parabol er klart bedre end selector, sådan er det bare.

Tommy

Kom med en forklaring hvorfor du syntes det... Er selv tekniker, så jeg kunne godt tænke mig en forklaring hvorfor du mener det..

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 Marts 2006 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Jane Doe

I USA er der stor forskel paa komprimeringsgraderne, og det er ogsaa nogen gange problemer med hvis man spørger nogen om noget bliver komprimeret.

Mere direkte sagt, hvis TDC ikke komprimerede, ja da var der helt enkelt slet slet ikke plads til de kanaler der bliver sendt Digitalt. Og for oevrigt er trovaerdig og elektronik paa kollissionskurs. Bl.a. min paastand at Vi ligesaa godt kan noejes med 576p  indtil Vi gaar over  til det mere moderne  1080p (foerste skridt med Ultra HDTV).

Med venlig hilsen

Til top Vis osprey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af osprey

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum