Forfatter |
|
Jonnravn Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 473
|
Sendt: 11 Marts 2004 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter at have været en tur på B&O og høre deres Beolap 5 i deres demorum, har jeg tænkt meget på det her med at sprede lyden ved at lade enhederne spille op i en overliggende plade. al tænkeriet har så fået mig til at konkludere at her må da være potentiale for noget eksperimenterende selvbyg?!? måske var det noget man skulle gå i gang med at xperimentere med......
Derfor beder jeg nu alle komme med deres tanker og problem stillinger omkring et sådant projekt. Det kan jo være det så vil blive ført ud i virkeligheden .
P.S. syntes absolut beolap 5 højtalerene spillede forrygende (første gang jeg har været imponeret af et af deres apparater). men tror faktisk de kunne gøre det endnu bedre med en bedre signal kilde en det beocenter 2 de fik signal fra + nogle bedre kabler (både signal og Power) end de sytråde der blev brugt.
|
Til top |
|
|
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
Sendt: 11 Marts 2004 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Jonnravn Forum Bruger

|
Sendt: 11 Marts 2004 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 12 Marts 2004 kl. 05:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det sjove ved det her er at den grundlæggende teknik synes meget elementær - man anvender en reflektor. Derimod er faconen næppe elementær, jeg gætter på ikke så lidt 'puterkraft for at tilpasse til både det ønskede spredningsmøster og den anvendte enhed (og frekvensområdet, selvfølgelig).
|
Til top |
|
|
CarrotMan Forum Bruger

|
Sendt: 12 Marts 2004 kl. 08:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der går nok en del "trial and error" til hvis man vil prøve at lave
noget selv...men ideen er god nok
/U.
EDIT: Det smarteste er nok at vælge en diskant som er rimelig
"allround" og som man kan lide lyden fra og så eksperimentere sig
frem. Jeg kan bare ikke rigtig se en smart måde at fremstille linsen
på som almindelig "fusker", så der er nok mange timers
underholdning gemt i sådan en
|
Til top |
|
|
Hylle Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 163
|
Sendt: 12 Marts 2004 kl. 08:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kunne man ikke være bange for at når man spiller op i den linse så får man faktisk lavet en reflextion af lyden lige som når lyden rammer en væg i stuen og så er frekvensen der bliver spillet, allerede ændret (forvrænget) i forhold til det indspillede signal.
|
Til top |
|
|
JonV Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 49
|
Sendt: 12 Marts 2004 kl. 11:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sausalito: "The geometry of the lens is based on a radial continuum of elliptical sections"
Et hurtigt gæt ville være at enhedens akustiske centrum skal placeres i elipsernes ene brændpunkt.
Hylle: Problemet med reflektioner er primært at de ødelægger tidsforløbet ved at være forsinkede i.f.t. den direkte lyd. Hvis vi designer smart får alle reflektionerne samme løbetid (enhedens direkte lyd 90 grader of axis er ret begrænset)
Hvis man nu lavede en linse som spreder lyden lidt mindre end B&O, f.eks. 30 grader horisontalt og 140-160 grader vertikalt, kunne man hænge højttaleren på væggen uden at det ødelægger lyden (meget lille udstråling lige til siden/bagud). Ikke noget behov for at kompensere for baffel-effekt og rummets virkning på bassen bliver mere kontrolleret (vi placerer basenheden lavt, så er den helt tæt på to grænseflader)
Bare et 'lille' problem tilbage, hvordan laver vi en fornuftig linse ? Findes der noget anvendeligt software ? Nogen som har en ide om hvor 'perfekt' linsen skal være, for at det kan virke fornuftigt ?
Jon
|
Til top |
|
|
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
Sendt: 12 Marts 2004 kl. 11:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange gode ideer der, JonV.
At gøre de sædvanligvis ubekendte reflekterende flader kendte, vil kunne gøre en højttaler nemmere at placere rigtigt. For ikke at tale om, hvad det kan gøre for hustru-signal/støjforholdet med en væghængt højttaler.
Et par overvejelser:
En parabel såvel som en ellipse vil give samme løbetid for reflektionerne, hvis man anbringer lydgiveren i brændpunktet. For ellipsen forudsat, at lytteren sidder i det modsatte brændpunkt, men da det typisk vil være flere meter væk vil reflektorformen være meget tæt på en parabel. Så det handler formentlig "bare" om at undgå den direkte lyd, og som nævnt er den ret begrænset vinkelret på enhedens akse.
Den vertikale spredning er formodentlig afhængig af spredelinsens mundingshøjde, sådan at den begynder at sprede mindre - vertikalt - når bølgelængden nærmer sig højden på mundingen.
Der skal selvfølgelig også vælges et hårdt, tungt og ikke "klingende" materiale som reflekterer lyden så godt som muligt, for at undgå forvrængning og forvanskning af frekvensgangen.
Boye
|
Til top |
|
|
Jonnravn Forum Bruger

|
Sendt: 12 Marts 2004 kl. 12:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var også noget i stil med det jonV skriver jeg havde tænkt på. altså at lade enhederne sidde i en vinkel, og spille stråt op i en anden vinkel. istedet for at have både enhed og linsen monteret totalt vandret. Nu har jeg ikke en hujende fis forstand på akustik, sa det er bare et gæt, men jeg kunne forrestille mig at det ville gøre linsens spredning mindre kritisk.
|
Til top |
|
|
CarrotMan Forum Bruger

|
Sendt: 12 Marts 2004 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv evt. at skimme nettet for tegninger/information om Mirage Omnisat. Der sidder enheden lidt skråt og stråler ind i en kegle af en slags.
/U.
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 13 Marts 2004 kl. 06:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Nogen som har en ide om hvor 'perfekt' linsen skal være, for at det kan virke fornuftigt ?"
Jon, det må vel afhænge af det frekvensområde den skal dække? Jo højere frekvenser, og dermed kortere bølgelængder, den skal dække, jo mere præcist skal den udformes (bølgelængden v. 20kHz er ~17mm).
|
Til top |
|
|
no-limit Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 826
|
Sendt: 13 Marts 2004 kl. 17:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
JonV Forum Bruger

|
Sendt: 13 Marts 2004 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonravn: Jeg forestiller mig faktisk at enheden skal placeres helt vandret. Den direkte lyd er ikke samtidig med reflektionen, så den vil vi gerne undgå (!), defor er 90 grader nødvendigt.
Boye: Ja, lodrette snit skal nok være 'en halv parabel' med enheden i brændpunktet. Den vandrette 'snitprofil er jeg ikke så sikker på, vi vil gerne have en stor spredning, så det må ikke være en ellipse eller parabel. Jeg kikkede lidt nærmere på en B&O i dag og de bruger en temmelig speciel kombination af to former (med skarpe kanter i overgangen - ville jeg ikke have foreslået, men det fungere jo for dem)
No-limit: Spændende (og flotte), men ikke helt det vi prøver på. Den begrænser godt nok den vertikale spredning ligesom B&O og os, men horisontalt er den rundstrålende og skal derfor placeres langt fra væggen.
CarrotMan: Mirage hævder selv at deres Omnisat er rundstrålende.
Mollecon: Jo kortere bølgelængde, desto mere nøjagtig skal formen være, det er klart (store afvigelser giver ligefrem udfasninger). Men hvor meget kan vi tillade os at afvige fra parablen før spredningen ikke bliver som ønsket. Er der nogen som har et forslag til en måde at simulere på ?
Hvis vi kan få løbetiden ens i det lodrette snit og den vandrette spredning er nogenlunde jævn, så er jeg tilfreds.
Jon
|
Til top |
|
|
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
Sendt: 14 Marts 2004 kl. 21:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad angår det vandrette snitprofil, så ser Beolab'ens linse da bare ud til at være et 180 graders omdrejningslegeme/-hulrum med parablen som frembringer og med enhedens centerakse som omdrejningakse.
Hvis man fortsætter omdrejningen ud over de 180 grader vil formen begynde at "æde" sig selv fordi der vil komme konflikt mellem hul og gods. (Det er nok nemmere at se end at forklare)
Ønsket om at begrænse den lodrette og øge den vandrette spredning er i øvrigt baseret på resultaterne af det efterhånden gamle, men omfattende projekt med flere seriøse aktører på banen, så vidt jeg husker B&O, KEF og Lab. for akustik i...Aalborg?, hvor man i et lyddødt rum simulerede reflektioner ved hjælp af højttalere, hængt op som spejlbilleder af hovedhøjttalerne. En pudsig detalje var at der blev brugt orange fiskenet-flydebøjer af plast som kabinetter til Uni-Q enhederne.
I øvrigt kan man opnå meget af den samme spredningskarakteristik med liniekildehøjttalere. Har I overvejet det?
Boye
|
Til top |
|
|
JonV Forum Bruger

|
Sendt: 15 Marts 2004 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm, den Beolab 5 jeg så, havde en linse som så ud til at bestå af to former.
- En meget snæver 'hulning' som reflekterer den bagudrettede lyd.
- En mere åben form som reflekterer den fremadrettede lyd.
Begge former ligner en parabel roteret omkring enhedens akse.
En liniekilde vil give en tilsvarende udstråling, men de er jo heller ikke helt simple at realisere (et meget langt bånd og en stak bas-mellemtoner ?)
Jon
|
Til top |
|
|
miba Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 53
|
Sendt: 22 Marts 2004 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg ville prøve at dreje linsen i en klump lamineret MDF, til jeg havde en kegle. Derefter stemme midten ud, dreje en ny kegle, og støbe midterformen med nr2 kegleemne i plasticpadding. nr2 kegle vikles ind i tape, så paddingen ikke binder på den. Sidst pudse hele molevitten grundigt og lakeres det et par gange - det kan vist ikke tage mange timer, men det er jo også begyndt at ebbe ud med "de lange vinteraftener"
hmm, ved efterlæsning, er jeg ikke helt klar over om min forklaring er forståelig ? heh, men så har jeg da prøvet.
|
Til top |
|
|