Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 15:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Newbie søger hjælp til 7.1 system.. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
chron
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 September 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 29 September 2005 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Jeg er helt ukendt i hifi, og har for nyligt besluttet mig for at få skaffet mig noget nyt lyd.

Noter venligst at jeg arbejder med et meget begrænset budget, vi snakker 4000, maksimalt.
Hvorfor? Ligesom jeg stadig er glad for mit 15" MVA fladpanel, er jeg stadig glad og tilfreds med mit 5.1 sæt Creative Inspire 5100 og vil derfor ikke ud og give 5 cifrede beløber når jeg i forvejen er økonomisk begrænset.

Det jeg forestiller mig, umiddelbart, er en forstærker/receiver hvor jeg tilslutter pc/dvdafspiller/tv og på den måde kan få skudt lyd ud fra de tre kilder til et 7.1 sæt højtalere.

Allerede her starter problemerne :P

Jeg har et Creative Audigy 2 ZS lydkkort tilsluttet min computer, så der er digital ud på den.
Det er så et problem at jeg ikke under alle situationer vil have lyden kanaliseret gennem 7.1 systemet - men til tider gerne vil have lyden gennem et sæt surround hørebøffer, det virker mere optimalt til spil hvor jeg sidder foran computeren.

Så i stedet for at jeg slutter hørebøfferne til lydkortets analoge udgange og receiveren til den digitale udgang og så skifter mellem profiler på computeren (Hvis det overhovedet er en mulighed), har jeg set på en anden løsning..

En mulig løsning er
JVC RX-D201, som har en USB tilslutning, der af hvad jeg kan forstå gør lige det jeg gerne vil have, lader mig overføre lyden fra computer til 7.1 sættet efter behov.

Igen, husk mit budget. Med receiveren fra JVC er jeg oppe på 2500KR.

Dertilkommer højtalere. Hvad, hvordan, hvorfor? Jeg kan da næppe skaffe et sæt 7.1 højtalere for 1000-1500kr.. Eller?

Da jeg i forvejen har et 5.1 sæt, så er det en mulighed at lege genbrug og inkludere dette i det nye setup. Umiddelbart vil jeg bare have noget som virker, som jeg så kan udbygge senere hen når pengene og lysten ligger for hånden.

Spørgsmålet er jo bare, om jeg overhovedet kan bruge de 4 satelliter + subben til noget, sammen med RX-D201..
Og hvis ikke, hvad jeg så skal se på af højtalere i den prisklasse jeg nu engang har råd til?

Alle forslag som holder sig indenfor de 4000 er meget velkomne, de krav jeg stiller til systemet er blot at jeg kan skifte mellem lyd fra PC/DVD/Andet, samt 7.1 understøttelse da det vil give en bedre dækning i mit rum.

På forhånd tusind tak,

En forvirret newbie

Til top Vis chron's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chron

Lestat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 September 2005 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Hmm, hvilke tilslutninger har Creative Inspire? Det er vel noget med at satelitterne forbinder til sub'en, som er aktiv og sub'en har så forbindelser til lydkortet. Som sådan skal du forbinde sub'en til forstærkeren via preout på en forstærker, men er der et stik per kanal eller hvordan?

Det er ihvertfald udelukket at få et sæt anstændige 7.1 højttalere for 1500, og måske kan du ikke engang få noget dårligt. Brugt er en mulighed, men jeg ville nok nøjes med 5.1 maks, med dit budget - de paphøjttalere du vil få for 1500 vil ikke spille rummet synderligt mere op, det tvivler jeg lidt på. Du skal tænke på at du altid kan udvide senere hen med flere højttalere, så længe surround forstærkeren har mulighed for at forbinde og dekode 7.1 signaler.

L.

Til top Vis Lestat's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lestat Besøg Lestat's Websted

chron
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 September 2005
Lokalitet: København
Sendt: 29 September 2005 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Lestat skrev:

Hmm, hvilke tilslutninger har Creative Inspire? Det er vel noget med at satelitterne forbinder til sub'en, som er aktiv og sub'en har s� forbindelser til lydkortet. Som s�dan skal du forbinde sub'en til forst�rkeren via preout p� en forst�rker, men er der et stik per kanal eller hvordan?

Ja, det er som du beskriver, aktiv sub, satelitterne forbundet til subben med 1 stik per styk (4 total), og så går der pt 3 minijack kabler fra min sub til mit lydkort (1x front, 1x left/right, 1x center/sub)

Så der er altså mulighed for at jeg kan forbinde dem til den receiver jeg kigger på?

Ellers så ligger det også sådan at jeg er blevet tilbudt en del højtalere fra min far som han har stående, dem kunne jeg jo så lege med og se hvad jeg kan få ud af det - som du siger, så kan jeg altid udbygge.
Hvordan med selve receiveren, er det helt latterligt eller? (at dømme ud fra specs, vel at mærke.)
Til top Vis chron's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chron

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes