Forfatter |
|
dytti Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 495
|
Sendt: 16 Marts 2004 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Christian ->> jeg glæder mig til at se dine PA-lexi når de er færdige  __________________ Må vellyden dale over jer
|
Til top |
|
|
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
Sendt: 16 Marts 2004 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
dytti skrev:
Tro mig, jeg ved efterhånden del om højtalerbyg (takket være mange herinde).
Jeg er klar over at min viden om det begænser sig til et minimum (set i forhold til det kæmpe emne som audio jo er), men det med wat har bare aldrig interesseret mig, derfor aner jeg ikke noget om det, og derfor spørger jeg her.
Mht. min måde at bygge på, så lover jeg dig højt og helligt, at jeg vil lægge billeder og data ud, når jeg om 14 dages tid går i gang med mit næste projekt. Så kan du jo selv bedømme om det befinder sig på 4 mm. krydsfinerstadiet
Og husk - der er stadig nogen (ikke mig) der syntes at det blæret at ha' et par store grimme kasser der spiller af H' til - men højt.
|
|
|
Jeg finder det ret useriøst, at du mener at have ret meget forstand på konstruktion af højtalere, fordi du har fået en masse at vide herinde! Specielt fordi du alligevel spørger om hjælp til at udregne nogle watt. Dårlig undskyldning!
Du kn jo se om ikke du kan designe en blæret kasse med nogel enheder i, som passer direkt ned i bagagerummet på en kadett. Det må da give blærerøvsfaktor i disse kredse!
|
Til top |
|
|
Hasselhof Branchemedlem

Direktør, Earthquake Danmark
Bruger siden: 29 Juni 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 955
|
Sendt: 16 Marts 2004 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Dytti. Nu kan jeg se at Hurtig tager det du siger alvorligt, men det er da en joke.. ikke ? jeg bliver næsten i tvivl.....
__________________ Thomas Mygind
|
Til top |
|
|
dytti Forum Bruger

|
Sendt: 17 Marts 2004 kl. 01:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jaja - vi må vel bare konstatere at der i dette udmærkede forum, ikke er nogen der kan besvare spørgsmålet.
Hasselhof->> jo mit oprindelige spørgsmål var skam seriøst nok, men folk som Hurtigkarl, får det hurtigt til at løbe ud i sandet. Jeg undre mig stadig over hvordan fabrikanterne kommer frem til at en højtaler har X-antal w. Men jeg må vel dø i lykkelig uvidenhed. __________________ Må vellyden dale over jer
|
Til top |
|
|
Frede1977 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
Sendt: 17 Marts 2004 kl. 01:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Findes der ikke et forum hvor Brian'er og Kenny'er kan mødes og udveksle Watt-angivelser og topfart for Kadett'er, uden at blive misforstået? 
Spøg til side - Et seriøst svar:
På databladet der følger med bas-enhederne er der effektangivelse. Brug den! Den er sikkert ikke skudt helt ved siden af. Kommer lidt an på delefilter og kabinet, men jeg tvivler på at f.eks. Eltax bruger ret meget tid på udregningerne før de maler 250W på fronten med skinnende sølvfarve (og hvorfor skulle de - det er uendeligt irrelevant og det ved de godt).
Håber det var svar nok
MVH Thomas
PS.: Der er vist engang en klog mand der har sagt noget i stil med: "Det vigtigste jeg ved er, at jeg ikke ved noget".
|
Til top |
|
|
dytti Forum Bruger

|
Sendt: 17 Marts 2004 kl. 02:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frede->> jeg takker dig af hele mit hjerte 
Og så er det spørgsmål hvist uddebateret __________________ Må vellyden dale over jer
|
Til top |
|
|
ZzZzleepY Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 542
|
Sendt: 22 Marts 2004 kl. 00:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mirro skrev:
Hehe,
Det minder da vist om de metoder de store kæder bruger 
Hvis man seriøst tror på at en autoradio kan spille 4x50 watt er der noget galt...
Tænk bare på alt det varme det ville udvikle som den ikke kan komme af med...
Det kan være den har spillet 50 watt i et nanosekund hvor den er pumpet med 17-18 volt - et normalt bilbatteri med motoren tændt leverer vist omkring 13 
Men om du bare skal skrive noget er jeg nok lidt skeptisk overfor - du kan selvfølgelig måle lydtrykket fra en sub:
Sæt den direkte i stikontakten og vær klar med målingen (der kommer kun et boom) men den har så spillet så højt... Du skal så bare skrive med MEGET små bogstaver hvordan det er foregået 
Smut en tur i nærmeste store kæde, find en autoradio og kig på hvordan de måler dem...
|
|
|
har lige købt ny auto radio igår den er 4x50w eller 4x27w rms 
og den er listet til at ku klare op til 18v så din terori passer nok meget godt... men de fleste seriøse mærker skriver da også rms watt op.. ihvertfald det jeg har kigget på
og til det med sub og stikkontakt så kan en Boxter Shark 12" godt klare mosten 
|
Til top |
|
|
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7539
|
Sendt: 22 Marts 2004 kl. 01:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Crein skrev:
Mirro skrev:
Hehe,
Det minder da vist om de metoder de store kæder bruger 
Hvis man seriøst tror på at en autoradio kan spille 4x50 watt er der noget galt...
Tænk bare på alt det varme det ville udvikle som den ikke kan komme af med...
|
|
|
Jeg har en 4x 50 watt's autoradio... Og ja, den bliver meget varm når den spiller højt.
Men den leverer stadig ikke 4x50 watt - det tal er i bilstereo-henseende i allerhøjeste grad subjektivt, dermed sagt at det er hvad de synes den kan yde! Effekten er nærmere 4x15 watt max. som det altid har været i bilstereo!
Men der sidder jo også en ordenlig "gril" bag ved den.´
Nogle autoradioer har også en lille bitte blæser i...
Om ikke andet var det ikke noget og bruger selfølgelig kun linie udgangene på den nu :)
Så der er nogle ordentlige forstærkere på nu?  |
|
|
__________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
Til top |
|
|
Mirro Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 253
|
Sendt: 22 Marts 2004 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jojo,
en autoradio leverer da 4x50 watt rms - ligesom den store forstærker der fylder 3-4 gange så meget...
Men hvorfor kan forretningerne så sælge deres forstærkere 
Læs: Ironisk 
Men jeg tvivler på at en autoradio kan spille 4x27 watt rms - måske det kan lade sige gøre, men den vil helt sikkert klippe signalet  __________________ Bag enhver virkelig entuiast står en godmodig kvinde med rullende øjne
|
Til top |
|
|
Elleson Audio Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 204
|
Sendt: 22 Marts 2004 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
Øøøhhh er det vigtigt for dig at vide?? Desuden er det ikke så let at definere hvor mange watt en højtaler er på. Problemet er, at man sagtens kan brænde en 200watt højtaler af med en 50watt forstærker. Samtidig kan man også opleve, at samme højtaler kan holde til at spille på fuld volumen med en 400watt forstærker i timevis.
Watt har derfor ikke den store mening... og benyttes normalt kun som salgsargument i lavpris butikker som Bilka og El-giganten, når man skal overbevise uvidende kunder om, at denne 799 kroners papkasse bare er "fed".
Desuden har watt INTET at gøre med at spille højt, hvis det er det du tænker på.
Køber du et sæt kæmpe store 500watt ELTAX højtalere i El-giganten til 999,-, så kan du koble nok så mange watt til den, uden at det nogensinde bliver højt (men det lyder af helvede til... og forvrænger som om det var højt). Omvendt kan du tage et par effektive højtalere, og sætte en lille 20 watt forstærker til, og så spiller det øredøvene højt.
Wat kan altså ikke bruges som målestok for noget som helst. Men udtrykket bruges ofte når Brian'er skal blære sig med sine 10 kg tunge 5000watt systemer. Lidt ligesom når de blærer sig med der Kadett fra 85 med 250HK (Nok nærmere 25 ponyer). (Undskyld til alle der hedder Brian).
Og sidst men ikke mindst: Wat har intet med kvalitet at gøre! Tværtimod... jo flere watt man skal producere til en given pris, desto ringere er produktet naturligvis.
|
|
|
Hvis du vil sælge, så har du jo salgs talen lige her __________________ Beard M70
Thorhauge STOne
Thorens TD166MKII SME3009
Martin Logan Clarity
RA Standard Blue
Aksa Equbrillium
CD søges
Savner du en "mis" til de ensomme dage? Tjek mit WWW
|
Til top |
|
|
dytti Forum Bruger

|
Sendt: 22 Marts 2004 kl. 13:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Elleson Audio skrev:
Hvis du vil sælge, så har du jo salgs talen lige her
|
|
|
HEHE - Ja søreme så.
Men nu var det ikke primært derfor jeg oprindeligt stillede spørgsmålet. Det var kun ren videbegælighed.
Men lidt inde i tråden kom jeg til at tænke på - Af alle dem jeg har snakket højtalere med, spørger 95% altid: Hvor mange watt er de på? Derfor kom jeg til at tænke på: at hvis det er vigtigt for dem at vide det, så kunne det da være rart at vide om det kunne regnes ud, eller om fabrikanterne bare slynger et tal ud.
__________________ Må vellyden dale over jer
|
Til top |
|
|
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
Sendt: 22 Marts 2004 kl. 13:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
dytti
Men lidt inde i tråden kom jeg til at tænke på - Af alle dem jeg har snakket højtalere med, spørger 95% altid: Hvor mange watt er de på?
[/QUOTE skrev:
Måske fordi dem du snakker om højtalere med, ikke aner noget om højtalere. Ikke udover, at de mindst har 7000 watt højtalere i Deres Kadett med 250HK.
Mit råd er, at hv |
|
|
Måske fordi dem du snakker om højtalere med, ikke aner noget om højtalere. Ikke udover, at de mindst har 7000 watt højtalere i Deres Kadett med 250HK.
Mit råd er, at hvis de blot er ude efter optimistiske effektopgivelser, så tag i elgiganten efter et par ELTAX'er. I kan helt sikkert finde noget hvor der står 2x500Watt til under 1500,-.
|
Til top |
|
|
dytti Forum Bruger

|
Sendt: 22 Marts 2004 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
dytti
Men lidt inde i tråden kom jeg til at tænke på - Af alle dem jeg har snakket højtalere med, spørger 95% altid: Hvor mange watt er de på?
|
|
|
Mit råd er, at hvis de blot er ude efter optimistiske effektopgivelser, så tag i elgiganten efter et par ELTAX'er. I kan helt sikkert finde noget hvor der står 2x500Watt til under 1500,-.
[/QUOTE skrev:
Jeg kan kun gi' dig ret |
|
|
Jeg kan kun gi' dig ret __________________ Må vellyden dale over jer
|
Til top |
|
|
Hasselhof Branchemedlem

Direktør, Earthquake Danmark
Bruger siden: 29 Juni 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 955
|
Sendt: 22 Marts 2004 kl. 13:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ang bilradioer: Er det en alm headunit hvor der ikke er nogen "upconvertere" eller swithmode teknologi sa er der ikke spanding til at lave mere end (13*13)4 = 42,25 watt i 4 ohm, det er endda meget optimistisk da der ikke er taget hojde for spandingsfald igennem amp og kabler. Skal man se pa den anden ende af skalaen, sa er den store Crown/JBL Caramp pa 6000 ftc watt cont ret interessant :)
For hvordan hojtaler effekt kan males, sa ta et kig pa jblpro.com og laes om deres tortur tests. I simple terms sa bestemmes max effekt (for enheder) udfra hvor meget effekt svingspolen kan afsatte for den overopheder. Det er sa kombineret hvor meget enheden mekanisk kan holde til. De 2 holdbarheds grafer modes sjeldent. ved long term belastning kan en vasentlig lavere effekt end peak mekanisk holdbarheds effekten sagtens overophede svingspolen og brende den af. Samtidigt kan een kraftig transient godt smadre en enhed mekanisk uden at svingspolen nar at tage varme massig skade. Det kommer ogsa an pa hvilken amp man bruger, jo bedre transferrate den har (dampning) jo mindre varme vil den afsatte, men jo hardere vil den rent mekanisk belaste enheden(hojere accel factor). __________________ Thomas Mygind
|
Til top |
|
|