Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 16:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hjælp! Noob køber selvbygger anlæg! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
maim..
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 September 2005
Status: Offline
Sendt: 29 September 2005 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Hey alle Hifi freaks..

Jeg kunne rigtigt godt bruge lidt råd og vejledning. Jeg er ekstrem hifi noob (kan lige med nød styre en lodekolbe) på trods af dette har jeg nys investeret i et komplet surround selvbygger anlæg. Med en gigantisk subwoofer ( cerwin-vega xl-12 dual voice coil) 4 små højtalere (sony) 4 mellem store højtalere (sony) og en center med to OEM højtalere. Fik en rigtig god pris fordi l****t ikke er sat sammen! Fyren der var igang med konstruktionen afgik desværre ved døden inden han nåede at færdiggøre sit projekt. Han har dog lavet alle kasserne I et eller andet supermateriale fra junkers af (det er altsammen ligesom det skal være påstår min tømmer ven) og alle stikkene sidder i kasserne (alt i guld).. Det jeg så skal igang med er at samle indmaden.. Uden at vide en bjælde om det :(

Jeg håbede at nogle af jer super hifi nørder gad at rådgive en noob lidt hen af vejen..

Mit første spørgsmål går på subwooferen... Kabinettet er 1m x 0,5m x 0,7m og der er lavet en fin holder til subwooferen inden i.. Men ingen holder til de 2 voice coils? kan de bare ligge inde i kabinettet eller skal de i en form for ophæng eller noget?

Noget andet er selve forstærkeren (det er en OEM fra et finsk mærke der hedder NESCO). Der er kun 6 indgange til højtaler stik.. 2 til center højtalren og 4 til rear højtalren... Hvorfor dælen har fyren så konstrueret 9 højtalere og en subwoofer?!! Skal man samle nogen af stikkene eller kan de tage mere end en højtaler i hvert sæt stik? Der er også en line out udgang men det er et almindelig rødt hvidt stik, hvor de andre er skruestik i guld til rå ledning...

Ved ikke rigtigt om jeg beskriver tingene korrekt eller om jeg måske også bare er helt ude i hampen.. Men jeg krydser mine små fede!

Jeg kan også smide nogle billeder ud af indmad og kabinet, hvis det kommer så vidt!

Til top Vis maim..'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af maim..

rip59
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2005
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 29 September 2005 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Jeg tror at en omgang billeder ville være rigtigt godt og så nogen link til Nesco projectet, men billeder først og fremmest, de siger virkeligt meget i denne situation.

Rip

maim..
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2005 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Ok.. Jeg har lagt lidt billeder ud.. De er dog taget med min telefons skod kamera.

Her er nogle billeder af kabinettet til subwooferen og dyret selv + en af voice coilerne...

Og lidt af bagsiden af forstærkeren... Mht  Nesco tror jeg at det er næsten umuligt at finde noget info.. Ved at det var et finsk firma og de stoppede produktionen ig 1999...

rip59
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2005 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Ja, det ville være rart hvis vi kunne læse teksten bag på den der NESCO, tag også gerne et billed (tydeligt) fra fronten og skriv hvad modellen hedder, det står sikkert bag på den, ellers så tag også et tydeligt billed fra det hjørne hvor man da kan de at der står NESCO.

Rip

maim..
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2005 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Modellen hedder Nesco prologic amplifier PLA-111.. Men som sagt kan man intet finde.. Efter lang tids intensiv søgning er det eneste opslag et fra horsens auktions hus :)

Hvad med det der med subwooferens voice coil... Ved du noget om det?

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 September 2005 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

Højttalerens voice coil sidder inde i enheden. Du tænker nok på delefilterspolen. Den skal nok sættes fast i kabinettet, evt. på en plade. Afhængig af hvor stor og tung den er kan du bruge byggesilicone (syrefri) eller/og kabelbindere.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

maim..
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2005 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Ok... Muligvis.. troede bare at det var sådan en fordi der stod på subwooferen at den ydede 125 w pr voice coil og så var der de hersens 2 kæmpe (og ja tunge) kobber spoler... Du siger den helst skal fast monteres? men der er ikke rigtigt noget holderpunkt... Og hvorfor er der 2 af dem og 2 udgange fra den der subwoofer.. Skal de begge ind i subwooferen og hvordan ?  :)

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2005 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Ok, så er det fordi højttalerenheden har to svingspoler (voice coils). Går der ikke 4 enkelte (2 x 2) kabler ud fra enheden?

Spolen ligner næsten en trafo, men kan selvfølgelig være en toroidspole. Hvor mange kabler er der på dem?

Jeg vil foreslå at montere dem med kabelbindere (gennem hullet) på et stykke hul-masonit, og så skrue den plade ind i bunden af kabinettet.

maim..
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2005 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Nemlig der går 4 ledninger fra subwooferen ned (se billederne ovenfor).

Ved ikke hvad hverken en trafo eller toroid er :( Men der går seks kabler fra hver spole.

Når jeg monterer dem på en plade skal de så stå op eller ligge ned?

Og iblandt alle disse kabler hvilke skal så hen til udgangenene? der er 2 x 2 udgange af denne type bagpå subwoofer kabinettet.

forside:

Bagside

Det virker umiddelbart som om at det er de 4 ledninger fra subwoofer enheden der skal føres ud til stikket. Men hvordan skal de dersens spoler så kobles på?

Som du kan høre er jeg total hifi noob.. Tak for dit input!

Guldkysten
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter bruges ønske!

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 September 2005 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

sh*t - du er sgu da en modig mand - det er da et voldsomt projekt at kaste sig ud i - held og lykke med det - glæder mig til at se det færdig resultat 
Til top Vis Guldkysten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guldkysten

maim..
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2005 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

LOL!  Ja.. jeg burde have næret mig.. Men nu er pengene brugt og så har jeg bare at lære hvordan man samler sådan et monstrum... Jeg havde jo også bare tænkt at dette var første inlæg I en serie.. Idag subwoofer.. imorgen(eller december) centerhøjtaleren og så derud af...Eller indtil jeg en dag kradser af og en anden kan overtage :)

rip59
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2005 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

Jeg er blank på hvordan du skal forbinde den ene spole til henholdsvis HT og tilslutningerne i kabinettet.

Men hvis du nu går lige så tæt på bagsiden af din forstærker som når du fotograferede spolen, så kan vi måske komme til at læse den tekst der står ved de forskellige stik/tilslutninger på din forstærker, men noget kunne tyde på at den ikke var beregnet til at skulle drive alle højttalerne.

Rip

maim..
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2005 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Jeg tror du har ret.. Det er vist lidt af en oldsag.. Ledning udgang til remote og udgang til tape og vcr!

Men hende jeg købte den af påstod at det hele havde været forbundet før han havde begyndt sit nye kabinet projekt. Det virker også mærkeligt at han har påmonteret guld stikkene hvis ikke han havde planer om at forbinde forstærkeren til sine hjemmebyggere højtalere..

Her er et billed hvor du kan se hvad der står :)

rip59
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2005 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Hmmmm......   Det var dog en mærkelig måde at gøre det på, men jeg synes det tyder på at du her har en forstærker som er beregnet til at skulle spille sammen med en anden forstærker.... som er afset specielt til dette da denne her jo ikke har en eneste digital indgang, måske det er det de to "Remote stik" er til, at forbinde de to forstærkere med. Jeg ved så ikke lige om man kan køre Prologic på de analoge udgange... Hvilke ting står der mere om på forsiden, Dolby?, DTS?, kan du ikke lave et billed som det af bagsiden.... med mindre da der kun er en On/Off knap.

rip59
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2005 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Min tanke var at de to "Remote stik" skulle fodre et effekttrin med signaler til "Front" højttalere nu hvor du har til "Rear" og "Center"... Du har ikke fået en stor sort "kasse" mere med som kunne være et effektrin?

Rip

rip59
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2005 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

BTW.... står det noget på spolerne ?

Rip

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2005 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Hep der

Nu er jeg blevet i tvivl om det overhovedet er spoler til højttalerne, vi har med at gøre. For med så mange ledninger må det næsten være en transformator (trafo, blandt venner). Desuden så ligner kabinetkonstruktionen en båndpasradiator (jeg tager altså ikke pis på dig med teknikbavl, selv om det kunne lyde sådan) som jo typisk kører uden filter, da den fungerer som filter i sig selv.

Kan det være sådan at Nesco'en er en amerikaner ell anden ting som skal bruge 110 V og det har været hensigten at bruge transformatoren til at koble den til vores lysnet? - Bare et gæt.

Fortæl hvad der evt. står på spolen/trafoen og tjek om Nescoen er til 110 V.

For resten, toroid betyder, at den er viklet på en ringformet kerne.

rip59
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2005 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Hvis enheden er en "cerwin-vega xl-12 dual voice coil", jeg tænker her specielt på "DUAL", så kan der jo godt være en idé med de to til fire ledninger?

Rip

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2005 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Jep, der er to svingspoler, "dual voice coil", og derfor fire kabler ud fra enheden. De kan så serie- eller parallelkobles eller hægtes på hver sin forstærker, som så helst skal sende noget nær det samme signal.

Spørgsmålet er om det var konstruktørens tanke at bruge en form for filter udover, den som kabinetkonstruktionen giver. Der er ikke efterladt nogle diagrammer, planer eller notater som kunne sætte os på sporet?

Så vidt jeg forstod var der to "spoler" - altså de ringkerne-ting med seks kabler ud. Med seks kabler ud MÅ det være transformere.

Men de kan da fint bruges som spoler hvis man kobler dem rigtigt sammen: Samtlige viklinger i serie for størst mulig induktans. Men det er ikke noget jeg kan råde om uden at have dem i hånden, så jeg kan se hvad vej viklingerne går. Desuden skal man mindst have målt deres induktans, for at man kan sige hvad de vil gøre ved lyden.

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 September 2005 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Hvis det er en trafo, med 2 sæt (ens) sekundærvindinger, så kan man da sætte dem til de to svingspoler (voice coils), og primærvindingerne til forstærkeren, og endda få lyd ud!(?) Ikke ligefrem gængs praksis, men det vil vel virke i en eller anden grad  Bare som et kuriosum...

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum