Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 15:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Reparation og vedligehold (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 31 Marts 2007 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Her en tråd hvor alle kan komme med gode råd om reparation og vedligeholdelse af vintage grej

Anbefalinger af værksteder er også velkommen og også det modsatte - hvor skal man ikke sende grejet hen og blive ødelagt - dog vil jeg her opfordre at tone bliver hodlt meget sobert så ikke at det kan fremstå som person/firma forfølgelse for så får det næppe lov at blive ståenden

Det er fx nok blot at skrive " jeg har ikke haft gode erfaringer med det værksted" så er vi vel klar over hvad klokken er slået.

Det kunne også være for og i mod kontakt spray - wd40 aog andre cowboy tricks

Er der nogen der er ferm med både loddekolben og digitalkamera vil det der være alle tides med en serie billeder - som fx. "sådan skille du og renser et potmeter ad"

Har i gode råd til tjeklister inden køb af brugt vintage grej del gerne med os

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2007 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Mit først tip er vedr. reparation af mindre revner i højtalere membraner lavet af pap/papir

Tip'et er givet her uden at jeg pådrager mig ansvar for hvad i laver af ulykker men noget som jeg med held har eksperimenteret med.

Det har lidt udgangspunkt i konservatorerne brug af japan papir - men da aller ikke har adgang til dette så har jeg fundet ud af at en Te pose er glimrende

Klip posen i stykker så du kun har for- og bagsiden uden kanter  - riv så kanten på papirstykkerne så du får en blød kant som på akvarelpapir - det giver en pænere overgang

Fortynd en trælim med vand - påfør et meget tyndt lag  på begge sider af membranen der hvor den er kaput - før de revnede kanter fra hullet sammen hvis de kan nå hinanden  -  tag  nu dit stykke Tepose papir og  læg det hen og steddet der skal limes på membranen - brug en blød flad oliemalingspensel og påfør den fortyndede lim ganske forsigtig og aldrig så meget at du laver hele membranen om til papmaché - gør det samme på bagsiden af membranen

Da te pose papiret og limen er meget tyndt bliver denne rep næsten usynlig men føjer membranen stærkt sammen.

Det er en god i de at øve sig på en smadret enhed inden man begynder på det alvorlige grej

Er det rigitig dyrt grej og ønsker man at kunne gå tilbage kan man får lim typer som er reversible - det vil sige at man kan opløse dem igen og dermed fjerne reperationen - de fleste rigtigt gode konservator opgaver løses sådan

Er det en 70er mellemklasses højtalerenhed går det nok med trælim

Dette tip er møntet på brugere ikke samlere da de ofte ser på original stand på en anden måde og derfor ikke ønsker lim og Te poser 

god fornøjelse

ps. jeg vil forsøge med tapetklister på et tidspunkt

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 31 Marts 2007 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Mit først tip er vedr. reparation af mindre revner i højtalere membraner lavet af pap/papir

Tip'et er givet her uden at jeg pådrager mig ansvar for hvad i laver af ulykker men noget som jeg med held har eksperimenteret med.

Det har lidt udgangspunkt i konservatorerne brug af japan papir - men da aller ikke har adgang til dette så har jeg fundet ud af at en Te pose er glimrende

Klip posen i stykker så du kun har for- og bagsiden uden kanter  - riv så kanten på papirstykkerne så du får en blød kant som på akvarelpapir - det giver en pænere overgang

Fortynd en trælim med vand - påfør et meget tyndt lag  på begge sider af membranen der hvor den er kaput - før de revnede kanter fra hullet sammen hvis de kan nå hinanden  -  tag  nu dit stykke Tepose papir og  læg det hen og steddet der skal limes på membranen - brug en blød flad oliemalingspensel og påfør den fortyndede lim ganske forsigtig og aldrig så meget at du laver hele membranen om til papmaché - gør det samme på bagsiden af membranen

Da te pose papiret og limen er meget tyndt bliver denne rep næsten usynlig men føjer membranen stærkt sammen.

Det er en god i de at øve sig på en smadret enhed inden man begynder på det alvorlige grej

Er det rigitig dyrt grej og ønsker man at kunne gå tilbage kan man får lim typer som er reversible - det vil sige at man kan opløse dem igen og dermed fjerne reperationen - de fleste rigtigt gode konservator opgaver løses sådan

Er det en 70er mellemklasses højtalerenhed går det nok med trælim

Dette tip er møntet på brugere ikke samlere da de ofte ser på original stand på en anden måde og derfor ikke ønsker lim og Te poser 

god fornøjelse

ps. jeg vil forsøge med tapetklister på et tidspunkt

Den rigtige lim køber du her

http://www.museumstjenesten.com/matador.htm

I det forgangne århundrede fik Steen Duelund limen via Scan Speak i neutrale 1 liters flasker. Den er også fin til montering af bølger, støvhætter m.v.

Papmembraner er forbavsende hårdføre. Et godt gammelt middel til at afmontere støvhætter med er fortynder som pensles på indtil limen er så opløst at hætten kan lyftes af ved hjælp af en pincet og en sløv skalpel der også fungerer fint som skrabejern. Pappet er dog sårbart i våd tilstand så man skal helst have en rolig hånd.

Gamle basmembraner er ofte svækkede nede ved/lige over overgangen til svingspolen. Her kan forskellige lime eller lakker være redningen hvis materialet er pap. Hvis man er nødt til at fjerne membranen fra chassiet eller skifte foreste ophæng (bølgen) skal man altid starte med at fjerne støvhætten, det giver mulighed for at centrere svingspolen så efterfølgende problemer undgås. Man klipper simpelhen 3 strimler af et spillekort som bruges til at fiksere svingspolen i magnetgabet. 

Hvis man agter at reparerer mere end enkeltstående småskavanker vil det være en god ide at anskaffe noget måleudstyr. Det koster ikke alverden og tjener sig hurtigt ind hvis reparation af gamle højttalere ligefrem går hen og bliver en hobby

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2007 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Tak for lim-tip Bjørn -

Det gik fint med at restaurere min mellemtone på CS-900 - jeg har sat forstærkeren over på mono og jeg kan ikke høre forskel på den reparerede beskadigede mellemtone og den intakte mellemtone - det var ikke en står skade men jeg er en glad mand nu!

Hvilken slags måleudstyr tænker du på i forbindelse med reperation af enheder ?

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 31 Marts 2007 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Tak for lim-tip Bjørn -

Det gik fint med at restaurere min mellemtone på CS-900 - jeg har sat forstærkeren over på mono og jeg kan ikke høre forskel på den reparerede beskadigede mellemtone og den intakte mellemtone - det var ikke en står skade men jeg er en glad mand nu!

Hvilken slags måleudstyr tænker du på i forbindelse med reperation af enheder ?

Først og fremmest måleudstyr så du kan måle impedans og amplitude (frekvens), men som minimum bør du have et ordenligt multimeter og et LCR meter (sidstnævnte kan måle spoler og kondensatorer) men det kan du købe direkte hos Monacor i Farum

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 November 2007 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Jeg havde min gode gamle Musical Fidelity A1. den var problemer med potmeteren (staves?) Den havde eg på et lokalt B&O værksted i Brande. Det kostede mig 600 ca. hvor der kune var sprøjtet lidt kontaktlim og den ikke avr lukket med kølepasta bagefter, en uge efter var det galt igen.. så Hurtig her fra siden fik den. p ået par dage var den så god som ny Mange tak

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

TMFH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2006
Lokalitet: København
Sendt: 31 Januar 2010 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Er der nogen gode forslag til hvordan man polerer/fjerner ridser på pladespillerlåg uden at gøre det mat?

...det 'rør' på sig...
Til top Vis TMFH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TMFH

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 31 Januar 2010 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

TMFH skrev:
Er der nogen gode forslag til hvordan man polerer/fjerner ridser på pladespillerlåg uden at gøre det mat?

Jeg tror, at det meste, der er at sige om det findes lige her Big smile:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=79135&K W

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

TMFH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2006
Lokalitet: København
Sendt: 31 Januar 2010 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

TMFH skrev:
Er der nogen gode forslag til hvordan man polerer/fjerner ridser på pladespillerlåg
uden at gøre det mat?

Jeg tror, at det meste, der er at sige om det findes lige her onclick="AddSmileyIcon'smileys/smiley4.gif'" border=0 alt="Big smile"
http://www.hifi4all.dk/forum/smileys/smiley4.gif">:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?
TID=79135&K W

Vh

Freddy

Takker

...det 'rør' på sig...
Til top Vis TMFH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TMFH

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes