Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 15:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Update på begynder-projekt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LazyA
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 25 Marts 2004 kl. 01:17 | IP-adresse registreret  

Hej Forum.

Sidste år bad jeg om hjælp med et højttaler-projekt, der ikke helt ville lykkes. Den oprindelige tråd kan ses her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=3737&PN =11

(desværre eksisterer billederne ikke mere)

I forbindelse med problemerne fik jeg en masse gode råd, og eftersom de har hjulpet ville jeg lige give en update og igen sige tak for hjælpen.

Problemet med den ualmindelige ferske lyd blev løst af baffelkorrektion. En større spole hjalp gevaldigt. Eftersom højttaleren stadig nægtede at spille bas besluttede jeg mig dog for at prøve med en anden basenhed. Jeg fandt en Monacor SP-170/AD til 100,- på nettet og prøvede med den istedet - bingo. Så blev diskanten dæmpet 5 db (3 db yderligere pga baffelkorrektion) Til sidst lavede jeg et par basrefleks-porte (2*3,5 cm ø) og nu spiller den præcist så dybt som jeg har turdet håbe på.

I forbindelse med 10 tommelfingre, flytten rundt, dårlig loddekolbe og meget andet gik de ellers velspillende diskanter desværre i stykker og er blevet erstattet af et par Vifa alu-domes (kan ikke huske modellen, men bad for nogen tid om erfaringer her i dette forum). Dem er jeg desværre ikke så glad for, så når der er penge igen skal de udskiftes med D26-tg igen.

Højttaleren (har kun een færdig) spiller nu "homogent" og kan efter min dømmekraft og størrelsen taget i betragtning både levere bulder og detaljer. Lyden er stadig lidt lys, men det kan altså være en uheldig sammensætning af hele anlægget kombineret med den lidt skarpe diskant, der kan høres.

Færdig højttaler:

2-vejs, 20 liter basrefleks, 22mm MDF

2. ordens filter (begge veje), 2800 hz

Bas: 6½" Monacor SP-170/AD

Diskant: Vifa ag-et-eller-andet (skal som sagt skiftes).

Delefilter-komponenter: Visaton.

Pris for 1 stk. færdig højttaler (kun anvendte indkøb medtaget): <700 kr. (+ lidt for udskæring da jeg ikke har ret meget værktøj på kollegieværelset)

Til top Vis LazyA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LazyA

OceanMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 25 Marts 2004 kl. 08:20 | IP-adresse registreret  

Heyza...

Det lyder da meget interessant og dejligt for dig, at du har fået højtaleren til at spille nogenlunde som du havde håbet på - det er jo det, der tæller!!

Ærgeligt at du ikke har nogle billeder liggende af konstruktionen, de siger som sagt mere end ord....!?
Til top Vis OceanMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OceanMan

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 Marts 2004 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Det er altid rart at høre om folk der er glade for det de har bygget

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes