Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2025 | 00:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Indstilling af Surround på Denon AVR2105 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tjementum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 28 August 2005 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har lige købt min første Surround Sound Receiver. En Denon AVR 2105.

Eneste kilde her til er min HTPC, som er forbundet via SPDIF.

Mit problem er at jeg ikke altid får lyd ud af alle højttalere. Så til at starte med vil jeg lige have bekræftet, at når man kører 5.1, så skal bag højttalerne forbindes til Surround Back. Ok... selvfølgelig skal de det, men jeg bliver bare i tvivl, når det ikke virker.

Jeg har en Calibrator DVD, og når jeg afspiller Demo'er, så viker det nogle gange fint (helikopteren, flyver hen over mit hoved). Men når jeg køre Channel identification, hvor den skiftevis sender lyd ud af venste/højre front, mid og bag + center og sub, så kommer der ingen lyd ud af baghøjttalerne. Men fint ud af front, center og subwoffer. Dett er et problem for både DTS eller Dolby.

Jeg har indstillet min HTPC, til 5.1. Dvs. at jeg har egenlig valgt SPDIF, og fortalt Windows Media Center Edition, som jeg bruger til DVD, at jeg har et 5.1 setup.

Som sagt er jeg helt ny m.h.t. surround. Er der et eller andet oplagt jeg misforstår? F.eks. en indstilling på min Receiver?

Kan Denon receiveren, automatisk finde ud af om jeg spiller Surround DTS/Dolby eller stereo?

Thomas

Til top Vis tjementum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tjementum

DTSFreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 August 2005 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

tjementum skrev:

Hej

Jeg har lige købt min første Surround Sound Receiver. En Denon AVR 2105.

Eneste kilde her til er min HTPC, som er forbundet via SPDIF.

Mit problem er at jeg ikke altid får lyd ud af alle højttalere. Så til at starte med vil jeg lige have bekræftet, at når man kører 5.1, så skal bag højttalerne forbindes til Surround Back. Ok... selvfølgelig skal de det, men jeg bliver bare i tvivl, når det ikke virker.

Hey

jeg mener at have læst herinde at surround back er til den 6 og 7 højtaler.. så det vil sige du skal bruge surround speaker terminalerne.. ( som jeg selv gør på sammen forstræker som din her )

jeg lage mærke til at den ikk ville køre en Auto setop her med den kableføring der..

men prøv lige at skifte terminaler.. 

Philips PW 9509
Pioneer DV 380
Denon AVR 2105
Dali Ikon 6 & Vokal 2
Dali AW 8

Se pic på WWW :O)
Til top Vis DTSFreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DTSFreak Besøg DTSFreak's Websted

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 29 August 2005 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

yep. Det er korrekt.

det rigtige navn for det som folk kalder 'baghøjttalere' i et 5.1 system er SURROUND LEFT og SURROUND RIGHT.

SURROUND BACK er kun hvis du har 6 eller 7 højttalere.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2005 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Og husk at fortæl din receiver at du 'kun' har 5 højttalere! Ellers vil du miste noget information fordi at den fejlagtigt tror at du har koblet 6 eller 7 højttalere til, og derfor leder noget af surroundsignalet ud til disse ubenyttede kanaler.

Når du lige nu har 'noget lyd' i surroundhøjttalerne så er det beviset på at din receiver lige nu står til at tro du har 6 eller 7 højttalere.

Uanset prisklasse er korrekt opkobling og justering alfa og omega for god lyd. Surroundreceivere er ingen undtagelse.

tjementum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 August 2005 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

Takker... Det hjalp selvfølgelig. Nogle gange kan det betale sig at stille dumme spørgsmål.

Mht. til at jeg før havde et 7.1 setup, så er det ganske rigtigt at jeg har slået "Back Surround" til på min receiver. Hvilket jeg jo syntes var oplagt.

Nu virker det hele som det skal. Og det forklarer også hvorfor at "The Calibrator DVD" kaldte dem "Left/Right Surround".

Så mange tak.

Thomas

Til top Vis tjementum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tjementum

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2005 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

...nooo problem.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes