Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2025 | 23:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Pioneer AX4i effektmåling (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 22 September 2005 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Jeg har sagt det tidligere, og jeg siger det igen: Når det gelder effekt kan det være farligt at dra slutninger ud ifra producent Xs tidligere resultater. De første effektmålingene for Pioneer AX4i har landet:

Output at clipping (1 KHz into 8/4 ohms)
1 channel at clipping 172/296 (22.4/24.7dBW)*
5 channels driven (8 ohms): 61 W (17.9dBW)*
6 channels driven (8ohms): 52 W (17.1dBW)*
Distortion at 1 watt (THD+N, 1KHz)
8/4 ohms: 0.04/0.05%
Noise level (A Weighted): -74.9dB
Excess noise (with sine tone)
16-bit (EN16): +1.4dB
Frequency Response:20 Hzto 20KHz +0, -0.3d
*Speaker-impedance setup switch set to 8-ohm position

Og de er simpelten helt forferdelige sammenlignet med tidligere resultater.

I USA kører Pioneer med 2 distinkte produkt linier: Pioneer, og Pioneer Elite, AX4 tilhører sistnevnte. Her er en kommentar fra en tråd på avsforum

Citér:
Seems like payback time to me.

1) For the 1014 and 1015, Pioneer was essentially selling an Elite receiver for peanuts.

2) Now, Pioneer is selling Elite receivers that perform like non-Elite models.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

jaro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 September 2005 kl. 00:28 | IP-adresse registreret  

ha! det må jeg nok sige...
jeg har selv vsx-1014, vil det sige at dens teoretiske effekt 7*110 watt holder ikke?
der blev jeg sku narret igen.....
Til top Vis jaro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jaro

Nicolai18
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 24 September 2005 kl. 01:18 | IP-adresse registreret  

jaro skrev:
ha! det må jeg nok sige...
jeg har selv vsx-1014, vil det sige at dens teoretiske effekt 7*110 watt holder ikke?
der blev jeg sku narret igen.....

det er der praktisk talt ingen forstærkere som kan. den kan sikkert levere 110 watt pr kanal men ikke i dem alle sammen på engang. den kan levere 110 watt pr kanal i 2 kanaler samtidigt det plejer at være hvad producenterne gatantere. men ok det er også urealistisk at den skulle bruge max i alle kanalerne på samme tid. der er jo stor forskel på hvor meget lyd der er i de forskellige kanaler alt efter film osv. alle højttalerne brager jo ikke bare derud af på samme tid.

Men derfor er det da stadigvæk misvisende at der står 7*110 watt, men det skal siges at det er ikke kune pioneer der gør det på denne måde. Denon marantz harman kardon(en af de bedre drenge i klassen men jeg tvivler stadigvæk på deres målinger osv) nad og især yamaha og sony er lige så slemme til det.

Men ok watt er jo også lige gyldigt, lyt til skidtet lyder det godt så køb det og glem om der står 7*110 eller 7*55 watt.

Nicolai

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Sendt: 24 September 2005 kl. 07:01 | IP-adresse registreret  

Nicolai18 skrev:
det er der praktisk talt ingen forstærkere som kan.

Det kunne de gamle modeller faktisk (i 5 kanaler i hvert fald), det er dét der gør at folk stejler lidt over sådan en måling.

Nicolai18 skrev:
Men ok watt er jo også lige gyldigt, lyt til skidtet lyder det godt så køb det og glem om der står 7*110 eller 7*55 watt.

Nemlig. Det understøttes faktisk af at jeg et par gange har set over 30% udsving i de "reelle watt-målinger" fra forskellige blade... Jeg skal lige se om jeg kan finde et eksempel.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 24 September 2005 kl. 07:04 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:
Nemlig. Det understøttes faktisk af at jeg et par gange har set over 30% udsving i de "reelle watt-målinger" fra forskellige blade... Jeg skal lige se om jeg kan finde et eksempel.

I det hele taget synes jeg da det er mistænkeligt hvis de måler en AX4 til at være svagere end en 1015 - det er jo fra samme generation, så det er da ret utænkeligt at AX4 skulle være svagere på noget punkt. Det tyder på en fejl enten i receiveren (pre-production sample måske?), eller i målingen.

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 24 September 2005 kl. 07:11 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:
Det understøttes faktisk af at jeg et par gange har set over 30% udsving i de "reelle watt-målinger" fra forskellige blade... Jeg skal lige se om jeg kan finde et eksempel.

Sony STRDE 698 f.eks, målt til 5x20 watt i 8 ohm af Heimkino, og 5x12 watt i 8 ohm af Video

Pioneer VSX 915: 5x65 watt ifølge Home Cinema Choice, 5x83 ifølge Heimkino

Det vel nok mest relevante eksempel i denne sammenhæng:

Pioneer VSX 1015: 5x50 ifølge Audio, 5x95 ifølge Home Cinema Choice.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 September 2005 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Udsving i effektmålinger vil jeg tro skyldes forskeller i målemetodene. Disse effektmålingene hvor man ikke tager hensyn til fasevridninger, og last under 4ohm er for mig bare vejledende indtil jeg får målingene fra Hemmabio/Hifi&Musik.

En representant fra Pioneer har nu kommentert disse målingene og siger at de skyldes forstærkerens limiter som bl.a føler på om 3 eller flere af kanalene spiller et 100% identisk signal. Han siger så at om man skal måle de nye Pioneerene så skal de belastes med warble tones for at komme rundt om limiteren.

Men det er ikke første gang at Pioneer leverer underlige resultater i effektmålinger. Hemmabio målte 2014 til at afgive mere effekt enn AX5 i 2ohm. Og dessuden målte de 2014 til at være den første receiver målt der afga mere effekt med impedance selectoren i 6ohm modus.

Her er en måling af de amerikanske udgavene af AX5, og 2014

http://hometheatermag.com/receivers/804pioneer/index2.html

http://www.hometheatermag.com/receivers/1204pioneer/index2.h tml

Der 52TX som tilsvarer 2014 nok en gang gør det bedre enn storebror.

Kan så effektmålinger bruges til noget? Efter å ha set Hemmabios effektmåling af RX-V1500, og VSX2014 bestemte jeg mig for at tjekke. Jeg hadde da en RX-V1500, men kunne i målingen se at 2014 hadde atskillig mere effekt under 4ohm, og dessuden taklet fasevridninger meget bedre.

Mine højtalere er 4ohms, og som oftest vil et par højtalere der er opgivet til 4ohm også komme nedunder 4ohm i perioder. Alle højtalere vil i større eller mindre grad ha fasevridninger nogle steder på impedansekurven.

Jeg købte så en 2014. Forskellen behøvde man ikke lytte efter, den var åbenbar. 2014 fikk mine højtalere til at spille mere, bedre kontrolleret bass.

Men selv om en effektmåling kan give en pegepind tror jeg man skal ha en del ting i baghovedet når man leser en:

-Metodene mellem de forskellige magasinene varierer, og bør ikke sammenlignes direkte.

-Resultatene kan sansynligvis variere mellem forskellige eksemplarer af samme receiver

-Når du leser Hemmabio/Hifi&Musik, husk at tage hensyn til om dine højtalere kommer nedunder feks 4ohm, og om de har nogle slemme impedansevridninger

jaro
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 September 2005 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

hej
Vil det sige, at når jeg spiller CD på min vsx-1024 i den såkaldte 7 channel stereo mode, er effekten betydeligt mindre end hvis det var en dvd-film som var afspillet også i 7.1 ?

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 24 September 2005 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

jaro skrev:

Vil det sige, at når jeg spiller CD på min vsx-1024 i den såkaldte 7 channel stereo mode,

Hvorfor hulen skulle du gøre det?

jaro skrev:
er effekten betydeligt mindre end hvis det var en dvd-film som var afspillet også i 7.1 ?

Nej - og hvordan du kom frem til den konklusion ud fra hvad der er skrevet i tråden vil jeg gerne vide... Det afgørende er antallet af kanaler der drives, ikke hvilken kilde det kommer fra (eller rettere, indholdet har naturligvis meget at sige for hvor meget effekt der kommer ud, men hvis vi skal holde os til det teoretiske)

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 September 2005 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Otto: Spørgsmålet fra jaro er ikke så dumt om du ser hvad jeg har skrevet om limiteren i AX4. Pioneers representant skulle skaffe nøyaktige oplysninger om hvordan limiteren fungerede, og poste de på avsforum.com.

jaro
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 September 2005 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Til Otto

Nu er jeg forvirret, nok fordi jeg newbee på områdetmen jeg baserer min spørgsmål på teorien at en Av-reciever har (eftersigende) mere kontrol over lyden fra dvd end fra en cd.eller . Eller hvad? Er jeg helt ude i skoven?

jensen_one
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 September 2005 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Til Jaro!

Der er du helt ude i skoven? AV recieveren kan ikke se hvor det signal den får kommer fra!

HVis du mener at AV recieveren har mere indflydelse på  det signal der kommer fra dvden har du (somregel ret) men dette skyldes i højre grad at signalet fra en dvd "normalt" bliver leveret digtalt og man derfor anvende D/A konverteren i AV recieveren. Hvorimod at et cd-sinall "normalt" bliver leveret til AV recieveren Analogt, hvilket etyder at det er D/A konverteren der anvendes.

Men sådan som du stiller spørgsmålet er den 1. fyldtesgørende.

Til top Vis jensen_one's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen_one

jaro
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 September 2005 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

Ja, ja jeg ved godt at dvd signalet leveres digitalt og cd analogt, men begge to skal jo forstærkes i den sidste ende på samme måde eller hvad?

jensen_one
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 September 2005 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Som jeg skriver: AV recieveren ved ikke hvor signalet kommer fra, det bliver forstærket på nøjagtig samme måde!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Selvfølgelig gør det en forskel i hvor mange kanaler AV recieveren arbejder og om D/A konverteren er i brug eller ej.

Jeg synes at jeg svare nøjagtig det samme, det er ikke fordi jeg tror du er dum, måske spøger du om noget andet end det jeg læser?

Til top Vis jensen_one's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen_one

jaro
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2005 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

Selfølgeligt er recieveren ligeglad om det er cd eller dvd signal den skal forstærke, right?men hvad har D/A konverteren med sagen at gøre?det jeg mente var at når Pioneer opgiver 7*110 watt får man ikke at vide om det er i alle kanaler på samme tid, om det er fra 20-20000 Hz osv. 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes