Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 20:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Man skal jo starte et sted! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rip59
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2005
Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline
Sendt: 28 September 2005 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

En ven til mig vil så småt have fornyet sit gamle stereo-system, så det ser vi bort fra.

Hvad har han så på nuværende tidspunkt!

Et Philips 32" bredformat TV
En slave DVD'er
Et komplet sæt Surround HT inc. Sub som han låner af mig.

Både DVD og HT skal handles senere, men den tid den glæde.

Så i første omgang skal han have en forstærker af en art. Budget 15k ca. Denne må gerne kunne bruges med godt resultat til almindeligt CD/Stereo. Synes du at den heeeelt rigtige løsning findes..... men den koster et par lapper for meget, så skriv endelig alligevel, måske han så lige kan vente en måned eller to med inverstereingen.

En NAD T773v2 eller en DENON AVR-3806 kunne være en mulighed, men der er også noget der hedder H/K, eller fx. Marantz. Desuden kunne brugt også være en mulighed. Så hvad ville du foreslå til det budget? Er der mange begrænsninger sådan valgmæsigt hvis man vil have 6.1 el 7.1 frem for 5.1, i alle fald ser det ud til at man skal op i en vis pris på de integrede forstærkere før at 6.1 og 7.1 kommer med.

Rip

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 September 2005 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Kunne godt bruge lidt flere informationer om hvilke ønsker/krav der er.
Er 5.1 nok eller skal det være 6.1/7.1?
Er stereo vigtigere end film lyd?
Skal det se godt ud?

Mener helt klart det er en fordel at købe brugt. Til den pris kan han købe nogle af de helt store integrerede med et par år på bagen, eller en løsning med en surroundforforstærker og en god effektforstærker. Det sidste ville jeg foretrække, men der kan værre længere mellem de gode tilbud der og det er jo ikke sikkert det passer til din vens ønsker.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

rip59
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2005 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Så har jeg haft kontakt med ham og fået en lidt bedre idé til hvad som er vigtigt for ham.

Anlæget skal stå i en hverdsagsstue og bruges som hjemmets "stereo anlæg", han hører altid musik, men sidder ikke nødvendigvis plantet foran "altert" af den grund, han spiller ofte højt og kan godt lide at der er en god bund i musikken. Udseendet spille helt klart en lille rolle i den her sammenhæng, her bliver der større krav senere når der skal tænkes på højttalere.

Ang. lyden til SS så tolker jeg ham sådan at han faktisk har den samme indstilling til den lyd som til Stereo lyden..... selv om han siger at 5.1 er rigeligt til ham.... og i samme sætning "men det skal være stor lyd", well well en ordenlig Sub kommer han ikke uden om på sigt

Så jeg er henne i denne her retning i dag:
En forforstærker som klarer 7.1 men effektrin til 5 kanaler (aktiv sub) og så brugt, 7.1 i forforstærkeren så skal der ikke så meget mere til senere for at tage skridtet til 7.1 hvis nu ikke 5.1 er "stort" nok til ham.

Jeg er selv alt for ny mht. SS så jeg har slet ikke noget overblik over den her del af markedet, men ved da at NAD har deres T163/T973 og så er der H/K som med deres Signatur som brugt måske kunne være en mulighed. Men jeg ved ikke om NAD fx. har haft forgængere til T163/T973 som kunne være en mulighed brugt.

Rip

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 September 2005 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Der er så vidt jeg ved ikke en forgænger til T163.
Jeg har aldrig haft mulighed for at prøve den selv, men til den pris skal den være ret dårlig for ikke at være god nok

Nu lyder det ikke som om din kammersjuk er super hifi-entusiast, så den er sikkert et meget godt bud og så er den "fremtidssikret".

Hvad angår effekt kan en løsning værre en god (stor) 2-kanal og så en mindre 3 eller 5 kanal, man behøver ikke så meget effekt til surroundkanalerne.
Alt efter hvilke forstærkere man ender med og hvordan hans stue er indrettet, så kan man evt gemme dem væk, hvis han synes det er pænere.
Kan også finde en god 3-kanal til fronterne og så en lille 2 el 4 kanal til surround.

Et par 3-kanals:

http://www.hifi4all.dk/markedsplads/Annonce_S.asp?iType=2&am p;iAd=48121

http://www.hifi4all.dk/markedsplads/Annonce_S.asp?iType=2&am p;iAd=47993

Et par billige 2-kanals:

http://www.hifi4all.dk/markedsplads/Annonce_S.asp?iType=2&am p;iAd=47736

2 min hurtig søgning, så der er muligheder nok, alt efter hvor i landet i bor

Hvis han ikke har haft surround før, så vil 5.1 sikkert kunne give rigelig stor lyd og så er det lidt nemmere at få plads til i stuen

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

rip59
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2005 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Så, nu har han fået lidt at tygge på

Rip

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes