Hej freaks!
Som titlen afslører er jeg på jagt efter et par gode råd til en trinvis opgradering af mit anlæg, som både anvendes til surround og musik.
Mit nuværende setup:
NAD761 surround receiver
NAD216 (trækker fronthøjttalerne)
DALI 850 front
DALI SWA 12 subwoofer
Boston Acoustics center (tudsegammel, så jeg er lost med model på den, men gav ca. 2.500,- for den)
MA Bronze B2 som baghøjttalere
Der er sket det, at DSP’en i 761’eren er futtet af, og det skal koste mig ca. 2.000,- at reparere den. Så tænkte jeg jo, om det overhovedet kunne betale sig at reparere den og i stedet investere i nyt. Jeg har på det seneste heller ikke været super tilfreds med stereo lyden på anlægget, da jeg synes den kommer noget ”uldent” og upræcis ud gennem højttalerne. Jeg har ikke lagt mærke til det før, men nu har jeg ligesom lyttet mig blind (døv?) på det. Men om det er højttalerne eller 761’eren, der er skyldig, ved jeg ikke.
Sådan nogle overvejelser har jo en tendens til at gribe om sig! Så nu overvejer i stedet jeg kraftigt at skifte hele baduljen ud. Men finanserne er ikke til at gøre det hele på én gang, så det skal gøres løbende – budgettet ligger på 10-15.000 hvert halve år. Jeg er lidt hooked på et 7.1 system, og kvalitetsmæssigt sigter jeg efter udstyr i den ”gode” ende af medium-end skalaen.
Jeg har studeret et par andre tråde omkring opgradering/nyindkøb af surround systemer. Som udgangspunkt er jeg blevet forelsket i DLS R55 fronthøjttalerne, DLS RC55 center samt DLS R50 ”bag” højttalerne. De virker som en super kombination til både film og musik.
Jeg er dog noget mere i tvivl omkring surroundforstærker delen, hvis man skal fremtidssikre mod nye formater. Det er mit indtryk, at det ”ultimative” setup er at investere i gode effektforstærkere med en surroundforforstærker, som kan opgraderes eller som er så billig, at man ikke græder sig i søvn over at skulle udskifte den. De forforstærkere jeg umiddelbart har fulgt fra andre tråde på forummet har dog kostet 15.000,- og opefter, hvilket virker lidt voldsomt, hvis den ikke kan opgraderes. Så måtte en integreret surround receiver jo være ligeså god.
Mine første spørgsmål må dog være:
1. Oplevede I en væsentlig forbedring I filmoplevelsen, da I skiftede fra 5.1 til 7.1? Med væsentlig mener jeg nok, om det var investeringen i ny surround og flere højttalere værd?
2. Hvis ikke, hvordan ville I så vurdere mit nuværende setup? Her tænker jeg især på stereo delen. At reparere 761’eren er jo hurtig gjort!
Mine egne tanker om opgradering:
Trin 1. Reparér 761’eren.
Trin 2. Udskift højttalerne løbende (front først)
Trin 3a. Udskift 761’eren med en 7.1 integreret surround forstærker (der er jo nok sket noget på format fronten om et år eller to)
eller
Trin 3b. Investér i ny(e) effektforstærker(e) løbende (kan kobles til pre-out på 761’eren).
Trin 4. (Hvis 3b.) Investér i en surround forforstærker.
Meget står og falder egentlig med ”værdien” af 761’erens evner til god stereo og surround. Spørgsmål: Er NAD 216 en OK effektforstærker til R55? Og tilsvarende 761’eren til RC55 og R50?
Som alternativ til trin 1 kunne man jo investere i eks. Marantz SR5500 eller SR7500, som skulle være gode til DLS højttalerne, og så ellers checke surround forstærker (for eller integreret) scenen igen, når man ”down the road” har fornyet højttalerne. Der er sikkert sket meget.
Håber på noget positivt input!
Mvh. Per