Hej
Jeg vi høre om I vil hjælpe mig med at sammensætte et Surround Sound anlæg til min Stue + stereo til køkkenet.
Jeg har en Microsoft Media Center PC, som jeg ønsker skal være eneste kilde til systemet (dvs. både almindeligt TV, Musik, DVD og FM Radio). Dvs. ingen CD eller DVD afspiller. Jeg har pt. et standard Intel HD Audio onbord lydkort med bl.a. 7.1 Surround og SPDIF out. Men jeg er parat til at købe et eksternt lydkort (via USB), hvis i mener jeg vil få noget ud af det.
Mit budget er 10 – 13.000 kr.
Som jeg ser det har jeg behov for følgende:
Surround Sound forstærker:
En Surround Sound forstærker, som kan modtage lyden digitalt fra PC’en via SPDIF. Jeg ved ikke om det nuværende onboard lydkort giver det fulde Surround Sound signal via SPDIF, eller om det kræver et nyt lydkort eller bare software? Der ud over skal der være en multiroom funktion, så jeg kan vælge at slå lyden fra i køkkenet hhv. stuen via infrared. Fysisk skal denne forstærker placeres i bryggerset, hvor også min Media Center PC står (da den larmer). Det giver mig mulighed for bedre at trække kabler, uden ledningen rod. Men kræver at jeg får en IR Blaster, som f.eks. Phillips Pronto (denne er uden for oventående budget).
Jeg har kik på Harman Kardon AVR 335, som er den mindste som også har multiroom funktion. Pris. ca. 5.500.
Højttalere:
Jeg har kun brug for højttalere til stuen (jeg har allerede 2 Minipod højttalere til køkkenet, som bare skal bruges til almindelig stereo).
Jeg har brug for 2 front højttalere + center højttaler + 2 baghøjttalere + subwoofer.
Ud over lyden, er det for min kone vigtigt at de se godt ud, så store gulvhøjttalere, er nok ikke på tale.
Hvad siger i f.eks. til disse DALI Elegance + Concept Sub 12? Pris 7.500
Placering af højttalere:
Vores stue er ca. 25 kvm., er rimelig minimalistisk og mursten og trægulv. Vi ønsker umiddelbart væghøjttalere. Først var planen at placere dem i alle hjørnerne helt oppe ved loftet, men efter et besøg i HIFI klubben, fandt jeg ud af at fronthøjttalerne bør være i samme højde som TV’et.
Problemet er at vi har en dør og brændeovn i venstre side af stuen, så der er kun ca. 2- 2,5 meter at gøre godt med (afhængigt at hvor tæt højttaleren hænger på brændeovnen). Derfor ville jeg helst hænge højttalerne helt ude i siderne (over døren), og så centerhøjttaleren helt nede ved gulvet, for at snyde lydbilledet. Vil det kunne gå an, eller er det bedre at placere højttalerne 30-40 cm på hver side af plasma skærmen? Det vil i givet fald betyde, at den venstre højttalere er midt ud for sofaen, og fjernsynet vi så hænge lidt mere til højre, end ellers nødvendigt.
Alle forslag er velkomne. Som det fremgår er lyden selvfølgelig vigtig, men der er også andet der tæller.
Thomas