Forfatter |
|
Weissbier Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 395
|
Sendt: 06 November 2008 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dette er den digitale firsertråd, hvor du - iført sejlersko og imiteret læderslips - kan berette om din første cd-afspiller og dine tidligste cd-oplevelser i det hele taget.
- Hvornår lyttede du til cd for første gang?
- Hvornår købte du din første afspiller?
- Hvilken afspiller købte du?
- Hvor købte du den?
- Hvad kostede den?
- Hvor lang tid havde du den?
- Hvor mange i din omgangskreds havde også en afspiller?
- Hvilken var din første plade?
- Etc.
God fornøjelse!
Jeg lægger ud:
Jeg købte min første cd-afspiller, en Philips CD150, i 1986. Den normale detailpris var kr. 4000, men jeg fik den for kr. 3200 gennem Audiosound i Nakskov. Det var en god handel, syntes jeg, og så kunne jeg få mine konfirmationspenge til at slå til! Den kørte problemfrit i 11 år, før den blev sendt på aftægt hos mine forældre. De tog kun afsked med den, fordi de købte en dvd-afspiller nogle år senere.
Hvis jeg absolut skal nævne et kritikpunkt, så var der åbenbart nogle dårlige lodninger i det sidste segment af LED-displayet, og med tiden satte flere og flere dioder ud, så displayet blev efterhånden lidt svært at dechifrere, men musikken spillede jo lige godt af den grund. 
Første gang jeg overhovedet lyttede på en cd, var i 1985, hvor jeg hørte Brothers in Arms (selvfølgelig, hvis nogen husker markedsføringen dengang ) på en udstilling i min fødeby, Silkeborg. Afspilleren var da en Philips CD304, og hovedtelefonerne var nogen lukkede Sennheiser af den dyrere slags (HD 222?).
Ingen knas eller støj, det var fantastisk, men man fik sandelig også "lov" til at betale for fornøjelsen, når jeg tænker på prisnivauet på cd-pladerne dengang. De kostede som regel 170 kr. i de store kæder inde i Århus (HMV, Stereo Studio osv.), men gerne kr. 180 i Silkeborg. Velbekomme, og det var altså for 22 år siden...
Jeg var den første i min folkeskoleklasse (7. klasse), der købte en cd-afspiller, men året efter havde jeg en foretagsom kammerat længere oppe ad vejen, der også kom med på vognen. Han købte dog en Fisher af knap så ædel herkomst, og da var prisniveauet faldet til kr. 2000 for en afspiller.
Min første cd-plade var, nå ja, førnævnte Brothers in Arms med Dire Straits!!! Ja-ja, jeg var 14 år, okay? At den blev begyndelsen på min karriere som decideret Dire Straits fan, er så en anden sag...

Fotografiet viser den oprindelige CD150. Min var den senere "faceliftede" udgave, men maskinen blev i øvrigt solgt under flere forskellige navne så som Marantz, Schneider, Grundig, Dux m.fl. På Ebay var der fornylig en CD151. Havde aldrig hørt om den, men den lignede 150'eren til forveksling. Måske en 16-bit version? __________________ Martin Hinge
Lyngdorf TDAI 2200 RP
Denon DCD-3300/DVD-3800BD
Pioneer CT-959/PDR-555RW
Thorens TD 318 Mk III
Samsung PS64D8005
Dali Helicon 300 mk II
Beyerdynamic DT 770/DT 880
Kimber 4TC/8TC
|
Til top |
|
|
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
Sendt: 06 November 2008 kl. 18:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende læsning, hvad er din oplevelse af udviklingen på cdafspillere gennem tiden?
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
Sendt: 06 November 2008 kl. 19:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan da godt genkende en del af det du skriver. Jeg købte en Philips CD 100 i 1985 på tilbud til 3995,- kr. hos Fona. Jeg kan også tydeligt huske at det var Brothers In Arms der altid blev brugt når der skulle demonstreres cd-afspiller. Det blev da også min første cd sammen med Leonard Cohens Various Positions og Elton Johns Captain Fantastic. Ang. prisen på cd´er dengang, mener jeg at der var tale om en merpris på ca. 30,- kr i forhold til LP og cassettebånd. Det betalte jeg dog gerne for at slippe for sus og skrat. Jeg var også den første i min omgangskreds der købte cd-afspiller.
Idag betaler jeg gerne en merpris for at få SACD og både Brothers In Arms og Captain Fantastic er senere udskiftet til det nye format.
Afspilleren havde jeg i en del år inden jeg forærede den til min storebror. Han spillede videre på den og min gamle Luxman R1070 i mange år indtil han fik at vide at det var meget pænere med et lille diskret minianlæg. 
|
Til top |
|
|
Anderz Forum Bruger

Bruger siden: 19 November 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1221
|
Sendt: 06 November 2008 kl. 19:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min første cd afspiller?
En eller anden Phillps vist nok som havde en brækket printplade så den kom aldrig til at virke. Det må havde været omkring 1989-90. Den kom fra en skolekammerat og pris kan jeg ikke huske men jeg mener jeg fik den gratis. Den blev smidt ud efter få uger.
Den første gang jeg hørte en cdafspiller? Det må havde været august 1989 på efterskole. De første 2 uger sad vi en 11 beboere i hus 4's stue og lyttede meget til de 2 første DAD skiver. Det må havde været cd men anlæg var jo typiske konfirmand systemer så ikke noget speciel klasse og det mest hyppige var vinyl og bånd. Hvem der havde cdafspiller må du ikke spørge mig om for jeg aner det ikke.
Det fede ved at havde køkkentjans var at dække bord med vinyl på skolens stereo system for det var langt bedre end mit ejet Sharp sh*t anlæg.
Jeg får ikke købt cdafspiller før en '93-'94 da min konto har en gang kontant hjælp for meget. Jeg investerede hurtigt i Metallica's Master of Puppets og en Sony cdafspiller som kostede en 1300kr. så vidt jeg husker. Den holdt et 1 år eller 2. Efter den blev det til 2 bærbar og da jeg købte mit JVC anlæg var der 3cd skuffe indbygget.
Så kom Beosystem 2000 som jeg brugte nummer 2 bærbar cd en Panasonic SL-S200 sat til tp2. Jeg har den stadig men den er slidt og spiller ikke for godt mere så mere ubrugt efterhånden.
Som i ved blev næste B&O system 8000. Igen ingen standard cd maskine men cd for mig har kun været et behov da meget nyt er på cd som eneste format.
Beoworld medlemmer anbefaler altid CDX med ældre B&O så da der var en Beomaster 8000 med CDX til salg slog jeg til. Den var næsten umuligt hvis ikke det var for et medlem på Beoworld der kunne lave venstre hængsel. Den blev derefter set igenem med det elektroniske og hurtigt klar igen.
Den spiller utrolig klart og varmt trods 14bits. Ikke sterilt og intetsigende. Den kan sagtens spille op med mere highend afspillere.
Jeg leder ikke efter anden cdafspiller med mindre det er en CDX til til Beosystem 6000.
|
Til top |
|
|
Brian7500 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 4086
|
Sendt: 06 November 2008 kl. 19:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min første afspiller var en del af et Minianlæg fra Pioneer som jeg fik i konfirmationsgave tilbage i 1991.
Den holdt (i min eje) helt frem til 1998, hvor den blev udskiftet til en separat Technics afspiller.
Og siden er det gået slag i slag.
Der har været 5 andre afspillere i min eje frem til i dag, hvor jeg er mægtig godt tilfreds med min Primare CD21.
Og min allerførste skive var en med Simple Minds. Der er sidenhen kommet små 700 andre til. __________________ Med venlig hilsen,
Brian7500
|
Til top |
|
|
winter Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
Sendt: 06 November 2008 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min var en sony cdp 5es mk I fra 86-87' og spiller stadig.
|
Til top |
|
|
wrong Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 3644
|
Sendt: 06 November 2008 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min var en SABA. Huske ikke hvilken model. Jeg fik den foræret af en kammerat fordi den hele tiden "hoppede" og ikke kunne læse numrene. Jeg placerede så et stykke skumgummi under den og således kunne den spille. Tror faktisk jeg havde den i et par år.
MVH WRONG __________________ Vinyl er hyl!
Skateboarding kicks ass...
|
Til top |
|
|
happy Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 505
|
Sendt: 06 November 2008 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
Jeg kan da godt genkende en del af det du skriver. Jeg købte en Philips CD 100 i 1985 på tilbud til 3995,- kr. hos Fona. Jeg kan også tydeligt huske at det var Brothers In Arms der altid blev brugt når der skulle demonstreres cd-afspiller. Det blev da også min første cd sammen med Leonard Cohens Various Positions og Elton Johns Captain Fantastic. Ang. prisen på cd´er dengang, mener jeg at der var tale om en merpris på ca. 30,- kr i forhold til LP og cassettebånd. Det betalte jeg dog gerne for at slippe for sus og skrat. Jeg var også den første i min omgangskreds der købte cd-afspiller.
Idag betaler jeg gerne en merpris for at få SACD og både Brothers In Arms og Captain Fantastic er senere udskiftet til det nye format.
Afspilleren havde jeg i en del år inden jeg forærede den til min storebror. Han spillede videre på den og min gamle Luxman R1070 i mange år indtil han fik at vide at det var meget pænere med et lille diskret minianlæg. 
|
|
|
Tænker du ikke på "Love over Gold" med Dire Straits
Happy
|
Til top |
|
|
mn1974 Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3517
|
Sendt: 06 November 2008 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
wrong skrev:
Min var en SABA. Huske ikke hvilken model. Jeg fik den foræret af en kammerat fordi den hele tiden "hoppede" og ikke kunne læse numrene. Jeg placerede så et stykke skumgummi under den og således kunne den spille. Tror faktisk jeg havde den i et par år.
MVH WRONG
|
|
|
og så var kimen til hifinitis lagt __________________ mvh
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
Sendt: 06 November 2008 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
happy skrev:
|
|
|
Nej, den havde jeg på bånd. Jeg har dog senere købt den på cd.
Hvorfor mener du at det skulle være den ?
|
Til top |
|
|
Gammelsmølf Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2008 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 243
|
Sendt: 06 November 2008 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit første møde med mediet var en Marantz cd16 i 1994! HiFi-Klubben havde lige overtaget forhandlingen og priserne sat pænt ned. Ellers havde jeg stædigt holdt fast i vinylen indtil da. Jeg solgte den i 2001 til en mand i Kolding. 2800 kr. Jeg ved ikke om den spiller endnu, men den var solidt bygget!
Mine første skiver var vist noget med Pink Floyd og Dire Straits.
mvh
|
Til top |
|
|
happy Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 505
|
Sendt: 06 November 2008 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
happy skrev:
|
|
|
Nej, den havde jeg på bånd. Jeg har dog senere købt den på cd.
Hvorfor mener du at det skulle være den ?
|
|
|
Ved lanceringen af CD mediet var det "Love over Gold" som var den skive der blev anvendt.
Men tjekkede lige Brothers in arms og ja, den er fra 1985 så du har ret - troede egentlig at den var fra 90'erne.
Happy
|
Til top |
|
|
slate Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2007 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 423
|
Sendt: 06 November 2008 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min første CD afspiller var en Hitachi CDA 2500 (!?) som jeg købte i Cambridge efteråret 1986. Vi var 2 uger i England med gymnasiet. Betalte 1800,- ... mener at den kostede 2700-3000 herhjemme. Købte en håndfuld skiver i London bl.a. Level 42 og Depeche Mode. Mener at afspilleren var 14 bit; mht lyden så var det vist ligemeget på det tidspunkt... bare det var højt... teenager
Den kørte så stort set i døgndrift indtil februar 1991 hvor den døde. Smuttede ned i KT Radio (Brunsgade Århus) for at lytte på en Rotel... men kom hjem med en Luxman D-107u... mit SU budget led et par måneder, men i det mindste havde man jo et par rør at varme sig ved 
Den er still going strong, selvom den sidste år fik konkurrence i form af en Duet.
Der er dog også blevet suppleret med et par transportable igennem årene: Technics SL-XP160 (Pouls Radio Struer 1996) og en RioVolt SP90 (Tottenham Court Road 2001)
|
Til top |
|
|
Runkeldunk Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 106
|
Sendt: 06 November 2008 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Runkeldunk Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 106
|
Sendt: 06 November 2008 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
!S
Min første CD afspiller var en sony discman 2. Købt i USA. I 1987 den holdt i fem år indtil jeg købte en technics. Den virker stadig men er siden gået over til SACD ved hjælp af en sony. Min første CD var Billy Idol rebel Yell også købt på turen til usa. Jeg var den første jeg kender der fik en cd afspiller.
Min er faring med cd en er at de var lidt sårbare for vibrationer men det blev bedre. Dog synes jeg aldrig at cd lydmæssigt har overgået vinylen. Det var bare "ren lyd" uden nosser. Hvordan det er/var med highend maskinerne tør jeg ikke svare på.
++++Runkeldunk++++
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2439
|
Sendt: 06 November 2008 kl. 20:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg var én af de få (?) - som stædigt holdt stand med LP-mediet - og holdt indtil ca. 1993, hvor jeg overgav mig og fik fat i en Denon DCD-3300, som jeg stadig har og nyder i fulde drag. Mine kammerater udi Hifi købte noget tidligere - heriblandt philips CD-100 osv, men nej - jeg skulle IKKE have dette CD-fis.
Jeg købte senere yderligere en ny (uåbnet) i original emballage (DCD-3300), som jeg stadig har stående til det bliver dens tur.
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
Sendt: 06 November 2008 kl. 20:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
 jeg havde en Philips CD960 i et år, ca. 1988, før jeg købte en Sony CDP-502ESII. som holdt i mange år. Nu er det en rasende god Sony SCD-555ES.
|
Til top |
|
|
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7539
|
Sendt: 06 November 2008 kl. 20:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe herlig tråd - min allerførste cd-afspiller var såmænd en Sony CDP-M26, som jeg købte i Fona i Bispensgade i Aalborg i 1990. Den blev købt som demo-model og jeg gav 2000,00 kr. for den.
Jeg var pavestolt da jeg kom hjem med min allerførste cd-afspiller, og i samme ombæring købte jeg Judas Priest´s nye album på tidspunktet, Painkiller. Det var tider, og jeg hyggede mig med endelig at være med på moden.

Jeg havde dengang et Samsung midi-anlæg på 2x25 watt (koblet på nogle højttalere jeg havde taget fra en Ghetto-blaster), med digital tuner og 7-bånds elektronisk equalizer som jeg købte i Obs til 2495,00, sat ned fra 4995,00. Jeg ærgrede mig altid over at det ikke havde elektronisk styret båndoptager, men til gengæld var der meget lys i det  __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
Til top |
|
|
Batman Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1524
|
Sendt: 06 November 2008 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yamaha cdx 1060 til 7.400 (fik den for 6.300). Købt hos lokal radio/tv handel - nu ikke eksisterende. Det må have været omkring 1991.
Min kæreste var meget fortørnet over at jeg egenhændigt havde foretaget en sådan investering.
Første cd'er var "Brothers in arms" Dire Staits og "Colours" med MLTR
Afspilleren osede af kvalitet og virkede meget gedigen. Lyden var lækker, og det var herligt at være fri for pladestøj. I "HiFi og Eletroniks" test syntes de at gengivelsen var lidt kønsløs. Det gjorde jeg noget ved nogle år senere ved at koble den til Cambridge audios berømte dac3. Spillestilen blev ganske rigtig noget mere sprælsk, men basgengivelsen kunne ikke hamle op med Yamahaens egen.
Dac3'eren blev skiftet ud med en Proceed Dap, og endelig fik jeg sparet sammen til det tilhørende Proceed drev - samlet pris omkring 40K. Herefter kunne Yamahaen gøre nytte hos en kammerat. Solgte den for 3k
Men Yamahaen var MEGET driftsikker. Skuffen var af metal og meget solid. Afspilleren vejede ca 10 kg. Som de sagde på "High Fidelity": "Den er bygget som et slagskib". Yamaha har ikke siden lavet en så lækker cd-afspiller. (Måske lige bortset fra deres helt nye sacd-afspiller)
I det hele taget var det en fryd at læse Yamahas kataloger dengang. Oh, når jeg tænker på hvor tit jeg nærstuderede specifikationerne på surroundmonstret DSP A2070 - nå, men det er anden historie.
|
Til top |
|
|
Rathgen Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 154
|
Sendt: 06 November 2008 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min første afspiller var og er stadig en Denon dcd1290, købt i 1993 for nogle af mine konfirmatios penge. Jeg gav 3195,- i Danmarks Hifiklub i kolding
Metallica "The black album" blev købt et år før, da min storbror havde købt en cd afspiller en Saba et eller andet
__________________ Tyler says use soap.
|
Til top |
|
|