Sendt: 31 Marts 2007 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Mit først tip er vedr. reparation af mindre revner i højtalere membraner lavet af pap/papir
Tip'et er givet her uden at jeg pådrager mig ansvar for hvad i laver af ulykker men noget som jeg med held har eksperimenteret med.
Det har lidt udgangspunkt i konservatorerne brug af japan papir - men da aller ikke har adgang til dette så har jeg fundet ud af at en Te pose er glimrende
Klip posen i stykker så du kun har for- og bagsiden uden kanter - riv så kanten på papirstykkerne så du får en blød kant som på akvarelpapir - det giver en pænere overgang
Fortynd en trælim med vand - påfør et meget tyndt lag på begge sider af membranen der hvor den er kaput - før de revnede kanter fra hullet sammen hvis de kan nå hinanden - tag nu dit stykke Tepose papir og læg det hen og steddet der skal limes på membranen - brug en blød flad oliemalingspensel og påfør den fortyndede lim ganske forsigtig og aldrig så meget at du laver hele membranen om til papmaché - gør det samme på bagsiden af membranen
Da te pose papiret og limen er meget tyndt bliver denne rep næsten usynlig men føjer membranen stærkt sammen.
Det er en god i de at øve sig på en smadret enhed inden man begynder på det alvorlige grej
Er det rigitig dyrt grej og ønsker man at kunne gå tilbage kan man får lim typer som er reversible - det vil sige at man kan opløse dem igen og dermed fjerne reperationen - de fleste rigtigt gode konservator opgaver løses sådan
Er det en 70er mellemklasses højtalerenhed går det nok med trælim
Dette tip er møntet på brugere ikke samlere da de ofte ser på original stand på en anden måde og derfor ikke ønsker lim og Te poser
god fornøjelse
ps. jeg vil forsøge med tapetklister på et tidspunkt
|
|
|
Den rigtige lim køber du her
http://www.museumstjenesten.com/matador.htm
I det forgangne århundrede fik Steen Duelund limen via Scan Speak i neutrale 1 liters flasker. Den er også fin til montering af bølger, støvhætter m.v.
Papmembraner er forbavsende hårdføre. Et godt gammelt middel til at afmontere støvhætter med er fortynder som pensles på indtil limen er så opløst at hætten kan lyftes af ved hjælp af en pincet og en sløv skalpel der også fungerer fint som skrabejern. Pappet er dog sårbart i våd tilstand så man skal helst have en rolig hånd.
Gamle basmembraner er ofte svækkede nede ved/lige over overgangen til svingspolen. Her kan forskellige lime eller lakker være redningen hvis materialet er pap. Hvis man er nødt til at fjerne membranen fra chassiet eller skifte foreste ophæng (bølgen) skal man altid starte med at fjerne støvhætten, det giver mulighed for at centrere svingspolen så efterfølgende problemer undgås. Man klipper simpelhen 3 strimler af et spillekort som bruges til at fiksere svingspolen i magnetgabet.
Hvis man agter at reparerer mere end enkeltstående småskavanker vil det være en god ide at anskaffe noget måleudstyr. Det koster ikke alverden og tjener sig hurtigt ind hvis reparation af gamle højttalere ligefrem går hen og bliver en hobby
|