Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 00:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Sub-Problem på Sony (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Claus Sikora
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 06 Oktober 2005 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Halløwsa...

Jeg har idag erhvervet mig en aktiv subwoofer. Den har jeg tilsluttet de dertil indrettede udgange på min forstærker og det virker også ganske fint når jeg er i surround-mode...
Men hvis jeg vil høre musik i ganske almindelig stereo så bliver den koblet ud...Er det normalt for jeg kan ikke finde nogle steder i opsætningen hvor man kan slå den til i kun stereo??

Det er en Sony STR-DB930....
Det er lidt træls at skulle flytte kabler konstant når jeg skifter mellem surround og almindelig stereo!
Til top Vis Claus Sikora's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus Sikora

petervej
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 Oktober 2005 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

Hvis du har slutttet subben til SUB udgangen så skal du sikre dig at du har valgt dine fronthøjtalere til at være small. Dette løste problemet for mig på min gamle SONY forstærker.

/Peter

Til top Vis petervej's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af petervej

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Oktober 2005 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

SOm petervej har sagt så skyldes det sandsynligvis at fronterne er sat til large.

Du skal også lige undersøge om du har valgt stereo direct eller hvad Sony nu kalder det, for hvis det er slået til går den uden om al lydbehandling i recieveren.

Hvis 930 har de samme muligheder som den 940 jeg engang havde, så kan du vælge delefrekvensen rimelig lavt i opsætningen, så det er lidt nemmere at integrere sub og højttalere.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

JoLa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2004
Lokalitet: København
Sendt: 07 Oktober 2005 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

Det problem havde jeg også på min DB940 som kunne sættes i "Analog Directe"
mode. Derfor havde jeg tilsluttet min Subwoofer både via Subudgangen og via
B højttaler udgangene. Dette bevirkede naturligvis at jeg skulle skifte mellem A/A+B i henholdvis surround/stereo mode. Lidt irriterende måske, men det virkede da! Men så vidt jeg ved har 930 ikke "Analog Directe" funktionen og på min 940 virkede den almindelige udgang så længe at denne funktion ikke var slået til.

Til top Vis JoLa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JoLa

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Oktober 2005 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

JoLa skrev:

Det problem havde jeg også på min DB940 som kunne sættes i "Analog Directe"
mode. Derfor havde jeg tilsluttet min Subwoofer både via Subudgangen og via
B højttaler udgangene. Dette bevirkede naturligvis at jeg skulle skifte mellem A/A+B i henholdvis surround/stereo mode. Lidt irriterende måske, men det virkede da! Men så vidt jeg ved har 930 ikke "Analog Directe" funktionen og på min 940 virkede den almindelige udgang så længe at denne funktion ikke var slået til.

OK! Det er nogle år siden jeg solgte min og jeg brugte aldrig sub'en i stereo men kørte altid Analog Direct, så jeg kunne ikke helt huske hvordan det hang sammen.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Claus Sikora
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2005 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Der er ikke mulighed for at stille delefrekvensen på forstærkeren desværre men den skal sættes meget lavt nede på sub'en for ellers buldrer den på en meget ubehagelig måde...Men nu vil jeg lige prøve den med small/large for jeg ved at den er stille til large ;)

/Claus
Til top Vis Claus Sikora's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus Sikora

Claus Sikora
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2005 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

Så er det afprøvet uden succes....Problemet er dog løst på anden vis så jeg skriver lige hvordan så andre der kommer i samme problem kan få glæde af det.
Når jeg vælger hvilken type lyd min forstærker skal "generere" (2ch stereo - surround osv.) så er der en mulighed der hedder A.F.D (Auto Format Decode) hvor den selv går ind og læser på signalet og laver lyd derefter. Hvis den bliver sat på det punkt kobler den sub'en ind og holder signalet i stereo hvad enten jeg bruger min DVD/CD-Afspiller som er koblet til med et coax-kabel eller min iPod som er koblet til via et ganske almindeligt phono-kabel...
Det fedeste er at jeg prøvede at stille sub'ens niveau i forhold til de øvrige højttalere med en cd...Derefter prøvede jeg at høre hvordan det var med en film samt en koncert på DVD og med alle 3 har den samme niveau forstået på den måde at jeg ikke skal stille styrken på den for hver gang jeg skifter mellem DVD, Musik eller DVD-Koncerter.

Problemet løst og nu skal den CV-Sub ellers have nogle høvl i den mørke tid vi går imod ;)

/Claus

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes