Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2025 | 15:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Surround forstærker - NAD eller HK? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lestat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 27 August 2005 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Jeg sidder og kigger på hvilken surroundforstærker skal erstatte min Sony ES stereo forstærker, og har fundet et par kandidater.

Jeg har altid godt kunnet lide NAD og især HK fordi deres forstærkere er i en fornuftig prisklasse, men har også relativt rene linier og god lyd, med en realistisk opgivelse af effekten.

De to forstærkere jeg kigger på er Harman Kardon AVR635 og NAD T763v2. Når man kigger på deres specs har NAD'en højere effekt, men ellers er det svært at se hvilke store forskelle der er.

Desuden er jeg lidt i tvivl om hvorvidt det kan svare sig at købe de to modeller ovenfor, eller om forskellen ned til f.eks. HK AVR435 og NAD T753v2 er stor når man ser bort fra den højere effekt. Har de større modeller bedre lyd og signal veje, eller flere features? Jeg kan ikke se anden forskel ud fra spec-sheetet, men vil gerne høre fra ejere af HK og NAD.

Jeg er ikke 100% sikker på jeg har brug for højere effekt end de ca. 70W per kanal de mindre forstærkere leverer, medmindre det giver et bedre lydbillede.

Til sidst - er der andre forstærkere jeg burde kigge efter, med rene linier og god lyd? Budgettet ligger omkring de 7-8k maks. Jeg kan lige nævne at HK AVR635 kan fås ca. 1000,- billigere end NAD T763v2, så jeg vil også gerne vide om den er de ekstra penge værd, eller om HK er et bedre bud.

L.

Til top Vis Lestat's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lestat Besøg Lestat's Websted

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 August 2005 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

både NAD's og H/K's receivere er generelt strømstærke og de ca. 70W pr. kanal er kvalitetswatt for begge mærkers vedkommende . Lyden må du selv afgøre, begge er lidt til den varme side og har godt med hug i bunden, men de er ikke så analytiske som eks. Yamaha og Denon. Men lån dem begge med hjem og lyt på dem inden du afgør købet   

wamba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 27 August 2005 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Jeg støtter mig til Acers konklusion, men vil dertil tilføje, at jeg netop synes NAD mangler en del i bunden, den er "for tør" til mig i hvert fald, desuden får du nogen flere surround features i H/K, ikke sikkert du mener du kan bruge, men tro mig, det er rart at kunne indstille/fintune de mange ting, eftersom man lærer systemerne at kende...
Til top Vis wamba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wamba

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 27 August 2005 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:
både NAD's og H/K's receivere er generelt strømstærke og de ca. 70W pr. kanal er kvalitetswatt for begge mærkers vedkommende

Og dog... Synes faktisk begge mærker er faldet gevaldig af på den her på det sidste... komponentvalget og bygge kvaliteten er sku ikke som de har kunne levere bare for få år tilbage!

Jeg har selv gået kigget lidt på en erstatning for min aldrene SS receiver, og var også så godt som overbevist om at det skulle være en NAD, men efter jeg har været inde og kigge på dem og læst lidt omkring dem på nettet osv. Så er jeg sku blevet en del skuffet :-(
Lige nu hælder jeg faktisk mest til Pioneer's VSX-AX5ai, de har da i det mindste kunne hælde nogle tildels ordentlige komponenter i, og bygge kvaliteten og indretningen havde jeg nær kaldt det, den er noget mere kvalitets betonet!

Men jeg har svært ved at udtale mig om NAD har den gode gamle NAD lyd endnu... for har ikke haft den hjemme, og det er sku lidt svært at høre nede i klubben, med nogle højtalere man ikke kender, og folk farende rundt om sig... Men ihvertfald den "nye" 320BEE den lyder som en NAD, men den ligner heller ikke indvendigt, deres surround receivere!

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

Lestat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Sendt: 27 August 2005 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Jeg har hørt NAD har haft (har?) nogle problemer med støj på surround forstærkerne - ikke så meget v2 modellerne, men alligevel, det gør en betænkelig.

Jeg må se om jeg kan finde et godt sted at høre de forskellige forstærkere.

L.

Til top Vis Lestat's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lestat Besøg Lestat's Websted

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 August 2005 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:

Acer skrev:
både NAD's og H/K's receivere er generelt strømstærke og de ca. 70W pr. kanal er kvalitetswatt for begge mærkers vedkommende

Og dog... Synes faktisk begge mærker er faldet gevaldig af på den her på det sidste... komponentvalget og bygge kvaliteten er sku ikke som de har kunne levere bare for få år tilbage!

Jeg har selv gået kigget lidt på en erstatning for min aldrene SS receiver, og var også så godt som overbevist om at det skulle være en NAD, men efter jeg har været inde og kigge på dem og læst lidt omkring dem på nettet osv. Så er jeg sku blevet en del skuffet :-(
Lige nu hælder jeg faktisk mest til Pioneer's VSX-AX5ai, de har da i det mindste kunne hælde nogle tildels ordentlige komponenter i, og bygge kvaliteten og indretningen havde jeg nær kaldt det, den er noget mere kvalitets betonet!

Men jeg har svært ved at udtale mig om NAD har den gode gamle NAD lyd endnu... for har ikke haft den hjemme, og det er sku lidt svært at høre nede i klubben, med nogle højtalere man ikke kender, og folk farende rundt om sig... Men ihvertfald den "nye" 320BEE den lyder som en NAD, men den ligner heller ikke indvendigt, deres surround receivere!

jo, det kan der da være noget om....jeg faktisk kun lagt øre til topmodellen i H/K's nye serie AVR7300 og den lyder næsten identisk med min egen AVR8500 så her har man også beholdt klangen . NAD er jeg ikke så stiv i mere, men læste en flot anmeldelse i HF af en af deres tunge drenge i dyst mod bl.a Cayin DP12 og H/K, og her klarede NAD'en sig fint i det selskab og jeg mener den var tæt på at være den bedste lydmæssigt iflg. HF    

Måske er både NAD og H/K gået en tak ned i byggekvalitet, men det kan ikke høres syntes jeg

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes