Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 18:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: ZAPpulse digital ind? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 17 Marts 2004 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Der er noget jeg ikke helt forstår - håber i kan hjælpe:

Hvis PWM teknologien er digital, hvorfor kan man så ikke bare køre digital out fra CD afspiller direkte til f.eks. ZAPpulse moduler? Hvorfor skal det have et analogt signal? Bliver der ikke for mange konverteringer frem og tilbage mellem analog og digital?

En anden ting: Nogen der ved hvor man kan købe kasser/kabinetter til hjemmebyg af forstækere?

Til top Vis Berg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Berg

Kasper H
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 17 Marts 2004 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har desværre ikke noget svar på dit spørgsmål, men jeg er også meget nysgerrig med hensyn til dette. Det må da alt andet lige være det ideelle at køre rent digitalt, eller?

Mht. kasser har jeg ledt meget rundt omkring. Jeg tror nok de fleste anbefaler nogle moncor rack-kasser, hvis det skal være relativt standard. Ellers er der sikkert nogle fede (dyre) kasser hos forskellige audiofile forhandlere *G*

Glæder mig til at høre fortsættelsen på tråden fra nogle der har forstand på den slags (selv har jeg meget lidt forstand på opbygning af elektronik).

Til top Vis Kasper H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper H Besøg Kasper H's Websted

MHenckel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003
Sendt: 17 Marts 2004 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

ZAPPulse er ikke en digital PWM forstærker. ZAPPulse virker overordnet ved at en Analog modulator modulere det analoge ingangssignal med et firekantssignal på ca 500 KHz. Dette signal sendes til udgangstrinet som kun kan have to tilstande  Høj (= positiv forsyning) eller Lav ( =neg. forsyning). Endeligt demodulere lavpass filtreret i udgangen signalet således at der fremkommer en forstærket udgave af indgangssignalet. Endelig er forstærkeren modkoblet.

En egentlig Digital PWM forstærker er det vist kun Texas Instruments som har lavet - her er modulatoren digital og forstærkningen styres ved at regullere forsyningsspændingen til udgangstrinnet. Sidstnævnte er en af de store udfordringer i at få en sådan svend til at virke godt. Men TACT har jo vist at det kan lade sig gøre. 

Morten

Til top Vis MHenckel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MHenckel Besøg MHenckel's Websted

Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2004 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

OK, tak for infoen.

Så det er også gældende for f.eks. ICEpower moduler og lignende går jeg udfra?

Har Texas forstærker modul så en D/A converter indbygget et sted - eller bliver den pludeselig overflødig på en eller anden måde?

MHenckel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003
Sendt: 17 Marts 2004 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Berg skrev:

Så det er også gældende for f.eks. ICEpower moduler og lignende går jeg udfra?

Ja selvom detaljerne i den analoge modulator formentligt er anderledes ( patenter og den slags)

Berg skrev:

Har Texas forstærker modul så en D/A converter indbygget et sted - eller bliver den pludeselig overflødig på en eller anden måde?

Principelt ja - som en 1 bits D/A konverter der ligger dog meget viden og teknik i at drive udgangs FET´s korrekt med hensyn til on/off tider og forløb.

Du kan finde en del info på powerice´s hjemmeside og hos TI i form af datablade, men det er ikke noget man bare sætter sig ned og laver. Switching i 100 kHz området med masser af effekt er ikke nemt - bemærk ZAPPulses 4 lags print

Til top Vis MHenckel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MHenckel Besøg MHenckel's Websted

sonnya
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 17 Marts 2004 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Texas er equibit som er det samme som TACT bruger og begge dele er udviklet af Tocatta i danmark.

Det er rent digitalt, dvs PCM -> PWM konvertering..

Jo mere stiv forsyningen er desto mindre forvrænger de. Forresten så kører de uden modkobling.

Til top Vis sonnya's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sonnya Besøg sonnya's Websted

Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2004 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

Vil det sige at faktisk alle de gode PWM forstærkere/moduler er fra Danmark i en eller anden form? Det er sq da fantastisk!

Eller er det bare os der er ramt af patriotisme, og ikke bemærker gode produkter fra andre lande?

Iøvrigt: Kan man købe ICEpower i løs vægt til hjemmebyg? - eller skal jeg bare holde mig til ZAPpulse?

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 Marts 2004 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Berg skrev:

Vil det sige at faktisk alle de gode PWM forstærkere/moduler er fra Danmark i en eller anden form? Det er sq da fantastisk!

Eller er det bare os der er ramt af patriotisme, og ikke bemærker gode produkter fra andre lande?

Iøvrigt: Kan man købe ICEpower i løs vægt til hjemmebyg? - eller skal jeg bare holde mig til ZAPpulse?

ICE modulerne bliver ikke solgt til alm. folk, så Zap it is!

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

DarkWing
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 17 Marts 2004 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

B&O Powerhouse sælger desværre kun ICEpower moduler til hifi firmaer. Og du skal godkendes før du får lov at købe.

Du kan være heldig at finde nogen brugt, eller hvis du har meget gode forbindelser ved b&o.

Til top Vis DarkWing's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DarkWing

omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Marts 2004 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Mon ikke man kan bruge en Sony S-Master at konveretere til PWM ? Den har vist også volumenkontrol.

Var selv ved at hører LC til det på den QnA side de havde engang

Du kan ikke smide en PCm signal direkte ind i ZP2, men derimod kan du sende en DSD signal ind. Et DSD signal er et delvist afkodet PCM signal, som findes i de fleste nyere SONY maskiner. Du kan altså heller ikke sende en SP/DIF signal ind i ZP2, eftersom det er et signal hvor PCM signalet er pakket ned sammen med Clock\'en og skal decodes inden forstærkeren kan forstå det.

Til top Vis omegasteffy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af omegasteffy

sonnya
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2004 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Den har samme måde at regulere på som equibit.. Du kan gøre det digitalt, hvilket reducere opløsningen eller også ved at regulere forsyningen.
Til top Vis sonnya's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sonnya Besøg sonnya's Websted

omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Marts 2004 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

sonnya skrev:
Den har samme måde at regulere på som equibit.. Du kan gøre det digitalt, hvilket reducere opløsningen eller også ved at regulere forsyningen.

Kan man ikke lave det opsampling og justere indenfor det størrer område, mener jeg har læst om dette

Til top Vis omegasteffy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af omegasteffy

sonnya
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2004 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Du kan jo ikke få større opløsning ud af PWM udgangen end den har. Der køres med en opløsning på 63step@384KHz ...

Men med TI equibit er der det ca. den dobbelte opløsning.

Delta sigma modulatoren, øger så opløsning mere jo længere du går ned i frekvens.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes