Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2025 | 20:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Placering af baghøjt. +kabel ??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
brandborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 21 September 2005 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Hejsa...
Jeg skal flytte i ny lejlighed her i weekenden og har været ude at opgradere min gode gamle Sony STR-DE225 reciver og mine Eltax top kvalitets højtalere ;) (ironi slut) med en NAD T753v2 reciver
et par Cervin-Vega V12-F front/gulvhøjtalere
et par Cervin-Vega V5-M baghøjtalere
og en Cervin-Vega V5-C Centerhøjtaler.

Derudover har jeg købt et par beslag i hifiklubben som kan bruges i både loft og væg.

Det rum jeg har til rådighed er en stue på 5*4m
Jeg vil også have plads til et bord i stuen så reelt skal der stå højtalere 3m fra hinanden (i breden) og 4m fra hinanden i længden.
Da rumet er så lille skal baghøjtalerne enten hænges i loftet (som er ca. 2.3m over gulv), eller hænges på bagvægen og så pege meget skrå...
Problemet med at have dem til at pege skrå er at så vil sweet spot ende med at være der hvor mit sofabord er placeret. Så vil man kunne hænge højtalerne helt inde mod bagvæggen så de peger direkte ned mod sofaen fra loftet? Uden at lyd oplevelsen vil blive spoleret af den grund?

Derudover vil jeg høre om i kan anbefale nogen højtaler kabler? Jeg vil max bruge 1500 (mit budget er desværre total udsultet efter købt af forstærker, højtalere og plasma tv).
Der skal bruges ca. 17m til baghøjtalere og 4m til front og 1m til center?
Derudover har jeg engang hørt at man kunne få nogen fodlister med kabelskjuler... Er der nogen af herinde der kender til sådanne? og hvor man kan få dem og til hvilken pris ca?

Links råd og alt andet godt modtages meget gerne.

mvh
Kåre Brandborg

Lestat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 21 September 2005 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Mht. kabler så vil jeg sige at dyre højttaler kabler er voldsomt overvurderede. Jeg har ikke hørt nogle af de helt dyre kabler selv, men der er efterhånden en del beretninger der tyder på at forskellen er ret lille. (Hvis man ikke kan høre forskellen i en blindetest, er det så værd at investere mange tusinde i?) Invester i noget anstændigt højttaler kabel der er kraftigt nok til den længde du skal trække det, men lad være med at gå overbord og bruge flere hundrede pr. m, det tror jeg ikke svarer sig.

Jeg vil tro et QED kabel fra HiFi klubben er rigeligt godt til at dit signal kommer frem til højttalerne uden at blive unødigt skadet af indstråling eller tab. :)

Mht. fodlister så er der flere muligheder. Hvis de skal erstatte fodlister, så har Silvan en serie kaldet Primo der blandt andet består af lister til at trække kabler i. Den pæneste serie i Primo er IMO Futura. Den er lidt dyr, men det er til at overskue. Til gengæld kan du både få hjørnestykker, enkeltkabels lister osv.

Personligt bruger jeg nogle billigere firkantede lister, også fra Silvan, da jeg ikke skal/kan udskifte mine fodlister. Jeg kan tage et billede i morgen når der er mere lys, men det er faktisk en ok løsning. Det ser pænt ud, og de lister kan fås i mange størrelser alt efter hvor mange kabler der skal trækkes igennem.

L.

Til top Vis Lestat's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lestat Besøg Lestat's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes