Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2025 | 01:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: 2 22000uf eller 4 10000uf kondensator?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 30 Januar 2004 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

ESR: Equivalent series resistance.

ESL: Equivalent series inductance (L betegner en spole, som jo besidder induktans).

Som navnet tydeligt angiver, sidder disse parasit-komponenter ikke parallelt med kondensatoren.

Aschwarz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 30 Januar 2004 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Nå den var jeg vist selv udenom.

Jeg vender tilbage.

Til top Vis Aschwarz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aschwarz

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 Januar 2004 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

USXX skrev:

ESR: Equivalent series resistance.

ESL: Equivalent series inductance (L betegner en spole, som jo
besidder induktans).

Som navnet tydeligt angiver, sidder disse parasit-komponenter
ikke parallelt med kondensatoren.

Jamen hov! Selvom
de sidder i serie med den enkelte kondensator, så kommer de vel
stadig til at sidde i parallel med hinanden hvis man parallelkobler
kondensatorerne? Eller?

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 Januar 2004 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Det vil jeg også mene. Både ESR og ESL bliver så mindre ved parallelkobling af flere kondensatorer.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 03 Februar 2004 kl. 08:28 | IP-adresse registreret  

Carrotman og Kjeldsen, det er i princippet korrekt, men der er 20% variation på kondensatorerne. Det bliver altså noget mere eller mindre resonant skidt. Den extra tilledningsinduktans- og modstand sidder dog i serie, og disse er større ved sammenkobling af flere kondensatorer.

Når jeg argumenterer for to store frem for flere små kondensatorer, så er det først og fremmest baseret på erfaring. Jeg har bygget mange forskellige strømforsyninger og prøvet meget af. Jeg har ikke favoriseret en bestemt type opbygning fra starten. Det er jo i princippet ligegyldigt, hvordan en forsyning er lavet - bare den lyder godt (og man jagter vel det bedste). Jeg har altid opnået bedst resultat med to store kvali-kondensatorer - men hver sin smag. Når man så bagefter giver sig til at tænke mere over tingene, er det ikke så mærkeligt.

Aschwarz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2004 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Hej USXX og andre der følger med i denne tråd.Efter den meget kontante udmelding fra USXX om at jeg ikke forstod konsekvensen af ESR og ESL,har jeg kontaktet en Norsk fabrikant af Switch-mode strømforsyninger.

Og jo de parallel forbinder skam kondensatorer for at nedbringe ESR.....

At der er tolerancer på kapaciteten af kondensatorer, er fuldstændigtligegyldigt. Det er helt normalt at paralellkoble f.eks. 22.000uF med 100nF, her er vi vist langt over 20% i størrelsen.

USXX har dog ret i at induktansen på de forbindelser man laver, kanskabe en resonans, der er uønsket, og det kan selvfølgelig give problemer,i paksis har jeg ikke oplevet problemer, til min Musical Fidelity A1 har jeg lavet et print med 60! stk. 2200uF kondensatorer. Foruden en strammere bund, har det givet en særdeles detaljeret diskant. I selve forstærkeren sidder der 4 stk. 10.000uF og 4 stk. 2,2uF MKT og 4 stk. 100nF MKP.

Med venlig hilsen

Aschwarz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2004 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Hej USXX og andre der følger med i denne tråd.Efter den meget kontante udmelding fra USXX om at jeg ikke forstod konsekvensen af ESR og ESL,har jeg kontaktet en Norsk fabrikant af Switch-mode strømforsyninger.

Og jo de parallel forbinder skam kondensatorer for at nedbringe ESR.....

At der er tolerancer på kapaciteten af kondensatorer, er fuldstændigtligegyldigt. Det er helt normalt at paralellkoble f.eks. 22.000uF med 100nF, her er vi vist langt over 20% i størrelsen.

USXX har dog ret i at induktansen på de forbindelser man laver, kanskabe en resonans, der er uønsket, og det kan selvfølgelig give problemer,i paksis har jeg ikke oplevet problemer, til min Musical Fidelity A1 har jeg lavet et print med 60! stk. 2200uF kondensatorer. Foruden en strammere bund, har det givet en særdeles detaljeret diskant. I selve forstærkeren sidder der 4 stk. 10.000uF og 4 stk. 2,2uF MKT og 4 stk. 100nF MKP.

Med venlig hilsen

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

USXX skrev:
2 x 22000 uF  -  indiskutabelt!!!

Jeg er 100% enig med USXX!
Jeg har faktisk afprøvet lige netop de omtalte lytter i netop de størrelser der nævnes.
10.000uF PEH169 85gr. 63V
22.000uF PEH169 110gr. 63V

De sidste røg også på et tidspunkt i en ZAP PULSE (Asbjørns)

4X10.000 lyder meget anderledes end 2X22.000, så meget at man ikke helt tror man lytter til den samme AMP.
Sagen er så, hvilken der foretrækkes, hertil vil jeg svare "ingen af dem"
Rifa lytterne gav f.eks. i ZAP Pulse en meget tung bund, som man ikke i længden kan leve med. Til gengæld sparker de hårdt.
22.000 væsentligt mere end 10.000, som har en lidt lysere klang, men også noget mindre kontrol.

Jeg ville prøve nogle typer fra Phillips eller Elna i stedet. Phillips blå serie og Elna Silmic, dem med silke i.
Datamæssigt er der dog intet der når Rifaerne og så kan de mishandles i 100 år før de lider overlast.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 03 Februar 2004 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Det er mig indlysende, at modstande i parallel resulterer i mindre total modstand. Du kan bare ikke regne dem direkte i parallel, når kondensatorerne ikke har samme værdi (der løber forskellige strømme), og fordi der sidder parasitinduktanser og -modstande i serie mellem kondensatorerne. Nuvel, du får da lavere total ESR, hvis du vel at mærke ser bort fra den større reelle seriemodstand, der følger af sammenkoblingen.

Du gør dig selv en tjeneste ved at matche dine parallelkoblede kondensatorer på kapacitet.

USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 03 Februar 2004 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

20% af 22000uF er 4400uF, og 4400uF >> 100nF.

Det kan efter min erfaring være værre at smide fx 100nF i parallel med de store kondensatorer end at parallelkoble store kondensatorer. Jeg ved godt, mange gør det, men denne kondensator skaber uundgåeligt en meget høj-Q resonans sammen med ESL lige midt i det hørbare område. Smid hellere lidt afkobling på broen. 

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

USXX skrev:

20% af 22000uF er er 4400uF, og 4400uF >> 100nF.

Det kan efter min erfaring være værre at smide fx 100nF i parallel med de store kondensatorer end at parallelkoble store kondensatorer. Jeg ved godt, mange gør det, men denne kondensator skaber uundgåeligt en meget høj-Q resonans sammen med ESL lige midt i det hørbare område. Smid hellere lidt afkobling på broen. 

Hej USXX!
Mere præcist kan dette vel ikke siges!
Parallelkobl aldrig caps for at opnå såkaldte "high end" egenskaber.
Det duer ikke, det ringer som en kirkeklokke og komprimerer lyden voldsomt.
Princippet anvendes i øvrigt ud i ekstremerne i MIT kondensatorer, som således plasker og sjasker det hele til.
Den bedste måde at afhjælpe disse ulemper på er at vælge nogle helt andre kondensatorer.

Det bedste eksperiment jeg nogensinde har lavet i den retning, var at pille parallelkoblede filmkondensatorer ud af strømforsyningen i min gamle Hiraga, dernæst frakoble 4 af elektrolytterne, så begynder den så småt at klare lidt op, men ret god bliver den desværre aldrig.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

DarkWing
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Nu vi har gang i diskutionen. Hvad har folk så at sige om modstande eller spoler i mellem parallelkoblede lytter?

Hvad type dioder er bedst? Og hvad type, værdier skal disse afkobles med?

Til top Vis DarkWing's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DarkWing

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

USXX skrev:

Vil det sige at du mener jeg skal Parallel koble alle dioderne i broen med en 100nF hver??

Til top Vis Jonnravn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonnravn

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

USXX skrev:

Helt enig - plastik parallelt på hovedlytterne lyder forfærdeligt - det er til at falde i søvn af - timing, hastighed og dynamik falder helt til jorden!

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 04 Februar 2004 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Til Jonnravn,

Ja evt., men prøv også uden.

USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 04 Februar 2004 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Til DarkWing,

I strømforsyningen til et udgangstrin skal du glemme alt om seriespoler og -modstande. Du kan godt nok opnå bedre rippel-filtrering, men forsyningen bliver sløøøøøøøv!!! Desuden har du slet ikke behov for den extra rippel-filtrering, hvis bare du har spændingssving/headroom nok og har dimensioneret dine elektrolytter ordenligt.

Jeg vil anbefale en bro-ensretter. De er specifikt lavet til formålet og kan klare mosten. Jeg har ikke fået noget ud af at anvende specielle hurtige dioder, og jeg kan heller ikke se behovet for disse i en almindelig analog strømforsyning. Dioderne i broen kan evt. afkobles med 100nF (100V) keramiske kondensatorer - fx en type med X7R dielektrikum.

DarkWing
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Sendt: 04 Februar 2004 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Ok så mine 47.000uF rifa'er 35A broer er vist fint.  Må have leget med afkobling af dioder, evt. også prøve at fjerne MKP afkoblingerne fra LC's print.

Hvad så hvis vi snakker psu til preamp eller cd, der har rippel noget mere at sige. Hvad har folk af erfaringer med div. regulatore osv.?

Til top Vis DarkWing's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DarkWing

USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 04 Februar 2004 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Shunt-regulering!

Her er lidt indledende læsning: http://www.elexp.com/t_shunt.htm

Aschwarz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2004 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Man bør altid afkoble ensretter dioder, da de støjer, alternativt kan man bruge Schottky dioder.

Jeg forstår slet ikke at 100nF i parallel med lytter vil skabe en resonans i det hørbare område, kan det forklares nærmere? Confused

Skal man for øvrigt fjerne de afkoblinger der er i forstærker kredsløb, de sidder jo ofte i direkte forbindelse med lytterne? Skal man sætte dem tilbage hvis der går ild i forstærkeren?

Jeg driller, men det vil jo være rart med nogle beregnings eksempler.

MV

USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 04 Februar 2004 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Jeg vil gerne vise beregninger, simuleringer og tilhørende ækvivalentdiagrammer (*), selv om det i sidste ende kun er lyden, det kommer an på. Jeg synes, det er interessant at underbygge lytteoplevelserne med teori.

* Det er fx her, et hifi4all-træf ville være en rigtig god ting (jeg har rykket for det mange gange, og jeg tror/håber, det stadig er på tegnebrættet). Det er 100 gange hurtigere og lettere at udveksle meninger og erfaringe "live".

Man skal nok være varsom med at fjerne lokale afkoblinger på printet, med mindre man er 100% sikker på hvordan, de er koblet. Det er både godt og skidt med de afkoblinger. Det er det bedste kompromis, der i den enkelte situation afgør, om de bør være der - men de skal ikke sidde lige på selve lytterne (lidt ledningsmodstand mellem forsyning og print reducerer resonansens Q). Resonansen ses ikke på forstærkerens frekvensgang. Den ses på strømforsyningens impedans og påvirker "strøm-trækket" ved (og lige omkring) denne frekvens, og det lyder resonant.

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes