Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2025 | 05:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Hjælp til trinvis opgradering af surround (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Banno
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Status: Offline
Sendt: 28 August 2005 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Hej freaks!

Som titlen afslører er jeg på jagt efter et par gode råd til en trinvis opgradering af mit anlæg, som både anvendes til surround og musik.

Mit nuværende setup:

NAD761 surround receiver

NAD216 (trækker fronthøjttalerne)

DALI 850 front

DALI SWA 12 subwoofer

Boston Acoustics center (tudsegammel, så jeg er lost med model på den, men gav ca. 2.500,- for den)

MA Bronze B2 som baghøjttalere

Der er sket det, at DSP’en i 761’eren er futtet af, og det skal koste mig ca. 2.000,- at reparere den. Så tænkte jeg jo, om det overhovedet kunne betale sig at reparere den og i stedet investere i nyt. Jeg har på det seneste heller ikke været super tilfreds med stereo lyden på anlægget, da jeg synes den kommer noget ”uldent” og upræcis ud gennem højttalerne. Jeg har ikke lagt mærke til det før, men nu har jeg ligesom lyttet mig blind (døv?) på det. Men om det er højttalerne eller 761’eren, der er skyldig, ved jeg ikke.

Sådan nogle overvejelser har jo en tendens til at gribe om sig! Så nu overvejer i stedet jeg kraftigt at skifte hele baduljen ud. Men finanserne er ikke til at gøre det hele på én gang, så det skal gøres løbende – budgettet ligger på 10-15.000 hvert halve år. Jeg er lidt hooked på et 7.1 system, og kvalitetsmæssigt sigter jeg efter udstyr i den ”gode” ende af medium-end skalaen.

Jeg har studeret et par andre tråde omkring opgradering/nyindkøb af surround systemer. Som udgangspunkt er jeg blevet forelsket i DLS R55 fronthøjttalerne, DLS RC55 center samt DLS R50 ”bag” højttalerne. De virker som en super kombination til både film og musik.

Jeg er dog noget mere i tvivl omkring surroundforstærker delen, hvis man skal fremtidssikre mod nye formater. Det er mit indtryk, at det ”ultimative” setup er at investere i gode effektforstærkere med en surroundforforstærker, som kan opgraderes eller som er så billig, at man ikke græder sig i søvn over at skulle udskifte den. De forforstærkere jeg umiddelbart har fulgt fra andre tråde på forummet har dog kostet 15.000,- og opefter, hvilket virker lidt voldsomt, hvis den ikke kan opgraderes. Så måtte en integreret surround receiver jo være ligeså god.

Mine første spørgsmål må dog være:

1. Oplevede I en væsentlig forbedring I filmoplevelsen, da I skiftede fra 5.1 til 7.1? Med væsentlig mener jeg nok, om det var investeringen i ny surround og flere højttalere værd?

2. Hvis ikke, hvordan ville I så vurdere mit nuværende setup? Her tænker jeg især på stereo delen. At reparere 761’eren er jo hurtig gjort!

Mine egne tanker om opgradering:

Trin 1. Reparér 761’eren.

Trin 2. Udskift højttalerne løbende (front først)

Trin 3a. Udskift 761’eren med en 7.1 integreret surround forstærker (der er jo nok sket noget på format fronten om et år eller to)

eller

Trin 3b. Investér i ny(e) effektforstærker(e) løbende (kan kobles til pre-out på 761’eren).

Trin 4. (Hvis 3b.) Investér i en surround forforstærker.

Meget står og falder egentlig med ”værdien” af 761’erens evner til god stereo og surround. Spørgsmål: Er NAD 216 en OK effektforstærker til R55? Og tilsvarende 761’eren til RC55 og R50?

Som alternativ til trin 1 kunne man jo investere i eks. Marantz SR5500 eller SR7500, som skulle være gode til DLS højttalerne, og så ellers checke surround forstærker (for eller integreret) scenen igen, når man ”down the road” har fornyet højttalerne. Der er sikkert sket meget.

Håber på noget positivt input!

Mvh. Per

Til top Vis Banno's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Banno

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 28 August 2005 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Hej Per,

Ak ja opgraderingens kvaler er mange Men jeg synes i hvert fald ikke det kan betale sig at kaste penge efter en reparation af din receiver. Så hellere gå efter en bedre receiver eller alternativ købe en surroundforforstæker, eks. H/K Signature 1.0 (eller er det 2.0 den hedder?) - de ses på brugtmarkedet af og til (koster vist omkring 4-5K brugt) og jeg ved at L.B her på sitet har en og den fungere vist fint til stereo. Indtil du får råd til effektrin (der er også H/K Sig. 1.3 på brugtmarkedet), kan du bruge din 761'ers via 7.1 indgangen.

Ad1) Tjah, jeg synes i hvert fald at der er en pæn forskel, men meget af den afhænger af muligheden for indretning af rummet. Jeg vil personligt helst ikke under 6.1, da jeg godt kan lide fornemmelsen af at være omsluttet af lyden.

Ad2) hvis du har råd så køb center+front samtidig

mv

Christian

Banno
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2005 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

CHTT skrev:

Indtil du får råd til effektrin (der er også H/K Sig. 1.3 på brugtmarkedet), kan du bruge din 761'ers via 7.1 indgangen.

Hej Christian,

Tak for svaret!

Hvordan trækker jeg power fra 761'eren (for det var da ellers en god idé) til en forforstærker? Nu har jeg den ikke hjemme, men kiggede i manualen og kunne ikke lige hitte ud af hvilke udgange (indgange?) det skulle være.

Hvis ellers NAD 216'eren er god nok til R 55 højttalerne, overvejer jeg at investere i NAD's T163 forforstærker, som virker som en relativ billig løsning.

Mvh. Per

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 28 August 2005 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Hej Per.

Nu har jeg kigget på linket og der er ikke 7.1 input, da den var ældre end jeg troede. Men du skal bruge 5.1 channel inputtet, der ses på s.4 i den manual du linkede til (der er grupperingen nede i venstre hjørne næsten helt ude ved siden lige efter "tape 1"). Det er til inputtet fra en ekstern dekoder (eksempelvis den i T163). Det betyder dog at du skal anvende 761'eren til volumen regulering indtil du får skrabet nok effektblokke sammen så du kan droppe 761'eren. 

Hvis du begynder at køre med seperate effektblokke så kan du eventuelt se efter nogle med mere end 1 input - f.eks. både balanceret og RCA input. Derved kan du koble både din Surroundforforstærker (eks.163) og en dedikeret steereoforforstærker på samme effektrin, hvor dine fronter er tilsluttet. Dermed opnår du "ren" stereo til musik, og fuld surround til film - men, men, man bestemmer jo selv hvor meget amok man vil gå

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 August 2005 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Jeg er enig i at det nok ikke kan betale sig at reparere, specielt hvis du alligevel ikke er tilfreds med lyden.

Jeg vil ikke udtale mig om fordelen ved 7.1 frem for 5.1 da jeg selv stadig har 5.1 men jeg tror CHHT har ret, hvis ikke man kan indrette rummet rigtig er givindsten lille, hvis man kan er der sikkert nok noget at hente.

Min seneste opgradering var at gå fra en reciever til en surround-forforstærker, som dig havde jeg en effekt til fronterne. Det var så en lidt ældre model (Parasound AVC-1800) og den har kun DPL, DD og DTS alligevel var der tale om en klar forbedring.

For det første er den klart bedre som stereo-forforstærker, så jeg har en bedre lyd ny end jeg havde før, når jeg lytter til cd'er.
Forsjellen på DD og DTS er tydligere, specielt når der lyttes til musik-dvd'er, de lyder helt suverænt nu, meget bedre end de gjorde tidligere.

Med mindre du prioriterer 7.1 meget højt her og nu, så vil mit råd være, at du prøver at finde en brugt 5.1 forforstærker fra feks H/K, Rotel, Parasound eller hvad der nu dukker op, køb den af en der er ved at opgradere til 7.1, så sparer du en masse penge og for en stor opgradereing i forhold til en reciever. Du skal så selvfølgelig også have en eller flere effektforstærkere. En mulighed kunne værre at finde en 5-kanals så du har effekt til 7 kanaler hvis du opgraderer en gang i fremtiden.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Banno
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2005 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene.

Jeg er lidt nysgerrig efter, hvordan NAD's T163 performer. Jeg har googlet lidt rundt og har fundet et reviews, og bedømmelsen ser helt ok ud: Ikke super duper performance, men man får utrolig meget får pengene sammenlignet med eks. Rotel's langt dyrere modeller. Stereodelen skulle tilsvarende være tilfredstillende.

Er der nogen, som kan supplere med egne erfaringer?

Mvh. Per

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2005 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Har desværre ikke nogen personlige erfaringer med den, jeg har også kun læst om den, men jeg har lidt den holdning, at til prisen kan den næsten kun være pengene værd, medmindre den er langt under NAD's sædvanlige standard.

Jeg mener der er et par stykker herinde der har den, så prøv at søge lidt og evt kontakt nogen af dem for at høre om deres erfaringer.

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 August 2005 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

CHTT skrev:

Hej Per,

Ak ja opgraderingens kvaler er mange Men jeg synes i hvert fald ikke det kan betale sig at kaste penge efter en reparation af din receiver. Så hellere gå efter en bedre receiver eller alternativ købe en surroundforforstæker, eks. H/K Signature 1.0 (eller er det 2.0 den hedder?) - de ses på brugtmarkedet af og til (koster vist omkring 4-5K brugt) og jeg ved at L.B her på sitet har en og den fungere vist fint til stereo. Indtil du får råd til effektrin (der er også H/K Sig. 1.3 på brugtmarkedet), kan du bruge din 761'ers via 7.1 indgangen.

Ad1) Tjah, jeg synes i hvert fald at der er en pæn forskel, men meget af den afhænger af muligheden for indretning af rummet. Jeg vil personligt helst ikke under 6.1, da jeg godt kan lide fornemmelsen af at være omsluttet af lyden.

Ad2) hvis du har råd så køb center+front samtidig

mv

Christian

Halløj på tråden!

Jeg kan kun udtale mig om Signature 1.0 som jeg selv har. Det er en (i mine ører) glimrende forforstærker i stereo. Den har så også 7.1 indgang, som kræver en ekstern processor eller en DVD-afspiller med dekoder. De ligger brugt på ca. 2K.

Signature 2.0 har processor og det hele, men skulle ikke være god i stereo (har ikke selv hørt den). De ligger på omkring 3-4K brugt.

Mht. 6.1 kontra 5.1 har jeg haft begge dele. Havde først 5.1 og gik til 6.1, da jeg alligevel havde en HT i overskud (på det tidspunkt havde jeg 6 stk B&W Matrix 805). Det gav ikke noget i mine ører, men nu kan jeg også leve uden en center foran. Jeg mener at et godt sæt højttalere kan lave et fint front (stereo) billede uden hjælp fra en center. Der er endnu mindre forskel bagtil.

Blot min mening

Jeg har haft NAD reciever engang også og den var ganske OK, men ikke mere end det i stereo.

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

powda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 August 2005 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Jeg synes bestemt, at du skulle opgradere på forstærkersiden først. Dali 850 er en højttaler, der vokser med opgaven, jo bedre udstyr du smider foran den. Den har selvfølgelig også en øvre grænse, men der skulle være et stykke, fra den NAD der.

nemligja
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 29 August 2005 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

hej

Har lige en lille kommentar til dette... hvis du vil ud og købe ny forstærker, kan det vel næsten ikke betale sig ikke at tage det i 7.1, til trods for vi stadig har ægte 7.1 materiale til gode (ihvertfald hvad jeg har set). Men hvis var mig ville jeg ihvertfald nok ikke købe en 5.1 forstærker.

Martin

Til top Vis nemligja's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nemligja Besøg nemligja's Websted

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2005 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

nemligja skrev:

hej

Har lige en lille kommentar til dette... hvis du vil ud og købe ny forstærker, kan det vel næsten ikke betale sig ikke at tage det i 7.1, til trods for vi stadig har ægte 7.1 materiale til gode (ihvertfald hvad jeg har set). Men hvis var mig ville jeg ihvertfald nok ikke købe en 5.1 forstærker.

Martin

Ideen med at købe (brugt) 5.1 frem for 7.1 skulle jo være at købe kvalitet frem for kvantitet. Man kan få helt nye 7.1 recievere til relativt små beløb, men der bliver spurgt til en opgradering af lyden. Hvis musik også er en faktor vil jeg mene at pengene er bedre investeret i god 5.1 frem for middelmådig 7.1, men hvis man kun ser film så kan det da godt være det er anderledes.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes