Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 15:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Husker du din første CD-afspiller? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ASML
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 14 Februar 2009 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Min første cd-afspiller?!

Den har jeg da endnu...

Jeg kom så også lidt sent i gang med det medie...

En philips CD 165. Frygtelig "plastic indpakket cd-afspiller", men indeholder et ganske udemærket drev:

Phillips 12.10

Sammen med en M-dac  D/A konverter, kan jeg stadig holde ud at høre på den....

M-dac konverteren blev solgt i mig bekendt meget få styktal,sammen med den nævnte Phillips afspiller og separat strømforsyningsprint til forsyning af både D/A konverter og drev, købt ved LC Audio.Tilbud til 1695;-...Så kom ikke og sig at jeg rutter med pengene, når det gælder det digtale medie....

M-dac'en er baseret på Crystal Semiconductors 4329 D/A konverter-kredsen...Anvendes bl.a i Meridian 506.20

Mvh

ASML

Til top Vis ASML's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ASML

Pagh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 14 Februar 2009 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Min første CD-afspiller var en del af et ALBA midianlæg - omkring 1995, har været 11år ca.

Det virkede dårlig og det endte med at jeg fik pengene tilbage. Min storebror som er radiomekaniker, og på daværende tidspunkt arbejdede i en Expert. Han skaffede mig en ny Technics SL/PG370 cdafspiller samt en brugt Luxman R-1030 - det spillede 10 gange bedre end det ALBA.

Kort tid efter fik jeg nogle brugte 70-80`er højttalere af ham med 12" bas - så kunne man rigtig genere naboerne. Det var sq tider dengang. Der gik min Hifinitis i udbrud, samt min lille passion for Luxman grej. 

HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006
Lokalitet: København
Sendt: 14 Februar 2009 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Min første CD spiller hørte til min første "rigtige" anlæge. Det var et Aiwa midi anlæg med sepperat CD spille nøj :) Kan desværre ikke huske modellen...

Nummer 2 var en Sony, ligeledes i "midi" format, den spillede noget bedre. Kan heller ikke huske alle detaljerne om den

Nummer 3 husker jeg dog, den spillede faktisk skide godt. Fik den til min konfirmation i omkring 94/95 stykker. En Marantz CD53 :D

http://www.wired4sound.net.au/sources/marantz_CD53/marantz_C D53.htm

Fik den samme med den matchende Marantz PM53 forstærker. Så var der dømt hifi og det har jeg så været bidt af lige siden

EDIT: Det omtalte Aiwa anlæg fik jeg vel omkring 1991 vil jeg tro. Det var brugt  Den første CD jeg fik, fik jeg af min store bror, det var "Techno" - Overlords - Moontrap (http://www.discogs.com/Overlords-Moontrap/release/92173)

panos
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 Februar 2009 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Puuha.. ren nostalgi..

Jeg købte min første CD ting i 1989 i Fona i esbjerg. Der var en Toshiba, modelen kan jeg ikke huske men det var næsten 100% af min rådigheds beløb for denne måned så der var ikke mange penge til fest de næste par måneder...:)

Jeg husker også at man fik en hjul med, som skule stemples for hver gang man købte en CD. Fik man 10 stempler var det en gratis CD..:)

tider....:)

holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
Til top Vis panos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af panos

Rune|WildChild
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2004
Sendt: 14 Februar 2009 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Jamen jeg starter i 1994, med et sort Denver minianlæg, med CD-afspiller, tuner og 2 gange bånd, det var FEDT!! Sammen med det, røg der en Thomas Helmig - Stupid Man, i kurven.. I en alder af 9, var det vildt lækkert..
I 1999 opgraderede jeg så til et Sony Mini-anlæg med 3 disc-changer, tuner, 2 bånd og DJ-JOG!!! Yes sir, så var der mulighed for pseudo-scratching, lyd-effekter og hele l**tet, og selvfølgelig i moderigtig sølv... Det spillede jeg glædeligt på i mange år, ind til en af mine kammerater viste mig sit Sony-anlæg med Kef 3005.1 højtalere, med Eagles - Hell Freezes over, så var jeg solgt..
Det kostede mig 8.800 kr det besøg hos min kammerat, jeg droppede planerne om køb af bil(fornuftigt nok egentlig) og invisterede i en philips dvd, Denon 1705 og et Concept surround setup.. Philips'en agerede CD-afspiller i 2 år, så startede jeg på CBS hvor jeg mødte Floe, og min kæreste mente jeg skulle have stereo, det satte virkelig gang i hifi-sygen, og nu har jeg været igennem Harman Kardon HD970 MKII, Planet 2000 og nu Apollo..

Apollo

Planet 2000

HD970

Noise
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 14 Februar 2009 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Ren nostalgi !!

Min første CD spille, var en Philips CD 460. Det var vist omkring '86-'87 tror jeg.

image

En forfærdelig plastic æske. Det var den gang strømforbruget var så stort på en CD afspiller at den havde udvendig køleplade. Og den blev varm, meget varm. Jeg kan huske at min ikke kunne klare at spille mere end ca. 2-3 timer ad gangen. Derefter skulle den køle af i en halv times tid, før man kunne spille videre.

Hvis ikke jeg husker forkert, så var CD 160 og CD 460 identiske ren teknisk. det var kun kabinettet der var anderledes. CD 160 var MIDI format og CD 460 var Standard 42 cm bredde.

Til top Vis Noise's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Noise

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Februar 2009 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Min første CD var en Philips CD200, som jeg erhvervede brugt i KT Radio på Vesterbrogade. Fik Dire Straits, Brothers in Arms med, og den kørte i døgndrift. Pladen har jeg stadig. Kan ikke huske hvor afspilleren blev af, men kan huske at den på et tidspunkt havde store problemer med at afspille. KT fixede problemet uden beregning, såvidt jeg husker.

Siden har jeg haft en HK HD7600 og en MF X-Ray. Nu er det en SB3 med MF X-Dac v3 og X-PSU.

Til top Vis golfdane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af golfdane

Weissbier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2008
Sendt: 15 Februar 2009 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Noise skrev:

Ren nostalgi !!

Min første CD spille, var en Philips CD 460. Det var vist omkring '86-'87 tror jeg.

image

En forfærdelig plastic æske. Det var den gang strømforbruget var så stort på en CD afspiller at den havde udvendig køleplade. Og den blev varm, meget varm. Jeg kan huske at min ikke kunne klare at spille mere end ca. 2-3 timer ad gangen. Derefter skulle den køle af i en halv times tid, før man kunne spille videre.

Hvis ikke jeg husker forkert, så var CD 160 og CD 460 identiske ren teknisk. det var kun kabinettet der var anderledes. CD 160 var MIDI format og CD 460 var Standard 42 cm bredde.

Du husker helt rigtigt. CD160 og CD460 var teknisk identiske. Lige som CD150 og CD350 var det. De yderste ti centimeter i højre side var gabende tomme!  Se nedenstående billede fra en CD350. Bagerst ved printkortet ses det store alukøleprofil.

Lyngdorf TDAI 2200 RP
Denon DCD-3300/DVD-3800BD
Pioneer CT-959/PDR-555RW
Thorens TD 318 Mk III
Samsung PS64D8005
Dali Helicon 300 mk II
Beyerdynamic DT 770/DT 880
Kimber 4TC/8TC
Til top Vis Weissbier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weissbier

Savklinge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 15 Februar 2009 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

HEJ ALLE!

Ja det er lidt nostaltisk, jeg var nok den der købte den

aller første cd afspiller i RIBE det var en PHILLIPS CD 100

(mener model betegnelsen CD 100) , DET VAR I 1982,

Jeg fik en PHILLIPS CD med, med mange gode nummer på

også købte jeg  SAGA  cdèn IN TRANSIT TIL 139,- KR kan jeg

se. begge cd høres en gang imellem, jeg var vild med betjeningen

af afspilleren og nul støj husker jeg.   Jeg gav 8000,- for den det

var mange penge den gang.

M V H   SAVKLINGE

Til top Vis Savklinge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Savklinge

panos
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Sendt: 15 Februar 2009 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Lige for at gøre dette mere interessant..:)

Hvormange af os som har været ud og købte en CD boks tidligt (i.e. før 1990) bruger idag vinyl som reference?

Jeg har selv en Rega5 pladespiler som jeg er meget glad for, men stadig bliver min SACD maskine brugt mere end pladde fatteren...:)

god søndag

Panos

holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
Til top Vis panos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af panos

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 Februar 2009 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Min første cdafspiller var en

Denon DCD 1015

nu har jeg en Teac T1  - bruger også til tider min Rotel RDV 1050E

Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 15 Februar 2009 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

panos skrev:

Lige for at gøre dette mere interessant..:)

Hvormange af os som har været ud og købte en CD boks tidligt (i.e. før 1990) bruger idag vinyl som reference?

Jeg har selv en Rega5 pladespiler som jeg er meget glad for, men stadig bliver min SACD maskine brugt mere end pladde fatteren...:)

god søndag

Panos

Jeg droppede plader i perioden fra ca. 1985 da jeg fik min første cd spiller (tror det var en sony) frem til ca. 1990 da pladespilleren helt røg ud - i 2005 begyndte jeg på plader igen - siden er der kommet godt 5000 vinyler til og et hav af dejlige pladespillere (Garrard, Thorens, Technics, Lenco med fl.) - og CDerne gled langsomt i baggrunden

CD er jeg dog begyndt at lytte lidt til igen - men på en CD104 og en revox B225 samt via en Cambridge DAC - de to førstnævnte er pragtfulde til sofamusik med bedstefar lyd den sidstnævnte giver mening som hifi maskine - men i dag er det 100% Pladespilerene og vinyl skiverne der er no.1

flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 Juni 2003
Sendt: 15 Februar 2009 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Købte min første CD-afspiller i 1987, jeg tror den hed Technics Sl-110. Den fungerede kun i ca. 1 år (den havde til sidst problemer med at finde de enkelte numre). Samtidig solgte jeg dengang alle mine LP'er samt min Luxman 272 pladespiller.

Min første CD var Fore med Huey Lewis And The News fra 1986. Det var den eneste CD jeg havde i meget lang tid (pengene var små dengang). Jeg kan huske jeg var vildt begejstret, at man nu endelig ku' høre musik uden vinylstøj - herligt.

StarKnight
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 15 Februar 2009 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Ork ja. Det blev en Kenwood DP-1000 med fjernbetjening, købt i Lydkilden på Rosenørns Allé for 4797,- i foråret 1987 og slæbt hjem til hyblen i Avedøre Stationsby.

De første CD'ere:
Kim Wilde "Teases and Dares" (Frasolgt. I dag hyle-sjælden.)
Jean Michel Jarre "Rendezvous"
Begge købt brugt i Hvidovre Frimærkehandel.

Den virkede såmænd stadig i 2003, da den blev sat på loftet.
Nu virker den ikke i den ene kanal, men der er sandsynligvis blot tale om et trægt relæ.

Betjeningspanelet på Kenwood DP-1000 har endnu ikke set sin lige.
Sådan noget som A/B-repeat har jeg ikke set andre steder.
Bagpå kunne man fjerne en blindplade, som dækkede over et 7- eller 9-polet DIN-stik. Jeg mener der stod noget med "For future use". Måske er det et udtag til CD-Graphics. Måske en ekstern DAC.

D/A-konverteren var ikke højtråbende. Godt nok 16-bit og uden oversampling.
Men der sad kun én DAC, der skiftede lynhurtigt mellem de to kanaler, hvilket medførte 180 graders faseforskel i diskanten mellem de to kanaler.

Til top Vis StarKnight's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarKnight

quadmand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2008
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 01 Marts 2009 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Den har jeg da endnu...

Findes der andet end Sony ES Serie .Min nu 19 år gamle Sony esd X 7 spiller stadig .

Mærkelig at man ikke kan få noget der er bedre den dag i dag!???

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006
Sendt: 01 Marts 2009 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Sjoenne skrev:
Jeg startede med en Philips Ghettoblaster indbygget CDafspiller.. den havde også tape og tuner... vild ved lyd eller noget hehe
Sammen med den købte jeg "Metallica - Kill 'em All" - SÅDAN!!!... Mædl up your ass!!!
Senere blev den dog udnævnt til udendørs-fest-maskine, og blev udsat for en del fadøl i den toploadede CD...... så den har ikke overlevet hehe

Min første standalone CD afspiller var en Sony CDP-XE220 - megafed i lækker plasticfinish.... 999kr i Bilka

Hey, sådan en spiller jeg på pt!
Til top Vis wildstyle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wildstyle

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 01 Marts 2009 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

wildstyle skrev:
Sjoenne skrev:
Jeg startede med en Philips Ghettoblaster indbygget CDafspiller.. den havde også tape og tuner... vild ved lyd eller noget hehe Sammen med den købte jeg "Metallica - Kill 'em All" - SÅDAN!!!... Mædl up your ass!!! Senere blev den dog udnævnt til udendørs-fest-maskine, og blev udsat for en del fadøl i den toploadede CD...... så den har ikke overlevet hehe Min første standalone CD afspiller var en Sony CDP-XE220 - megafed i lækker plasticfinish.... 999kr i Bilka
<!---- Billedesnip -----!>

Fedt nok heheh... den lyder rimeligt meget som øhhh... som en Sony maskine til 999kr gjorde dengang
Til top Vis Sjoenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjoenne

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006
Sendt: 01 Marts 2009 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Sjoenne skrev:
wildstyle skrev:
Sjoenne skrev:
Jeg startede med en Philips Ghettoblaster indbygget CDafspiller.. den havde også tape og tuner... vild ved lyd eller noget hehe Sammen med den købte jeg "Metallica - Kill 'em All" - SÅDAN!!!... Mædl up your ass!!! Senere blev den dog udnævnt til udendørs-fest-maskine, og blev udsat for en del fadøl i den toploadede CD...... så den har ikke overlevet hehe Min første standalone CD afspiller var en Sony CDP-XE220 - megafed i lækker plasticfinish.... 999kr i Bilka
<!---- Billedesnip -----!>

Fedt nok heheh... den lyder rimeligt meget som øhhh... som en Sony maskine til 999kr gjorde dengang

Ja, der er ikke meget at råbe hurra for - andet end prisen. Men den passer fint niveaumæssigt, til mine Dantax.
Til top Vis wildstyle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wildstyle

Weissbier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2008
Sendt: 01 Marts 2009 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

quadmand skrev:

Den har jeg da endnu...

Findes der andet end Sony ES Serie .Min nu 19 år gamle Sony esd X 7 spiller stadig .

Mærkelig at man ikke kan få noget der er bedre den dag i dag!???

Til lykke med den, Quadmand! Du er en heldig mand, og jeg ønsker dig mange fornøjelige timer med den endnu. Det bliver en sorgens dag, når laseren engang giver op, men der er jo ikke så meget at gøre ved det...

Lyngdorf TDAI 2200 RP
Denon DCD-3300/DVD-3800BD
Pioneer CT-959/PDR-555RW
Thorens TD 318 Mk III
Samsung PS64D8005
Dali Helicon 300 mk II
Beyerdynamic DT 770/DT 880
Kimber 4TC/8TC
Til top Vis Weissbier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weissbier

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 Marts 2009 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Min første CD spiller var en Beogram CD X købt i 1986.

Denne blev så afløst af en Pioneer CD-91 i 1991 - super maskine med en fantastisk mekanisk opbygning i ren kobber
og med dobbelt Brown Burr 18 bit DAC (2 x PCM65).

Og den tjerner mig faktisk stadig trofast

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum