Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 20:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Nåletryk og valg af pick-up (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
altofte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2011
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 13 August 2011 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Jeg har tilranet mig min fars gamle pladespiller og en ordenlig stak vinyl.

Det er en sony ps-4750, og der fulgte 2 pick-up'er med: - En shure vt15 type III og en Ortofon lm20.

Nu har jeg 2 spørgsmål som jeg håber nogen kan hjælpe mig med, da jeg er temmelig "grøn" når det gælder pladespillere.

Jeg bruger i øjebliket shure pick-up'en, da der er noget galt med nålen på ortofon pick-up'en, men jeg er i tvivl om jeg kører med det rigtige nåletryk. lige nu kører jeg med et nåle tryp på 0.75 gram.

Er der nogen der ved det rigtige nåletryk til en shure vt 15 type III ?

Er der nogen der kan sige mig om hvor gode shure vt 15 og ortofon lm 20 er i forhold til hinanden?

Hvis ortofon er en bedre pick-up var det måske værd at overveje at hente en ny nål i HIFI-Klubben.

Til top Vis altofte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af altofte

Major Tom
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 13 August 2011 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Hej

En Shure V15 III skal bruge et nåletryk mellem 0,75 og 1,25 gram, så du er ikke helt galt på den . Jeg ville nok i
dit tilfælde øge vægten til ca. 1,00 gram.

Mht. hvad der er bedst må du nok hellere selv afgøre det, Shure pick up'en vil givet lyde mere afrundet end Ortofonen
men igen det må være op til dine egne præferencer.

Mvh

Flemming
Til top Vis Major Tom's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Major Tom

altofte
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 August 2011 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Hej Flemming!

Tak for dit svar. - Jeg har fulgt dit råd og øget vægten til 1 gram. - Jeg kan ikke umiddelbart høre nogen forskel, men før kunne den finde på at "hoppe en rille" bare jeg åbnede / lukkede låget på pladespilleren. Det gør den ikke ved 1 gram

beta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003
Sendt: 14 August 2011 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Ifølge HIFI årbogen fra 1979, skal nåletrykket ligge mellem 0,75 og 1,50 gram. Prøv at eksperimentere med trykket mellem 1,00 og 1,50 gram og lyt specielt efter diskanten.

Hvilke af de 2 pick-upper der lyder bedst er vel temperaments spørgsmål, men du kan til LM kroppen få 2 betydeligt finere nåleslibninger, nemlig OM 30 og OM 40.

Med venlig hilsen

Til top Vis beta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beta

FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 August 2011 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Jeg vil helt klart anbefale dig at sætte nåletrykket til 1.5 gram som minimum.
Du får en bedre sporing, og mindre slid på pladen, selv om det lyder underligt.
Du kan enda godt smutte op på 1.75 -2.0 gram.

Mange har kørt med alt for lavt nåletryk, fordi der har været (også dengang) en udbredt misforståelse af, at jo lavere nåletryk, jo mindre slid. Sådan er det ikke.
Først når nålen sporer bedst muligt, er sliddet minimalt og lydkvaliteten maksimalt.

I tilfældet med Sonyen er lejernes tolerencer også noget som taler for højere nåletryk.

Med venlig hilsen.
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Sendt: 14 August 2011 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Felix.

Det er godt forklaret,og jeg er helt enig.Jeg kører selv med 2,5gr.(Linn Asaka/SME 3009R. og man bør ihvertilfælde aldrig bruge for lidt nåletryk.

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

Major Tom
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2010
Sendt: 14 August 2011 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Jeg vil lige gøre opmærksom på at Shure iflg. manualen for 15V III anbefaler en vægt mellem 0,75 og 1,25 gram, men ok, de
har næppe vidst hvad de lavede!

Mvh

Flemming
Til top Vis Major Tom's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Major Tom

Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 August 2011 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Hej Altofte.

Din Sony har en arm med relativt høj effektiv masse. Såfremt armresonansen skal placeres nogenlunde korrekt (Den bliver aldrig optimal pga. armens høje masse) skal armen derfor kombineres med en pu med lav compliance (Eftergivenhed i nålearmsophænget). Generelt er det sådan, at pickups med høj eftergivenhed skal anvendes med lavt nåletryk, hvorimod relativt stive pickups skal køre med højere nåletryk.

Din Shure er totalt uegnet til Sony armen. Lm20 er et langt bedre (Omend langfra optimalt) valg til den arm. Jeg vil fraråde dig at investere i 30 eller 40 nåleforparten til din pu. Godtnok er de bedre end 20, men de vil være et ringere match til armen.

Topsound på Østerbrogade i København har tidligere haft billige nåle til disse pu, og har de muligvis stadig, så check det hvis du kan lide lyden fra Ortofonen.

Hvis din Ortofon ikke er god nok, så vil jeg anbefale noget mc til din arm. Denon 103 er let at leve med, og kan fås på ebay for ganske lidt, og den burde matche din arm langt bedre end nogen af dine nuværende pickups.

Felix har iøvrigt ganske ret angående nåletryk. For højt nåletryk giver lettere forhøjet pladeslid, men en pu som fejlsporer (Oftest pga. for lavt nåletryk, eller slitage) kan ødelægge en plade ved første afspilning. Med en så tung arm som din, vil der være betydelige variationer i sporingskraten under afspilning af pladebuler (Og tag endelig ikke fejl, ALLE plader er bulede, nogle så lidt at vi ikke umiddelbart kan se det, men der er stadig sporingskraftvariationer).

Jeg er derimod ikke helt enig med Felix angående din arms lejers kvalitet. Hvis armen er sund og rask er den faktisk ikke så ringe, HVIS den bliver kombineret med en pu med passende compliance. Jeg vil som tidligere nævnt sige, at din shure er HELT uegnet til armen, og jeg mener også at Ortofonen er et tvivlsomt match (Ringere med 30 nål og næsten lige så håbløst som Shure hvis du køber 40 nålen). Hvis jeg skulle spille med den arm, ville jeg gå efter en pu med et anbefalet nåletryk på minimum 2g, og gerne mere (Denon DL103 har et anbefalet nåletryk på 2,5g).

Mvh. Lars.

Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Sendt: 14 August 2011 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Ja fordi så blev Pick'upen hurtigere slidt,så man kunne sælge nogle flere.Pladerne tog også skade af det lave nåletryk,fordi de slingrede gennem rillen med støj og knas tilfølge.

Jeg har altid kørt med lidt højere nåletryk,end anbefalet,og der er ikke tegn på at mine LP'er er blevet slidt,nogle af dem er over 40 år gamle og de lyder bedre og bedre,hvergang jeg har fået dyrere PU'er,velsagtens fordi de går dybere ned i rillen pga.nåleslibningen,men også pga.nåletryket.

Er du i tvivl om at det lyder rent,så prøv at hæve nåletrykket gradvist,men nok ikke meget mere end ca.1,75gr.men så skal den også spille rent,ellers er der noget galt. 

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

altofte
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2011 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Dette er mit første indlæg her i forumet, og jeg er da helt overrasket over de mange og udemærkede svar man får! - Tak skal i have.

Jeg sklyder nok af fortælle at jeg for at få gang i pladespilleren har købt den billigste RIAA jeg kunne finde på nettet, og at jeg PT. ikke kræver så meget andet end bare at kunne lytte til de mange plader der fulgte med pladespilleren mens jeg sætter mig lidt bedre ind i sagerne, og sparer lidt sammen til forhåbentligt at kunne opgradere en gang i vinter.

Så med mindre nogen mener det direkte er til skade for mine plader, så tror jeg bare jeg holder fast i shure pickuppen ind til videre, da nålen på ortofon pickuppen som nævnt er i stykker.

Jeg har eksperimenteret lidt med nåletrykket mellem 1 og 1,75 men jeg har svært ved at skelne forkellen. Jeg har valgt at give den billige RIAA skylden for dette og ikke mine ører  - Nu har jeg sat den på 1.25, som ifølge Flemming er der maksimale shure selv anbefaler for den pågældende pick-up.

Lars! - Jeg kan forstå at du mener SONY'en har en tung arm, og den dermed egern sig bedst til pick-ups med et højt nåletryk, men jeg forstår ikke helt sammenhængen. Kan du forklare det lidt nærmere? - Jeg tænker umiddelbart at armen jo lidt som en vægt balancerer over et punkt ved lejerne, og at armens vægt jo så hviler der og ikke som sådan på pick-upen (i hvertfald ikke ud over det tryk jeg jo indstiller den til)

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 August 2011 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

altofte, det han mener er, at det er en tung arm massemæssigt, den kan selvfølgelig udbalanceres med en kontravægt, men for at flytte armen skal der større "force" til end på en let arm. Det betyder, at en nål med høj compliance (eftergivelighed) flytter sig en del mere i ophæget end godt/nødvendigt er, hvilket ikke er optimale arbejdsbetingelser. Ved en lille bule i pladen, vil nålen derfor blive trykket i bund i huset, i væste fald vil pick-upen ride på pladen i stedet for at armen vil følge med bulen op og ned. Med andre ord, armen reagerer ikke hurtigt nok, på grund af dens højere vægt/masse. Ved ikke om det beskriver det godt nok???.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes